Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:11

Ik vind geloven ook helemaal niets. Ik ben dus opgegroeid als JG, en op één of andere manier zit het nu toch 'in' me. Als ik écht bang ben bijvoorbeeld, een soort 'bijna dood ervaring' zeg maar, en ja verder geen details Huilen van het lachen dan ga ik automatisch toch om Jehovah's hulp vragen. Clown Het zit gewoon diep binnen in me gestopt -wat ik absoluut niet wil- maar er valt niets tegen te doen. Ik heb dat nu al 2 x gehad. Tong uitsteken

Ik zou echt willen dat ik in een gezin was opgegroeid waar ze geen geloof hadden, en dat ik alles 'met een schone lei' zelf kon onderzoeken etc. Beetje vaag uitgelegd, maar misschien snappen jullie wel wat ik bedoel. Haha!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:49

@krak: ik geloof dat het duidelijk is dat we hierover van mening verschillen. Ik geloof dat God het beste is wat de mens ooit is overkomen.

@Marloezz: dat kan. Sommige mensen vergaat het anders. Mijn man is zijn ouders nog altijd dankbaar dat ze hem met geloof hebben opgevoed. Zo ook zijn broers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:06

Blue_Eyes schreef:
Ik geloof dat God het beste is wat de mens ooit is overkomen.

Interessant verwoord; het impliceert dat de mens er eerst was, en "god" later. Komt goed overeen met mijn meningen over het fenomeen religie... Haha! Of het het beste is wat de mens is "overkomen" echter , daar zijn we het niet over eens......

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:11

Klopt is bij iedereen verschillend,je gelooft in iets als je daar kracht van kan uit putten.Er is geen 1 god, alles is goddelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:16

Kuggur schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik geloof dat God het beste is wat de mens ooit is overkomen.

Interessant verwoord; het impliceert dat de mens er eerst was, en "god" later. Komt goed overeen met mijn meningen over het fenomeen religie... Haha! Of het het beste is wat de mens is "overkomen" echter , daar zijn we het niet over eens......

Ik heb daar zelf ook op zitten kijken Ja Maar ik heb bedacht dat ik nou wel een hele verhandeling kon gaan zitten houden over de schepping etc, maar dat dit simpeler zou zijn. Blijkbaar niet. Bij deze:
Ik denk dat het goed is dat God de mens heeft geschapen en dat het beste wat je kan overkomen, is dat je in Hem gelooft. Duidelijker? Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:26

Blue_eyes, wat ik mij afvraag he, is hoe jij kijkt naar mensen die zoals ik, absoluut niet geloven.
(ik vraag dit nu aan jou omdat jij een van de eersten bent die op een normale manier over geloof kan praten vanuit de kant als gelovige Knipoog maar als je niet wil, ik verplicht je tot niets he)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:30

Mag je best vragen Knipoog

Ik kan me voorstellen dat je het niet gelooft/wilt/kunt geloven (doorhalen wat niet van toepassing is). Clown Het is ook allemaal behoorlijk ingewikkeld. Voor mij is er gewoon een aantal persoonlijke ervaringen geweest waardoor ik erachter ben gekomen dat God wel bestaat en waardoor ik erin bevestigd word.
Ik zal je er ook niet om veroordelen, zeker niet (zou lekker veel nut hebben - daarmee krijg je alleen als christenen een slechte naam). Ik vind het alleen wel vervelend dat er zoveel ongelovige mensen zijn, die mij veroordelen omdat ik wel geloof. Jij niet hoor, maar ze zijn er Knipoog

Edit: en er zijn dingen waar ik me wel zorgen over maak soms - bv. mensen van wie ik houd en die niet geloven, of die straks niet naar de hemel gaan, dat is wel iets waar ik me soms zorgen over maak.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:47

maar denk jij dan echt dat mensen zoals ik naar de hel gaan of naar waar gaan wij dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:23

Dat weet ik niet zo goed. Er is nogal wat discussie over of de hel wel echt bestaat, of dat je alleen de keuze hebt uit hemel of niks. Ik weet het niet zo goed. Ik ga denk ik voor het laatste: of je gaat naar de hemel, of je bent voor altijd dood. Dat is wat mij betreft het best uit de bijbel te halen.
Maar goed, dat is een zwaar theologisch verhaal van enkele pagina's als ik dat uit moet gaan leggen, dus daar zal ik maar niet aan beginnen Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:30

Hel is nu wel echt iets dat in bijna alle geloven terug komt, zelfs boeddhisme. Al moet je daarvoor veel meer hebben gedaan.

