MyWishMax schreef:En ik vind dat we gewoon nog rekening kunnen blijven houden, want zoals winged dat al aangeeft, zo moeilijk is dat niet.
En in de winter ramen open vind ik met deze gasprijzen ook niet echt een oplossing. Gewoon niet langskomen met klachten. Ook niet met simpele verkoudheid, wat je ook niet weet zonder testen.
Ik weet wat voor werk je doet en ik heb ook iemand die elke week meerdere uren langskomt. Ik vind het nogal apart dat als mensen zich zouden willen beschermen dmv mondkapjes jij niet meer al het werk zou doen waar je voor komt. Dat zijn zaken waar je werkgever op aan moet spreken en niet de cliënten. Net als de ontbrekende pauzes. Nogal vervelend dat men de dupe zou worden omdat ze zich willen beschermen.
Dat bedoel ik dus eigenlijk. Jij hebt gekozen voor dit werk en hebt nu geluk met de cliënten. Maar als ze 1 ding van jou vragen om zich te beschermen eis jij meteen verschillende dingen en gaat het vooral erover hoe zwaar het voor jou is. Ik zie dus weinig begrip, eerlijk gezegd. Alleen elke keer verdediging dat kwetsbaren niet zo kwetsbaar zijn en zelf maar voorzichtig moeten zijn enzo. Maar zij komen dus wel in aanraking met anderen mensen waar ze afhankelijk van zijn. Dus alles maar vermijden gaat niet. Daar hebben ze toch de medewerking van nodig van degene waar ze afhankelijk van zijn.
Maar daar heb je het al en dat zie ik ook. Mijn werkgever geeft aan, spreek de mensen erop aan dat ze goed luchten, dat er een raam open staat. Soms is het enorm één richtingsverkeer.
Sommigen willen niet luchten, houden slecht afstand ondanks dat ik aangeef dat het belangrijk is en melden soms niet dat ze klachten hebben. Het is voor mij gewoon zo dat als mensen zelf niet de basis adviezen (luchten, afstand, klachten) hanteren, ik het nogal dubbel vind dat ze wel verwachten dat ik met mondkapje op ga werken. Ik heb daar echt veel last van en ondervind daar zelfs s avonds in mijn vrije tijd klachten van. Helemaal als er geen raam open mag en flink gestookt wordt en je moet daar met mondkapje op werken.
Gelukkig vinden de meeste cliënten het allemaal wel prima zo terug naar normaal. Ik kan prima werken zo en ondervind totaal geen klachten meer. Dus dit was echt afkomstig van langdurig mondkapjes dragen en fysieke inspanning. Ik ga dat gewoon niet meer doen en zal dit ook aangeven bij mijn werkgever mochten we weer verplicht worden.
En ik wil me echt aanpassen, maar dit moet van twee kanten komen natuurlijk. Er mag ook goed gekeken worden naar mijn arbeidsomstandigheden. Stoken en geen raam openzetten maakt het werken met mondkapje echt lastiger. Ik snap het van de gasprijzen en respecteer dat het raam dicht blijft en verwarming open, maar respecteer dan ook mijn beslissing om geen mondkapje te dragen voor mijn eigen gezondheid.
Sommige voorgaande cliënten deden namelijk ook nog eens lastig als ik eerder stopte en wel een pauze nam of een bepaalde taak niet deed en dit voor de keer erop liet liggen. Ik was dan de enige die me aan moest passen en dan graag ook net zo veel doen als anders en niet eerder stoppen.
Als een mobiele cliënt zorgt dat hij/zij steeds in een andere ruimte is dan waar ik werk, kun je volgens mij prima werken zonder mondkapje.
Veel cliënten die gewoon zitten kunnen ook prima tijdens mijn aanwezigheid een ffp2 masker dragen. Dan beschermen ze zichzelf en de kans dat ik het eventueel meeneem naar een volgende cliënt is kleiner.