Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 07:48

_Caitlinnn schreef:
Wat als je als homosexueel stel heel graag een kind wil. Dan hoor je wel eens dat twee mannen opzoek gaan naar een ander stel (lesbisch) en ze dan eigenlijk met zijn vieren een kind nemen .

Bijvoorbeeld het kind “delen” om de week. Uiteraard heb je dan 1 officiële biologische vader en 1 officiële biologische moeder. Maar ik denk dat dat uiteraard totaal niet zo voelt. Iedereen wilde dit kind heel graag en je bepaald in overleg wie het kind gaat dragen en verwekken .

Mijn “wat ik mij afvroeg” is nu...
wat als bijvoorbeeld de twee moeders uit elkaar gaan omdat de relatie geen stand houd en in het slechtste geval ook tussen de twee vaders .
Moet je dan co-ouderschap gaan toepassen met 4 mensen !?

Nee, het is wettelijk niet mogelijk om vier ouders te erkennen. De voogdij zou dan bij de biologische moeder blijven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 07:59

Maar de vader dan? Het lijkt mij dat de biologische vader het kind erkend heeft. Ze hebben afspraken gemaakt met z’n vieren tenslotte. Willen de vaders ergens recht op hebben bij ruzie tussen de twee stellen moet er ook wettelijk op papier staan dat hij(biologisch) de vader is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:04

lenaa_tje schreef:
Maar de vader dan? Het lijkt mij dat de biologische vader het kind erkend heeft. Ze hebben afspraken gemaakt met z’n vieren tenslotte. Willen de vaders ergens recht op hebben bij ruzie tussen de twee stellen moet er ook wettelijk op papier staan dat hij(biologisch) de vader is.

Ja, de biologische vader en de biologische moeder hebben rechten als ouder (dat gaat bv ook over erfrechten). Als er ruzie is tussen die twee partijen ga je een 'reguliere' voogdijstrijd aan. Maar als de twee moeders bijvoorbeeld uit elkaar gaan heeft de niet-biologische moeder geen rechten, ook al kan die net zo verbonden zijn aan het kind als de biologische moeder.

Er wordt trouwens al jaren geprobeerd om dit op te lossen onder de wet 'Ouderschap in de 21ste eeuw', maar die is vorig jaar nog gedwarsboomd door CDA en CU.

Schemerdier

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:09

Belgisch recht:
Als het lesbische stel getrouwd is, is de tweede moeder automatisch meemoeder (staat gelijk aan vader), dus de mannen zouden dan geen rechten hebben.
Als ze niet getrouwd zijn, kan 1 van de drie (dus de niet zwangere vrouw en de twee mannen) het kind erkennen.

Maar ouderlijke verantwoordelijkheid speelt inderdaad alleen tussen degenen die als ouders (en dus max 2) op de geboorteakte staan.

Dat is eigenlijk hetzelfde als een stiefmoeder/vader hebben ofzo, die hebben ook geen rechten he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:58

Schemerdier schreef:
Belgisch recht:
Als het lesbische stel getrouwd is, is de tweede moeder automatisch meemoeder (staat gelijk aan vader), dus de mannen zouden dan geen rechten hebben.
Als ze niet getrouwd zijn, kan 1 van de drie (dus de niet zwangere vrouw en de twee mannen) het kind erkennen.

Maar ouderlijke verantwoordelijkheid speelt inderdaad alleen tussen degenen die als ouders (en dus max 2) op de geboorteakte staan.

Dat is eigenlijk hetzelfde als een stiefmoeder/vader hebben ofzo, die hebben ook geen rechten he :)

Wettelijk gezien wel ja, maar gevoelsmatig is dit natuurlijk iets heel anders. Voor het kind is er geen sprake van een stiefouder die later in het leven is gekomen, maar 'gewoon' van vier ouders die er altijd al zijn geweest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:26

Emmaa_ schreef:
lenaa_tje schreef:

Ja, de biologische vader en de biologische moeder hebben rechten als ouder (dat gaat bv ook over erfrechten). Als er ruzie is tussen die twee partijen ga je een 'reguliere' voogdijstrijd aan. Maar als de twee moeders bijvoorbeeld uit elkaar gaan heeft de niet-biologische moeder geen rechten, ook al kan die net zo verbonden zijn aan het kind als de biologische moeder.

Er wordt trouwens al jaren geprobeerd om dit op te lossen onder de wet 'Ouderschap in de 21ste eeuw', maar die is vorig jaar nog gedwarsboomd door CDA en CU.

Dat snap ik en daar vind ik ook wat van maar zoals je het schreef klonk het voor mij of alleen de biologische moeder (van de 4) rechten had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:26

lenaa_tje schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat snap ik en daar vind ik ook wat van maar zoals je het schreef klonk het voor mij of alleen de biologische moeder (van de 4) rechten had.