Als god echt is, en als de hemel bestaat zou ik het maar raar vinden dat goede mensen toegang word ontkent omdat ze niet geloofden. Dan hoef ik er niet eens binnen te komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:32

Tja, die discussie is eerder in dit topic al eens gevoerd Knipoog maar ik maak me weleens zorgen om de mensen van wie ik hou en die niet geloven...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:50

Vraag me dan af of er sommige geloven niet uit het hart, maar uit vrees dat ze niet in de hemel komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:04

Maar ze weten dan toch dat god ze niet serieus neemt, dus weigerd bij de poort?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:09

katiavl schreef:
Vraag me dan af of er sommige geloven niet uit het hart, maar uit vrees dat ze niet in de hemel komen.

Da's helemaal waar. Daar heb ik ook wel moeite mee, hoor.

Maar Blue Eyes heeft een punt: Als je WEET of GELOOFT dat er een hemel is voor mensen die geloven, dan is het wel heel verdrietig als je je bedenkt dat mensen daar niet aan willen. Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:40

Blue_Eyes ik wil even zeggen dat ik je openheid enorm waardeer,alleen op deze manier kun je respectvol met elkaar praten.Dan bedoel ik dus beide partijen Knipoog
Het lijkt mij in jouw situatie idd niet fijn dat,vanwege je geloofsovertuiging,je denkt mensen niet meer terug te zien omdat zij niet geloven.Pittige kwestie hoor...daar had ik eigenlijk nooit echt bij stilgestaan.

Ik ben ervan overtuigt dat je in je leven goed moet doen en respectvol om moet gaan met medemens,dier en natuur,daar is in princiepe geen geloof voor nodig.Wat er na de dood gebeurd...tsja dat blijft natuurlijk altijd afwachten Knipoog
Wie weet is er een "paradijs" voor de goeden en/of gelovigen na de dood,misschien is er gewoon niets,de tijd zal het leren Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:34

Graag gedaan Ja Ik vertel er met plezier over in een situatie als deze, respect van alle kanten.
Je hebt ook gelijk, Tinky, dat de tijd het zal leren: er zijn zo weinig mensen teruggekomen om het te vertellen, nietwaar? Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:45

Inderdaad, helaas is dat inderdaad het geval. Maar goed daar zit ik nog niet op te wachten. Ik zorg wel dat ik nu alles uit de kan haal zodat ik later het niet erg vind als ik eindeloos dood ben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:49

krak schreef:
Blue_eyes, wat ik mij afvraag he, is hoe jij kijkt naar mensen die zoals ik, absoluut niet geloven.
(ik vraag dit nu aan jou omdat jij een van de eersten bent die op een normale manier over geloof kan praten vanuit de kant als gelovige Knipoog maar als je niet wil, ik verplicht je tot niets he)

@krak
Ik ben ook gelovig en ik ben eigenlijk benieuwd of je mij in mijn posts daar ook opdringerig in vind. Ik probeer dat iig niet te zijn!
Zou je daar antwoord op willen geven?

Ik ben wel zo vrij om even op je vragen te reageren.
Ik kijk tegen mensen aan, zoals ik ze zie: als mens. er zijn mensen waar de positiviteit 'vanaf straalt'. die zijn oprecht bezig om hun leven zo goed en integer mogelijk te leven. helaas is het een minderheid. Onder deze groep en onder de grote groep die ik de gemiddelden noem en helaas ook onder de echte negatieve mensen, zijn mensen die zich christen noemen. Of ze dat echt zijn, kan ik nooit echt zeker weten, ik kan niet in hun hart kijken. Het zelfde geldt voor mensen die zich ongelovig (of anders gelovig) noemen. Ik heb een collega die hindoe is, en die daar heel serieus mee bezig is. het is een van de vriendelijkste, zachtaardigste, behulpzaamste en integerste mensen die ik ken, zodat dat gewoon reclame is om hindoe te worden.

Wat ik maar bedoel; ik beoordeel mensen op hoe ze zijn en hoe ze zich opstellen; niet op wat ze beweren al dan niet te geloven.
Christen of niet christen: je hebt nu eenmaal een grote invloed op je eigen geluk en op het geluk van de mensen om je heen. En hoe die invloed is, hangt af van al die keuzes die je in je leven maakt.

