Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:50

Oh wat een goed nieuws! Je hebt er hard, heel hard voor moeten vechten. In de verdrietige situatie waar je al in was beland extra bewonderenswaardig. Dát je zo hebt moeten strijden…dat is op zichzelf al een onderzoek waard. Want dat zou echt niet moeten hoeven. Menigeen begint er niet aan. En zo emmert het vaak maar door (de goede artsen nagelaten want daar zijn er gelukkig ook veel van).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 12:33

Tiggs schreef:
Goed nieuws hoor!

Gaat dit nu over de HAP of over jouw huisartsenpraktijk?

Dit gaat over de HAP.

Ondertussen kan ik jullie vertellen dat de volgende wending zich alweer aangekondigd heeft. Niet helemaal onverwachts, maar hopen mag. -O- De arts heeft beroep aangetekend tegen de uitspraak, dus haar zaak wordt doorgezet naar het centraal tuchtcollege in Den Haag.
Ik heb nog even om te beslissen hoe nu verder, dus we gaan eerst even de verjaardag van de jongste vieren en dan weer verder!
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-04-25 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:35

Oh dat is onverwacht of niet? Ze gaat in beroep tegen haar waarschuwing? Waarom zou ze dat doen?
Gefeliciteerd met de verjaardag van je jongste!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:46

O, dat is echt niet leuk, secrecible. Begint het weer van voren af aan.
Eerst maar de verjaardag vieren, gefeliciteerd!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:48

Absoluut niet leuk.

Aan de andere kant; nog meer mensen die het horen, nog meer mensen die erover meedenken, nog meer publiciteit.

Dus hoewel het het stuk over 'schuld' of 'toegeven van fouten' hiermee geraakt wordt,
Heeft het voor het eigenlijke doel, namelijk mensen laten nadenken en mensen waarschuwen en dokters meer open naar klachten laten kijken wél zijn nut.

Het jammere is dat het waarschijnlijk heel veel energie kost.

Maar op zich, dat hier nog steeds intensief en op hoog niveau over gepraat wordt, is niet verkeerd.

Vanuit het standpunt van de HAP arts kan ik het me ook nog wel enigszins voorstellen.
Dat de eigen kliniek níet gewaarschuwd wordt (die naar mijn idee echt beter hadden moeten weten) en zij wél, ik kan me voorstellen dat dat vanuit haar positie niet fair voelt.

Dit soort zaken kent op persoonlijk vlak meer verliezers dan winnaars.
De winst zit in het stuk dat mensen (en dan niet alleen de betreffende artsen maar álle artsen die erover horen of lezen) zich meer bewust zijn van mogelijk oogkleppen, tunnel is en onderschatting klachten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:07

Het beroep aantekenen zorgt inderdaad voor ruchtbaarheid.

Maar het had de dokter en de HAP gesierd indien ze contact met TS hadden opgenomen.
Gewoon eens samen een kop koffie drinken op neutraal terrein.
Menselijkheid tonen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 16:11

Eens met jou hoor Femke_tweety. En ik kan me ook haar kant heel goed voorstellen.
Zoals direct gezegd, ik had ook niet verwacht dat zij er als (enige) boeman uitgeplukt zou worden. Ik denk dat ik in haar geval hetzelfde had gedaan.

Een goed gesprek was het mooiste geweest. Maar ik denk ook wel een gepasseerd station. Ik weet niet of ik dat nog had gekunnen. Met haar wel denk ik, met de 2 eigen artsen iig niet meer. En andersom weet ik ook niet of ik dat als arts nog had gekunnen.
Het is nu wat het is. Bij het regionaal tuchtcollege had ik niks te verliezen. Nu voelt dat anders, dus dat vind ik nog wel wat ingewikkeld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:21

Zijn die artsen nog steeds jullie huisartsen? Van jou en de kindjes?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 16:25

Nee, absoluut niet :D ik ben nog een jaar patiënt geweest en toen hij na een jaar met droge ogen verkondigde dat hij was vergeten dat het de sterfdag was (met kerst he, hij is zo rond de tijd dat hij aan het kerstdiner zat thuis opgebeld omdat de ambulance er geen touw aan vast kon knopen) heb ik hem verzocht te bemiddelen bij een andere praktijk. En deze vrouw is echt goud, zoveel vertrouwen in haar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:37

Ooooh gelukkig. Je zal maar niet weg kunnen…

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:25

Ik zag je weer in de krant vandaag!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:48

Ik vroeg me af hoe het met jou ging.
Lukt het om de draad weer op te pakken nu alle hectiek wat is gaan liggen?
Had ik het nu goed onthouden dat er nog een traject kwam?
Ik hoop vooral dat het goed met jou en de Kids gaat
:knuffel:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:04

Nog niet echt het gevoel dat alles is gaan liggen, ook niet het gevoel dat ik het al kan laten rusten helaas.
Het hoger beroep moet nog gaan dienen, dat duurt nog wel even en dat komt me opzich prima uit want dat betekent dat ik ook even tijd heb om te landen en te oriënteren.

