Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:04

Neonlight schreef:
Alleen jouw opmerkingen waarom het niet zo is slaan nergens op, want die zouden voor alle buitenlanders gelden en niet alleen in de medische wereld. :)

Waarom denk jij dan dat er veel expats in NL werken en veel buitenlanders naar NL komen voor studie behalve in de medische wereld?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:05

Dat is toch veel beter op te vangen op een basis school? Hier bleven ze in de klas behalve bij de speelkwartieren. Verschuif die, laat groepen eventueel vijf minuten later dan anderen beginnen.
Op de middelbare hier laten ze de kids in de klas zitten en de leraren wijzigen van lokaal. VMBO weliswaar dus in geen hogere havo en vwo klassen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:11

Een paar maanden terug was het een hele zinnige regel geweest. En misschien is het op sommige plekken nog steeds wel een zinnige regel, als er echt bijna niemand ziek is of in aanraking is met corona.
Maar voor de rest is het toch een beetje net niks.

En het is ook niet dat de scholen open kunnen blijven als iedereen ziek is. Hier had ik de indruk dat tenminste de 2 basisscholen vlakbij mij aanzienlijk minder kinderen hebben - ziekte van de kinderen? Van de leerkrachten? Iedereen in quarantaine? Ik weet het niet. Maar die kinderen lopen niet op het schoolplein. Scholen sluiten is voor al die kinderen in elk geval al niet anders dan de situatie waarin ze toch al thuis zitten - alleen als we het gezamelijk doen als land kunnen we alternatieven bieden en werken we ergens naartoe, terwijl nu de kinderen gewoon thuis zitten, terwijl er niks verbetert en er heel veel mensen ziek worden (en er mensen nodeloos overlijden.)

Shadow0

enzino schreef:
Waarom denk jij dan dat er veel expats in NL werken en veel buitenlanders naar NL komen voor studie behalve in de medische wereld?

Numerus fixus?

lenaa_tje

bigone schreef:
Dat is toch veel beter op te vangen op een basis school? Hier bleven ze in de klas behalve bij de speelkwartieren. Verschuif die, laat groepen eventueel vijf minuten later dan anderen beginnen.
Op de middelbare hier laten ze de kids in de klas zitten en de leraren wijzigen van lokaal. VMBO weliswaar dus in geen hogere havo en vwo klassen.

Ook bij vmbo bovenbouw wil dat niet hè? Ook die kinderen hebben vakkenpakketten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Onder andere voor die aantrekkelijke 30% regeling ingesteld door, jawel, onze overheid. Plus dat omgeving Eindhoven the place to be is voor technisch geschoolde.
Maar, het tekort zit hem niet in heel de medische wereld. Alleen op specifieke plekken. Een orthopeed invliegen heeft nu niet veel zin. Juist IC mensen kunnen ze op de hele wereld gebruiken, ook op de plek waar ze vandaan komen. Mensen in die acute zorg hebben daar vaak speciaal voor gekozen om andere redenen als het grote geld.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:20

pmarena schreef:
bigone schreef:
Mondkapje op de gang bij kids vanaf groep zes, maar in lokaal gewoon met z’n 30 bij elkaar zitten. Achterlijke regel.

Mwoah, als die grotere kinderen op de gang kriskras door de kleinere kinderen lopen..... ik vind het wel een fijn idee als zij even hun virusdeeltjes wat meer bij zich houden op dat moment :j Zodat een besmetting in ieder geval nog zoveel mogelijk binnen de klas blijft.

Bij ons komen ze in taxibusjes. Zonder mondkapje. Alleen de chauffeur draagt die soms. Dan met zijn allen op het plein. Hop de gang in met mondkapje en dan in vier variërende groepen aan het werk. Ik zie zo’n 60 leerlingen zonder anderhalve meter in de leeftijd van 11 tm 13 op een dag in de binnenruimte.
Dit kan toch niet zo doorgaan denk ik dan.