Ooooh zo! Nee dat bedoelde ik niet!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:55

Jeetje, gebeurt dat echt? Bewust een “timeshare” kind nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:58

Niobe schreef:

Niet 'timeshare', in het geval dat ik ken wonen ze in hetzelfde huis op verschillende etages en gaat het echt om een super liefdevol gezin. Het is een minder conventionele manier dan een spermadonor of een draagmoeder maar als je als twee stellen denkt een heel liefdevol gezin te kunnen vormen is er toch niets raars aan?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:58

Niobe schreef:

Ja daar is wel eens een docu over geweest op tv.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:40

Niobe schreef:

Ja hoor! Soms ook een vrijgezelle homo die een goede vrijgezelle vriendin heeft die samen een kindje besluiten te nemen. Toen Gordon op zoek was naar een man, dat programma was op tv. Toen deed er ook een man mee die samen met een goede vriendin een kindje had. Co-ouderschap deelden. Nu is hij zelfs voor de 2e keer papa, bij dezelfde vrouw.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:08

Willen vogels geen zuiver drinkwater?

Nu met de droogte drinken de vogels uit de waterbak van de paarden. Prima natuurlijk.
Maar waarom schijten ze er steeds in? :\
Dat is voor hunzelf toch ook niet lekker?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:51

_Penotti schreef:
Willen vogels geen zuiver drinkwater?

Nu met de droogte drinken de vogels uit de waterbak van de paarden. Prima natuurlijk.
Maar waarom schijten ze er steeds in? :
Dat is voor hunzelf toch ook niet lekker?

:D I know the problem !

Ik heb het kleine grut eens een tijdje in 't oog gehouden en ze komen drinken, draaien zich om op de rand en doen dan een strontje. Telkens weer ... :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:10

Ja precies dat :D
En niet alleen het kleine grut de grote vette duiven met idem poep ook :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:51

Wat de bezorgtijden zijn van dhl express? Het pakketje van dhl gewoon is al bezorgd ...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:57

Hoe krijg ik vocht uit mijn selfie lens? Is al 3 dagen zo en daarom doet mijn face-id het niet meer -O- (iPhone xs)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:43

xSCWx schreef:
Hoe krijg ik vocht uit mijn selfie lens? Is al 3 dagen zo en daarom doet mijn face-id het niet meer -O- (iPhone xs)

Bakkie rijst?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:48

Als je al drie keer bij je bovenburen bent geweest om aan te geven dat je enorm last van ze hebt en er niets veranderd, wat is dan de volgende stap?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:02

Princess_ schreef:
Als je al drie keer bij je bovenburen bent geweest om aan te geven dat je enorm last van ze hebt en er niets veranderd, wat is dan de volgende stap?

Buurtbemiddeling inschakelen.
Ligt er ook aan wat voor laat je van ze hebt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:06

Knert schreef:
Princess_ schreef:

Buurtbemiddeling inschakelen.
Ligt er ook aan wat voor laat je van ze hebt

De hele dag en avond door gebonk op de grond door hun kind. Ik word er serieus een minder fijn persoon door. Hele dag door schrik ik erdoor op. En dan savonds ook vaak nog tot 11 uur.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:32

Ik vraag mij af waarom George Floyd door 2 agenten word meegenomen met de ambulance, en niet met ambulance personeel.
Het is niet normaal dat een gewonde, bewusteloze man word afgevoerd door agenten die de ambulance bestuurden,ook niet in America.
Ik vraag me dus af waarom het geen ambulance medewerkers zijn,en waarom ze hem niet eerst terplekke eerste hulp hebben verleend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:34

Tinkerloos schreef:
Ik vraag mij af waarom George Floyd door 2 agenten word meegenomen met de ambulance, en niet met ambulance personeel.
Het is niet normaal dat een gewonde, bewusteloze man word afgevoerd door agenten die de ambulance bestuurden,ook niet in America.
Ik vraag me dus af waarom het geen ambulance medewerkers zijn,en waarom ze hem niet eerst terplekke eerste hulp hebben verleend.

Ik gok dat dat is omdat ze al wisten dat hij dood was.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:47

Dat had ik zelf ook door mijn hoofd laten gaan.
Maar dan nog,als er iemand betrokken is bij een ongeval,ambulance word gebeld,dan komt er een ambulance met ambulance medewerkers.
Niet een ambulance met politieagenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:47

Tinkerloos schreef:
Dat had ik zelf ook door mijn hoofd laten gaan.
Maar dan nog,als er iemand betrokken is bij een ongeval,ambulance word gebeld,dan komt er een ambulance met ambulance medewerkers.
Niet een ambulance met politieagenten.

Zaten er geen ambulancemedewerkers in de ambulance zelf?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:52

Nee.
En de brancard werd ook weggereden door de politie.