Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:47

Ladybird schreef:
Ik zag laatst in de trein ook iemand met een stoffen masker.

In Duitsland zie je het veel meer, wij waren laatst in Oldenburg maar ik denk dat je daar toch 30/40% met een mondmasker zag lopen. Echt wel veel nog. Was daar verbaast over. STond ook niet echt goed aangegeven ergens wat nu precies de regels waren.

In Duitsland zijn veel mensen idd nog angstig en dragen ze vrijwillig nog mondkapjes. Veel winkels hebben het zelf ook als huisregel ingevoerd :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:53

vorige week stond ik op een camping in Brabant en je zag vanuit de voortent wat Duitsers waren: helm op op de fiets en FFP2 masker onder de kin, in de winkel ging dat masker dan op :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:55

Op het vliegveld en in het vliegtuig moet je in Duitsland ook nog een FFP2 masker op. En zelfs in Griekenland in de taxi. Dus ik was me weer zeer bewust van de pandemie afgelopen week. :+

Volgens loopt het aantal besmettingen ook weer echt gigantisch op. Ben benieuwd of er weer maatregelen komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:06

MyWishMax schreef:
En ik vind dat we gewoon nog rekening kunnen blijven houden, want zoals winged dat al aangeeft, zo moeilijk is dat niet.

En in de winter ramen open vind ik met deze gasprijzen ook niet echt een oplossing. Gewoon niet langskomen met klachten. Ook niet met simpele verkoudheid, wat je ook niet weet zonder testen.

Ik weet wat voor werk je doet en ik heb ook iemand die elke week meerdere uren langskomt. Ik vind het nogal apart dat als mensen zich zouden willen beschermen dmv mondkapjes jij niet meer al het werk zou doen waar je voor komt. Dat zijn zaken waar je werkgever op aan moet spreken en niet de cliënten. Net als de ontbrekende pauzes. Nogal vervelend dat men de dupe zou worden omdat ze zich willen beschermen.

Dat bedoel ik dus eigenlijk. Jij hebt gekozen voor dit werk en hebt nu geluk met de cliënten. Maar als ze 1 ding van jou vragen om zich te beschermen eis jij meteen verschillende dingen en gaat het vooral erover hoe zwaar het voor jou is. Ik zie dus weinig begrip, eerlijk gezegd. Alleen elke keer verdediging dat kwetsbaren niet zo kwetsbaar zijn en zelf maar voorzichtig moeten zijn enzo. Maar zij komen dus wel in aanraking met anderen mensen waar ze afhankelijk van zijn. Dus alles maar vermijden gaat niet. Daar hebben ze toch de medewerking van nodig van degene waar ze afhankelijk van zijn.

Maar daar heb je het al en dat zie ik ook. Mijn werkgever geeft aan, spreek de mensen erop aan dat ze goed luchten, dat er een raam open staat. Soms is het enorm één richtingsverkeer.

Sommigen willen niet luchten, houden slecht afstand ondanks dat ik aangeef dat het belangrijk is en melden soms niet dat ze klachten hebben. Het is voor mij gewoon zo dat als mensen zelf niet de basis adviezen (luchten, afstand, klachten) hanteren, ik het nogal dubbel vind dat ze wel verwachten dat ik met mondkapje op ga werken. Ik heb daar echt veel last van en ondervind daar zelfs s avonds in mijn vrije tijd klachten van. Helemaal als er geen raam open mag en flink gestookt wordt en je moet daar met mondkapje op werken.

Gelukkig vinden de meeste cliënten het allemaal wel prima zo terug naar normaal. Ik kan prima werken zo en ondervind totaal geen klachten meer. Dus dit was echt afkomstig van langdurig mondkapjes dragen en fysieke inspanning. Ik ga dat gewoon niet meer doen en zal dit ook aangeven bij mijn werkgever mochten we weer verplicht worden.

En ik wil me echt aanpassen, maar dit moet van twee kanten komen natuurlijk. Er mag ook goed gekeken worden naar mijn arbeidsomstandigheden. Stoken en geen raam openzetten maakt het werken met mondkapje echt lastiger. Ik snap het van de gasprijzen en respecteer dat het raam dicht blijft en verwarming open, maar respecteer dan ook mijn beslissing om geen mondkapje te dragen voor mijn eigen gezondheid.

