Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:09

bigone schreef:
Misschien een raar hersenspinsel van mij, Vitamine D word steeds vaker genoemd als zijnde van invloed op ontstekingen in je lichaam, op veel gebieden. Al die oude mensen in verpleegtehuizen, komen weinig buiten, word waarschijnlijk geen extra D toegevoegd en vallen nu bij bosjes om, ook veel andere ouderen komen toch op ic terecht. (sommige verrpleegtehuizen melden heel veel doden)
Vit D bij slikken word geadviseerd vanaf 50 jaar omdat je huid op latere leeftijd niet meer in staat is om het voldoende om te zetten. En dat het van grote invloed is kan ik over meepraten met een groot tekort een jaar geleden. Misschien, heel misschien een ieniemienie stukje van de puzzel.

Heel veel mensen op leeftijd slikken extra vit D, al dan niet icm extra calcium.
Het is soms haast niet aan te slepen.

BigOne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:11

Oke, maar lage of hogere doseringen. Ik denk dat een normale dagdosering niet voldoende is maar wanneer er inderdaad veel bij geslikt word zal daar geen puzzelstukje liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:14

https://grain.org/e/6437

Mogelijk zit de verspreiding m niet alleen in 'wetmarkets' en in de luchtdruppeltjes die we uitademen, maar ook in 'industriële productie van varkens etc.'. (Ik vind het geen taal om over dieren te praten, maar dat is hier de kern niet.)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 14:16

bigone schreef:
Misschien een raar hersenspinsel van mij, Vitamine D word steeds vaker genoemd als zijnde van invloed op ontstekingen in je lichaam, op veel gebieden. Al die oude mensen in verpleegtehuizen, komen weinig buiten, word waarschijnlijk geen extra D toegevoegd en vallen nu bij bosjes om, ook veel andere ouderen komen toch op ic terecht. (sommige verrpleegtehuizen melden heel veel doden)
Vit D bij slikken word geadviseerd vanaf 50 jaar omdat je huid op latere leeftijd niet meer in staat is om het voldoende om te zetten. En dat het van grote invloed is kan ik over meepraten met een groot tekort een jaar geleden. Misschien, heel misschien een ieniemienie stukje van de puzzel.

Heb je wat bronnen waar dat 'steeds vaker genoemd wordt'?

Want dan kunnen we even meekijken.

(Even als voorbeeld, baking soda wordt ook veel genoemd als helpend, mede door 1 facebookbericht, maar dat hele bericht staat vol wetenschappelijke quatsch
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0957804738
Dit is een van de vervolgverhalen.)

Wil niet zeggen dat vitD geen ril speelt natuurlijk. Maar ik zou graag zien waar de aaname vandaan komt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:21

Astorga schreef:
bigone schreef:

Heel veel mensen op leeftijd slikken extra vit D, al dan niet icm extra calcium.
Het is soms haast niet aan te slepen.

Sorry, gezien de vraagstelling dacht ik dat dit het algemene topic was en niet het wetenschapstopic, waar we beweringen moeten onderbouwen met een bron.
Alsnog: https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... o-mobile=1
Hier kun je lezen dat vitD suppletie wordt aangeraden bij bewoners van verpleeg- of verzorgingshuizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:25

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 14:28

Astorga schreef:
Sorry, gezien de vraagstelling dacht ik dat dit het algemene topic was en niet het wetenschapstopic, waar we beweringen moeten onderbouwen met een bron.
Alsnog: https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... o-mobile=1
Hier kun je lezen dat vitD suppletie wordt aangeraden bij bewoners van verpleeg- of verzorgingshuizen.

Thnx. VitD supletie is mijzelf overigens niet onbekend, ik gebruik het ivm -aangetoonde- tekorten zelf ook.

Maar in hoeverre het invloed heeft op het verloop van Covid19, daar heb ik nog geen goede bronnen van gezien.
Ik zal er vanavond eens op googelen.
Nu eerst even 'D'e zon in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:07

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:14

Thioro schreef:
https://www.afro.who.int/health-topics/coronavirus-covid-19

3700 gevallen bevestigd op het hele continent.
Ik vermoed zomaar dat je de werkelijke aantallen gerust mag vertienvoudigen en dat het ook daar uit de hand kan lopen.

Even bericht opnieuw plaatsen. Bedankt voor de site. Ik hoop dat er meer informatie komt vanuit Afrika, aangezien het, immunologisch gezien erg interessant kan zijn.

