Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:09

pateeke schreef:
Hopelijk lukt het volgende week wel om er te geraken en wordt je niet teruggestuurd of weer van het kastje naar de muur gestuurd. Soms denk ik bij zulke dingen dat ze het expres zo ingewikkeld maken en de aanvragen zo moeilijk maken dat meerderheid van de mensen het opgeven en ze dus niets moeten doen of niet moeten betalen.... Althans in België is dat voor bepaalde doelgroepen en aanvragen precies wel wat men doet: alles zodanig lang rekken en moeilijk en ingewikkeld raken dat velen er gewoon niet eens aan beginnen...

Express zo ingewikkeld maken?!?
Dat is toch veel te zwart gedacht.
Ook ambtenaren doen gewoon maar hun werk...

pateeke

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:40

Ambtenaren voeren uit, zij maken de wetten /regels niet. Maar ja, politici maken het soms bewust heel ingewikkeld, langdradig,… je kan dat zwartdenken noemen, maar het is mijn ervaring, de ervaring van een hoop mensen in een enigszins vergelijkbare situatie als de mijne en wat je in de pers hoort of leest mbt uitspraken van politici. Het is niet voor niets dat er - althans in Vlaanderen - meerdere rechtszaken lopen tegen de overheid omdat de rechten van bepaalde doelgroepen geschonden worden. Vlaanderen / België is daar ook al meermaals voor veroordeeld. En degenen die effectief een rechtszaak starten, zijn slechts het topje van de ijsberg. De meerderheid heeft daar gewoon de energie niet meer voor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:05

De veroordelingen wat betreft asielverschaffing etc. zijn bij mijn weten altijd geweest ten aanzien van de Belgische staat. Het is ook federale materie, geen regionale.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:29

Vanuit Nederland vind ik het toch wel een bijzondere regel, dat je je paspoort niet kunt vernieuwen als je geen vaste verblijfplaats hebt (in het buitenland). Je kunt toch aan het rondreizen zijn, zelfs jarenlang? Dan moet je toch ook gewoon je paspoort kunnen vernieuwen (evt. nadat je het verloren bent)?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:12

Tieneke schreef:
De veroordelingen wat betreft asielverschaffing etc. zijn bij mijn weten altijd geweest ten aanzien van de Belgische staat. Het is ook federale materie, geen regionale.

Ik zeg toch ook niet dat het regionale materie is? Ik zeg dat er rechtszaken tegen België lopen voor zowel federale als Vlaamse bevoegdheden waar de overheid (Vlaams of federaal) in de fout gaat, mensen niet krijgen waar ze recht op hebben enz. Ik heb het bovendien niet enkel over migratie: er zijn meerdere doelgroepen wiens rechten geschonden worden, bij wie alles erg moeilijk gemaakt wordt om maar zo weinig mogelijk te moeten betalen, het probleem van zich af te schuiven enz.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:15

Als je het dan zo vaag maakt, is het niet echt relevant voor dit topic.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:40

GDG schreef:
Vanuit Nederland vind ik het toch wel een bijzondere regel, dat je je paspoort niet kunt vernieuwen als je geen vaste verblijfplaats hebt (in het buitenland). Je kunt toch aan het rondreizen zijn, zelfs jarenlang? Dan moet je toch ook gewoon je paspoort kunnen vernieuwen (evt. nadat je het verloren bent)?

Kan wel, maar er moet officieel bewijs van verlies/vermissing van huidig paspoort zijn.

En daarvoor is eerst een aangifte van verlies/ontvreemding nodig.

En dat is op het gebied van documenten volgens mij ook prioriteit 1, aangifte verlies bij een politie-eenheid.
En ik denk eigenlijk dat het dan niet eens uitmaakt of dat Nederlandse of Belgische politie is.

Uiteraard zijn er qua leven, onderdak, zoon en gezondheid ook allemaal prioriteiten, voor íeder van die onderdelen.