En dan het gezeur wat nu weer komt over het mondkapje. Dat kan er ook nog wel bij

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:21

Wanneer de maatregelen van vanavond niet genoeg helpen word het over twee weken wel anders.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:24

Ik zat in de vroege lichting wbt vaccinaties ivm gezondheid. Dan zie ik wel graag ergens snel een booster terug ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:27

Vayo schreef:
Maar ik ben het wel een beetje zat op wat voor toon er over kinderen gepraat wordt. Kinderen die zich moeten laten testen, kinderen die soms dagen in quarantaine zitten en uit de buurt van ouders moeten blijven, de kinderen hebben al een periode thuis school gevolgd. Mijn kinderen hebben echt achterstand opgelopen en mijn jongste is soms echt angstig ivm Corona en wil zo graag als mogelijk een vaccinatie. Er zijn hier in de regio echt kinderen die er behoorlijk doorheen zaten… geen fijne thuissituatie en dan verplicht hele dagen thuis. Mijn oudste heeft zich netjes laten vaccineren.

Uiteindelijk zijn de kinderen vooral de dupe van de volwassenen. En de zorg is voor een heel deel de dupe van volwassenen die zich niet laten vaccineren, maar vervolgens toch op de IC belanden. Gisteren nog een vrouw van middelbare leeftijd die dacht dat corona zo’n vaart niet zou lopen en de vaccinaties niet nam. Ze heeft 12 dagen in coma op haar buik op de IC gelegen. Toen ze ziek werd had ze wel spijt dat ze het vaccin niet genomen heeft.

Nee dat onaantastbaar vind ik in heel veel gevallen niet opgaan en de toon richting kinderen (die helemaal de zorg niet belasten op gebied van Corona) vind ik gewoon niet ok. Hier passen de kinderen zich allemaal aan, ondanks dat ze zelf amper ziek worden van Corona.

Ik vind de groep 40 jaar en ouder die zich niet laat vaccineren meer onaantastbaar. Chemotherapie en andere belangrijke zorg wordt uitgesteld, diagnoses worden gemist. En nog geen vaccinatieplicht. Waarom zijn er nu nog steeds mensen zo egoïstisch om zich niet te laten vaccineren, maar bij ernstig ziek worden wel een beroep willen doen op de zorg!!!??

Ik denk dat kinderen nu vooral de dupe zijn van zwalkend coronabeleid. Voor volwassenen al bijna niet te begrijpen is dat voor kinderen al helemaal lastig.
Degenen die zich niet laten vaccineren - uitzonderingen daargelaten - zijn bereid om zich meermalen te laten testen. Tegen mensen die zich nergens wat van aantrekken, doe je toch niets.

Maar nu is het ontegenzeggelijk duidelijk waar de meeste besmettingen vandaan komen. Dat is niet de schuld van die kinderen maar gewoon een gegeven. Je kunt kinderen op de basisschool moeilijk afstand laten houden, ze vergeten het gewoon. Ze hoeven geen afstand te houden; ze hoeven ook geen mondkapje op. Niet gevaccineerde kinderen in die situatie i.c.m een zeer besmettelijke variant en een misschien nog besmettelijker variant die eraan zit te komen.

Wat betreft de achterstand... Achterstand ten opzichte van wat of wie? Iedereen heeft toch hetzelfde probleem. Wereldwijd lopen kinderen achterstanden op als gevolg van Corona. Ik denk dat het voor kinderen belangrijker is dat de economie een beetje blijft draaien zodat de ouders van die kinderen hun baan kunnen blijven houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:29

Het is nog volop in onderzoek daar in Afrika, maar over het algemeen geldt de regel: een virus als corona wordt bij varianten niet gevaarlijker, maar wel besmettelijker.

De nieuwe variant die al een aantal weken in Engeland rondgaat en daar nu gaat domineren is ook weer (veel) besmettelijker, maar weer een stukje minder gevaarlijk als de deltavariant.

Het kan dus slecht nieuws zijn, maar ook goed nieuws. :)

Anoniem

Dat zal dus sowieso gaan gebeuren, nieuwe maatregelen over 2 weken, als het probleem voor een groot deel in het onderwijs ligt. Die sluiting om 17u heeft vrees ik geen enkele zin. Het probleem ligt niet bij het tafeltje in het restaurant. Maar die zijn wel weer de dupe. Je krijgt gewoon meer mensen die na 17en thuis gaan afspreken. Nog zo'n bron van de besmettingen die je nu alleen maar in de hand werkt. Echt ik snap nu totaal niet de logica achter de maatregelen -O-

Kinderen zijn van dit zwabber beleid toch evengoed de dupe. En als iedereen thuis moet blijven met een verlengde kerstvakantie heeft niemand op iemand een achterstand. Nu heb je klassen in quarantaine en niet in quarantaine. Het is 1 grote zooi.

friezenfan2

Maar waarom pas over 2 weken die strengere maatregelen waarom niet nu?

