Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:58

Excuus dat ik zo binnen kom vallen. Heb het een en ander doorgelezen in het topic gezien ik ontzettend twijfel, maar ik blijf twijfelen en ben dus benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

In een notendop:
Huidige woning is een erg ruim (96m2) en relatief nieuw (2013). Ik ben echt gevallen voor dit appartement doordat ik rondom ramen heb van plafond tot vloer en aan het bos woon met vrij uitzicht. Ontzettend veel natuurlijke lichtinval. Er zijn erg weinig kamers, maar daardoor is het allemaal ontzettend ruim. Energielabel A (al raak je heel veel warmte kwijt door de extreem vele ramen waardoor de g/w/l kosten alsnog erg hoog zijn voor dit label).

Nadelen:
Ik mis een extra kamer en de vloerverwarming is volledig verkeerd in de woning gelegd waardoor ik de verwarming op max. 18 graden heb om te voorkomen dat mijn slaapkamer een sauna is. Ik ben een koukleum, dus prettig is anders. Ook is de huur fors en de huidige bovenburen zijn erg aanwezig waar ik mij wel aan stoor (gesprek heeft al plaatsgevonden, maar de overlast blijft).

Ander nadeel is dat de woning 40km van stal is. Pony is bewust naar de huidige stal verhuisd en daar haal ik 'm absoluut niet vandaan, maar 7 dagen per week 80km per dag loopt wel in de papieren. Zeker met alle verhogingen in het achterhoofd per 2025.

Nieuwe woning:
Tussenwoning uit 1969 die wel wat kleiner is (80m2). Veel kleine ruimtes. In een woonwijk, maar een mega bosrijk gebied (Drents Friese Wold) op wandelafstand. Wordt geleverd met zonnepanelen. Energielabel B.

Nadeel: de vele ruimtes (wat enerzijds heel fijn is) geven mij een wat opgesloten gevoel in combinatie met de 'weinige' ramen en dus beperkte lichtinval. (Kanttekening: woning heeft meer dan genoeg ramen, maar ik ben natuurlijk heel anders gewend waardoor vrijwel iedere woning voor mijn gevoel weinig natuurlijk licht heeft.) Ook ben ik dan mijn vrije uitzicht kwijt doordat je echt in een woonwijk woont.

Voordelen: zolder en/of extra slaapkamer zijn heel fijn voor het opbergen van spullen. Lagere huur. Lagere gemeentelijke heffingen. Alle ruimtes zijn los van elkaar te verwarmen. Zonnepanelen. 8km(!) van stal af.

Aanvullende informatie: ik werk 4 dagen per week thuis, 1 dag op kantoor en ben daarnaast in mijn vrije tijd vooral op stal te vinden. Wegens chronische ziekte van mijn pony lopen de vaste lasten van hem nogal in de papieren. Mijn vaste lasten verlagen is daarom wel heel erg welkom en ook de grootste drijfveer om te willen verhuizen. Ik merkte alleen tijdens de bezichtiging dat ik toch wel blijer ben met mijn huidige plekje dan ik van te voren dacht. Maar het is niet reëel om te denken dat ik een soortgelijke woning in die omgeving ga vinden. Ook helpt mijn salaris niet mee, want daardoor mag ik op 99/100 woningen niet reageren. Er komt al jaren eigenlijk geen woning beschikbaar in dat gebied waar ik op mag reageren, dus nee zeggen op deze woning heeft hoogstwaarschijnlijk wel tot gevolg dat ik voorlopig financieel geen extra ruimte ga krijgen. Mijn huidige financiële situatie (door veel en hoge ongeplande rekeningen en noodgedwongen nieuwe auto) geeft overigens ook geen ruimte om te investeren in de nieuwe woning. Ik weet niet op wat voor termijn dit wel mogelijk gaat zijn.

Ik hoor heel graag jullie mening/inzicht. Ik moet morgen voor half 12 al antwoord geven en merk dat ik echt ieder uur van gedachte verander. Alvast bedankt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:05

Ik zou voor het nieuwe appartement gaan. Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je het niet doet. Ik snap dat je je huidige woning gewend bent qua lichtinval en je uitzicht maar het andere appartement heeft ook voordelen. Dichterbij stal en lagere huur. Makkelijker te verwarmen.