Maar voor de documenten is dat bewijs van verlies/ontvreemding,
En daarvoor is een afspraak bij politie nodig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:59

Denk bijvoorbeeld aan zorg voor mensen met een beperking: je kan een zorgbudget zwaar zorgbehoevende krijgen van zo’n €140 per maand. Daar nemen ze een vragenlijst voor af, eigenlijk moet je - zo zei een maatschappelijk werker het - al zowat bedlegerig voor zijn om dat te krijgen. Maar vaak zit je dan in een voorziening of wzc en dan heb je er geen recht meer op. Je kan een persoonsvolgend budget krijgen om je zorg te betalen. Die aanvraag alleen duurt met gemak een jaar of langer en dan kom je op een wachtlijst terecht. Die wachtlijst is geen kwestie van weken of maanden, maar van jaren, voor de meesten van meer dan 20 jaar. Daar lopen meerdere rechtszaken over.
Aanvraag van hulpmiddelen: de specifieke diensten weten zelf niet altijd welke dienst financiert of wat de procedure is.
Communicatie van FODSZ is soms zodanig onduidelijk dat je er als hooggeschoolde al niets van snapt en ook maatschappelijk werkers er kop noch staart aan krijgen.
Ook voor de behandeling van gedetineerden en geïnterneerden is België al meerdere keren veroordeeld.
Ander voorbeeld: voor sociale woningen gaan mensen die een job hebben voorrang krijgen…. Maar die verdienen dan meestal weer teveel voor een sociale woning. Mensen met een beperking moeten vaak een deel van de kosten van hulpmiddelen of aanpassingen zelf betalen of er is geen tussenkomst, ook wanneer ze nog wachten op een budget moeten ze hulp uit eigen zak betalen. Een spaarrekening met een buffer is dus echt wel nodig. Assistentiewoningen die bv aangepast zijn aan mensen met een motorische beperking zijn vaak woningen van een sociale woonmaatschappij, maar er is een middelentoets waarbij spaargeld in rekening gebracht wordt en dan hebben ze geen recht meer op zo’n assistentiewoning,…
Vaak moet je gewoon zelf de weg heel goed kennen, weten waar je recht op hebt enz wil je steun ontvangen. Niemand lijkt het precies te weten, ze sturen je van het kastje naar de muur, veel regels waardoor je gemakkelijk tussen de mazen van het net valt.
Dat is zo voor mensen met een beperking, (ex-)gedetineerden of -geïnterneerden en zal vast ook wel zo zijn voor situaties zoals degene waarin TS zich bevindt.
Aantal maanden geleden vertelde nog iemand die allochtonen moest helpen inburgeren (verplichte Nederlandse les, job zoeken enz) dat ze geen tolken meer mogen inschakelen. Dat is ook weer zoiets: we vinden dat ze moeten inburgeren, maar dat wordt wel heel moeilijk als ze niet begrijpen wat gezegd wordt of er geschreven staat… om dan achteraf te klagen dat men niet ingeburgerd is, geen Nederlands spreekt,…
Dus ja, ik denk wel dat ze het soms doelbewust heel ingewikkeld maken omdat niet iedereen zijn of haar rechten kent en / of ervoor opkomt. Soms mogen maatschappelijk werkers bepaalde sociale voordelen oid ook niet vermelden omdat anders “te veel” mensen die voordelen zouden aanvragen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:34

Femke_Tweety schreef:
GDG schreef:

Kan wel, maar er moet officieel bewijs van verlies/vermissing van huidig paspoort zijn.

En daarvoor is eerst een aangifte van verlies/ontvreemding nodig.

En dat is op het gebied van documenten volgens mij ook prioriteit 1, aangifte verlies bij een politie-eenheid.
En ik denk eigenlijk dat het dan niet eens uitmaakt of dat Nederlandse of Belgische politie is.

Uiteraard zijn er qua leven, onderdak, zoon en gezondheid ook allemaal prioriteiten, voor íeder van die onderdelen.

Maar voor de documenten is dat bewijs van verlies/ontvreemding,
En daarvoor is een afspraak bij politie nodig.

Dat heeft ze ! Voor de 138ste keer….

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:28

Femke_Tweety schreef:
GDG schreef:

Nee, dat kan niet. Lees anders de laatste pagina's nog even terug.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:33

Ik zat ook op die piste maar heb even wat uitgezocht en dat is inderdaad precies het probleem:

Als je in Nederland je paspoort kwijt raakt en aangifte gaat doen krijg je een bewijs van vermissing maar geen tijdelijk identificatiebewijs omdat een rijbewijs of ID ook geldig zijn en je je normaal gezien nog altijd kan identificeren met wat je hebt (en wat TS dus niet heeft)

Als je in Belgie je ID kwijt raakt krijg je een tijdelijk identiteitsbewijs mee waar je je overal mee kan identificeren voor een maand ofzo totdat je nieuwe ID klaar is. Dit is in NL dus niet zo...