Sommige voorgaande cliënten deden namelijk ook nog eens lastig als ik eerder stopte en wel een pauze nam of een bepaalde taak niet deed en dit voor de keer erop liet liggen. Ik was dan de enige die me aan moest passen en dan graag ook net zo veel doen als anders en niet eerder stoppen.

Als een mobiele cliënt zorgt dat hij/zij steeds in een andere ruimte is dan waar ik werk, kun je volgens mij prima werken zonder mondkapje.
Veel cliënten die gewoon zitten kunnen ook prima tijdens mijn aanwezigheid een ffp2 masker dragen. Dan beschermen ze zichzelf en de kans dat ik het eventueel meeneem naar een volgende cliënt is kleiner.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:15

Vayo schreef:
MyWishMax schreef:
En ik vind dat we gewoon nog rekening kunnen blijven houden, want zoals winged dat al aangeeft, zo moeilijk is dat niet.

En in de winter ramen open vind ik met deze gasprijzen ook niet echt een oplossing. Gewoon niet langskomen met klachten. Ook niet met simpele verkoudheid, wat je ook niet weet zonder testen.

Ik weet wat voor werk je doet en ik heb ook iemand die elke week meerdere uren langskomt. Ik vind het nogal apart dat als mensen zich zouden willen beschermen dmv mondkapjes jij niet meer al het werk zou doen waar je voor komt. Dat zijn zaken waar je werkgever op aan moet spreken en niet de cliënten. Net als de ontbrekende pauzes. Nogal vervelend dat men de dupe zou worden omdat ze zich willen beschermen.

Dat bedoel ik dus eigenlijk. Jij hebt gekozen voor dit werk en hebt nu geluk met de cliënten. Maar als ze 1 ding van jou vragen om zich te beschermen eis jij meteen verschillende dingen en gaat het vooral erover hoe zwaar het voor jou is. Ik zie dus weinig begrip, eerlijk gezegd. Alleen elke keer verdediging dat kwetsbaren niet zo kwetsbaar zijn en zelf maar voorzichtig moeten zijn enzo. Maar zij komen dus wel in aanraking met anderen mensen waar ze afhankelijk van zijn. Dus alles maar vermijden gaat niet. Daar hebben ze toch de medewerking van nodig van degene waar ze afhankelijk van zijn.

Maar daar heb je het al en dat zie ik ook. Mijn werkgever geeft aan, spreek de mensen erop aan dat ze goed luchten, dat er een raam open staat. Soms is het enorm één richtingsverkeer.

Sommigen willen niet luchten, houden slecht afstand ondanks dat ik aangeef dat het belangrijk is en melden soms niet dat ze klachten hebben. Het is voor mij gewoon zo dat als mensen zelf niet de basis adviezen (luchten, afstand, klachten) hanteren, ik het nogal dubbel vind dat ze wel verwachten dat ik met mondkapje op ga werken. Ik heb daar echt veel last van en ondervind daar zelfs s avonds in mijn vrije tijd klachten van. Helemaal als er geen raam open mag en flink gestookt wordt en je moet daar met mondkapje op werken.

Gelukkig vinden de meeste cliënten het allemaal wel prima zo terug naar normaal. Ik kan prima werken zo en ondervind totaal geen klachten meer. Dus dit was echt afkomstig van langdurig mondkapjes dragen en fysieke inspanning. Ik ga dat gewoon niet meer doen en zal dit ook aangeven bij mijn werkgever mochten we weer verplicht worden.

En ik wil me echt aanpassen, maar dit moet van twee kanten komen natuurlijk. Er mag ook goed gekeken worden naar mijn arbeidsomstandigheden. Stoken en geen raam openzetten maakt het werken met mondkapje echt lastiger. Ik snap het van de gasprijzen en respecteer dat het raam dicht blijft en verwarming open, maar respecteer dan ook mijn beslissing om geen mondkapje te dragen voor mijn eigen gezondheid.

Sommige voorgaande cliënten deden namelijk ook nog eens lastig als ik eerder stopte en wel een pauze nam of een bepaalde taak niet deed en dit voor de keer erop liet liggen. Ik was dan de enige die me aan moest passen en dan graag ook net zo veel doen als anders en niet eerder stoppen.

