Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:50

Fijn 996981 dat jij verwacht niet ernstig ziek zult worden na besmetting. Daar gaan we voor, en dat hoop ik ook bij Pandora. Ik ben nu dus niet meer ongerust na jouw post!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:50

sureido schreef:
purny schreef:
@996981: JIJ kan er niet ziek van worden denk je. Maar wat nou als je iemand tegen komt die een zwakke weerstand heeft? En die er wel ziek van kan worden en als het nog meer tegen zit zelfs kan overlijden?

Maar als je een vaccin hebt kan je nog steeds verspreiden, dus dit gaat ook niet meer op.

Maar wel een stuk minder dan eerst als je niet gevaccineerd bent.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:55

Weet je wat ik nu niet begrijp in de hele discussie over vaccineren ?
Waarom maken degenen die wel gevaccineerd zijn en zichzelf beschermd voelen zich zo druk over de niet - gevaccineerden ?
Waarom kunnen we nu niet elkaar en elkaars keus respecteren ?
Er is nog helemaal niets bewezen , daar is de tijd te kort voor.
Laten we gewoon leven. Op een beetje meer afstand als we voorheen gewend waren, met alle hygiënemaatregelen, gezond eten en vooral RUST.
Stress maakt ziek , dus maak hier nu niet zoveel stress over elkaar.
Zo zonde van alle energie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:56

purny schreef:
@996981: JIJ kan er niet ziek van worden denk je. Maar wat nou als je iemand tegen komt die een zwakke weerstand heeft? En die er wel ziek van kan worden en als het nog meer tegen zit zelfs kan overlijden?

Daarvoor zijn de vaccins. Die voorkomen ernstig ziek worden. Ik snap dus niet waar gevaccineerden zich zo druk om maken. Het vaccin beschermt hen die dat willen.

Het vaccin voorkomt besmetting niet. Dus zelfs als ik me wel laat vaccineren kan ik anderen besmetten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:58

Mirim daar heb je inderdaad overschot van gelijk ! 8-)

Pukkelpop is trouwens afgelast las ik net;
Citaat:
Het Pukkelpop-festival gaat niet door, is zopas bekendgemaakt. Het is onhaalbaar om het jonge publiek te testen op corona, zegt de organisatie.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:02

mirim schreef:
Waarom maken degenen die wel gevaccineerd zijn en zichzelf beschermd voelen zich zo druk over de niet - gevaccineerden ?
Laten we gewoon leven. Op een beetje meer afstand als we voorheen gewend waren, met alle hygiënemaatregelen, gezond eten en vooral RUST.

Stress is niet goed inderdaad.

Maar, en ik weet niet of ik voor mijn beurt praat met deze reactie, (snel) vaccineren zou kunnen bijdragen aan het voorkomen van onnodige verspreiding waarop weer mutaties zouden kunnen ontstaan.
Zolang corona zich ongeremd kan verspreiden, zullen mutaties blijven ontstaan en het is natuurlijk wachten op een mutatie waar de vaccins geen vat op hebben. Ik denk dat daar de stress vandaan komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:04

AmyII schreef:
@996981:
Ik ben ook heel blij dat we in een land leven waar we zelf mogen beslissen of we wel of niet vaccineren en als jij je (net als ik, en wel gevaccineerd) wel aan de maatregelen houdt om besmetting te voorkomen, heb ik niets gezegd ;). Mensen die willens en wetens de maatregelen naast zich neerleggen/ negeren èn niet vaccineren, daar vind ik wat van.

Echter dat je stelt dat corona niet per definitie besmettelijk zou zijn vind ik bijzonder.

En waarom je hart- en vaatziekten erbij haalt? Ook deze zijn niet besmettelijk. Als jij jezelf doodeet want teveel eten -> obesitas -> hart- en vaatziekten -> groter risico op vroeg overlijden, daar heb ik behalve dat ik het treurig vind voor jou en jouw naasten, weinig last van.

Als je een toeval krijgt achter het stuur en daardoor een ander schade berokkend ben je imo niet verwijtbaar bezig. Gebruik jij lachgas achter het stuur waardoor je die toeval krijgt, wel ;).

Waarom ik hart- en vaatziekten erbij haal heeft te maken met de verwijtbaarheid. Er wordt gevraagd of mensen die niet laten vaccineren afzien van IC opname omdat ze verwijtbaar ziek zijn. Overgewicht (met alle bijhorende risico's) is veelal ook het gevolg van keuzes (verkeerde/te veel voeding in verhouding met de verbranding) in die zin is daar ook een bepaalde mate van verwijtbaarheid

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:08

mirim schreef:

Er moet nog veel uitgezocht worden over drager zijn na besmetting. Uit de cijfers blijkt wel dat men aanzienlijk minder kans op het besmetten van anderen personen heeft na vaccinatie.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... cin-corona

Het vaccineren gaat muteren van het virus tegen. Vandaar dat er zoveel mensen zijn waaronder mijn (klein) kinderen die zich hebben laten vaccineren. Dus vaccinatie doe je voor jezelf en/of voor anderen.

