No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:35

Ik wil juist geen goedkope spullen meer, die ik elke paar jaar moet vervangen.

Liever meer uitgeven, minder afval en langer plezier ergens van.

Daarom kies ik deze keer ook voor een Petzl hoofdlamp ipv eentje van 15 euro uit China.
En baal ik dat speedskip niet meer leverbaar is na de Brexit, want dat was echt een hele fijne.

Vjestagirl

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:45

Ik ben ook redelijk geslaagd deze maand. Het enige waar ik ècht geld aan uitgegeven heb zijn boeken tijdens mijn jaarlijkse trip naar Ierland, maar dat had ik van te voren eigenlijk wel ingecalculeerd. Heb ik ze nodig; nee. Had ik ze daar kunnen laten; zeker. Maar heb ik er heel bewust over nagedacht en echt gekozen om het te doen; ja. Ik vind het prima.

Voor de rest merk ik nu al dat ik lekkerder uitkom met mijn geld (mijn salaris wordt betaald rond de 15de); ik heb nog geen geld van mijn spaarrekening hoeven halen, dus ik ben blij :).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:18

Netjes allemaal!

Ik denk ook dat het belangrijk is om hierin niet door te slaan als “absolute perfectie of niks”. Want dan is het makkelijk om het na een foutje maar op te geven.

Hier mijn koets en een deel van mijn tuig verkocht, en mede daardoor ondanks een 2xxx rekening van de zorgverzekering toch in het groen geëindigd deze maand :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:22

Ja eens, Nala. Het heet wel no-buy, maar een goed overwogen, duurzame buy is imo net zo waardevol als niks kopen :).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:58

Mee eens.

Zoals ik heb ondervonden:

je kan iets kopen binnen de regels van je no buy maar als je mindset tijdens het kopen eigenlijk niet goed was, is dat meer een fail van je no buy dan een wel overwogen en legitieme reden om een uitzondering op je no buy te maken wat je vooraf niet kon zien.

Je wilt jezelf gezonde manier van kopen aanleren want een eeuwige no buy is in veel categorieën niet mogelijk.
Verantwoord consumeren is de toekomst en dat ziet er anders uit van persoon tot persoon.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:41

Die gezonde manier van kopen maakt dat je met een goed gevoel geld uitgeeft, ipv zonder aandacht en met ´waar is mijn geld toch heen´idee zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:09

Mijn dochter is een soort van ziek thuis maar dat heeft mij het afgelopen weekend wel de tijd gegeven om al het speelgoed eens goed uit te zoeken.
Heb voor 200 euro verkocht binnen een dag en dat ruimt lekker op.
Ze is in maart jarig en wat ze graag wil was nu met 35 euro korting dus dat heb ik alvast gekocht.
Maar ik ga het ook weer verder proberen in februari

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:57

Helaas heeft mijn jas besloten dat na een flink aantal jaar nu toch echt de rits stuk is :\ maar waar ik dit vorig jaar nog gezien had als “yes leuk nieuwe jas shoppen!” rijd ik vandaag na mijn werk richting de schoenmaker om het te laten repareren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:00

Nala schreef:
Helaas heeft mijn jas besloten dat na een flink aantal jaar nu toch echt de rits stuk is : maar waar ik dit vorig jaar nog gezien had als “yes leuk nieuwe jas shoppen!” rijd ik vandaag na mijn werk richting de schoenmaker om het te laten repareren.

Kleine tip: er zitten in veel dorpen en steden van die kleine naaiateliertjes (vaak uitgebaat door Turkse mensen). Die kunnen dit vaak veel netter en veel goedkoper dan een schoenmaker.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:04

Vjestagirl schreef:
Nala schreef:
Helaas heeft mijn jas besloten dat na een flink aantal jaar nu toch echt de rits stuk is : maar waar ik dit vorig jaar nog gezien had als “yes leuk nieuwe jas shoppen!” rijd ik vandaag na mijn werk richting de schoenmaker om het te laten repareren.

Kleine tip: er zitten in veel dorpen en steden van die kleine naaiateliertjes (vaak uitgebaat door Turkse mensen). Die kunnen dit vaak veel netter en veel goedkoper dan een schoenmaker.

