Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:40

Douce schreef:
Electra63 schreef:
Er was net een debat over dit onderwerp in de TK met De Jonge.
Er loopt een onderzoek naar langdurige klachten bij bijv. Fybromalgie bij enkele universitaire ziekenhuizen.
De Jonge heeft enkele toezeggingen gedaan.

*\o/* *\o/*

En Bigone, ja ik plaats graag een perspectief met andere ziektes. Puur voor de verhoudingen en om zelf niet iedere dag met doodsangsten op te staan. Dat is niet om corona te bagatelliseren maar gewoon om het perspectief open te houden.

Iedereen mag namelijk van mij klagen als hij ergens last van heeft. Persoonlijk heb ik iedere keer ook als ik verkouden ben het gevoel dat ik normaal kunnen ademen altijd zwaar onderwaardeer, en soms is dat het ergste op dat moment in mijn leven. Dat mag van mij, ook bij anderen uiteraard, ook bestaan.

Sommige dingen zijn gewoon rot, en helaas niet alleen corona.

Maar door de besmettelijkheid van Corona is de druk op de zorg en de kosten door de gevolgen voor de maatschappij hoog.
Wereldwijd.
Dat is wel het verschil met andere ziektes.

996981

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:41

Dat heeft vooral te maken met de nieuwheid van het virus en de daardoor ontbrekende immuun reactie

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:42

@needje: Een virus kan, omdat het infiltreert in een lichaamseigen cel, een stuk van de kenmerken van deze cel overnemen. Waardoor het immuun systeem het in eerste instantie dus niet herkent als iets wat bestreden moet worden. Bij het vaccin word het virus gewoon op een presenteer blaadje aan het immuunsysteem gegeven, om het zo maar te zeggen.

Maar inderdaad er zijn mensen waarbij het niet werkt, meestal gaat dat om mensen met een niet goed werkend immuun systeem. Maar in die paar uitzonderingen dat het om volledig gezonde mensen gaat zou het mij niet geheel onmogelijk lijken dat dit een samenhang zou kunnen hebben met dat gen-defect waardoor het virus blijkbaar niet goed herkend wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:44

996981 schreef:
Dat heeft vooral te maken met de nieuwheid van het virus en de daardoor ontbrekende immuun reactie

Nu allang niet meer, nu is niet vaccineren de oorzaak van te veel druk op de ziekenhuizen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:47

Klinkt voor mij niet zo logisch eerlijk gezegd. :o
Vaccin is ook nog maar een deel van het virus wat nagebootst wordt. Een eiwit spike ofzo.
Blijkbaar kenmerkend voor dat virus. Dus het virus zal die spike altijd hebben...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:48

bigone schreef:
996981 schreef:

Nu allang niet meer, nu is niet vaccineren de oorzaak van te veel druk op de ziekenhuizen.

Is het op het moment niet voornamelijk de in te halen zorg die de druk op de zorg houdt op het moment?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:58

Electra63 schreef:
Maar door de besmettelijkheid van Corona is de druk op de zorg en de kosten door de gevolgen voor de maatschappij hoog.
Wereldwijd.
Dat is wel het verschil met andere ziektes.

Dat ontken ik ook niet. Ik moet daarbij wel denken aan Pien die aangeeft dat druk op de zorg in Frankrijk helemaal niet zo'n issue is. Nederland is wat dat betreft, helaas voor de zorgmedewerkers, niet het beste jongetje in de klas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:00

Needje schreef:
Vaccin is ook nog maar een deel van het virus wat nagebootst wordt. Een eiwit spike ofzo.
Blijkbaar kenmerkend voor dat virus. Dus het virus zal die spike altijd hebben...

Wellicht is er een reden dat een immunologie boek dikker is dan een post op bokt :D

Het vaccin is gewoon een los goed herkenbaar eiwtje.
Het virus heeft allemaal slimme trucjes om zich een beetje „onzichtbaar“ te maken voor cellen.
Een antilichaam is echter een soort dekseltje die niet in de war raakt (zoals een cel) en dan vind het makkelijker zijn bijbehorend potje (de spike).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:04

Denk dat het grootste probleem van Corona in de zorg is dat ze er vaak lang liggen. (zowel verpleegafdeling als IC)

Ik kon vinden dat er in 2019 bv alleen al 240.000 opnames waren met hart- en vaatziekten. (Welke gemiddeld 6 dagen lagen)
Dat is ook echt een hoog aantal!
En ik gok dat dat dit en vorig jaar niet heel veel anders zou zijn (geweest) qua aantallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:07

Het lange liggen, maar ook het extra intensieve bij verzorgen.
De quarantaine met elke keer de speciale pakken. Niet ff hup naar binnen om iets te doen.

Geen idee of dat nu wat soepeler is door de vaccinaties, maar vermoed van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:08

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:23

Spenk schreef:
https://www.instagram.com/p/CUckfhtIOpS/

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Nah ik niet volledig. Uiteten gaan, naar de bioscoop en naar het theater kon ook weer voor de corona pas. Daar gaat hij te kort door de bocht qua logica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:24

Douce schreef:
Spenk schreef:
https://www.instagram.com/p/CUckfhtIOpS/

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Nah ik niet volledig. Uiteten gaan, naar de bioscoop en naar het theater kon ook weer voor de corona pas. Daar gaat hij te kort door de bocht qua logica.

Maar de druk op de zorg zal naar beneden moeten, en de vaccinatiegraad omhoog.

Die is echt nog veel te hoog die druk op de zorg. Dus doorgaan op de oude voet was sowieso geen optie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:25

DuoPenotti schreef:
Het lange liggen, maar ook het extra intensieve bij verzorgen.
De quarantaine met elke keer de speciale pakken. Niet ff hup naar binnen om iets te doen.

