wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:14

Het is idd niet realistisch omdat het zo ingeburgerd is. Maar persoonlijk vind ik deze maatregelen in nederland heel goed. Deze maatregelen maken roken minder aantrekkelijk. Uiteraard gaan er veel mensen gewoon verder roken. Maar er zullen ok mensen hierdoor aangezet worden om te stoppen. Daarnaast wordt roken door deze maatregel minder aantrekkelijk voor jongeren. En daarnaast nog een belangrijker voordeel van deze maatregel: mensen die niet roken moeten geen rook inademen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:16

Ik denk niet dat er veel mensen gaan stoppen met roken/dat er minder mensen gaan roken. Ik denk wel dat het uitgaan af gaat nemen en dat de schuurfeesten (waar lekker volop gerookt mag worden en goedkoop bier (en andere alcohol) gedronken kan worden) toenemen. Verschuiving van het probleem met als nadeel dat de uitgaansgelegenheden in gezelligheid afnemen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:17

Ik weet het niet. In italië is er ook een rookverbod. En daar vond ik het geweldig leuk om uit te gaan Lachen. Het zal even wennen worden maar daarna gaat iedereen zich aanpassen aan deze nieuwe evolutie en zal het uitgangsleven nog leuker worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:17

Ik kan het alleen maar hopen Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:22

Die terugloop van de horeca in Duitsland in het grensgebied is te verklaren. De Nederlanders gingen daar uit ivm de late sluitingstijden. Nu dat aan deze kant van de grens ook is vrijgegeven is de drang naar Duitsland een stuk minder. Dat is een van de voornaamste redenen Qimm volgens mij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:29

Dat is zeker waar, maar ik denk niet dat ze terugkomen wanneer het in Nederland ook niet meer mag, ik denk dat ze dan maar thuis blijven. maar daar komen we vlot genoeg achter.

[offtopic] OMG jij hebt een avatar van WLIIA in je profiel, colin <3

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:19

lindake schreef:
Het is idd niet realistisch omdat het zo ingeburgerd is. Maar persoonlijk vind ik deze maatregelen in nederland heel goed. Deze maatregelen maken roken minder aantrekkelijk. Uiteraard gaan er veel mensen gewoon verder roken. Maar er zullen ok mensen hierdoor aangezet worden om te stoppen. Daarnaast wordt roken door deze maatregel minder aantrekkelijk voor jongeren. En daarnaast nog een belangrijker voordeel van deze maatregel: mensen die niet roken moeten geen rook inademen.

Ben ik het wel een beetje mee eens. Ik ken wel een aantal mensen die eigenlijk nooit roken, maar er alleen een paar roken in de kroeg of discotheek.

Voor de echte rokers zou het niet veel uitmaken.. Die gaan denk ik liever ergens anders staan roken.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:25

Ooowh ik vind het super!
Geen stink kleren en haren, en geen peuken die "perongeluk" op je arm worden uitgedrukt!
Helemaal prima dus!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:13

Ik vind het een super regel!
Ik werk zelf in de horeca, en eerlijk gezegt vind ik rokers maar een beetje egoistisch.
Oke dat je rookt moet je zelf weten maar ik sta achter de bar en bedien tafeltjes,
en daar zitten mensen gewoon die rook in je gezicht te blazen.
Ook als ze naast je staan of met je gaan praten.
Leuk dat je rookt maar ik hoef het niet te merken.
Een rookvrije werktruimte ben ik dus helemaal voor!
Ben eigelijk voor een rookvrije wereld Clown
Snap ook niet waarom mensen roken Koe

Roken draagt niks bij aan deze maatschappij, ik vind dan dat je als roker zelf daar ook de consequenties van moet ondergaan.
Eigen schuld denk ik dan altijd maar, het is hun probleem en niet het mijne Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:41

Ingridje16 schreef:
Roken draagt niks bij aan deze maatschappij, ik vind dan dat je als roker zelf daar ook de consequenties van moet ondergaan.