Als een mobiele cliënt zorgt dat hij/zij steeds in een andere ruimte is dan waar ik werk, kun je volgens mij prima werken zonder mondkapje.
Veel cliënten die gewoon zitten kunnen ook prima tijdens mijn aanwezigheid een ffp2 masker dragen. Dan beschermen ze zichzelf en de kans dat ik het eventueel meeneem naar een volgende cliënt is kleiner.

Ik vind je erg dwingend en weinig begripvol overkomen tov je cliënten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:34

Met wat voor doelgroep werk je ook alweer @vayo?

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:38

Op zich vind ik het geen rare vraag of de krant ook een masker op zet, zeker als je dat masker niet voor jezelf maar voor de klant draagt.
Dat ittiteerde me laatst ook lichtjes in een wachtkamer. Zit ik daar braaf bejaarden te beschermen, zit er geen enkele bejaarde met een masker (of enkel onder de kin).
Een beetje meet helderheid wat en wie we nou eigenlijk precies beschermen en wie beschermt wil worden is wat dat betreft ook wel fijn.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:56

Vayo jij hebt zelf ooit oke gegeven dat al je clienten zo kort op elkaar gepland staan hé.
En je gaf ooit aan dat je dit nodig hebt om genoeg te verdienen. Dan vind ik niet dat je daar echt over mag klagen.

Ik had woensdag een medewerkersbijeenkomst en ik heb echt als enige de hele tijd met mijn ffp2 masker opgezeten. Ik had eigenlijk verwacht dat er meerder waren. Maar niet dus. Volgende week 2 concerten en ik denk zo maar dat ik dan ook een ffp2 masker ga dragen vooral nu de besmettingen toch weer oploopt. Ik heb volgende maand nog 3 concerten waarvan er 2 nu al sinds 2020 verzet zijn. Ik wil nu toch wel weer graag Harry Styles live zien. En als het moet dan met een masker op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Sizzle schreef:
Op zich vind ik het geen rare vraag of de krant ook een masker op zet, zeker als je dat masker niet voor jezelf maar voor de klant draagt.
Dat ittiteerde me laatst ook lichtjes in een wachtkamer. Zit ik daar braaf bejaarden te beschermen, zit er geen enkele bejaarde met een masker (of enkel onder de kin).
Een beetje meet helderheid wat en wie we nou eigenlijk precies beschermen en wie beschermt wil worden is wat dat betreft ook wel fijn.

Nee, dat mondkapje van cliënt ook verwachten vind ik normaal hoor! En geen afstand houden is dan ook gewoon dom.

Maar als je werkt met kwetsbare doelgroep moet je soms ook wat meer doen als dat je in andere banen zou doen. Dan kan je dat allemaal wel onzin vinden of niet nodig, maar dan past het misschien niet bij je. Als ze dan graag voorzichtig zijn zou je imo ook moeten meewerken. En niet het probleem van werktijden enzovorots bij de client neerleggen, terwijl dat met werkgever geregeld moet worden. Ik ben ook niet blij als er een tijd lang niet alles gedaan wordt wat normaal wel gedaan wordt. Je krijgt een bepaalde tijd voor bepaalde taken in huis omdat je dat zelf niet meer kan. Maar dat wordt dan het probleem van de cliënt gemaakt, omdat deze voorzichtig wil zijn ipv de werkgever waar het hoort te liggen.

Geen ramen vol open zetten om flink te luchten snap ik ook heel goed. Want vayo kan niet tegen het mondkapje, de client kan niet tegen kou. En kan niet zoveel geld missen om het huis maar af te laten koelen in de winter en vervolgens weer op te stoken. := Zonder verwarming is het hier bijvoorbeeld tussen de 12 en 15 graden, ramen poosje open en het daalt onder de 10 (als het buiten ook zo koud is dan) en als je goed wilt luchten red je het hier niet met 1 raam, maar moeten er meerdere tegenover elkaar open.
Aan de andere kant, nu zit alles ook potdicht. Want met alles dicht is het hier 23 graden, met paar dingen open loopt het als snel op naar de 27 of 28 als het buiten 30 graden is :')
Dus ik snap best dat sommige cliënten dat niet willen, zowel voor gezondheid als qua budget.