Lastig parket TS, vooral omdat je medisch ook je problemen hebt en je zo in een ontzettende spiraal terecht komt. Ik denk dat ik mijn kansen zou wagen om in Nederland voet aan grond te krijgen en van daaruit verder te starten. Je hebt hier van verschillende bokkers al een aanbod gekregen om een briefadres te krijgen. Ik zou op zijn minst het (nog eens) proberen en iemand meenemen naar de gemeente die je kan steunen en beter uit de woorden kan komen. Vaak helpt het wel als er iemand bij is die minder dicht bij de situatie staat en het dus ook duidelijker kan uitleggen.

In mijn werk (totaal niet relevant maar wel ambtenaar) kom ik ook zaken tegen waar de betrokkene soms echt enorm moeilijk denkt en geen oplossingen ziet. Ik probeer dan altijd in contact te komen met bijvoorbeeld een zoon of dochter, een buurman, zus.... en merk dat het contact dan veel beter en duidelijker gaat. Ook komt er dan vaak licht op een situatie voor mij en geeft me dat de mogelijkheid om op mensenmaat te werken in plaats van enkel protocol.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:02

Ze heeft toch in Belgie aangifte gedaan?
Maar een ingetrokken statuut gooit roet in het eten waardoor ze tussen wal en schip zit.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:44

Ja, maar in België gaan ze geen tijdelijk Nederlands paspoort geven hè. Ze geven je enkel een tijdelijk Belgisch identificatiedocument. En zoals schuur_ zegt: daar zit het probleem. TS is het Nederlandse paspoort kwijt, waar ze geen duplicaat voor krijgt en ze kan zich niet meer identificeren met een Belgisch ID aangezien dat niet meer geldig is vanwege de intrekking van het statuut. Als je dan ook geen rijbewijs oid hebt. Ja… dan heb je dus 0,0 om je identiteit te bewijzen… en daar wringt dan het schoentje want dat is net hetgeen waar men, op z’n minst in België, over valt…

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:06

Maar met de aangifte zou ze toch wel een nieuw paspoort kunnen aanvragen in Nederland of denk ik nu verkeerd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:45

Hangt ervan af of ze in NL een Belgische aangifte aannemen om een nieuw paspoort aan te vragen. En dan zal je je wellicht ook moeten kunnen identificeren met een ID (het Belgische is al niet meer geldig) of rijbewijs of zo…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:17

pateeke schreef:
Hangt ervan af of ze in NL een Belgische aangifte aannemen om een nieuw paspoort aan te vragen. En dan zal je je wellicht ook moeten kunnen identificeren met een ID (het Belgische is al niet meer geldig) of rijbewijs of zo…

Wat nog steeds volgens mij cruciaal is in dit verhaal om te kunnen weten wat er gedaan moet worden is:

Waarom werd het Belgische statuut ingetrokken?
En neen, dat is niet omwille van verlies Belgische ID, dat staat in ts haar eigen berichten namelijk.
Ze is Belgisch id kwijt omwille van intrekking Belgische statuut.

Aangifte van verlies of diefstal van de Belgische ID is dus ook zinloos want het is de Belgische staat die hem heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:19

Ik denk dat ts heel weinig heeft aan deze hele discussie :o

Hoe gaat het nu met je?
Kun je alweer iets lopen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:53

Little_Gift schreef:
pateeke schreef:

Wat nog steeds volgens mij cruciaal is in dit verhaal om te kunnen weten wat er gedaan moet worden is:

En neen, dat is niet omwille van verlies Belgische ID, dat staat in ts haar eigen berichten namelijk.

Aangifte van verlies of diefstal van de Belgische ID is dus ook zinloos want het is de Belgische staat die hem heeft.

