Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:36

Polar schreef:
Dat is hier in Zweden ook zo, inderdaad vooral bij de commerciële vestigingen. :x
Paard met een gaatje in de kies: 3000 euro.
Hond met kennelhoest, echo + 4 foto's: 2000 euro.

2000 voor een echo en 4 foto's :wow: , waren die foto's met goud gemaakt?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:49

Het totaalbedrag was 20.292 sek.
Voor het gemak kun je de komma 1 naar links verschuiven dus 10 sek = 1 euro, (al is de koers nu voor ons heel negatief).
Hier zat in:
- Factuur doorsturen naar de verzekering (270 sek)
- Recept uitschrijven (190 sek)
- Eén injectie pijnstilling (228 sek)
- Eén injectie tegen misselijkheid (278 sek)
- Echo van de buik (8167,50 sek)
- 3 röntgenfoto's (2242 sek per stuk)
- Sedatie (1042,50 sek)
- Toeslag voor afspraak op de dag zelf (1095 sek)
- Consult (2295 sek)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:29

Ik heb vandaag 130 euro betaald voor een buikecho. Dat verschil is echt gigantisch als ik kijk naar wat jij moest betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:36

Mensen, als het aan de politiek ligt komt er in 2027 199 euro bovenop de zorgverzekering. Toppie -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:36

Ja, dit was bij een Evidensia kliniek, daar zijn de prijzen sowieso heel hoog.
Gelukkig zijn de verzekeringen hier wel heel laag, ongeveer 10 euro per paard en 40 euro voor een hond.
Vaak betaal je dan maar 25% van het totaalbedrag.

Een dierenarts moet ook geld verdienen, maar op deze manier zullen meer en meer mensen hun dieren zorg onthouden.
Dat lijkt me niet de bedoeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:38

Polar schreef:
Ja, dit was bij een Evidensia kliniek, daar zijn de prijzen sowieso heel hoog.
Gelukkig zijn de verzekeringen hier wel heel laag, ongeveer 10 euro per paard en 40 euro voor een hond.
Vaak betaal je dan maar 25% van het totaalbedrag.

Een dierenarts moet ook geld verdienen, maar op deze manier zullen meer en meer mensen hun dieren zorg onthouden.
Dat lijkt me niet de bedoeling.

Oh, dat is onze kliniek niet. Maar toch, bij 800 euro voor een buikecho had ik me echt wel achter de oren gekrabd. Dat zijn imo geen bedragen meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:39

Winged schreef:
Mensen, als het aan de politiek ligt komt er in 2027 199 euro bovenop de zorgverzekering. Toppie -O-

We willen toch allemaal een verlaging van het eigen risico al dan niet een afschaffing? :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:41

purny schreef:
Winged schreef:

We willen toch allemaal een verlaging van het eigen risico al dan niet een afschaffing? :+

Not my vote :+

sterkere schouders, zwaardere lasten: a la.... maar inmiddels komen er wel heel veel zwaardere lasten op de schouders bij. Hopelijk komen de CAO-onderhandelingen er hier eens een keer door :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:43

Ik vraag me af waar dat bedrag random vandaan komt, het komt op mij over als een soort dreigement (en dat van de partij die eigen risico wilde afschaffen althans dat stond in het verkiezingsprogramma) voor mij is het dan goedkoper als eigen risico echt wordt afgeschaft volledig. Ik heb in februari mijn eigen risico al op omdat ik er kennelijk voor gekozen heb ziek te zijn

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:49

karuna schreef:
Ik vraag me af waar dat bedrag random vandaan komt, het komt op mij over als een soort dreigement (en dat van de partij die eigen risico wilde afschaffen althans dat stond in het verkiezingsprogramma) voor mij is het dan goedkoper als eigen risico echt wordt afgeschaft volledig. Ik heb in februari mijn eigen risico al op omdat ik er kennelijk voor gekozen heb ziek te zijn

Sterker nog, met de halvering + die 199 euro kom je volgens mij 45 euro duurder uit.

Ik vind dat het zorgstelsel anders ingeregeld moet worden, maar tegelijkertijd hang ik dan ook al snel aan regels van privacy. Chronisch ziek door pech is IMO iets heel anders dan ziekte door een ongezonde leefstijl. Maar dat is wel een hele andere discussie :Y)
train zelf momenteel voor een marathon, en ook daar kun je betwisten of dat nou gezond is of niet. (een marathon = niet gezond)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:54

En voor mensen die niet zoveel geld hebben, maar net geen toeslagen krijgen, en weinig tot geen zorgkosten hebben? Die gaan dan gewoon meer betalen, want die hebben sterke schouders omdat ze niet ziek zijn? #ofzo :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:57

Die hebben gewoon pech en mogen financieel spartelen tot ze in de schulden raken :+ who cares? -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:58

Niemand, kennelijk.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:05

Geloof mij, zorgverzekeraars staan ook niet te springen om de verlaging van het eigen risico. Uiteindelijk worden de kosten voor iedereen hoger, je verlaagt namelijk voor een grote groep mensen de drempel om zorg te gebruiken dus de zorgkosten (en premies) zullen hier ook flink door stijgen. Persoonlijk heb ik nooit begrepen dat mensen door dit soort ideeën op een partij stemmen. In een oogopslag lijkt het allemaal beter, maar het heeft voor iedereen grote (nadelige) gevolgen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:08