Ik heb gehoord van oud collega’s die betrokken zijn in het onderzoek van het coronavirus, dat het virus onstabiel lijkt te zijn boven de 27 graden Celsius. Dit betekent echter niet dat het niet betekent dat het virus niet aanwezig zal zijn bij temperaturen boven de 27 graden Celsius. Ik heb hier verder dus geen bron van of site van waar ik naar kan verwijzen. :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 15:24

Jadeleigh263 schreef:
Thioro schreef:
https://www.afro.who.int/health-topics/coronavirus-covid-19

3700 gevallen bevestigd op het hele continent.
Ik vermoed zomaar dat je de werkelijke aantallen gerust mag vertienvoudigen en dat het ook daar uit de hand kan lopen.

Even bericht opnieuw plaatsen. Bedankt voor de site. Ik hoop dat er meer informatie komt vanuit Afrika, aangezien het, immunologisch gezien erg interessant kan zijn.

Ik heb gehoord van oud collega’s die betrokken zijn in het onderzoek van het coronavirus, dat het virus onstabiel lijkt te zijn boven de 27 graden Celsius. Dit betekent echter niet dat het niet betekent dat het virus niet aanwezig zal zijn bij temperaturen boven de 27 graden Celsius. Ik heb hier verder dus geen bron van of site van waar ik naar kan verwijzen. :o

Wel een interessante onderzoeksrichting.
Ze zullen dat vast verder gaan uitwerken, en er een echt onderzoek tegenaan gaan gooien.
Ik kan me meerdere redenen voorstellen waarom temp. invloed zou kunnen hebben.

Mocht je via hen horen dat de eerste gegevens er zijn, of wellicht het eerste artikel dat ze klaar hebben, laat je dat hier dan weten?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:51

Femke_Tweety schreef:
Wel een interessante onderzoeksrichting.
Ze zullen dat vast verder gaan uitwerken, en er een echt onderzoek tegenaan gaan gooien.
Ik kan me meerdere redenen voorstellen waarom temp. invloed zou kunnen hebben.

Mocht je via hen horen dat de eerste gegevens er zijn, of wellicht het eerste artikel dat ze klaar hebben, laat je dat hier dan weten?

Natuurlijk! Ik weet niet hoe ze zelf aan deze informatie zijn gekomen, of dit komt door eigen lopende onderzoeken of doordat ze informatie hebben gekregen van andere project groepen die met het virus werken. Helaas krijg ik ook niet alles te horen omdat het confidential is, maar mocht er een artikel uit komen dan zal ik het delen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:51

Is ook al een lange tijd een beetje de verwachting toch? Dat tegen de zomer het aantal besmettingen zal dalen door de warmte maar mogelijk in de herfst een nieuwe opleving zal komen.

Wat ik niet snap aan die 27 graden, menselijk lichaam is 37 graden, dat lijkt me voor een virus een onlogische temperatuur om al instabiel te worden? Of speelt daar de opnamen door het lichaam vs aanwezigheid Buiten het lichaam mee?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:07

In het lichaam zit het virus in cellen van de gastheer. Door zich in de cellen te vestigen blijven ze als het ware beschermd tegen de lichaamsprocessen (zoals verschil in zuurtegraad, temperatuur, afweermechanismen en dergelijke) . Een virus dat zonder gastheer moet overleven (in de buitenwereld dus) wordt aan veel meer zaken blootgesteld, en kan dus minder eenvoudig overleven (vaak hebben ze een vrij nauw spectrum waarin ze overleven, de specificaties voor COVID19 zou ik zo snel niet weten). . Daarnaast kunnen virussen doorgaans ook niet goed tegen droogte en UV straling. Allemaal zaken die richting de zomer opkomen, en de reden waarom de meeste virale infecties minder frequent in de zomer doorgaan. Als laatste is er in de winter een vorm van "ophokken" bij mensen. Doordat er veel mensen in kleine ruimtes zijn is de infectiedruk van deze ruimtes doorgaans hoog. Als mensen naar buiten gaan verlaagd de infectiedruk ook, en is de kans op transmissie kleiner. (afgezien van de situatie waarin we nu zitten, wat dan weer een semi-quarantaine situatie is.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:10

RianneH schreef:
Is ook al een lange tijd een beetje de verwachting toch? Dat tegen de zomer het aantal besmettingen zal dalen door de warmte maar mogelijk in de herfst een nieuwe opleving zal komen.

Wat ik niet snap aan die 27 graden, menselijk lichaam is 37 graden, dat lijkt me voor een virus een onlogische temperatuur om al instabiel te worden? Of speelt daar de opnamen door het lichaam vs aanwezigheid Buiten het lichaam mee?

Ik denk dat Femke hier wellicht beter antwoord op kan geven, ik heb geen artikelen of bronnen opgeslagen hierover. Wel is er bekend dat het virus makkelijk verspreid via druppels, en deze druppels bij hoge temperaturen kunnen uitdrogen.

