Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:26

Sanet schreef:
Maar het is toch ook paardenmelk en niet merriemelk? (Voor koe gaat die vlieger even niet op omdat het dier hetzelfde heet als de vrouwelijke vorm van het dier)
Terwijl een merrie ook moeder is van haar veulen. Wat dat betreft wel duidelijker van wat voor dier de melk nu echt afkomstig is :)

Een koe is een rund. Koe is de vrouwelijke vorm, stier de mannelijke, os de gecastreerde.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:30

Runderenmelk klinkt wat verdacht dan :=

Ik vind al die "lichamen met vagina's", "mensen met baarmoeders", "geboortegevers", "menstruators" :r vooral duiden op goeie ouwe seksisme. Vreselijke, ontmenselijkende taal die vrouwen reduceert tot hun lichamen en lichamelijke functies, nou daar hebben we historisch gezien al meer dan genoeg van gehad.

Denk ook dat meeste vrouwen het wel en niet hebben van een vagina en/of baarmoeder nou niet echt het fundament van hun persoonlijkheid vinden :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:30

denisesilver schreef:
Je betrekt het misschien niet op jezelf maar wel op de algemene term.
Wat is het nut van het plaatsen van een opiniestuk?

Nou, je schrijft letterlijk '..zeg je nu opnieuw dat je vrouw genoemd wil worden', en dat is gewoon niet waar. Ik probeer heel open in dit gesprek te staan omdat ik oprecht benieuwd ben.
En ik vind dat mensen iets mogen zeggen over hoe ze wel of niet aangesproken mogen worden...

In het opiniestuk staat iets over hoe een brits ziekenhuis hun patienten wil aanspreken en er staat iets over een artikel in een wetenschappelijk blad. Die twee dingen uit dat stuk vond ik interessant :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:32

Heel goed gezegd Fly high :j

En hoe moeten we de mannen gaan noemen? Dat ontgaat me eigenlijk
Sperma spuiters (oh wacht dan worden de impotente mannen uitgesloten)
Ballen dragers... vul aan...
Laat ik ze gewoon man willen noemen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:37

Ik stem voor penishoudende lichamen :)

Ballendragers is ook mooi. Of zaadlozers? Prostaathebbers?

Echt ik krijg 1880s vibes als ik dit zie :') What the actual f*ck jongens

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:47

Cer schreef:
denisesilver schreef:
Je betrekt het misschien niet op jezelf maar wel op de algemene term.
Wat is het nut van het plaatsen van een opiniestuk?

Nou, je schrijft letterlijk '..zeg je nu opnieuw dat je vrouw genoemd wil worden', en dat is gewoon niet waar. Ik probeer heel open in dit gesprek te staan omdat ik oprecht benieuwd ben.
En ik vind dat mensen iets mogen zeggen over hoe ze wel of niet aangesproken mogen worden...

In het opiniestuk staat iets over hoe een brits ziekenhuis hun patienten wil aanspreken en er staat iets over een artikel in een wetenschappelijk blad. Die twee dingen uit dat stuk vond ik interessant :j

Was ook in het algemeen bedoelt, sorry dat ik het onduidelijk beschreef.

Naar de rest, nog een allerlaatste keer; termen die gericht zijn op het lichaam worden enkel gebruikt als we het over lichamelijke functies of onderdelen hebben.

Verder wens ik jullie lekker veel succes met het uitlachen en ridiculen van trans mensen. :evaw:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:56

denisesilver schreef:
Verder wens ik jullie lekker veel succes met het uitlachen en ridiculen van trans mensen. :evaw:

en dat doet dus niemand in dit topic!

Ik lees hier juist dat iedereen het prima vind wat de ander doet.
En ik hoop persoonlijk ook dat deze mensen een heel gelukkig leven hebben als ze zijn wie ze graag willen zijn. Ik hoop overigens van iedereen dat ze gelukkig zijn, of dat nu trasgenders zijn of niet, iedereen.

En dan kun je wel zeggen, die benamingen zijn alleen maar als...
Maar we worden er momenteel mee dood gegooid zo ongeveer. Hier op bokt, in de media.
Dat hoeft van mij dus niet...
Dat gaat echt niet helpen voor mee acceptatie te krijgen, integendeel denk ik.