Geen idee of dat nu wat soepeler is door de vaccinaties, maar vermoed van niet.

Nee gok dat Corona gevallen nog steeds strak in pak behandeld worden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:00

Spenk schreef:
Douce schreef:

Maar de druk op de zorg zal naar beneden moeten, en de vaccinatiegraad omhoog.

Die is echt nog veel te hoog die druk op de zorg. Dus doorgaan op de oude voet was sowieso geen optie.

Dat zal ik niet ontkennen. Er zijn nog teveel mensen die denken dat ze onschendbaar zijn voor corona.

Maar, wij hebben een regering die niet toegeeft dat de corona pas bedoeld is om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen. :7 Daarentegen plaatsen ze Instagram plaatjes over alles wat nu met pas weer mogelijk is, met voorbeelden die eerder zónder pas ook mogelijk waren.

Heb gewoon ballen en zeg: 'Dankzij Delta moet de vaccinatiegraad echt omhoog'.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:41

Sizzle schreef:
Needje schreef:

Wellicht is er een reden dat een immunologie boek dikker is dan een post op bokt :D

Het vaccin is gewoon een los goed herkenbaar eiwtje.
Het virus heeft allemaal slimme trucjes om zich een beetje „onzichtbaar“ te maken voor cellen.
Een antilichaam is echter een soort dekseltje die niet in de war raakt (zoals een cel) en dan vind het makkelijker zijn bijbehorend potje (de spike).

Het vaccin (mRNA) is in dit geval toch een soort boodschappenbriefje aan de cel met: welke (anti)stoffen ga je maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:50

Ja, dat stukje had ik voor de samenvatting even overgeslagen :P
Er vanuitgaande dat de meeste mensen in staat zijn om mRNA om te zetten in eiwit begint het wel/niet werkzaam zijn vanaf het moment dat het eiwit herkend moet gaan worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:27

Tiggs schreef:
Het vaccin (mRNA) is in dit geval toch een soort boodschappenbriefje aan de cel met: welke (anti)stoffen ga je maken?

Uiteraard codeert het mRNA in de vaccins niet voor antistoffen. Dat zou nog steeds passieve immunisatie zijn, maar dan via een tussenstap. Op die manier zouden de antistoffen ook veel te snel weer verdwijnen.

Het mRNA codeert voor (een deel van) spike-eiwitten van SARS-CoV2 die zo bewerkt zijn dat het gedeelte waaraan ze herkenbaar moeten zijn intact is, maar er geen functionele spikes mee gevormd kunnen worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:45

Pfft vandaag goed de scheefheid kwa coronapas gezien.

Waren in de IKEA waar we allemaal achter elkaar aanliepen en geen 1,5 meter afstand hielden.

Bij het restaurant QR controle en tussen de tafels nog steeds 1,5 meter 8)7

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:24

Daks schreef:
Pfft vandaag goed de scheefheid kwa coronapas gezien.

Waren in de IKEA waar we allemaal achter elkaar aanliepen en geen 1,5 meter afstand hielden.

Bij het restaurant QR controle en tussen de tafels nog steeds 1,5 meter 8)7

Volgens mij staan die bijna altijd op anderhalve meter. Ook voor Corona .
En bij het in gebruik nemen van de QR is de anderhalve meter vervallen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 01-10-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:24

Hier wel tenminste, want de meeste tafels in het IKEA-restaurant hier zitten in de grond verankerd :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 23:44

Je snapt de context toch wel.

Voor het restaurant zo'n stomme QR code nodig om vervolgens als een treintje door de winkel te lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 00:14

Daks schreef:
Je snapt de context toch wel.

Voor het restaurant zo'n stomme QR code nodig om vervolgens als een treintje door de winkel te lopen.

Ja, is ook krom.
Maar dat weet je toch inmiddels?
Voor alle horeca binnen een code of testbewijs.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 00:16

De context is het verlangen van het reproductiegetal. We hebben de afgelopen anderhalf jaar heel veel maatregelen gehad die allemaal een klein beetje hielpen om het R-getal te verlagen. Sommigen werkten heel goed en sommigen hielpen een heel klein beetje. Maar samen zorgden ze ervoor dat het R-getal niet te hoog werd. Door de vaccinaties hebben we de meeste maatregelen los kunnen laten, maar sommigen zijn nog nodig om de vaccinaties te helpen het R-getal omlaag te houden. Mondkapjes zijn bijvoorbeeld niet meer verplicht, met uitzondering van het OV, dan zit je voor een langere periode met veel mensen in een kleine ruimte, is er dus veel besmettingsrisico en dus wordt er daar voor gekozen om de vaccinaties te ondersteunen met een mondkapje, om zo het R-getal laag te houden.

En dat geldt dus ook voor die Ikea. In het restaurant zit je langere tijd met mensen bij elkaar, dus daar ondersteunen we de vaccinaties met die stomme QR code, als extra hulp om het R-getal laag te houden. In de Ikea zelf, waar de mensen in beweging zijn, is het risico van overdracht wat kleiner en is het dus niet nodig om de vaccinaties te ondersteunen met die QR code om het R-getal laag te houden.

En dat is de enige context die van belang is, zo weinig mogelijk maatregelen als nodig is, wat kan met dank aan de vaccinaties. Maar waar het risico wat hoger wordt, ondersteuning met een op zich kleine maatregel, met helemaal niet zoveel effect. Maar net voldoende effect om de vaccinaties te helpen het R-getal laag te houden.