Ik zou een beetje de voor en nadelen naast elkaar leggen en er dan nog eens naar kijken. Hoeveel scheelt het in huur? Financiële ademruimte is natuurlijk erg fijn, zeker in deze tijd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:16

Ik zou de nieuwe woning kiezen, financieel beter en als je pony plotseling ziek is of nog meer zorg nodig heeft ben je dichtbij.
Voor thuiswerken kan je mooi in een van de slaapkamers een kantoor inrichten.
Woningen uit die tijd hebben vaak juist veel ramen en zijn echt wel licht en je kan natuurlijk veel doen met je kleurkeuze.
Zit er ook een tuin bij de nieuwe woning?
Kan je in de zomer lekker buiten thuiswerken

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:23

Bedankt voor jullie snelle reacties.
De huur is 50 euro per maand lager.
Zit inderdaad een tuin bij op het zuidwesten.
Al heb ik op dit moment ook een klein tuintje hoor gezien ik op de begane grond zit. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:38

Wat is voor jou het grootste struikelblok aan de nieuwe woning?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:18

Dat ik bij mijn huidige woning echt een wauw-gevoel had en bij de andere woning vooral een 'oeh wel klein/donker'. Ondanks dat ik rationeel weet dat dat niet waar is, want het is niet perse klein en donker. Ik ben gewoon mega verwend. En daar schrok ik eigenlijk een beetje van. Het liefst had ik nogmaals een bezichtiging gehad om er nogmaals langs te gaan. Ik merkte namelijk ook dat het benauwde gevoel van het 'in' een woonwijk zitten in plaats van 'aan de rand' nam namelijk ook af toen ik er meerdere keren doorheen ging rijden als ik richting stal ging. Maar een nieuwe bezichtiging is natuurlijk niet mogelijk. En het nadeel is als je ja zegt, je vervolgens natuurlijk qua inschrijving ook weer op nul staat en stel je kan er echt niet je draai vinden, dat je dan de komende jaren nog zoet bent voordat je weer een kans hebt op een nieuwe woning.

En wachten totdat een soortgelijk appartement beschikbaar kom is dan niet meer mogelijk. De huur mijn huidige woning kan ik nooit meer alleen ophoesten. Zodra ik eruit gaat zal 'ie rond de 1500/1600 pm weg gaan. Dus teruggaan naar mijn huidige plek gaat sowieso niet meer lukken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:22

Rij er gewoon nog even heen om gevoel bij je nieuwe straat te krijgen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:25

Jammer, bij ons behoud je 75% van je inschrijftijd als je je binnen een jaar weer registreert. Dus ik heb mij weer ingeschreven en sta dus weer sinds 2018 ingeschreven. Al ben ik niet van plan de komende jaren te verhuizen. Maar je kan niet in de toekomst kijken.

Je moet het morgen uiterlijk om half 12 laten weten? Je kan nu nog even naar de buurt rijden? Wat zegt je verstand?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:25

prompter schreef:
Rij er gewoon nog even heen om gevoel bij je nieuwe straat te krijgen :)

Precies. Rij nog even de straat door en bekijk het huisje van de buitenkant en kijk wat voor gevoel het je geeft.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:18

Wat is het geworden Maaik?

Ik kom me ook melden. Mocht er hier iets vrijkomen kom ik best hoog te staan. Hoogste wat ik tot nu toe ben gekomen is 3 dus dat bied hoop. :D
Echter komt er in de stad waar ik wil niet heel veel vrij. Niet voor mijn inkomen maar bijvoorbeeld ook veel woningen waar je per se met z'n 2en in moet of 45+ voor moet zijn. Nu zit ik op zich prima dus geen haast, maar na 5 jaar word het hier toch wel klein, plus heb nieuwe buren die overlast veroorzaken. Gewoon tijd om weg te gaan dus haha. Ik ben dus wel veel aan het netwerken voor particuliere huur (heb ik nu ook) en elke dag aan het kijken op alle sites. :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:03