Gezien de wereldwijde enorme pandemie, doden, verliezen economisch en geestelijk lijden overstijgt het wel/niet nemen van covid vaccinatie allang de individuele vrijheid.
Ook dat werd door een filosoof fijntjes uitgelegd in de reeds genoemde docu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:12

Ik heb me laten vaccineren voor mijn eigen gezondheid. Maar vooral omdat ik de zware belasting van de zorg, onaanvaardbaar vindt.
Dat bij code zwart, je misschien niet eens geholpen wordt als je zwaar ziek bent of een trauma oploopt door een ongeluk.

En ik heb nog steeds een zeer groot vertrouwen in de gezondheidszorg en totaal niet in mensen die tegen de Corona-maatregelen zijn of er zelfs niet in geloven. Mensen zoals Willem Engel, Baudet, Lange Frans, Haga enz. En internatioanaal mensen zoals Trump en Orbid bijv.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:16

Er zijn ook wetenschappers die het in twijfel trekken of vaccineren in volle pandemie niet net mutaties in de hand werkt.
Dus ook daarover bestaat nog geen éénduidigheid.
Aangezien ik geen wetenschapper ben, lees ik graag beide meningen.

En even andersom gesteld. Moet ik iets doen waar ik mij absoluut niet goed bij zou voelen enkel en alleen om de maatschappij te dienen ?
Dan heb ik het niet over die spuit an sich natuurlijk want ik heb geen prikangst, maar de weken en maanden erna.

Hier in het westen verkiezen ze trouwens de individuele vrijheid en economie boven de gezondheid.
In landen als bijv China gaan ze voor gezondheid en economie. Vandaar de veel strengere lockdowns en de hardere aanpak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:18

De zorg druk is ook zeker een argument. Zo erg dat de kans groot is op een 4de golf, wat een vooruitzicht voor die mensen.

AmyII

996981 schreef:
AmyII schreef:
@996981:
Ik ben ook heel blij dat we in een land leven waar we zelf mogen beslissen of we wel of niet vaccineren en als jij je (net als ik, en wel gevaccineerd) wel aan de maatregelen houdt om besmetting te voorkomen, heb ik niets gezegd ;). Mensen die willens en wetens de maatregelen naast zich neerleggen/ negeren èn niet vaccineren, daar vind ik wat van.

Echter dat je stelt dat corona niet per definitie besmettelijk zou zijn vind ik bijzonder.

En waarom je hart- en vaatziekten erbij haalt? Ook deze zijn niet besmettelijk. Als jij jezelf doodeet want teveel eten -> obesitas -> hart- en vaatziekten -> groter risico op vroeg overlijden, daar heb ik behalve dat ik het treurig vind voor jou en jouw naasten, weinig last van.

Als je een toeval krijgt achter het stuur en daardoor een ander schade berokkend ben je imo niet verwijtbaar bezig. Gebruik jij lachgas achter het stuur waardoor je die toeval krijgt, wel ;).

Waarom ik hart- en vaatziekten erbij haal heeft te maken met de verwijtbaarheid. Er wordt gevraagd of mensen die niet laten vaccineren afzien van IC opname omdat ze verwijtbaar ziek zijn. Overgewicht (met alle bijhorende risico's) is veelal ook het gevolg van keuzes (verkeerde/te veel voeding in verhouding met de verbranding) in die zin is daar ook een bepaalde mate van verwijtbaarheid

Het klopt dat je zegt dat er een bepaalde mate van verwijtbaarheid KAN zijn igv hart- en vaatziekten, echter zorgen de hart- en vaatziekten niet voor het massaal afzeggen van operaties en code zwart in de zorg. Dus de vergelijking gaat behoorlijk mank.

Huertecilla

AmyII schreef:
Pas op moment dat 73% alle twee de vaccinaties heeft gehad kan je spreken van een vaccinatiegraad van 73%, voor die tijd niet. Maar het is, als de gehele 73% eenmaal volledig gevaccineerd is een best acceptabele graad geloof ik, al zou hij in het geval van de veel besmettelijker Deltavariant hoger mogen zijn.

En ja, je wil voor andere landen een veilige bestemming zijn omdat landen afhankelijk(er) zijn van het toerisme, óók de locals in die landen hebben baat bij toerisme :).