Als ik een vrouw zie zie ik een vrouw als ik een man zie zie ik een man.
En zal met niet boeiuh wat deze persoon met de geboorte was.

Urbanus

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:02

Mij mag je alles noemen, cisvrouw, mens met baarmoeder, menstruerend persoon. Prima.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:03

Ik heb ook wel betere dingen om me druk over te maken dan hoe mensen me aanspreken. Lijkt me heerlijk als dat zo’n grote zorg in je leven is. :j

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:08

Urbanus schreef:
Mij mag je alles noemen, cisvrouw, mens met baarmoeder, menstruerend persoon. Prima.

Inderdaad, dit heb ik ook. Wat een ander mij wel of niet noemt heeft in principe geen effect op wat mijn identiteit is, of hoe ik mezelf zie. Maaaaar dat is wel gebaseerd op het feit dat ik me nooit anders heb gevoeld en dus ook geen strijd heb gevoerd tegen vooroordelen en aannames van anderen in dat opzicht. Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor anderen wél gevoelig ligt, en wil me graag excuseren voor fouten en me aanpassen waar ik kan.

Edit: woordkeuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:11

denisesilver schreef:
Vrouwen en anderen met baarmoeders. Vrouwen en anderen die menstrueren. Mensen met baarmoeders. Mensen die menstrueren. Dan gaat het eigenlijk altijd om het onderwerp baarmoeder of menstruatie. En dat hoeft niet alleen bij de dokter te zijn, hè.

Moet ik blijven herhalen dat cis en trans enkel als voorzetsels gebruikt worden wanneer we over gender aan het discussiëren zijn, of blijven we dat gewoon stug negeren?
Het zijn geen voorzetsels, maar prefixen, en Avalanche zegt zelf dat cis het juiste prefix is wanneer er over de biologie van mensen gesproken wordt (en je het dus hebt over sexe en niet over gender), dus ja.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:16

Maar dat is het punt.
Sommige mensen vinden het vervelend om als cis-vrouw aangeduid te worden.
Maar dat is wel terminologisch correct, ik weet niet meer wie had daar een mooie uitleg over.

Maar dat is niet hetzelfde als aangesproken worden door iemand. Niemand die zegt 'Dag cis-vrouw'
Nee, in die context blijft de aanduiding gewoon 'vrouw'.
Alleen in gesprekken over bijvoorbeeld verschillen is de terminologie anders, puur om de verschillende 'types' aan te kunnen duiden.
Je bent en blijft gewoon vrouw. Niemand spreekt je aan als 'cis-vrouw'. Dat wordt alleen gebruikt in gesprekken over bijvoorbeeld transgender of nonbinaire mensen, puur om aan te duiden. Net als dat mannen in die context cis-man worden genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:26

fleurtjeuh schreef:
Maar dat is het punt.
Sommige mensen vinden het vervelend om als cis-vrouw aangeduid te worden.
Maar dat is wel terminologisch correct, ik weet niet meer wie had daar een mooie uitleg over.

Maar dat is niet hetzelfde als aangesproken worden door iemand. Niemand die zegt 'Dag cis-vrouw'
Nee, in die context blijft de aanduiding gewoon 'vrouw'.
Alleen in gesprekken over bijvoorbeeld verschillen is de terminologie anders, puur om de verschillende 'types' aan te kunnen duiden.
Je bent en blijft gewoon vrouw. Niemand spreekt je aan als 'cis-vrouw'. Dat wordt alleen gebruikt in gesprekken over bijvoorbeeld transgender of nonbinaire mensen, puur om aan te duiden. Net als dat mannen in die context cis-man worden genoemd.
Precies, en dan heb je het dus over gender en niet over sexe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:44

Urbanus schreef:

Zo, jij bent een lekker mens met baarmoeder <<) <<) <<)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:46

Zucht, volgens mij gaan de ‘twenties’ de geschiedenis is als het Wokecultuur-decennium.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:29

UO: woke is een synoniem geworden voor alles waar men het niet mee eens is.