Thanks! Dit is onze vaste schoenmaker die ook bekend staat en veel ervaring heeft met jassen/tassen/e.d. dus ik vertrouw het er wel op. Maar iemand anders heeft beslist iets aan die tip!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:08

Ik heb vorig jaar zelf een rits van een jas vervangen. Ideaal, de jas kan weer jaren mee <3

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:27

Ik heb vandaag toch wel weer wat groter inkopen gedaan dan gepland, ivm aanbiedingen die er waren. Daardoor iets boven budget uitgekomen, maar als het goed is besparen we daardoor de komende tijd weer op de boodschappen dus trekt dat dan weer recht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:07

opisop_shop schreef:
Ik heb vandaag toch wel weer wat groter inkopen gedaan dan gepland, ivm aanbiedingen die er waren. Daardoor iets boven budget uitgekomen, maar als het goed is besparen we daardoor de komende tijd weer op de boodschappen dus trekt dat dan weer recht.

Ja, dat heb ik ook, ik heb gisteren voor €40,- aan drinken mee naar huis gesleept, maar daardoor kan ik wel weer een tijd vooruit. Ik vind dat juist onderdeel van een no-spend periode; dat je goed nadenkt over je uitgaven, en rationeel kan beslissen om nu iets meer uit te geven, juist zodat je op de lange termijn minder uitgeeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:47

Help :+ ik ben gek op de Western stijl en zou graag iemand zijn die western hoeden draagt. Ik heb er nu 3 hier thuis liggen, 1 via vinted, 1 van equitana en 1 van een westernwinkel in de buurt die niet meer bestaat.

Ik vind ze alle 3 net niet leuk staan, en zit er dus over na te denken om naar een hoedenwinkel hier in de stad te gaan. Voor mijn gevoel zit ik in dit riedeltje vast: ik wil ze dragen, maar als ik ze draag voel ik me raar, alsof ik me aan het verkleden ben ipv dat het deel is van mijn stijl, zeg maar?

Ik draag ze nu dus ook niet (veel), maar zou dit wel willen doen. Maarja… :$

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:49

Proficiat aan iedereen die deze maand hard gewerkt heeft aan zichzelf om deze challenge tot een goed einde te brengen!!

Bij mij is het redelijk goed gelukt, trots op. Kan ik verder sparen voor de aanleg van een terras aan het huis.

Op naar februari

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:52

Nala schreef:
Help :+ ik ben gek op de Western stijl en zou graag iemand zijn die western hoeden draagt. Ik heb er nu 3 hier thuis liggen, 1 via vinted, 1 van equitana en 1 van een westernwinkel in de buurt die niet meer bestaat.

Ik vind ze alle 3 net niet leuk staan, en zit er dus over na te denken om naar een hoedenwinkel hier in de stad te gaan. Voor mijn gevoel zit ik in dit riedeltje vast: ik wil ze dragen, maar als ik ze draag voel ik me raar, alsof ik me aan het verkleden ben ipv dat het deel is van mijn stijl, zeg maar?

Misschien zou je deze drie hoeden kunnen verkopen, en dan de opbrengst daarvan kunnen gebruiken om één nieuwe hoed te kopen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:55

Vjestagirl schreef:
Nala schreef:

Misschien zou je deze drie hoeden kunnen verkopen, en dan de opbrengst daarvan kunnen gebruiken om één nieuwe hoed te kopen?

2 staan er al te koop, maar ik weet dus niet of het eraan ligt dat ik gewoon aan mezelf met een hoed moet wennen, zeg maar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:59

Nala schreef:
Vjestagirl schreef:

2 staan er al te koop, maar ik weet dus niet of het eraan ligt dat ik gewoon aan mezelf met een hoed moet wennen, zeg maar?

Dan zou ik, voor je gaat shoppen, jezelf verplichten er iedere dag eentje te dragen. Al is het maar in je eigen huis als je er niet comfortabel mee bent om ermee naar buiten te gaan. Als het echt een kwestie van wennen is, dan zou dat in die periode moeten gebeuren. Als je dan regelmatig langs de spiegel loopt kun je denken "was hij maar blauw ipv paars" of "was hij maar veel smaller/breder/hoger/lager"; aka, je kunt een gevoel krijgen voor wat je precies niet aanstaat in deze hoeden en wat je wel wil.

Vergeet niet dat in een winkel, onder flatteus licht, waar je de ene na de andere hoed op je hoofd krijgt je al snel van de leukste kunt denken "dit is hem!" terwijl het misschien niet precies is wat je zoekt, maar alleen het beste is wat je op dat moment kunt vinden.