Wat een rare opmerking zeg, ik zeg toch ook niet dat niet rokers geen enkel steentje bijdragen aan de maatschappij? Kijk en dit soort opmerkingen vind ik dus echt kansloos.
Sterker nog denk dat een roker de staatskas meer spekt dan welke niet roker dan ook, ooit wel eens bij stil gestaan, blijkbaar niet.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:45

Chiqa schreef:
Ingridje16 schreef:

Wat een rare opmerking zeg, ik zeg toch ook niet dat niet rokers geen enkel steentje bijdragen aan de maatschappij? Kijk en dit soort opmerkingen vind ik dus echt kansloos.
Sterker nog denk dat een roker de staatskas meer spekt dan welke niet roker dan ook, ooit wel eens bij stil gestaan, blijkbaar niet.

Ik heb het over het feit dat roken niks bedraagt aan de maatschappij, niet de mensen die roken.
Ik snap ook wel dat dat normale mensen zijn, ik heb het alleen over het roken niet over de mensen zelf Slapen

Dan heb ik ook nog een nieuwtje, al dat geld wat die rokers uitgeven aan hun sigaretten, word vervolgens weer uitgeven aan al die mensen die in het ziekenhuis belanden met longproblemen.
Misschien komt dat uit een ander potje van de overheid maar het komt op hetzelfde neer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:51

ik rook zelf niet en ben aan de ene kant blij met dit verbod maar aan de andere kant ook helemaal niet,

najah waarom spreekt voor zich,

en waarom niet : noujah in boxtel is vrijwel vaak ruzie is nu veel minder vanwege politie etc,
maar ben bang als dadelijk niet meer binnen gerookt mag worden dat iedereen dus buiten gaat roken waardoor er groepjes worden gevormd en juist daardoor komt er altijd ruzie,

dus wat gebeurt er in de horeca is rookvrij maar buiten is het 1 knokpartij,

en kan nu al zeggen dat het zeker gaat komen

dus mijn mening is laat het zo maar heb liever die rook in me gezicht dat een bloedend gezicht,
en k un je zeggen is zo afgelopen maar dat is het hier dus nooit jammer genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:55

Ingridje16 schreef:
Ik heb het over het feit dat roken niks bedraagt aan de maatschappij, niet de mensen die roken.

Ah okay verkeerd begrepen, maar dan klets je nog, roken draagt wel degelijk iets bij aan de maatschappij, namelijk de staatskas spekken, eerdaags komt er weer 30 cent op het pakje.
Als er geen rokers waren zullen de belastingen toch gewoon even opgekrikt worden...en maar zeuren dat we zoveel moeten betalen. Nagelbijten / Gniffelen

Ingridje16 schreef:
Dan heb ik ook nog een nieuwtje, al dat geld wat die rokers uitgeven aan hun sigaretten, word vervolgens weer uitgeven aan al die mensen die in het ziekenhuis belanden met longproblemen.

Oud nieuws! Ja Rokers gaan eerder de pijp uit dan niet rokers (uitzonderingen daar gelaten heb een oma van 90 kerngezond rookt dr level lang al 50 sigaretten epr dag niet kapot te krijgen) dus een roker kost de staat alleen maar meer.
Ze lever immers langer Huilen van het lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:07

De niet-rokers hebben er dik geld voor over om de rokers, niet-rokers te maken Haha!

Degene die doorroken mogen er ook dik voor betalen hoor. Kan niet duur genoeg worden.

Kosten-baten plaatje is dat de rokers ongeveer 300 miljoen per jaar meer opbrengen dan dat ze kosten. Maar het leed dat ze veroorzaken (in familiekring o.a.) is niet in geld uit te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:12

Hoe kom jij dr bij dat wij dr dik voor betalen? Verward Kan jij in de portemonaie van een roker kijken, knap!

slimmerik schreef:
Kosten-baten plaatje is dat de rokers ongeveer 300 miljoen per jaar meer opbrengen dan dat ze kosten.
Rokers zijn goedkoper voor de staat dan niet rokers, maar dat wist jij toch wel?

slimmerik schreef:
Maar het leed dat ze veroorzaken (in familiekring o.a.) is niet in geld uit te drukken.
.

Je gaat nu toch niet uit je rolletje flippen toch Slimmerik Huilen van het lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:15

Wat de rokers op jaarbasis aan gezondheidszorg kost:

Afbeelding

aan accijnzen brengen ze dus 1,6 miljoen op ....kosten 1,3 miljoen aan gezondheidszorg.

