Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:23

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:30

Dat is niets nieuws inderdaad. De school van mijn kinderen is een ouder gebouw met vreselijke ventilatie. Leerkrachten klagen veel over hoofdpijn en alles. Nu dus dubbel pech met een ziekte als corona

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:32

tokedri schreef:
Marcella schreef:
Nou straks testen, want heb sinds gisteren ineens keelpijn en af en toe lopen kuchen.

Ben benieuwd, want als het geen corona is dan zou het ook beginnende ontsteking van de lage luchtwegen kunnen zijn. Hoe dan ook foute boel. -O-

Keelpijn en kuchen zijn de bovenste luchtwegen
Hopelijk geen corona

Maar is bij mij wel vaak het begin richting lage luchtweg. Zal komende dagen gewoon even maximaal puffen met ontstekingsremmers.

Met dat ik momenteel behoorlijk wat last heb van mijn bijholteontsteking en dit nog wel eens verkeerde afslag richting luchtweg wil nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:50

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:54

Ik begrijp dat al sinds maart niet. Struisvogelgedrag.
Soms heb ik het idee dat ze willen dat het niet waar is omdat er dan geen goede oplossingen zijn.
Zo is er ook gewoon data in hoge rang tijdschriften die laat zien dat bij luchtweg virussen mondkapjes heel goed beschermen tegen grote drupjes maar dat bij de kleine mini drupjes de overdracht tussen mensen nog steeds boven de 95% ligt. Dat wordt gewoon glashard genegeerd.
Toen de eerste uitbraken waren gaf bokker Libera al aan dat ze in volledig virus outfit moest werken omdat aerosolen overdracht vermoed werd.
Waarschijnlijk versimpelen ze alles omdat het materiaal domweg niet voor handen is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:56

Ik begrijp dat ook niet Sizzle,
Het is toch zo dat dit bij andere virussen ook vaak is, waarom ze dan ineens denken hier niet?

Ik zeg het ook al steeds, de stijgingen nu zijn er sinds er binnen weer meer mag.
Ik vind dat gewoon geen toeval.
Ik hou ook mijn hart vast als het weer minder word en iedereen meer binnen is en de ramen minder open zijn.
Maar goed ik ben geen wetenschapper, toch zegt mijn gevoel dat al steeds.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:59

Het was inderdaad allang bekend. En zeker nu de besmettingen oplopen maak ik me ook echt wel zorgen. Ben zelf docent en hoef gelukkig nog niet meteen te beginnen, maar ik ben serieus totaal niet blij met het idee om elke dag 140 mensen in een vrijwel niet-geventileerde ruimte te zien. Wij moeten 1,5m afstand van de leerlingen houden maar in zijn ruimte maakt dat toch eigenlijk geen drol uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:00

Ik heb liever dat ze eerlijk zijn en aangeven: ja dit is een risico, nee we we hebben geen oplossing.
Dan kun je als burger tenminste zelf nog je beslissingen nemen of je met een bepaald risico wel of niet om wil gaan. Dat hele geneuzel en manipulatie om die zogenaamd veilige vliegtuigen vind ik ook echt gedraai om de pot. Geef toch gewoon eerlijk aan dat er een risico is, maar dat economisch belang ook belangrijk is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:02

Vind ik ook sizzle.
Ben eerlijk.
Dan kan er wellicht ook nog steeds aangestuurd worden op veel thuiswerken en ook schoolprogramma's thuis.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:03

Sizzle schreef:
Ik heb liever dat ze eerlijk zijn en aangeven: ja dit is een risico, nee we we hebben geen oplossing.
Dan kun je als burger tenminste zelf nog je beslissingen nemen of je met een bepaald risico wel of niet om wil gaan. Dat hele geneuzel en manipulatie om die zogenaamd veilige vliegtuigen vind ik ook echt gedraai om de pot. Geef toch gewoon eerlijk aan dat er een risico is, maar dat economisch belang ook belangrijk is.

Inderdaad. Laat mensen een overwogen keuze maken en zorg er ook voor dat de mensen die het dan dus niet aandurven niet als idioten weggezet worden.

Op het MBO (16jr) moet iedereen afstand houden. Op de middelbare (18 jaar) niet. Waar gaat het hier dan om? Ik snap het gelijktrekken van een heel gebouw, maar blijkbaar niet echt gebaseerd op risico...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:09

Het zijn juist de losse onsamenhangende regels waar mensen onzeker en boos van worden. Dan nog een flinke bak aan regels zijn regels en flexibel is een vloekwoord.
Zo begon vandaag de school en afgelopen zaterdag kwam een brief dat ouders niet welkom waren. Prima voor de meeste kinderen maar niet voor de nieuwe 4 jarigen die nu voor het eerst komen (bij ins wordt niet ingestroomd). Als ze ook maar één week eerder nagedacht hadden ipv 1 dag van te voren hadden ze bij de eerste kleuterklassen heus wel iets slims kunnen bedenken waarbij kleine groepjes van 3-5 kinderen met 1 ouder naar binnen kunnen en dan de volgende. Maar nee, het moet perse allemaal tegelijk en zonder ouders met als gevolg dat er overal op de schoolpleinen huilende kleuters met hun ouder zaten die echt niet naar binnen wilden 8)7