Ik schrijf 73% bereidheid dus de 73% dekking is er over 2 weken. Ondertussen wordt er gewoon gevaccineerd. Mijn vraag is waarom dan die hoge druk op nóg meer vaccineren,
En nee lang niet alle locals hebben baat bij toerisme. Ook in Spanje is het maar 5% van het BNP. Nauwelijk ´afhankelijk´ lijkt mij. Regionaal, aan de populaire kustbestemming en de eilanden wel ja.
Daar een heel land weer voor in vrijheden beperken?
Ik hou me aan de regels, maar ons bergdorp is weer fase 3 ook al is er regionaal geen énkel probleem in de gezondheidszorg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:20

Citaat:
Hier in het westen verkiezen ze trouwens de individuele vrijheid en economie boven de gezondheid.

In principe wel, maar niet met covid. In Frankrijk is de zorg al verplicht zich te laten inenten en mensen die zich niet laten vaccineren tegen covid worden binnenkort uitgesloten voor veel hier.
Vaccinatie graad is te laag in Frankrijk.
Dit gaat gevolgd worden verwacht ik door anderen landen.
En nu ga ik wandelen de rest vd middag.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-07-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:21

mirim schreef:

Mooi gesproken!

Ik heb moeite met de harde veroordelende toon van sommigen; ik heb mij ook niet laten vaccineren na lang risico's tegen elkaar te hebben afgewogen. Ik heb daar een medische reden voor. Voor sommige mensen is het niet zo zwart wit, keuze moet er kunnen zijn vind ik. De vaccinatie kan voor mij hele nare gevolgen hebben net als Corona. Voorlopig kies ik ervoor om af te wachten. Niet iedereen die niet vaccineeerd is is gelijk een dwarse wappie, het gaat tenslotte om je eigen lijf.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:23

Ik snap ook niet waarom er zo gedacht wordt dat gevaccineerden zoveel voordelen hebben. Ik heb mij ook 6 maanden gewoon nog aan de maatregelen moeten houden, want toen waren er nog geen voordelen. Dus ik ben het daar niet helemaal mee eens. Sterker nog ik heb er 0x gebruik van gemaakt tot nu toe. Een evenement of drukke plek voelt voor mij nog niet goed en veilig genoeg plus ik heb er nu geen behoefte aan om op drukke plekken te zijn.

Ik kan denk ik al wel zeggen dat ik al wat val onder de langere termijn. Ik ga al richting maand 7.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:25

Ik denk dat er in de huidige tijd, overal, veel mensen zijn die denken dat de maatschappij er voor hun is, ipv wij zijn de maatschappij.
Ieder die zich om welke reden dan ook niet laat prikken en zich dan wel goed aan de regels gaat houden, prima. Ieder die niet prikt en gewoon doet wat hij/zij altijd deed en corona allemaal niet interessant vind,daar heb ik wel enige moeite mee.
Maar gezien de huidige variant en de hausse aan besmettingen zullen ook deze mensen over een aantal maande wel immuun (of erger) zijn. En dat het niet de mensen gaat treffen die niet gevaccineerd konden worden.
Ik hoop dat mensen het voor hunzelf goed in hebben geschat en er geen zware druk meer op de zorg komt, dat is het enigste.

En over vaccinatiegraad, op het moment dat je met een nog besmettelijkere variant te maken hebt is 75 % niet voldoende maar moet de vaccinatiegraad een stuk hoger zijn om het in te dammen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:25

Pandora2 schreef:
Er zijn ook wetenschappers die het in twijfel trekken of vaccineren in volle pandemie niet net mutaties in de hand werkt.

En even andersom gesteld. Moet ik iets doen waar ik mij absoluut niet goed bij zou voelen enkel en alleen om de maatschappij te dienen ?
Dan heb ik het niet over die spuit an sich natuurlijk want ik heb geen prikangst, maar de weken en maanden erna.

In landen als bijv China gaan ze voor gezondheid en economie. Vandaar de veel strengere lockdowns en de hardere aanpak.

De overgrote meerderheid van artsen en wetenschappers is voor vaccineren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:27

pien_2010 schreef:
Citaat:

In principe wel, maar niet met covid. In Frankrijk is de zorg al verplicht zich te laten inenten en mensen die zich niet laten vaccineren tegen covid worden binnenkort uitgesloten voor veel hier.
Vaccinatie graad is te laag in Frankrijk.
Dit gaat gevolgd worden verwacht ik door anderen landen.
En nu ga ik wandelen de rest vd middag.