Mijn hulp is gelukkig erg begripvol en overlegt met lichte klachten of het verstandig is en wisselt soms qua dagen zodat hij weet of het erger wordt of echt corona is bijvoorbeeld. Uit zichzelf. Ik heb bijvoorbeeld beneden 1 grote ruimte, alleen deur in badkamer maar geen raam daar. Dus als hij beneden bezig is kan ik al niet in andere ruimte gaan zitten. Ja, boven, maar daar blijf ik traplopen en laat dat nu net niet zo verstandig zijn :+ Ik heb dus gewoon erg veel geluk met mijn hulp, maar die gaat ermee stoppen dus ik ben erg benieuwd komende herfst en winter.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:41

En mensen vinden het vreemd dat ze ziek worden. Of het nu corona of griep is. Met dat vele handen wassen en mondmaskers op, heb je je hele weerstand vernield. En dat ook nog in de zomer, terwijl virussen dan relatief minder actief zijn. Wat staat er dan in de winter te wachten?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:02

OleJon schreef:
En mensen vinden het vreemd dat ze ziek worden. Of het nu corona of griep is. Met dat vele handen wassen en mondmaskers op, heb je je hele weerstand vernield. En dat ook nog in de zomer, terwijl virussen dan relatief minder actief zijn. Wat staat er dan in de winter te wachten?

Virussen zijn er altijd. Ik wordt ook vaker ziek in de zomer dan in de winter en ja ook voor corona.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:29

Ik weet niet zo zeker of dat hele immuungebeuren wel met mondmaskers te maken heeft. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Ik ben al een jaar of 8 niet meer ziek geweest. Toen ' bestonden ' mondmaskers hier niet en nu ben ik steeds ééntje blijven dragen in kleine en/of drukke winkels en als het gevraagd wordt voor werk.

Ik ben niet gevaccineerd en heb geen covid gehad bij mijn weten en ik wil dit graag zo houden :D
Vandaar nog mijn af en toe-mondmasker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:33

Idd pandora!
Ik ben sowieso niet snel ziek. Vroeger niet, maar ook niet na de mondkapjes oid. Ik merk dus weinig van het hele weerstand vernield. Wel gevaccineerd, geen corona gehad nog en houd ik ook graag zo. :+ en beetje extra moeite daarvoor doen vind ik geen probleem. Ik voorkom het liever, want dat is beter voor mij :') want de keren dat ik wel ziek was ging mijn hele lijf enorm achteruit met maanden revalideren om op oude punt te komen en soms lukte dat niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:03

Fitzroy schreef:
Op het vliegveld en in het vliegtuig moet je in Duitsland ook nog een FFP2 masker op. En zelfs in Griekenland in de taxi. Dus ik was me weer zeer bewust van de pandemie afgelopen week. :+

Volgens loopt het aantal besmettingen ook weer echt gigantisch op. Ben benieuwd of er weer maatregelen komen.

Op Schiphol en airport Zakynthos niet. En ook niet in de taxi's op Zakynthos, vorige week.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:16

Morris schreef:
Shenavallie schreef:
Gisteravond laat kreeg ik last van mijn keel, vanmorgen hoofdpijn en vandaag gedurende de dag griepverschijnselen en koorts. Net een test gedaan en ja wel hoor... Dit is de eerste keer, dus mijn doel om nog als kleine groep over te blijven die de dans is ontsprongen is van de baan. Ik baal als een stekker! Paracetamol - wat ik niet gauw slik - doet helemaal niets... -O-

Ik hoor het veel om mij heen.
Beterschap

Dank je! Hoop dat het niet te lang duurt. Zo geen zin in...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:17

Electra63 schreef:
Shenavallie schreef:
Gisteravond laat kreeg ik last van mijn keel, vanmorgen hoofdpijn en vandaag gedurende de dag griepverschijnselen en koorts. Net een test gedaan en ja wel hoor... Dit is de eerste keer, dus mijn doel om nog als kleine groep over te blijven die de dans is ontsprongen is van de baan. Ik baal als een stekker! Paracetamol - wat ik niet gauw slik - doet helemaal niets... -O-

Ik heb op vakantie Corona opgelopen. Van de 7 uit onze groep zijn er nu 4 besmet.
2 van de 3 die nog niet besmet zijn, hebben pas vorige maand de booster gehad, omdat zij in januari nog Corona hebben gehad.