Ennuh jah ....maandag gaan we iemand cremeren in de familie en daar hebben we veel verdriet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:25

Oja zo kan ik het ook....plaats dan ook even de kosten van de niet rokers dr naast als je het dan toch even goed wil doen Knipoog Beetje jammer.

Rokers kosten de staat gewoon minder dan niet rokers, is al lang en breed onderzocht door verschillende instantie's.....

Zal het complete plaatje even plaatsen om het af te maken en hoop dat die opmerking dan voor altidj duidelijk is;

"rokers goedkoper voor de zorg dan niet rokers"

"Rokers goedkoper dan gezonde mensen"

"Gezondheidszorg peperdure prevetie"

Zo even het complete plaatje, waar het op neerkomt, hoe langer je leeft des te duurder ben je voor de maatschappij en de ziektenkosten.

Dus hoezo maar klagen dat de ziektenkosten zo hoog zijn????? Het ligt helemaal niet aan de rokers. ROFL

Bronnen oa Elsevier, Parool en RTL nieuws.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:33

Tuurlijk kosten de niet rokers meer. Dat beweer ik toch ook? De rokers brengen zelfs geld op..... Dus waarom doe je moeilijk Verward Maar gaat het daarom? Vergeet je ook even dat de kosten van nietrokers door meeroken??

Maar kosten maakt de nietroker niet eens uit.... het gaat om de vieze overlast en gezondheid van de nietrokers. En rokers mogen roker blijven hoor. Alleen niet in mijn gezicht of nek. Knipoog

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:34

Ik vind het écht geweldig. Het is inderdaad zo ingeburgerd dat het wel eens als 'raar' wordt aanzien als je niet rookt. Terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:40

slimmerik schreef:
Tuurlijk kosten de niet rokers meer.

Nou dan had je dat even kunnen vermelden toch?

OCh en veel sterkte met de crematie, je zult er idd wel veel verdriet van hebben
zo kom je ook echt op me over. Of je speelt één groot toneelspel, dat kan natuurlijk ook.
Je komt iig niet om me over als iemand die rouwt om een overledenen, integendeel
maar toch sterkte.
Ik moet de eerste in mijn familie nog steeds wegbrengen aan de gevolgen van roken (roken als schoorstenen en zijn allemaal boven de 60) wat zou daar toch voor een verklaring voor zijn, gaat mn theorie Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-08 02:10, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:55

Dat je mijn bewering in twijfel trekt over een sterfgeval in mijn familie zegt meer over jou dan over mij en daar ga ik dan niet over in discussie.

Dat in jouw familie alle rokers nog lustig doorleven en doorroken, daarmee kan ik je alleen heel veel geluk mee wensen. Zoiets is een uitzondering op de regel en daar mag je heel blij mee zijn.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:32

Ondanks het feit dat rokers goedkoper zijn, moet dat toch geen excuus zijn om te gaan roken of het rookverbod in de horeca niet door te laten gaan net of dat zou lukken...? Verward
Vind namelijk nog steeds de redenen die in dit topic worden gegeven om tégen het rookverbod in de horeca te zijn niet opwegen tegen de voordelen er van.

Of-topic, maar toch; Slimmerik, heel veel sterkte met je verlies.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:13

Ben zelf een roker.
Heb er geen moeite mee om een avondje niet te roken, of om even naar buiten te gaan voor een sigaret.

Maar het enige waar ik wel benieuwd na ben is, hoeveel bedrijven zullen de deuren wel niet moeten sluiten? De kroegen in kleine dorpen gaat het al niet zo goed mee(hier in de omgeving dan weet niet hoe het bij de rest zit), sommige moeten elke euro b.w.v. omdraaien om toch rond te kunnen komen. Hebben ze daar dan wel eens aan gedacht?

Sommige mensen in deze wereld denken aan zichzelf en niet aan de gevolgen ervan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:21

Zera schreef:
Sommige mensen in deze wereld denken aan zichzelf en niet aan de gevolgen ervan.

Wat is dat nou weer voor opmerking? Het rookverbod komt er ter bevoordering van de gezondheid van de mensen. Vindt ik nou niet echt echt een egoïstische denkwijze eigenlijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:22

Zera schreef:

Dat geld toch ook zelfs meer voor de rokers die mensen passief laten meeroken