Zelfs de CS bank die failliet gegaan is kwam met het argument dat wokeness ze de nek omgedraaid had…… _O- sure, want bankendirecteuren zijn altijd zo lekker inclusief bezig uiteraard :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:36

Ik vind alles 'woke' benoemen inderdaad echt een paradepaardje van simpeltjes en conservatieven :+ Alles wat je niet begrijpt = woke. Alles wat je stom vindt = woke. Aangesproken worden op je klotegedrag = woke. Consequenties ervaren = woke.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:45

Suzanne F. schreef:
Zucht, volgens mij gaan de ‘twenties’ de geschiedenis is als het Wokecultuur-decennium.

Je hoeft het niet te begrijpen, doe ik ook niet. Je kunt gewoon anderen respecteren. Wij zullen nooit begrijpen waar anderen mentaal en fysiek doorheen gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:48

BaileyMix schreef:
Ik vind alles 'woke' benoemen inderdaad echt een paradepaardje van simpeltjes en conservatieven :+ Alles wat je niet begrijpt = woke. Alles wat je stom vindt = woke. Aangesproken worden op je klotegedrag = woke. Consequenties ervaren = woke.

Dit. Kom op zeg.
DuoPenotti schreef:
Als ik een vrouw zie zie ik een vrouw als ik een man zie zie ik een man.
En zal met niet boeiuh wat deze persoon met de geboorte was.

Dit is echt heel fijn en deze acceptatie lees ik veel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:50

Ik zal even uitleggen waarom ik zo tegen "cis" ben. Het woord 'trans' werd al eerder gebruikt. Toen moest daar ineens een tegenhanger van komen, en dat werd in 1991 het Latijnese cis, dat "aan deze kant" betekent, als tegenhanger van trans dat in het Latijn "aan de andere kant" weergeeft.

En daar zit mijn weerstand; in mijn jeugd werd iemand die op hetzelfde geslacht viel, aangeduid als "die is van de verkeerde kant". Ik vond dat altijd zo'n walgelijke uitspraak, "verkeerd" als enorm oordeel. De woorden cis en trans doen in mijn beleving precies hetzelfde, cis - deze dus de goede kant, en trans - de andere kant.

Daarom liever gewoon vrouw en man, ongeacht wat er voor lichamelijke kenmerken onder zitten. Ik snap dat deze typering voor anderen niet dezelfde lading heeft, maar voor mij - persoonlijk - voelt het verkeerd als ik als cis wordt getypeerd, want dan zit ik "aan de goede kant".

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:03

Maar er staat niet 'goede kant', er staat 'dezelfde kant'. Fysieke en mentale sekse aan dezelfde kant, of geboortesekse en gender aan dezelfde kant. En voor trans dus 'andere kant'.
En er staat dus ook geen 'verkeerde kant'.

Overigens, zoals hier ook al eerder werd aangehaald, is het natuurlijk niet echt iets dat in het dagelijks leven speelt. Ik word nooit aangesproken als cis-vrouw, en noem andere vrouwen ook geen cis- of trans-vrouw. Het wordt alleen gebruikt wanneer dat relevant is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:20

Nee, letterlijk betekent cis "aan deze kant", niet "aan dezelfde kant". maar zoals ik al zei, het roept bij mij weerstand op, dat hoeft het niet te doen bij andere mensen. Ik ben als "latijnofiel" erg verkocht aan het juiste gebruik van een oude taal :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:37

prompter schreef:
Nee, letterlijk betekent cis "aan deze kant", niet "aan dezelfde kant". maar zoals ik al zei, het roept bij mij weerstand op, dat hoeft het niet te doen bij andere mensen. Ik ben als "latijnofiel" erg verkocht aan het juiste gebruik van een oude taal :o

Ah, excuus, ik ben geen latijnofiel. Ik ken het vanuit de scheikunde.

Maar ik snap nog steeds niet hoe je de connectie legt, eerlijk gezegd. Want ze noemden dat dus 'aan de verkeerde kant' (ik ken hem als valt op de verkeerde kant of speelt voor het verkeerde team), niet 'andere kant'. Dat heeft dan toch niks met elkaar te maken? Heb je dat dan ook met de woorden homo en hetero, gelijk en verschillend?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:45

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Zo, jij bent een lekker mens met baarmoeder <<) <<) <<)

Zal ik jou es even helemaal seksueel in de war brengen? <<)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:46

~~}>