Zeer zeker wel met covid. Het plan van actie is een soort driehoek. Gezondheid, economie en individuele vrijheid. Daar hebben die verplichte vaccinaties in de zorg niks mee te maken.
Aan de landen zelf om te beslissen waar ze voor gaan en hoe ze de maatregelen instellen. In het westen is het vooralsnog overal individuele vrijheid en economie geweest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:29

Huertecilla schreef:
AmyII schreef:
Pas op moment dat 73% alle twee de vaccinaties heeft gehad kan je spreken van een vaccinatiegraad van 73%, voor die tijd niet. Maar het is, als de gehele 73% eenmaal volledig gevaccineerd is een best acceptabele graad geloof ik, al zou hij in het geval van de veel besmettelijker Deltavariant hoger mogen zijn.

En ja, je wil voor andere landen een veilige bestemming zijn omdat landen afhankelijk(er) zijn van het toerisme, óók de locals in die landen hebben baat bij toerisme :).

Ik schrijf 73% bereidheid dus de 73% dekking is er over 2 weken. Ondertussen wordt er gewoon gevaccineerd. Mijn vraag is waarom dan die hoge druk op nóg meer vaccineren,
En nee lang niet alle locals hebben baat bij toerisme. Ook in Spanje is het maar 5% van het BNP. Nauwelijk ´afhankelijk´ lijkt mij. Regionaal, aan de populaire kustbestemming en de eilanden wel ja.
Daar een heel land weer voor in vrijheden beperken?
Ik hou me aan de regels, maar ons bergdorp is weer fase 3 ook al is er regionaal geen énkel probleem in de gezondheidszorg.

12,3 %

https://www.spanjevandaag.com/13/01/202 ... n-het-bbp/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:31

Electra63 schreef:
Pandora2 schreef:

Ik weet niet hoeveel de overgrote meerderheid is ? Ik heb geen cijfers of gegevens van het totale aantal mensen wereldwijd die hiermee bezig zijn en hoeveel er dan voor of tegen zijn.

Wat ik wel weet, is dat er ook deskundigen zijn die het in twijfel trekken. En dat zijn ook niet de stomkoppen of de wappies onder de wetenschappers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:35

996981 schreef:
Heb jij die ook ingevuld?

Ik neem aan dat je werkt? --> risico op griep
Ik neem aan dat je deel uitmaakt van het verkeer? --> risico op ongevallen
Ik neem aan dat je eet? --> risico op overgewicht
Ik neem aan dat je sport --> risico op blessures

Etc.

Het leven brengt nu eenmaal risico's met zich mee. Ook met griep, een blessure of de gevolgen van overgewicht kun je op de IC belanden.

Paardrijden :)*
Wel helm en liefst rugbeschermer want het is tenslotte wel risico :9k

Verder noem je overgewicht.
Dat is een forse extra risico factor bij Covid19. Lees echter geen druk op afvallen, alleen op vacineren. We weten nu inmiddles bijna anderhalf jaar dat overgewicht risico op IC verhoogt. Tijd zat om dat te verlagen ;)
Maar nee spuitje is makkelijker én ook gelijk anderen een aap op de schouder zetten over de sociale verantwoordelijkheid van vaccineren.

Geen idéé waar dit allemaal heen gaat maar positief voor de individuele rechten/vrijheden kan ik het allemaal niet vinden.
Plan voor vanavond is ???? De restricties aan de kust maken het nauwelijks de moeite.
Plan voor morgenavond is ???? Lijkt erop dat de club nog vroeger dicht moet en waarschijnlijk niet open gaat.
Zondagavond gaat openlucht concert wel door maar het forum is weer meer beperkt. Hoe ze dat met de reeds verstrekte kaartjes gaan doen???

En waarvoor?? Er ís geen effing druk op de gezondheidszorg en de besmettingen komen niet voort uit het bovenstaande!!
Het leven is te mooi met teveel te bieden om me er druk over te maken maar idiote vrijheidsbeperking is en blijft het.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:38

Electra63 schreef:
12,3 %

Grappig; ik vond 5%.

Maar jij je zin 12,3%

Ook geen afhankeleijkheid ;)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-07-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:39

Pandora2 schreef:
Electra63 schreef:

Ik weet niet hoeveel de overgrote meerderheid is ? Ik heb geen cijfers of gegevens van het totale aantal mensen wereldwijd die hiermee bezig zijn en hoeveel er dan voor of tegen zijn.

Wat ik wel weet, is dat er ook deskundigen zijn die het in twijfel trekken. En dat zijn ook niet de stomkoppen of de wappies onder de wetenschappers.

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... ineren.htm

Ik werk bij een hele grote gezondheidsinstelling en ik kan me helemaal vinden in bovengenoemde cijfers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:40

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
12,3 %

Grappig; ik vond 5%.

Maar jij je zin 12,3%

Ook geen afhankeleijkheid ;)

En in andere regio's dus een stuk hoger.

Feit is dat jij met een cijfer komt, dat niet klopt.