Die vraag heeft TS al beantwoord…. Ze is het statuut - en daarmee ID - kwijt omdat ze haar adres moest laten wijzigen, maar dit niet gelukt is door omstandigheden. Tegen de tijd dat er werk van gemaakt kon worden was het te laat: NL paspoort kwijt en men vraagt bewijs dat TS in België verbleef die periode. Wat TS aandroeg als bewijs werd niet aanvaard. En volgens de gemeente kan TS dus niet bewijzen dat ze is wie ze zegt te zijn en dat ze destijds in België verbleef.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:10

Little_Gift schreef:
pateeke schreef:

Ik ga het nog maar een keer zeggen:

Als TS niet openbaar wil uitleggen waarom haar statuut is ingetrokken is dat haar goed recht.
Stop ermee telkens hierop te hameren je gaat geen antwoord krijgen. En dat is haar goed recht. Sommige zaken gaan ons gewoon helemaal niets aan, ook jou niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:17

Pareltjes schreef:
Ik ga het nog maar een keer zeggen:

Als TS niet openbaar wil uitleggen waarom haar statuut is ingetrokken is dat haar goed recht.
Stop ermee telkens hierop te hameren je gaat geen antwoord krijgen. En dat is haar goed recht. Sommige zaken gaan ons gewoon helemaal niets aan, ook jou niet.

Tja maar dan kan er ook geen oplossing aangedragen worden hé pareltjes en ik dacht dat dat nou net de insteek was van gans dit topic!

TS vroeg niet om medeleven hé, ts vroeg om hulp met haar topic en zonder alle feiten te kennen, kan niemand haar die hulp bieden.

pateeke schreef:
Die vraag heeft TS al beantwoord…. Ze is het statuut - en daarmee ID - kwijt omdat ze haar adres moest laten wijzigen, maar dit niet gelukt is door omstandigheden. Tegen de tijd dat er werk van gemaakt kon worden was het te laat: NL paspoort kwijt en men vraagt bewijs dat TS in België verbleef die periode. Wat TS aandroeg als bewijs werd niet aanvaard. En volgens de gemeente kan TS dus niet bewijzen dat ze is wie ze zegt te zijn en dat ze destijds in België verbleef.

Hm, ik dacht dat het anders in elkaar stak... Zal het nu voor de tigste keer nog eens allemaal nalezen want volgens mij zegt TS al van het begin af aan dat het intrekken van het statuut, niets daarmee te maken had...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:33

Hele stomme vraag, want dat vraag ik me dan af.. Wanneer TS nu wordt aangehouden, dan achterhaalt de politie haar identiteit toch? En sturen ze haar dan terug naar NL, of wat gebeurt er dan?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:22

nine1987 schreef:
Hele stomme vraag, want dat vraag ik me dan af.. Wanneer TS nu wordt aangehouden, dan achterhaalt de politie haar identiteit toch? En sturen ze haar dan terug naar NL, of wat gebeurt er dan?

Als je aangehouden wordt omdat je strafbare feiten pleegt en je bent illegaal, dan krijg je een papier waar op staat dat je het grondgebied moet verlaten en dan laten ze je vrij. Zo zijn er verschillende illegalen die dat papier een paar keer per week of zelfs per dag krijgen. Het bezorgt de politie veel werk… en frustratie!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:24

Ik heb werkelijk geen idee. Maar wellicht is terug sturen naar NL een oplossing voor haar mits NL haar dan wel accepteert. Het is echt allemaal te krankzinnig voor woorden…

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:25

pateeke schreef:
nine1987 schreef:

Als je aangehouden wordt omdat je strafbare feiten pleegt en je bent illegaal, dan krijg je een papier waar op staat dat je het grondgebied moet verlaten en dan laten ze je vrij. Zo zijn er verschillende illegalen die dat papier een paar keer per week of zelfs per dag krijgen. Het bezorgt de politie veel werk… en frustratie!

En wat als ze wordt aangehouden zonder een strafbaar feit te hebben gepleegd? Maar bijvoorbeeld tijdens een algemene controle?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:31

LG: jouw berichten dragen weinig bij. Dat TS geen medeleven vraagt is jouw interpretatie. Ja ze hoopte eventueel ook tips als iemand die had, maar wilde ook haar hart luchten. Bovendien denk ik dat TS zich ook wel bewust is van het feit dat de meeste bokkers weinig hulp kunnen bieden of over de juiste deskundigheid beschikken om goede en correcte informatie te geven.
Je hebt je eigen kijk en mening, dat mag, maar dram dit ajb niet door. TS heeft dat inmiddels wel gelezen en het is haar keuze om daar wel of niet op te reageren. Het heeft geen zin om door te blijven drammen op waarom haar statuut ingetrokken is. Accepteer hierin de keuzes die TS maakt; als je daar moeite mee hebt, ontstop dit topic dan.