Je wilt toch code zwart voorkomen lijkt me. Iedereen in de zorg loopt al op zijn tenen en ik denk niet dat je zo volgende keer weer de ic bedden kan opschalen want dan is er gewoon geen personeel meer omdat te doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:30

Mooi gezegd Babootje. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:30

Opzich is alles na 17u dicht een harde maatregel. Alleen ik heb niet het idee dat je daarmee het huidige probleem qua besmettingsbronnen vermindert, maar eerder verergert of niks aandoet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:32

Babootje dan moet je kinderen wel de mogelijkheid bieden om sociaal emotionele achterstand in te halen hè?
Jaartje groep 8 overdoen zat er ook niet in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:34

Ben benieuwd wat de impact is van de avond lockdown. An zich kan overdag dan nog veel doorgaan wat ik enigzins scheef vind.

Hadden jullie al gelezen dat er een bizar grote oversterfte is, terwijl ze niet goed weten hoe of waarom. Ik vind het wel een gebrek dat er dus slecht zicht is op of deze overlijdens in ieder geval geregistreerd worden als Pos/Neg Corona test. Zo moeilijk moet dat niet zijn toch.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/47 ... n-verwacht

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:35

Sunnda schreef:
Het is nog volop in onderzoek daar in Afrika, maar over het algemeen geldt de regel: een virus als corona wordt bij varianten niet gevaarlijker, maar wel besmettelijker.

Dat is vooralsnog niet hoe het met corona gelopen is, dus het lijkt me onverstandig daarvan uit te gaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:35

Neonlight schreef:
Grenzen dicht kan inderdaad niet zomaar. Hier in de gemeente hebben ook de containers op de weg gestaan bij grensovergangen. Maar veel mensen die in België wonen werken hier, ook in het ziekenhuis (groot deel op de personeelsparkeerplaats van het MMC heeft een wit rode kentekenplaat)

Was dit alweer bijna vergeten inderdaad, echt niet oké was dat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:38

Ik snap er helemaal niets meer van qua beleid..en dat sporten na 17.00 uur? Hoe?

Ik heb geen kinderen, :+ maar vergeet niet dat veel kinderen geen lieve ouders thuis hebben die ze goed ondersteunen en ze ook kunnen helpen (sommigen ouders spreken geen Nederlands, kunnen niet lezen)
En daar zijn er in de grote steden best veel van.
Dat is triest en voor die kinderen denk ik dat ze het doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:38

friezenfan2 schreef:
Maar waarom pas over 2 weken die strengere maatregelen waarom niet nu?

Je wilt toch code zwart voorkomen lijkt me. Iedereen in de zorg loopt al op zijn tenen en ik denk niet dat je zo volgende keer weer de ic bedden kan opschalen want dan is er gewoon geen personeel meer omdat te doen.

Omdat men nog steeds de scholen open wil houden terwijl daar het probleem zit. Niet in de horeca of detailhandel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:39

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

Dat is vooralsnog niet hoe het met corona gelopen is, dus het lijkt me onverstandig daarvan uit te gaan.

Dat is wel hoe het gelopen is. :)
De deltavariant is enorm besmettelijk, maar gelukkig minder gevaarlijk.

Edit: een stukje uit het AD ;)
Virussen worden na verloop van tijd vaak besmettelijker, maar minder ziekmakend of dodelijk. Dat geeft ze namelijk een evolutionair voordeel. ,,Als een virus mensen heel ziek maakt, gaan ze in bed liggen of dood. Die variant heeft dus een nadeel qua verspreiding’', verklaart Kikkert. ,,Dat zie je met ebola. Een heel eng virus, maar het zal nooit ver verspreid worden. Besmette mensen zijn direct zo ziek dat ze niet in het vliegtuig stappen. Als een virus mensen minder ziek maakt, blijven besmette mensen rondlopen, waardoor het virus zich sneller kan verspreiden.’’
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 26-11-21 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:40

Maar ze gaan niets doen op die school waar de problemen zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:41

friezenfan2 schreef:
Maar ze gaan niets doen op die school waar de problemen zitten?

Voor zover nu is gelekt alleen mondkapjes vanaf groep 6..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:43

Sunnda schreef:
Dat is wel hoe het gelopen is. :)
De deltavariant is enorm besmettelijk, maar gelukkig minder gevaarlijk.

Waar heb jij het idee vandaan dat delta minder gevaarlijk is?