Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:33

prulletje schreef:
Maar wat denk jij dan dat ik aan het lezen van dat boek over zou houden?

Het boek gaat uitgebreid in op wat je hiervoor schreef en biedt daar een andere en naar mijn mening interessante kijk op. Wellicht zou het je dus meer inzicht kunnen verschaffen. Natuurlijk zou het ook kunnen dat je door het lezen alleen maar meer overtuigd raakt van de ideeën die je al had en dan is dat natuurlijk ook prima. Linksom of rechtsom denk ik dat dit boek je iets te bieden heeft, want anders had ik het natuurlijk niet genoemd.

Voor iedereen die flauw blijft doen, mij hebben jullie er echt niet mee, maar wat halen jullie er zelf nu eigenlijk uit?

Blue_Eyes

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:35

Wat haal ik eruit? Niks. Maar ik vind het een onbehoorlijke manier van communiceren. Als mijn partner of kinderen me op die manier iets 'aandragen' (vind het eerder 'opdragen') krijgen ze precies dezelfde reactie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:36

Huertecilla schreef:
present schreef:
En op de lange termijn voor sommige mensen misschien ook wel. Wat stel jij voor bij mensen die nu eenmaal een beetje zo zijn, ontwijkend bedoel ik? Elkaar in de waarde laten en het beste ervan maken is volgens mij ook liefde.

Elkaar in de waarde laten = ontwijken van frictie. Een succesvol recept voor bedrog.

Hoe het wel moet heeft geen vast recept. Wat níet moet is niets doen en nog erger leugentjes om bestwil.
Tenminste, als er enige liefde/passie in de relatie is. Voor légio mensen is de relatie een kwestie van verstand en dan is ontwijken van frictie een prima formule voor duurzaamheid. Dat is echter het onderwerp van de draad niet. Líefde is per definitie emotie, niet rationeel.

p.s. net een ´hard´ moment met Berglief. We zitten met elkaar opgesloten. Let wel, bewuste keuze en heel romantisch. Net even romantisch lief koffie wezen drinken en koud thuis leest ze een paar héél negatieve berichten van werk. Ik ben de bliksemafleider.
Natuurlijk heb ik daar begrip voor maar... ben wel de verkeerde booom dus let op dat je die niet ómzaagt ja.
Was ook onleuk voor mij. En dan bedoel ik niet het bliksemafleider zijn maar het op de emotie-rem moeten gaan staan terwijl zij zich rot voelt. Wil haar steunen maar daarbij geen ongewenst gedrag belonen. Pffff... een perfecte bak cappuccino maken is makkelijker ;)

Volgens mij "Moet" iedereen zelf doen wat hij of zij zelf wil. Of moet het volgens jouw regels in inzichten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:38

present schreef:
prulletje schreef:
Maar wat denk jij dan dat ik aan het lezen van dat boek over zou houden?

Het boek gaat uitgebreid in op wat je hiervoor schreef en biedt daar een andere en naar mijn mening interessante kijk op. Wellicht zou het je dus meer inzicht kunnen verschaffen. Natuurlijk zou het ook kunnen dat je door het lezen alleen maar meer overtuigd raakt van de ideeën die je al had en dan is dat natuurlijk ook prima. Linksom of rechtsom denk ik dat dit boek je iets te bieden heeft, want anders had ik het natuurlijk niet genoemd.

Voor iedereen die flauw blijft doen, mij hebben jullie er echt niet mee, maar wat halen jullie er zelf nu eigenlijk uit?

Wat versta jij onder flauw doen? Dat we niet en masse vallen voor jouw inzichten en literatuur advies?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:38

Ik denk dat ze met flauw doen bedoelt dat de meesten hier ondertussen wel door hebben dat Present een dubbel account is. Account twee dagen geleden aangemaakt, 25 "nuttige" berichten geplaatst om daarna enkel nog hier te reageren. Bijzonder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:39

MarcoBorsato schreef:
Nee het is ook echt niet zo zwartwit maar ik zie de romantiek van niet trouwen gewoon wel, zeg maar.

Je kan het ook anders zien ja.
Wanneer je níet gehuwd bent, geen wettelijke set plichten/rechten, is het naast elkaar wakker worden een geschenk. Dat vind ík romantisch, dat geschenk in dáád van vrijwillig bij elkaar zijn.

Ik heb dit zelf ervaren. Na een jaar of tien samenwonen om belastingtechnische redenen voor de wet gehuwd. Ervaarden we alsof ons iets afgenomen was. Hebben besloten om onder ons twee ritueel te ´scheiden´, het legale verder te negeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:41

Huertecilla schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nee het is ook echt niet zo zwartwit maar ik zie de romantiek van niet trouwen gewoon wel, zeg maar.

Wanneer je níet gehuwd bent, geen wettelijke set plichten/rechten, is het naast elkaar wakker worden een geschenk. Dat vind ík romantisch, dat geschenk in dáád van vrijwillig bij elkaar zijn.