Na de uitspraak is de IGJ wel mijn klacht gaan oppakken.
De HAP heeft Sanders dood alsnog gemeld (of moeten melden) als calamiteit bij de IGJ, waar dit alles me op de eerste plaats om te doen is.
Dat betekent dat er nu alsnog een volwaardig onderzoek moet plaatsvinden, de IGJ heeft de HAP gevraagd dit zelf te doen, wat gebruikelijk is.. Verder weet ik precies niks want de HAP laat niks los. Al mijn vragen krijg ik onbeantwoord terug, echt heel frustrerend.
Ik heb weinig vertrouwen in het onderzoek dat nu zou moeten plaatsvinden helaas. Alle verzoeken die ik had om dat vertrouwen te laten groeien zijn (denk ik...) afgewezen. En dat gaat niet om inhoud maar puur over het (niet) volgen van de procedures.
Zo blijven ze zeggen dat er destijds een volledig onderzoek is gedaan en alle artsen gehoord zijn en dat het dus nu alleen een papieren onderzoek is. Wat gek is als er tijdens de tuchtzitting een arts verkondigd nooit betrokken te zijn geweest. Om maar iets te noemen.
Ook mijn verzoek een externe voorzitter aan te stellen gezien de fouten in het eerste onderzoek is niet op ingegaan.

Ik heb afgelopen week wel een heel fijn gesprek gehad met 2 inspecteurs van de IGJ. Ze vonden het ook een ingewikkeld gesprek omdat ik er kritischer in sta dan andere nabestaanden doordat dit natuurlijk ook bij mijn eigen werk hoort. De meeste nabestaanden willen gewoon de dokter in de hoogste boom opgeknoopt zien. Ik wil vooral het systeem aangekaart hebben.
Maar ze gaven me wel gelijk wb mijn kritieken op wat er nu gebeurt bij de HAP. We hebben afgesproken contact te houden en het onderzoek af te wachten voor nu.

Dinsdag heb ik alsnog een gesprek met de nieuwe onderzoekers van de HAP. Hopelijk helpt elkaar in de ogen kijken en krijg ik dan alsnog antwoorden.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:28

Dan zit je nog altijd in een rollercoaster van verdriet, frustratie, onmacht en wantrouwen.
Wat ontzettend naar voor je.
Hopelijk krijg je voldoende steun en liefde uit je omgeving om dit te kunnen volhouden.

Voor wat het helpt, ik vind je enorm sterk en heb veel respect voor je.
Veel sterkte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:50

Ik vind je ook heel dapper. Wat een sterke vrouw. Sander zou megatrots op je zijn geweest. Dat was hij vast al. Wanneer denk je het wel los te kunnen laten? Want het zou kunnen dat het niet brengt wat je hoopt. Wanneer is het voor jou genoeg?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:24

Ze zullen je wel knap vervelend vinden, je klinkt echt als een vastgebeten luis in de pels.

Ik vind het heel knap van je dat je door wilt gaan tot het naadje van de kous en complete verantwoording. Kan me heel goed voorstellen dat de meesten niet zover willen gaan omdat je die energie toch wel elders kan gebruiken en het an sich denk ik beter is voor jezelf (algemeen) om het los te kunnen laten.

Maar als je heel duidelijk voelt dat het nog niet "af" is en je voelt dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt (jegens overledene / samenleving / organisatie / wellicht je eigen toekomstige afhankelijkheid van dezelfde organisatie?) dan snap ik heel goed dat je toch verder ploegt.

Heel knap dat je die last op je neemt. Maar zou je ergens niet graag willen dat je het los kon laten en verder kon....?

Jammer hoe ze nu (niet) reageren van de SEH.
Je klonk eerst relatief mild over hen maar kan me voorstellen dat dat gevoel nu anders is geworden -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 08:57

Niet de SEH, de HAP. Dus de huisartsenspoeddienst. De SEH heeft grondig gehandeld.
Tegenover de hap- arts voel ik nog steeds een zekere mildheid. Ze heeft dit niet gewild, zoveel is zeker. De discussie nu met de HAP staat zij los van, het bestuur is verantwoordelijk, niet zij. Het bestuur houdt alle kaarten strak tegen de borst.