In je lichaam is er dus altijd vochtigheid aanwezig wat het virus onder lichaamstemperaturen kan beschermen, waardoor het niet uitdroogd. Verder kan de omgevingstemperatuur 27 graden Celsius zijn, maar kunnen oppervlaktes vele malen heter zijn! Denk hierbij aan de volle zon op zand of op de motorkap waardoor deze gloeiend heet worden. Dit is even een hersenspinsel, heb er dus geen bron van. Ook UV speelt een grote rol. Seconden in UV zorgt al voor schade aan het DNA/RNA. Hierdoor kunnen mutaties ontstaan, en door die mutaties kan het virus niet meer repliceren. En wees niet bang, het virus zal niet muteren in iets ernstigs, aangezien UV zoveel schade aanbrengt op verschillende plekken in de genetische code dat dit niet meer gerepareerd kan worden. Dit zou kunnen beteken dat het virus niet zou kunnen overleven, wanneer het warmer wordt omdat oppervlaktes te heet worden en daardoor voor verminderde virusverspreiding kan zorgen.

Edit: zie dat Cathalijne ook al goede uitleg heeft gegeven

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:18

Maar is er ook bewezen dat COVID zo zal reageren op zomerse omstandigheden?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:46

@Astorga: De vraag is of dit rechtstreeks aangetoond moet worden. COVID19 is nog altijd geen super uniek virus. Het is een Coronavirus dat een specifieke voorkeur heeft voor het AHS systeem bij de mens, wat vergeleken bij andere coronavirussen relatief pathogeen is (althans vergeleken bij de stammen die normaal circuleren), en vooral wordt gekenmerkt door een ongelofelijk snelle verspreidingsgraad. Los daarvan is het een Coronavirus zoals geen ander, wat betekent dat het bestaat uit linear ssRNA, typische eiwitten heeft op de mantel wat het karakteriserende uitzicht geeft van coronavirussen, en er een envelop aanwezig is (Stel het zou deze eigenschappen niet bezitten dan zou het ook geen coronavirus zijn). . Mede door de envelop wordt er gezegd dat handen wassen nog altijd 1 van de beste maatregelen is. De relatie naar de zomer toe is dus niet per definitie voor COVID19 maar meer gebasseerd op hoe verkoudheidsvirussen (waar corona in de volksmond vaak onder geklasseerd wordt), zich in het algemeen gedragen.

Dat wil niet zeggen dat COVID19 in de zomer gelijk weg is. Sterker nog, ook in warme landen zijn er besmettingen. Maar de besmettingsmechanismen van het virus zijn minder effectief. Het blijft minder lang achter op oppervlakken (door o.a. temperatuur, droogte, UV straling). mensen gaan naar buiten (minder kans op besmetting vanwege minder "ophokken van mensen), en dergelijke.

Kort samengevat: op basis van kennis van verkoudheidsvirussen/coronavirussen in het algemeen is het zeer plausibel om aan te nemen dat de zomerse omstandgheden voor een daling van de infectiegraad gaan zorgen. Hoe dit finaal uitspeelt is afhankelijk van de bijkomende maatregelen (quarantaine, semi-quarantaine, social distancing).

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... nal-summer

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:04

Citaat:
Interesting discovery!

So, basically if you have survived the SARS 2003 outbreak, which was caused by SARS-CoV, then you may already have some antibodies that can recognize not only the old virus (SARS-CoV), but also the new one (SARS-CoV-2), which is causing COVID-19. This is because both viruses are strikingly similar to each other in many ways.

One problem though, the newly discovered antibody reacts strongly to SARS-CoV (the old virus) and weakly to SARS-CoV-2 (the new virus). Although it binds to the new virus, it doesn’t neutralize (kill) it. So, researchers hope to do two things:

1- Use it to learn more about the potential vulnerabilities of the new virus that’s causing COVID-19.
2- Modify it to react strongly to the new virus, which could then be used as a vaccine.

Learn more: https://bit.ly/39IrwKi

Afbeelding

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:11

Ik heb gisteren weer contact gehad met de huisarts. Hij denkt dat ik nog steeds besmettelijke ben. Is er ergens een termijn beschreven dat je zeker niet besmettelijk meer bent? Ik zit nu toch al 4 weken in isolatie. Als het de eerder genoemde 2-6 weken is, blijf ik die 2 weken ook nog wel binnen.
Geen van mijn artsen kan antwoord geven. Ze noemen in 1e instantie koorts als graadmeter. Maar dat heb ik nooit gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:26

Hier (Frankrijk) zeggen ze dat je 2 weken na genezing niet meer besmettelijk bent.