Ik vind het zo raar dat veel zorg uiteindelijk toch niet vergoed wordt.
Bijv, een gordelroosvaccinatie die heel belangrijk kan zijn om deze ziekte op oudere leeftijd niet te krijgen , wordt nu niet vergoed. Twee prikken zijn 500 euro’s, die je dan naast je al bestaande verzekering moet betalen.
Bijv. 100 euro zelf bijleggen, daar kan ik nog inkomen, maar 500 vind ik wel buitensporig veel.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:12

Sommige dierenarts kosten hier klinken echt 8)7.
Ik ben zó blij met onze lokale dierenarts die normale tarieven hanteert.
Dan de zorg... Tja. Ik snap best dat we daar wat voor morgen betalen, zorg is nou eenmaal duur. Maar of het nou elk jaar zo moet stijgen...
Overigens ben ik geen voorstander van eigen risico volledig afschaffen. Verlagen mag van mij wel, maar helemaal weg hoeft t wat mij betreft niet. Dan krijg je mensen die voor elk wissewasje naar de dokter rennen 'want het is toch gratis'. Nee dat is het niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:14

Dat eigen risico verlagen heb ik ook nooit begrepen. Het is toch logisch dat de bijdrage dan omhoog gaat?

Nu heb ik zelf altijd het hoogste eigen risico, hopelijk blijft dat gewoon bestaan, dan merk ik er hopelijk niet veel van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:17

Ik heb geen idee waar het vandaan komt dat mensen anders te snel naar een dokter gaan. Het omgekeerde is nu juist gaande mensen vermijden zorg en tandarts uit angst voor de kosten. Waardoor uiteindelijk de kosten hoger worden omdat de kwaal veel erger is geworden en de huisarts valt er niet onder. Als deze het erg genoeg vindt stuurt hij je door en dan gaat het geld kosten idem ziek kost niks medicijnen nodig is geld kwijt.

Bizar de gordelroos vaccinatie die ook iets lijkt te doen tegen dementie is in Frankrijk opgenomen in Rijksvaccinatieprogramma en kostenloos. Ik zou hem graag over 3 jaar ontvangen maar ik zou het niet kunnen betalen

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:24

@karuna, mijn man heeft een paar jaar terug al gordelroos gehad, en zijn moeder heeft het in ernstige vorm met ziekenhuis opname van meerdere weken gehad. Om te voorkomen dat hij het nog een keer heftiger krijgt willen we graag vaccineren. Maar het wordt dus niet vergoed.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:27

Zelfde met tandzorg.
Iedereen heeft het nodig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:28

Mijn mama heeft gordelroos gehad. Dat was echt afschuwelijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:39

Polar schreef:
Je kunt er iets van vinden, maar uiteindelijk is het een keuze die die mensen maken.
Mijn mening erover is dat ik het triest vind dat mensen soms zulke 'stunts' uit moeten halen om een beetje een normaal leven te kunnen leiden.
De bijstand is alles behalve een vetpot en ik neem het zulke mensen niet eens kwalijk dat ze proberen om op zo'n manier nog wat te kunnen doen af en toe.
Net als dat ik het Jantje of Pietje niet kwalijk neem dat hij of zij naast de Wajong af en toe eens 50 euro bijverdient met een klein klusje.
Het zou anders zijn als dit om honderden euro's per maand zou gaan, maar wat je met je ogen ziet, is maar een fractie van het hele verhaal.

De echte problemen gaan niet om iemand die echt recht heeft op een uitkering of een keer wat extra's heeft.

En ik heb het al helemaal niet over wat alleen mijn ogen zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:45

Het kost de zorgverzekeringen vooral geld om achter de wanbetalers aan te zitten. Ze hebben vooral veel administratie erbij gekregen. Sowieso is dat een te groot deel van het werk en de kosten.

Ik las net dat bij een kleine dierenarts gaan goedkoper is dan bij eentje die aangesloten is bij een keten. Nou, dat ligt er dan ook maar aan. Ik betaal bij een niet keten ook steeds meer en meer. Had al ruim 43 euro betaald bijv voor de Pramox even terug.

En onze honden moeten voor hun gebit. Dat moet ook, maar hou m'n hart vast. Ze hadden ook nog weleens een actie voor enten, gebit, castratie/sterilisatie bijv, maar dat is ook niet meer.
En in dezelfde praktijk rekent de een wel consult bij vaccineren en de ander alleen een vaccinatie. Ze halen allemaal hun schouders op als je daar naar vraagt. Ik betaal het netjes, maar het verschil kan dan best groot zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:00

Winged schreef:

Ja, omdat de eigen bijdrage wordt gehalveerd. Dat moet je er wel bij vertellen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:06

Alles is duur en nu ik 100 afgekeurd ben valt het soms wel tegen. Want het scheelt per jaar wel een boel geld werken of een uitkering.
Maar goed me dood werken is geen optie voor ons. Dus we slaan ons we wel doorheen.

Sommetje wat we minder krijgen:
25% minder inkomen dat is voor mij 1000 euro bruto, dus ongeveer 700 netto per maand
450 euro meer loon belasting per maand
Dus dat is per maand ongeveer 1150 minder inkomen. Dat is veel geld.

Nu heb ik een iva, had de ‘mazzel’ meteen volledig afgekeurd te worden zonder ooit te hoeven te worden herkeurt. Wat heftig was, maar goed ook rust.

Onze verhuisplannen liggen nu dus in de ijskast. Maar we hebben het niet slecht, maar moeten we meer nadenken over dingen.

Eigen risico, ja dat is hier in januari op, dus is ieder jaar gewoon 385 extra aan zorgkosten voor mij.