Ik twijfel eigenlijk nog steeds, maar heb uiteindelijk wel gekozen om het te doen en heb vandaag te horen gekregen dat ik de woning ook heb gekregen. Grootste drijfveer was dat ik vanaf volgend jaar geen aanspraak meer kan maken op sociale huur gezien ik dan teveel zou verdienen. Dus was wel een beetje ‘nu of niet’ gevoel wat de doorslag heeft gegeven. 11 december is de overdracht pas, dus heb gelukkig lang de tijd om alles voor de bereiden om zo snel mogelijk over te kunnen om de kosten wat te drukken. Ben benieuwd hoe het gaat zijn.

Ben nu wel 13 jaar inschrijving kwijt. := Maargoed ik had er vanaf volgend jaar toch niets meer aan.. Nu hopen dat het de juiste keuze is.
Iedereen heel bedankt voor het meedenken! :D

En succes Nevica! Hopelijk komt er snel wat op je pad :D

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:34

Gefeliciteerd! :D Het gaat vast allemaal helemaal goed komen in je nieuwe huisje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:52

Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Nu plannen maken om er je thuis van te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:00

Leuk Maaik! Wanneer ga je over?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:40

Gefeliciteerd!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:50

Heeft iemand hier ervaring met de andere kant van het verhaal? Ik ben nu bezig met het verhuizen van de oude naar de nieuwe woning. Ik ben gebeld door een potentiële nieuwe huurder om een afspraak te maken voor bezichtiging. Ik werk fulltime en heb aangegeven dat ik na mijn werk wel naar het oude huis kan komen (wat echt nog een totale chaos is trouwens, ik heb nog 2,5 week namelijk) . De mogelijke nieuwe huurder moet ten laatste vrijdag zijn geweest en kan alleen morgenavond om half 10 ‘s avonds vanwege het werk van partner die ook mee wil. Er was verder in de afgelopen week geen enkele mogelijkheid voor hen. Ik heb aangegeven dat ik dat een bizarre tijd vind en dan echt geen afspraak kan/wil maken. Opties zouden zijn voor mij om ‘s ochtends vroeg af te spreken, morgen of vrijdag, voor iedereens werk, of ergens tussen half zes en pakweg half negen en eventueel een video te maken voor de partner.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:13

Ik vind half 10 ‘‘s avonds ook niet oké. Dan neemt hij maar uurtje vrij ofzo.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:57

Bedankt allemaal!

Suzanne F. schreef:
Leuk Maaik! Wanneer ga je over?

Ik krijg 11 december einde van de dag de sleutel en wil eigenlijk binnen enkele dagen over. Echte datum heb ik nog niet gepland. Behang stomen in de gehele woning en plafonds verven. Daarna alles over. De rest komt wel als ik er in zit.

Urielle schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de andere kant van het verhaal? Ik ben nu bezig met het verhuizen van de oude naar de nieuwe woning. Ik ben gebeld door een potentiële nieuwe huurder om een afspraak te maken voor bezichtiging. Ik werk fulltime en heb aangegeven dat ik na mijn werk wel naar het oude huis kan komen (wat echt nog een totale chaos is trouwens, ik heb nog 2,5 week namelijk) . De mogelijke nieuwe huurder moet ten laatste vrijdag zijn geweest en kan alleen morgenavond om half 10 ‘s avonds vanwege het werk van partner die ook mee wil. Er was verder in de afgelopen week geen enkele mogelijkheid voor hen. Ik heb aangegeven dat ik dat een bizarre tijd vind en dan echt geen afspraak kan/wil maken. Opties zouden zijn voor mij om ‘s ochtends vroeg af te spreken, morgen of vrijdag, voor iedereens werk, of ergens tussen half zes en pakweg half negen en eventueel een video te maken voor de partner.