Ik ben veel minder ziek, dan in januari 2021.

Beterschap, echt balen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:30

In Duitsland is enkel in openbaar vervoer nog verplicht een masker te dragen. Behalve wanneer je een attest hebt. Natuurlijk is het dan ook raar een 9,00 euro ticket te promoten.
In Nederland zijn ze later begonnen met maskers dragen en hebben tussentijd nog een pauze gehad. In Duitsland hebben de mensen 2 jaar lang braaf hun maskers gedragen en zijn dus nu gewoon er aan gewend. Volgens de logica is het ook normaal want de cijfers gaan omhoog. Gelukkig wordt het hier met de dag minder. Ik begeef mij zelf niet op plekken waar mensen die koffiefilters dragen. Dat is hier een algemene benaming voor die rare maskers.
Hoe meer mensen zonder lopen hoe normaler had straks weer gaat worden.

In de toekomst denk ik dat er veel werk zal zijn voor logopedisten. Kinderen die opgroeien met ouders die maskers dragen zullen daardoor veel meer moeite krijgen met praten.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:39

Dinopino schreef:
In Duitsland is enkel in openbaar vervoer nog verplicht een masker te dragen. Behalve wanneer je een attest hebt. Natuurlijk is het dan ook raar een 9,00 euro ticket te promoten.
In Nederland zijn ze later begonnen met maskers dragen en hebben tussentijd nog een pauze gehad. In Duitsland hebben de mensen 2 jaar lang braaf hun maskers gedragen en zijn dus nu gewoon er aan gewend. Volgens de logica is het ook normaal want de cijfers gaan omhoog. Gelukkig wordt het hier met de dag minder. Ik begeef mij zelf niet op plekken waar mensen die koffiefilters dragen. Dat is hier een algemene benaming voor die rare maskers.

In de toekomst denk ik dat er veel werk zal zijn voor logopedisten. Kinderen die opgroeien met ouders die maskers dragen zullen daardoor veel meer moeite krijgen met praten.

Really… meen je dat laatste
Bedankt voor t lachen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:47

Dinopino schreef:

Ja in Duitsland is het verplicht je masker 24/7 op te houden ook tijdens het slapen en onder douche is ook heel belangrijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:55

Ben nu in Duitsland.... heb nog geen maskers gezien!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:24

Dinopino schreef:

Ik heb wel vanaf het begin gezegd dat veel kinderen koppoters met een zwart vlakje zullen tekenen. Is het niet vanwege een masker, dan wel vanwege een telefoon die veel ouders voor hun snufferd houden als ze met hun kind op pad zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:28

Shenavallie schreef:
Dinopino schreef:

Ik heb wel vanaf het begin gezegd dat veel kinderen koppoters met een zwart vlakje zullen tekenen. Is het niet vanwege een masker, dan wel vanwege een telefoon die veel ouders voor hun snufferd houden als ze met hun kind op pad zijn.

De telefoon en sociale media gaat inderdaad veel slechter zijn op de ontwikkeling dan een mondkapje. Kinderen met psychische / gedrags problemen omdat de ouders hun telefoon belangrijker vinden. Dat doet ook veel met een kind.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:30

Klopt helemaal!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:13

Donderdag en vrijdag ga ik naar concerten. Wanneer test je daarna of je corona heb opgelopen? Dag 3 of dag 5?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:28

friezenfan2 schreef:
Donderdag en vrijdag ga ik naar concerten. Wanneer test je daarna of je corona heb opgelopen? Dag 3 of dag 5?

Ik ben bij een festival geweest maar ik ga niet testen als ik niks heb. Pas bij klachten zelf ga ik maar weer een test doen maar voor nu zie ik daar geen reden voor. Snap dat spannend is hoor vond ik ook altijd maar als je er eenmaal weer tussen staat is het als vanouds.

Ik heb het ook maar wat los gelaten als ik weer corona krijg is het wat het is.

Proberen vooral te genieten van je concert! Je kan ook elke dag testen maar bij geen klachten heeft het niet zoveel zin.