Ik geloof ook dat die keuzes bepalen hoe je relatie met God is. En of je uiteindelijk blijft leven (na dit leven) of voor altijd zult sterven. Niet een systeem van beloning of straf, maar simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Essentieel in mijn geloof is, dat de rampzalige gevolgen van foute keuzes in mijn leven 'gerepareerd' zijn door God, en dat ik daardoor naar de hemel ga. Niet omdat ik een beter mens ben dan anderen dus! Omgekeerd is het iets waar ik zo dankbaar voor ben, dat ik mijn uiterste best doe om een mens te zijn zoals Hij het bedoeld heeft.
Ik geloof niet in een hel. Maar hoe het precies zit en wie het eeuwige leven zullen hebben, dat weet ik niet en ik ben zo blij dat ik het niet voor een ander hoef te bepalen. Als God uiteindelijk zou zeggen: "die hindoe/moslim/ongelovige heeft het allemaal wat anders genoemd, maar heeft wel begrepen waar het om gaat in het leven", wie ben ik dan om te zeggen dat de hemel alleen voor de Christen is? Ik zeg niet dat het zo is, maar ik sluit het ook niet uit. Het is niet aan mij.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 22-08-08 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:51

Ik denk dat er veel meer niet opdringende zijn dan opdringende. Maar zoals alles in het leven blijven de negatieve gebeurtenissen sneller bij

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:53

Daar ben ik het wel helemaal mee eens, Beantsje: wij bepalen dat niet.

@Katia: dat klopt ook!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:57

Trouwens even tussendoor over hemel en hel;
Er is een jiddisch verhaal dat zegt dat je na je dood geconfronteerd wordt met degene die jij het meeste verdriet hebt aangedaan, én met degene die jou het meeste heeft aangedaan.

Of dat dan een hemel of een hel zal zijn, hangt ervan af of er spijt en vergeving is...

Ik vind het in ieder geval een heel goed verhaal om over na te denken! want stel je eens voor dat het zo zou zijn!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:01

Dat is wel een mooie gedachte inderdaad Ja

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:21

Wat een fijne discussie is dit geworden Lachen
Of eigenlijk is het geen discussie maar mensen die gewoon naar elkaar luisteren en elkaar vragen stellen om te antwoorden.
Top hoor!!

Ik wilde zelf ook nog iets vragen.
Hoe denken jullie dan over het spirituele?
Leven na de dood en dat zij denken wat men heeft gezaaid zullen ze daarboven o.a oogsten. Oftewel hoe jij je leven hebt geleid dat zal je indeling worden in de hemel. Niet een god die kiest, maar die een geniaal systeem heeft bedacht dat hij niet kiest maar de mensen zelf. Op daden, werkelijk liefde geen eigen liefde? Zomaar mijn vraag omdat ik daar zelf eigenlijk wel in geloof. Een liefhebbende god, niet 1 met een baard geen bepaald geslacht. Maar misschien meer een energie of misschien wel gewoon alles wat er is. Jijzelf die bepaalt hoe je groeit, wat je hemel zou zijn, misschien wel gradities in hemels net als je in scholen hebt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:23

mee eens blue_eyes!
ik ben niet gelovig.......ik wil mijn leven 'leven' zoals mij goeddunkt,ik probeer een eerlijk en aardig persoon te zijn(oke lukt niet altijd)maar als je leeft en dingen doet vanuit zuiver goede bedoelingen denk ik ook wel dat je goed terecht komt als je overleden bent.
ik heb nl wel het gevoel dat er 'iets' is na de dood(of dat hoop ik,eigenlijk)

ik vind de discussie nu ook fijn lezen mensen Ach gut

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:29

Maar dat spreekt dan weer het centrale deel van godsdienst tegen = vergeven. Want als je boven zou komen, word je wel "afgerekend op je fouten". Dat snap ik weer niet?

Ik hoop dat ik gereïncarneerd word, en van mijn fouten leer die ik nu maak. Anderzijds spreekt me niks ook aan. Gewoon rust...

Helaas hebben we niet te kiezen Clown Ben benieuwd of mijn streven juist waren.

De mensen die je verdriet, en die jij verdriet aangedaan hebt ontmoeten lijkt me wel een fijn idee. Behalve als die persoon erge dingen gedaan heeft.