Ik vind half 10 ook niet echt meer een schappelijke tijd. Ik kreeg ook maar 1 optie vanuit de huidige huurder en had mij daar maar naar te schikken.. uiteindelijk heeft de nieuwe huurder meer belang bij de bezichtiging dan jij en mogen dus best moeite doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:24

Ze hebben de bezichtiging afgezegd en het huis geweigerd dus voor nu even opgelost.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:25

Wat snel! Een paar dagen is wel pittig.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:02

Maaik, wat leuk toch de keuze gemaakt. Het zal vooral wennen zijn, maar dat gaat vast goed komen. Ik denk vooral in jou situatie met lichte kleuren werken en wat ruimteliik inrichten. Ik heb een huisje van 90m2 en beneden zijn de ruimtes ook wel klein, maar juist daardoor de ruimte om alle rommel achter deuren te zetten. Lekker veel planten erin, warme kleuren en wat sfeer zorgt juist dat het een heerlijk warm huisje is. Het voelt fijner dan mijn lange lichte witte woonkamer. Had ik niet verwacht met bezichtigingen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:45

Ik sta nu bij een huis op 2 en bij een andere op 7. Al spaar ik het liefst wel nog even door voordat ik weg ga, ivm dat ik best wat nieuwe meubels moet hebben in een nieuw huis. Maarja, 2 en 3 slaapkamers, daar droom ik nu alleen nog van. Degene waarbij ik 2e sta staat er wel pas sinds gisteren op. We gaan het zien. :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:17

Spannend Nevica!

Hier staat er niks op dat voor mij interessant is. 1 leuk huis in een verkeerde wijk en het huisje van mijn opa en oma maar dat is nu van seniorenwoning omgezet naar kleine gezinswoning. Niet rustig genoeg voor mij.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:43

Nogmaals dank allemaal. :)

Succes Nevica. Weet je inmiddels al meer?

Zijn jullie trouwens ook bekend met overnamekosten wat hierbij gebruikelijk is om te vragen? Ik snap dat het een beetje valt in de categorie 'wat de gek ervoor geeft', maar dan nog vind ik het erg lastig om in te schatten.
Hier ligt bijna 100m2 aan laminaat van goede kwaliteit (geschikt voor vloerverwarming), inclusief hoge plinten. Is 11 jaar oud, maar ik ben alleenstaand en weinig thuis en hiervoor woonde er een senior vrouw, dus het laminaat heeft weinig te stellen gehad en is in erg goede staat.
Daarnaast zijn er 6 off white rolgordijnen aanwezig van 2.5 meter breed en 1 van ongeveer 1 meter. En zo'n 25 x 2.6 meter hoge kwaliteit vitrage met dubbele plooi. Ook het gasfornuis en de afzuigkap is ter overname. Alles is 11 jaar oud.

Indien de nieuwe huurder geïnteresseerd is dan is overname wel mogelijk, zo niet dan neem ik het mee. Het is dus niet zo dat ik het tegen elk aannemelijk bod van de hand zou doen, maar vraag mij af wat realistisch is om te verwachten. Ik wil dezelfde vloer en plinten ook in mijn nieuwe woning, maar gezien de rompslomp van het eruit halen overweeg ik die te laten liggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:46

nou, mijn dochter mag toch eerder haar huur opzeggen gelukkig! Ik heb me er tegenaan bemoeid en heb voor haar kunnen regelen dat de woning al op 11 november opgeleverd kan worden. Dat scheelt dus ongeveer 5 maanden dubbele huur. Dochter is een keer blij met mijn bemoeizucht haha.

Het nieuwe huisje is nu zo goed als klaar, nieuwe vloer, alles geschilderd. Dus komend weekend wil ze gaan verhuizen.

Vorige bewoner heeft helaas álles meegenomen, vloer, drempels, douchewand, schuttingen, tot aan afdekplaatjes voor stopcontacten toe. Dat is wel jammer. Maar ze kan nu dus alles wel naar eigen zin maken. Ze moet alleen nog een gasfornuis/afzuigkap, douchewand en de schutting regelen... dure dingen, maar goed, ze heeft geen dubbele huur, dus wellicht wat geld 'over'.