Of daar echt wetenschappelijk bewijs voor is weet ik niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:19

raket schreef:
Ik heb gisteren weer contact gehad met de huisarts. Hij denkt dat ik nog steeds besmettelijke ben. Is er ergens een termijn beschreven dat je zeker niet besmettelijk meer bent? Ik zit nu toch al 4 weken in isolatie. Als het de eerder genoemde 2-6 weken is, blijf ik die 2 weken ook nog wel binnen.
Geen van mijn artsen kan antwoord geven. Ze noemen in 1e instantie koorts als graadmeter. Maar dat heb ik nooit gehad.

Er zijn onderzoeken.

8 dagen wordt genoemd, met een uitschieter zelfs van 37.

Ik zoek de bronnen even voor je op.
Dan zal ik dit bericht aanpassen met linkjes

(Sorry, je had waarschijnlijk liever wat anders willen horen)

Linkje 1
https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930566-3

Linkje 2
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.15.20036707v2.article-metrics
Hier wordt gesproken van dagen voor en dagen vanaf de start van symptomen

Linkje 3,
viral shedding van 1 patiënt dagelijks gevolgd tijdens opname, 20 dgn
Bloed, urine, rectaal en keel
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.07.20032052v1.full.pdf+html
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-20 21:30, in het totaal 3 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:21

Kijken jullie ook naar de podcasts van Joe Rogan? Sowieso volg ik hem graag, om al zijn verschillende gasten, zijn open mind en zijn goede vragen. Ik haal graag bij dit medium mijn informatie vandaan, zeker bij een gebrek aan goede verdieping, achtergrond en feiten op tv.

Een paar weken terug had Joe Rogan Michael Osterholm te gast, 1,5u durend, super interessante en wetenschappelijke informatie over Corona. Hier hoorde ik al veel over de herkomst van dit virus en voorgaande (zoals bijv. kooien met fretten -die belachelijk veel meedragen- bovenop een kooi met kippen te zetten), het risico met overgewicht, de overdraagbaarheid bij asymptomatische patiënten etc. Ook welke aanpak landen zouden moeten volgen, wat van belang is, wat nog niet bekend is, enz.
Het stelde mij gerust dat ten tijde van persconferenties beleid o. a. hierop lijkt afgestemd.
Twee dagen terug hetzelfde voor de podcast met Peter Hortez.

Benieuwd naar jullie ervaringen en kijk erop met deze twee toonaangevende wetenschappers. Het is te vinden op YouTube.
Laatst bijgewerkt door laliz op 04-04-20 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:22

raket schreef:

In hoeverre voel je je nu genezen Raket? En zou de microbioloog met wie je contact hebt gehad je niet nogmaals willen testen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:47

Bedankt femke-tweetu, in de 1e link spreken ze van keelkweek. Die schijnt niet betrouwbaar op negatief testen te zijn volgens de microbioloog. In de 2e link spreken ze over dood gevonden virus.
De 3e ga ik nog lezen.

Er zijn volgens de artsen die ik heb gesproken geen betrouwbare negatief testen beschikbaar.
En ik heb ernstig astma waarvoor nu ook prednison en dat maakt het zo complex.

Maar ik zit nu dus in een situatie waarin de artsen het ook niet weten. Dus ik blijf maar binnen.

Maar ja, ooit zal ik toch naar buiten moeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:56

De docu serie op Netflix, pandemic, is ook heel heel erg interessant. Je krijgt een inkijkje met wie er allemaal bezig zijn met vaccins en onderzoek naar besmettelijke ziektes als deze. Het wrange is dat deze serie waarschuwt precies voor wat nu plaatsvindt.... Je ziet ook hoe de VS haar gezondheidszorg totaal uitgekleed heeft en wetenschappers moeten bedelen voor geld voor het ontwikkelen van vaccins en hoe artsen hun werk moeten doen met vrijwel nul middelen.

Ze leggen ook goed uit wat er bij SARS en Ebola gebeurde en waarschuwen ook dat dat nog maar een demo was van wat kán gebeuren. In animaties zie je ook wat er gebeurt als er een virus opduikt dat zeer besmettelijk is en overdraagbaar vóórdat iemand zelf klachten krijgt. Het 'geluk' bij SARS was dat je alleen kon overdragen als je zelf ziek was en bij Ebola is iemand die het krijgt na drie dagen al dood. Bovendien kun je dat alleen krijgen als je iemand fysiek aanraakte. Ze zeggen 'de volgende keer zullen we niet zoveel mazzel hebben'

In een van de animaties laten ze zien hoe een besmettelijker virus als een veenbrand in New York onder de grond zich verspreid voordat het zich openbaart. Griezelig accuraat, want dat is ook precies wat er gebeurd is.