Ik heb dit zelf ervaren. Na een jaar of tien samenwonen om belastingtechnische redenen voor de wet gehuwd. Ervaarden we alsof ons iets afgenomen was. Hebben besloten om onder ons twee ritueel te ´scheiden´, het legale verder te negeren.

Wow, dat vind ik een bijzondere manier van tegen een verbintenis aan kijken.
Dus als het voor het echie blijkt te zijn, krijg je er kriebels van? Moet ik dat zo zien?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:43

prulletje schreef:
Jis_ schreef:
Dat het huwelijk een diepere betekenis kan geven ben ik het niet mee eens.

Dat mag voor jou gelden, maar ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb persoonlijk ook niets met het huwelijk, maar een vriendin van mij, die opgegroeid is in een lastige situatie met weinig gevoel van veiligheid (kindertehuis) is enorm opgebloeid sinds haar huwelijk, zowel in haar relatie als in haar verdere leven. Mijn vriend zou uiteindelijk ook graag willen trouwen, hem spreekt het idee aan dat je dan echt familie wordt van elkaar (heeft zelf waarschijnlijk binnen een aantal jaar geen nauwe familie meer). Is voor mij niet nodig, maar ik zou het wel voor hem doen. Dan mag iedereen vinden dat het een kunstmatig gevoel van veiligheid of saamhorigheid is, en zowel mijn vriend als die vriendin zijn heus wel snugger genoeg om te weten dat het zo is, neemt niet weg dat het voor hen iets toevoegt.

Ik bedoel er mee dat ik niet voor mijn vriendin, die niet getrouwd is en samen woont net zolang als ik getrouwd ben ongeveer, kan bepalen dat haar relatie een minder diepe betekenis heeft dan mijn relatie.

present schreef:
Jis_ schreef:
Dat is een reden die ik voor het eerst lees. Ook zonder huwelijk kun je er voor kiezen voor de kinderen bij elkaar te blijven. Terwijl dat voor kinderen helemaal niet zo gunstig is, veel beter als ze opgroeien bij ouders waar affectie en liefde tussen zit.

Het is alleen zo jammer dat de ellende voor de kinderen (en hun ouders) vaak niet eindigt bij de scheiding, maar vaak al snel wordt voortgezet in de volgende relaties die gedoemd zijn te mislukken. Van iets wat zo vaak misgaat zou je toch hopen dat mensen er meer van zouden leren.

Heel triest is dat ja, hoe ouders met hun kinderen om gaan ligt niet aan een scheiding maar aan hun gedrag. Of als maar 1 van de 2 er voor de kinderen niet goed mee om gaat heb je al een probleem.
Mijn ouders hebben dat prima gedaan. Hun trouwen was een moeten door die tijd nog en zwangerschap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:46

rien10 schreef:
Dus als het voor het echie blijkt te zijn, krijg je er kriebels van? Moet ik dat zo zien?

Lees wat ik schrijf.
Zo ´moet´ je dat zien; zoals ik het schrijf. Heerlijk eenvoudig.
Wil je dat niet begrijpen; ook goed.

Opvallend trouwens dat jij een commitment aan elkaar niet serieus neemt en het huwelijk als ´echt´ ziet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-11-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:47

Huertecilla schreef:

Over kortzichtig gesproken... Dat is dus echt niet verder kijken dan je eigen neus lang is.
Er zijn echt ook mensen die het oprecht fijn vinden om getrouwd te zijn, die dat als een geschenk ervaren, die om romantische redenen getrouwd zijn en iedere ochtend blij naast elkaar wakker worden.

Mijn man en ik zijn er twee van, maar ik kan er heus nog meer opnoemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:48

Jeetje HC, wat een nare toon weer. Ik probeer te begrijpen hoe je dat ziet. Nou, dan niet, ook goed.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:49

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:

Lees wat ik schrijf.
Zo ´moet´ je dat zien; zoals ik het schrijf. Heerlijk eenvoudig.
Wil je dat niet begrijpen; ook goed.

Opvallend trouwens dat jij een commitment aan elkaar niet serieus neemt en het huwelijk als ´echt´ ziet.

Je kan toch ook gewoon op haar vraag reageren? We kunnen toch niet ruiken met wat voor achterliggende gedachte je iets schrijft? Blijkbaar roept jouw tekst vragen op, en is het dus niet zo heerlijk eenvoudig. Heeft niks met willen begrijpen te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:50

Blue_Eyes schreef:
Huertecilla schreef:

Over kortzichtig gesproken... Dat is dus echt niet verder kijken dan je eigen neus lang is.
Er zijn echt ook mensen die het oprecht fijn vinden om getrouwd te zijn, die dat als een geschenk ervaren, die om romantische redenen getrouwd zijn en iedere ochtend blij naast elkaar wakker worden.

Mijn man en ik zijn er twee van, maar ik kan er heus nog meer opnoemen.

Léés :)*

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:50

Blue_Eyes schreef:
Wat haal ik eruit? Niks. Maar ik vind het een onbehoorlijke manier van communiceren. Als mijn partner of kinderen me op die manier iets 'aandragen' (vind het eerder 'opdragen') krijgen ze precies dezelfde reactie.