Edit: en wat je jezelf af kan vragen is of je liefde voor western iets is wat je altijd uit wil dragen? Wat gaat het dragen van een western hoed toevoegen aan je huidige stijl? Aan je leven?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:30

Mijn man heeft een mooie traditionele Oostenrijkse hoed en dit staat hem erg mooi, maar buiten de tuin draagt hij hem eigenlijk nooit, terwijl dat juist hier prima kan. Zal toch ook een vorm van schaamte/onzekerheid bij zitten denk ik. Is dat bij jou ook?
Wat zeggen anderen over hoe de hoed je staat?

Verkopen van de anderen lijkt me inderdaad sowieso goed als je ze toch niet je-van-het vindt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:37

opisop_shop schreef:
Mijn man heeft een mooie traditionele Oostenrijkse hoed en dit staat hem erg mooi, maar buiten de tuin draagt hij hem eigenlijk nooit, terwijl dat juist hier prima kan. Zal toch ook een vorm van schaamte/onzekerheid bij zitten denk ik. Is dat bij jou ook?
Wat zeggen anderen over hoe de hoed je staat?

Verkopen van de anderen lijkt me inderdaad sowieso goed als je ze toch niet je-van-het vindt.

Het is inderdaad een soort schaamte. Mijn vader draagt bijvoorbeeld bijna altijd als hij met de honden wandelt een hoed en dat past echt perfect bij hem. Maar ik weet niet of dat is omdat ik dat van hem gewoon gewend ben zeg maar.

Mijn vriend en vader snappen beide waarom ik iedere hoed net niet perfect vindt: te hoog, te stijf, etc.

Ik heb sowieso een hele grote cap/hoedenmaat dus veel hoeden zijn daardoor ook nog echt groot.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:41

Vjestagirl schreef:
Nala schreef:

Dan zou ik, voor je gaat shoppen, jezelf verplichten er iedere dag eentje te dragen. Al is het maar in je eigen huis als je er niet comfortabel mee bent om ermee naar buiten te gaan. Als het echt een kwestie van wennen is, dan zou dat in die periode moeten gebeuren. Als je dan regelmatig langs de spiegel loopt kun je denken "was hij maar blauw ipv paars" of "was hij maar veel smaller/breder/hoger/lager"; aka, je kunt een gevoel krijgen voor wat je precies niet aanstaat in deze hoeden en wat je wel wil.

Vergeet niet dat in een winkel, onder flatteus licht, waar je de ene na de andere hoed op je hoofd krijgt je al snel van de leukste kunt denken "dit is hem!" terwijl het misschien niet precies is wat je zoekt, maar alleen het beste is wat je op dat moment kunt vinden.

Edit: en wat je jezelf af kan vragen is of je liefde voor western iets is wat je altijd uit wil dragen? Wat gaat het dragen van een western hoed toevoegen aan je huidige stijl? Aan je leven?

Goed punt! Ik zou de hoed net als mijn vader graag willen dragen als ik buiten bezig ben: wandelen met de hond, bij de ponies, bescherming tegen regen/zon, etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:49

Hoeden zijn gewoon practisch en veel fijner tegen zon en lichte regen dan zo'n petje met klep. Reden dat ik er jaren geleden een kocht en die gaat standaard op als ik de deur uit ga (verder dan schuur of brievenbus). Wilde leer wegens lange levensduur en makkelijk onderhoud, stijl, etc. niet belangrijk. Maar inderdaad een hoed dragen valt op, of je nu man of vrouw bent (de complimentjes zijn leuk trouwens).
Voor mij is het een fijn kledingstuk dat past en een stuk net niet lekker weer opvangt zodat dieren verzorgen makkelijker is, capuchon beperkt zicht, hoed niet en dat is wel zo fijn met dieren om je heen. Wat een ander er van denkt is voor mij niet relevant, het is gewoon een nuttig ding, dus gebruik ik die.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:40

Heb zojuist de minst “net niet” hoed nog eens geshaped en ga m de komende tijd wat meer dragen om te kijken of het gewoon wennen is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:47

Nala schreef:
Heb zojuist de minst “net niet” hoed nog eens geshaped en ga m de komende tijd wat meer dragen om te kijken of het gewoon wennen is.

Famous last words… toch net via vinted een andere hoed besteld :') wel van tweedehands geld, en als dit m ook niet is gaan ze alle 4 de verkoop in en wordt het een gevalletje “ik loop er wel tegenaan als het zo moet zijn”.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:54

Januari is een dure maand geweest met onderhoudsbeurt aan mijn auto, rekeningen van het overlijden van mijn paard en een korte vakantie die al gepland stond.
Ik wil de komende maanden echt bewust hier aanwezig blijven om zo goed te blijven denken welke uitgaves noodzakelijk zijn, en wat minder kan.