Ondertussen is de overheid bezig om evenementen met 1000 mensen weer goed te keuren (voetbal vooral), maar een huilende 4 jarige naar binnen brengen is natuurlijk levensgevaarlijk :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:14

Eigenlijk zouden ze een soort vissenkom voor leraren moeten maken. Een glazen ruimte voorin de klas waar de leraar veilig zit met eigen raam voor frisse buitenlucht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:17

En dan geef je via de microfoon een 6 jarige instructies hoe je de pen moet vasthouden en een 4 jarige hoe je een kapotte knie met grind moet uitspoelen onder de kraan?
Voor middelbaar is dat haalbaar, lager onderwijs maar beperkt ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-08-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:17

elnienjo schreef:
Eigenlijk zouden ze een soort vissenkom voor leraren moeten maken. Een glazen ruimte voorin de klas waar de leraar veilig zit met eigen raam voor frisse buitenlucht.

lijkt me ideaal! Vooral met MBO-ers, als je daar een raam een stukje open zet roepen ze meteen dat het koud is en dat ze ziek worden en dat je gek bent, met hun donsjackjes met bontkraagjes nog aan (ja, ook in de zomer als de mussen van het dak vallen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:20

Voor beroepsonderwijs zou dat inderdaad prima kunnen, dan kun je haast gewoon videoprojectie doen.
Misschien is het tijd om voor hogescholen en uni‘s nu te beginnen met hologram geprojecteerde docenten :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:37

Morrie schreef:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/730396/M ... -de-normen
daar komen ze nu mee, de scholen beginnen over een week weer. Dit is al jaren bekend, maar nu pas een probleem blijkbaar. Ze hadden de afgelopen 6 weken mooi kunnen gebruiken om dit te fixen.

Dit bericht is van rtvnoord en nu weet ik van verschillende scholen in de provincie dat dit echt wel is gebeurd maar zonder budget kan je geen gouden bergen verzetten. Zeker niet in de oudere scholen. Ook bij mijn eigen school is best hard gewerkt maar het is nog niet ideaal. Zeker niet met hogere temperaturen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:44

Uhm, ik denk niet dat ze het in de afgelopen 6 weken ook hadden kunnen fixen. Want er is een groot tekort aan vaklui. En iedereen wil dit probleem nu oplossen. Zie dus maar iemand te krijgen die een meting uit kan voeren, en die je installatie aan kan passen. Je mag achteraan in de rij aansluiten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:56

Bovendien is het een leverancier van ventilatiesystemen die daar zijn zegje doet. Niet dat de informatie dan per se niet betrouwbaar is maar ik hoor die feiten dan toch liever uit onafhankelijke bron.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:01

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:07

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:08

Inderdaad, maar dat zie ik niet gebeuren in de winter.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:08

Sclimpre schreef:
De oplossing is nochtans simpel: ramen open zetten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/19 ... chtschool/
Bij ventilatiesystemen is het onderhoud heel kritisch, en daar loopt het vaak mis.

op de school waar ik werkte kunnen alleen op 1 hoog de ramen op de kiepstand open, op 2 en 3 hoog was alles dicht gezet. Dit i.v.m. vechtpartijen en het risico dat ze elkaars spullen, of erger nog, elkaar uit het raam smijten.
Er is de afgelopen jaren aan een nieuw ventilatiesysteem gewerkt, maar zolang de stank van 1 hoog nog op 3 hoog rechtstreeks een kantoor in gepompt werd, heb ik twijfels of het wel correct werkt.
Nu gaan ze met 1/3 van het aantal leerlingen aan de slag, meer mogen er niet in een lokaal want ze moeten 1.5 meter afstand houden. De rest krijgt online onderwijs en de groepen rouleren per dag. Zo'n groepje blijft de hele dag in 1 lokaal, de leraren wisselen. Ze mogen er ook in pauzes niet uit en hoe ze dat met de toiletten gaan doen, weet ik niet. En met roken, want de stoere gasten moeten natuurlijk wel ieder uur even paffen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:14

SusanH schreef:
Sclimpre schreef:
De oplossing is nochtans simpel: ramen open zetten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/19 ... chtschool/
Bij ventilatiesystemen is het onderhoud heel kritisch, en daar loopt het vaak mis.

Wat voor nu prima is. Maar in de winter :brr: jasjes aan dan maar.

Die gaan in de winter ook naar school. Inderdaad met warme kleren aan :)
En regelmatig wat bewegen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:15

Ik heb stiekem de hoop dat de school van mijn dochter die net klaar is en na vakantie open gaat, alles op orde heeft. Maar de richtlijnen die nu nog gehanteerd worden dateren van medio jaren 80. Dus kan ook zomaar zijn dat het niet corona proof is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:20

Wat een horror had ik dat vroeger gevonden als ik op het middelbare (of de hbo) de hele dag in 1 lokaal had moeten blijven. Ik vond juist het wissel moment even een fijn ontspanningsmoment.

Ik begrijp wel waarom hoor, daar niet van, maar blegh, voor scholieren wel een bagger maatregel.