En ja, ik zou het wel los willen laten. Maar ik ben wie ik ben. Het voelt nog steeds zo respectloos om van zo'n overlijden niet te willen leren, ik denk niet dat ik daar rust mee kan hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:52

Ik vind het heel logisch dat je het nog niet kan, secricible. Tuurlijk zou het 'makkelijker' zijn als je het los kon laten, maar ik zou het ook niet kunnen. Dat kan je niet veranderen en dan kan je dus beter wel doorgaan, dan stoppen terwijl jouw gevoel nog zegt dat het niet oké is.

Sterkte nog en hopelijk heb je meer aan het face to face gesprekm

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:59

secricible schreef:
En ja, ik zou het wel los willen laten. Maar ik ben wie ik ben. Het voelt nog steeds zo respectloos om van zo'n overlijden niet te willen leren, ik denk niet dat ik daar rust mee kan hebben.

Vind je vasthoudendheid echt groots. Dit tot de bodem uitzoeken voorkomt hopelijk in de toekomst dat zoiets kan gebeuren. Ik hoor het vaker om me heen; huisarts al tig keer gesproken en dan ‘opeens’ bam volledig uitgezaaide tumor. Of hartinfarct. Of whatever nare diagnose waarbij de uitkomst vaak echt afhangt van tijdig ingrijpen.
Dus: respect. En ik hoop dat je de kracht krijgt en mensen aan je zijde om dit af te maken :knuffel: . Voor Sander, voor jou en voor die velen in zo’n schuitje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:15

Oh sorry, ik dacht HAP maar tikte SEH blijkbaar Y;(
Ja precies, de arts van de HAP die er echt duidelijk mee zat.....

Ik kan het me erg goed voorstellen dat je je vastbijt en het als respectloos ervaart :(:)
Maar kan me ook goed voorstellen dat mensen dat niet doen, omdat ze zich liever op de toekomst van hun gezin richten dan op het verleden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:33

Maar je kan ook beide doen? Dat secricible nu doorgaat betekent niet dat ze zich op het verleden richt en niet op de toekomst?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:12

Tuurlijk :j

Maar ondanks dat ik het heel knap en goed vind, denk ik op zich niet dat het een "mindere" keuze is als je besluit het achter je te laten en je volledig op de toekomst te richten zeg maar. Maar ik snap het ook heel goed als je dat niet over je hart kan verkrijgen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:06

Ik kan me goed voorstellen dat het je nog niet loslaat. Andersom kan ik me met geen mogelijkheid verplaatsen in de houding van het bestuur van de HAP. Je zou toch moeten willen dat je leert van wat er gebeurd is, ook als je vindt dat er niet verkeerd is gehandeld kun je nog wel verbeteren. Al was het maar in de houding naar jou toe… wat een ongelooflijk ellendige manier van doen. Het lijkt op een totaal gebrek aan inlevingsvermogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 08:48

Even gestoeid na het gesprek van gisteren. Enerzijds is de situatie op dit moment zo complex dat ik het lastig vind om het goed uit te leggen zonder teveel in detail te treden. Ik had deze nasleep niet helemaal verwacht na de zitting. Anderzijds verdient de HAP ook een correctie na mijn vorige post.

Want het gesprek van gisteren maakte echt een totaal andere wending dan ik van tevoren had verwacht. Waar we via de mail ontzettend slecht in de communicatie zaten en ik met de oorlogsstrepen op mijn gezicht geverfd het gesprek in ging ontstond er in het gesprek juist een ontzettend open sfeer. Kreeg ik antwoord op mijn vragen. En dan ook antwoorden die hout sneden en die het handelen van (het bestuur van) de HAP echt wel in een ander licht hebben gezet. En blijken er op de zitting toch wel heel onjuiste uitspraken te zijn gedaan over hoe het destijds is gelopen, met name door de eigen praktijk.

Er volgt uiteraard nog een conclusie van het onderzoek dat nu gedaan wordt, die zal met me gedeeld worden. Maar naar mijn idee is de boosheid naar het handelen door de HAP ná het overlijden hiermee een stuk gezakt. Er is reflectie, maar er is ook destijds al veel meer gedaan dan dat bij mij bekend was. En dat voelt fijn, dat iig iemand zijn overlijden serieus heeft willen nemen en de moeite heeft willen doen om te leren van wat er toen gebeurt is. En dat zij weliswaar een andere conclusie hebben getrokken dan het tuchtcollege nu, maar dat ze die conclusie destijds wél onderbouwd hebben gemaakt, met goed onderzoek.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:55

Wauw wat 'fijn' dat je nu antwoorden hebt kunnen krijgen. Hiermee wordt het wellicht minder lastig om dingen een plekje te geven. Dikke knuffel...