Maar begrijp je dat deze interpretatie van mijn intentie (die overigens volledig de plank misslaat) volledig van jou is terwijl mijn opmerking niet eens aan jou gericht was? Waarom is het dan zo belangrijk voor je om erop te reageren?

Meer in het algemeen begrijp ik niet waarom jullie mij zo 'moeten hebben', want los van hoeveel berichten ik hiervoor en in andere topics geplaatst heb doe ik tenminste een oprechte poging om wat inhoud te geven aan deze discussie. Je hoeft het niet met mij eens te zijn om daar wat waardering voor op te brengen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:51

@ HC. Lees wat ik schrijf. Ik zie het huwelijk niet als "echt" en een commitment aan elkaar niet als "niet echt". Dat maak jij er van. Jij weet helemaal niet wat ik daar van vind, want daar heb ik mij hier nog nooit over uitgelaten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:53

present schreef:
Maar begrijp je dat deze interpretatie van mijn intentie (die overigens volledig de plank misslaat) volledig van jou is terwijl mijn opmerking niet eens aan jou gericht was? Waarom is het dan zo belangrijk voor je om erop te reageren?

Meer in het algemeen begrijp ik niet waarom jullie mij zo 'moeten hebben', want los van hoeveel berichten ik hiervoor en in andere topics geplaatst heb doe ik tenminste een oprechte poging om wat inhoud te geven aan deze discussie. Je hoeft het niet met mij eens te zijn om daar wat waardering voor op te brengen.

Ik vraag me dan af wat de plank misslaat, mijn 'interpretatie' (die het niet is, want het gaat me om de vorm en niet om de intentie), of jouw manier van communiceren? 'Lezen. Doen.' is nou eenmaal geen nette manier om iets te brengen. Maar laten we dat verder maar zo laten. Verder heb ik nog niets tegen jou gezegd, dus dat tweede stukje laat ik even aan een ander over om te reageren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:54

Voor de gelovigen hier.

Wanneer je écht geloofd is de god waar je in geloofd bij een privé afspraak tussen betrokkenen net zo aanwezig als in een kerk.

rien10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:55

Huh, waar komt dat nou ineens vandaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:56

rien10 schreef:
@ HC. Lees wat ik schrijf. Ik zie het huwelijk niet als "echt" en een commitment aan elkaar niet als "niet echt". Dat maak jij er van. Jij weet helemaal niet wat ik daar van vind, want daar heb ik mij hier nog nooit over uitgelaten.

Verklaar dan jouw ´zodra het om het eggie gaat´ dan in het kader van dat we al tien jaar bij elkaar wáren.

Wij wilden graag bj elkaar kunnen wíllen blijven ipv ´moeten´.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:57

:=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:58

rien10 schreef:

Onze westerse maatschappij kent twee verschillende huwelijken; wettelijk en religieus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:59

Maar je hoeft toch niet te trouwen? Of een relatie aan te gaan? Dus als je getrouwd bent hoef je ook niet per se voor altijd bij elkaar te blijven. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:00

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:

Verklaar dan jouw ´zodra het om het eggie gaat´ dan in het kader van dat we al tien jaar bij elkaar wáren.

Wij wilden graag bj elkaar kunnen wíllen blijven ipv ´moeten´.

Dat is spreektaal HC. Gehuwd zijn (papiertje tekenen) noemen wij "voor het echie". Ongehuwd samenwonen is dat niet.
Ik vraag me oprecht af, als je samen bent met iemand, hoe een papiertje/huwelijk/samenlevingscontract invloed kan hebben op het gevoel van de relatie.
Zodra er een papiertje bij te pas komt is het een "moeten" geworden? Ik vind het een bijzondere kijk op de zaak.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:01

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:

Onze westerse maatschappij kent twee verschillende huwelijken; wettelijk en religieus.

Ja. Dus?

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:05

rien10 schreef:
Huertecilla schreef:
Elkaar in de waarde laten = ontwijken van frictie. Een succesvol recept voor bedrog.

Hoe het wel moet heeft geen vast recept. Wat níet moet is niets doen en nog erger leugentjes om bestwil.
Tenminste, als er enige liefde/passie in de relatie is. Voor légio mensen is de relatie een kwestie van verstand en dan is ontwijken van frictie een prima formule voor duurzaamheid. Dat is echter het onderwerp van de draad niet. Líefde is per definitie emotie, niet rationeel.

Volgens mij "Moet" iedereen zelf doen wat hij of zij zelf wil. Of moet het volgens jouw regels in inzichten?

Ik blijf me verwonderen. Ik vraag HC om zijn mening, vrij vertaald schrijf ik eigenlijk: "Hoe moet dat dan (volgens jou)?" Zijn reactie is: "Hoe het wel moet heeft geen vast recept." Op welke zenuw werkt dat bij jou dat je vervolgens op deze manier reageert?