Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:09

Hier sparen we voor de kinderen in ETFs, die heb ik zelf ook. Vind Apple ook een waardevol aandeel en net als Tita geloof ik dat chips en EVs de toekomst zijn. Daarnaast ook wat Nestlé en Danone, die zetten nu flink in op de toekomst dus daar geloof ik wel in maar dat is lange termijn :j

Gamestop is in mijn beleving een once in a lifetime kans dus dat is idd meer gokken dan wat anders.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:10

tita schreef:
Prairy schreef:
Ik heb alfen, fastned en tesla in de verkoop gedaan, koop wel weer als het gedaald is, nu een leuke winst eruit halen even.

Grappig Prairy ik sta op punt om Fastned te kopen

Wat zijn je redenen om fastned te kopen? Ik denk namelijk persoonlijk dat de waardering niet klopt, in de toekomst zullen mensen veel meer aan huis gaan laden dan onderweg. Ben benieuwd naar je idee!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:23

Ik denk dat dat toekomst is dat de laden aan de weg stuk sneller zijn dan thuis.

Alfen keer ik zeker in terug ik geloof in dit aandeel

Net als DSM blijft ook bij mij
Danone en Nestlé zijn ook leuke opties en Coca Cola doe ik ook wat in

Hal en Aperam moet ik op mijn vingers zitten om niet te verkopen ..... zij hebben zo’n mooi dividend uitkering

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:25

Zo dat is netjes, Prairy!

Alfen en Vestas houden wij gewoon aan. Dat zijn onze risico-bedrijfjes :)) Daar hadden we niet veel geld in zitten, is flink gestegen afgelopen jaar, maar dat zijn wel bedrijven die volgens de berekeningen van mijn vriend nog steeds niet veel te duur zijn, en het verder prima doen.
Fastned kan meneer niet uitrekenen omdat ze te jong zijn dus daar wil hij niet in investeren, jammer :+
En qua duurzame aandelen hadden we eigenlijk ook Solaredge willen kopen, maar daar waren we net te laat mee := Die vinden we wel interessant als ie eens flink zakt.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:57

Ik lees al een tijdje mee, maar voel me nog niet zeker genoeg om echt zelf te beleggen en heb er ook niet de comfortabele financiële ruimte voor. Ik heb wel eind 2017 een inleg gedaan in een ESOP plan van mijn werkgever, daar heb ik het geloof ik hier ook al eerder over gehad, en heb per december 2020 nog een keer een inleg in zo'n plan gedaan. Voor het 2017 plan staan de cijfers er niet verkeerd voor en het voordeel van zo'n plan is dat je gegarandeerd je inzet terug krijgt. Voor nu staat mijn €750 inleg van eind 2017 op een current value van €1904 wat overeen zou komen met een annual return van 36.3% en de minimale waarde op moment van uitkeren eind volgend jaar is €1097 met een average annual return van 7.9%. Zoveel krijg ik er niet voor als ik het op mijn bankrekening heb staan dus ik ben er blij mee. Afgelopen december had ik me voor nog een keer €750 ingeschreven maar door de overweldigende interesse is mijn toegewezen aandeel €690 geworden. Ik ben benieuwd wat het gaat doen de komende tijd.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:08

Leuk IMAY, welkom! Dat zijn fijne bedragen inderdaad. Soepblik ook welkom en eenieder die meeleest, gezellig.

8nnemiek ik had helemaal over je post heen gelezen. Lekker die +50% met Intel! Ik zie dat bedrijf ook nog niet zo snel minder waard worden gezien de gigantische vraag naar chips.

Tita, 40 en 60% winst is toch behoorlijk veel? Ik zou er blij mee zijn hoor.

Vind het wel leuk om te lezen over Alfen, Fastned en dergelijke. Ik ken die bedrijven überhaupt niet, maar jullie hebben het er zo vaak over.

Ik zat laatst te denken, dat als je toch graag in individuele aandelen i.p.v. ETF's wil beleggen, je relatief veilig kan beleggen door bijvoorbeeld wat Ahold te kopen, of andere bedrijven die geen gigantische koersschommelingen hebben. Verwacht je geen hoog rendement, maar is voor de beginnende belegger wel leuk om toch losse aandelen te kunnen kopen en een beetje dividend te kunnen ontvangen.

Ik lees wel veel over de bubbel, maar wat doe je dan met je geld, mocht het allemaal een bubbel zijn? Je kan het in goud stoppen, maar dat is net zo volatiel als aandelen. In dat opzicht is het in je huis stoppen wel prima, maar het voelt zo krom om veel af te lossen terwijl de hypotheekrente zo gruwelijk laag is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:22

Welkom iedereen!

Wij hebben een plukje Zomedica gekocht, kregen het advies dat deze flink zou gaan stijgen. Ben benieuwd.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:38

Ik heb trouwens een vraagstuk wat ik aan jullie wil vragen.

Stel je werkt bij een bepaald bedrijf, en dat bedrijf krijgt een ander bedrijf als klant. En jij weet vanuit je expertise dat wat jij maakt voor die klant, mogelijk de stocks kan doen gaan stijgen als het aan het publiek wordt getoond (Je weet het nooit 100% zeker, maar vanuit jouw positie kan je zien of iets kwaliteit heeft of niet en of het publiek er goed op gaat reageren). Is het dan insider trading om stocks te kopen bij die klant voordat het publiek het ding ziet wat jouw bedrijf gemaakt heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:43

Goud wilden wij niet, dus daar voor in de plaats hebben we wat aandelen in een goudmijnbedrijf gekocht (Barrick gold). Die geven wat dividend, en in onzekere tijden, als andere aandelen kelderen, dan gaan zo'n aandelen juist vaak omhoog, dus het effent elkaar een beetje uit.
Maar soms is het ook gewoon beter om een beetje op de spaarrekening te laten staan voor als er echt een goede kans voorbij komt.

En inderdaad, bedrijven als Ahold zijn behoorlijk veilig :j Wij hebben Unilever. Daar zul je niet rijk van worden, maar zo'n bedrijf zal wel rustig door blijven groeien want mensen moeten toch eten. Wij zijn daar ingestapt toen ze met de vegetarische slager gingen samenwerken. En ze zijn zich meer aan het richten op plantaardig eten en duurzaamheid. Ik vind dat wel een goede zet en denk dat daar echt nog wel een groeiende markt is. https://www.unilever.nl/news/overig-nie ... r-all.html

Soepblik, goede vraag! Dat zou ik echt niet weten.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:47

Soepblik schreef:
Ik heb trouwens een vraagstuk wat ik aan jullie wil vragen.

Stel je werkt bij een bepaald bedrijf, en dat bedrijf krijgt een ander bedrijf als klant. En jij weet vanuit je expertise dat wat jij maakt voor die klant, mogelijk de stocks kan doen gaan stijgen als het aan het publiek wordt getoond (Je weet het nooit 100% zeker, maar vanuit jouw positie kan je zien of iets kwaliteit heeft of niet en of het publiek er goed op gaat reageren). Is het dan insider trading om stocks te kopen bij die klant voordat het publiek het ding ziet wat jouw bedrijf gemaakt heeft?

Ik vind dit ook altijd moeilijk. Ik denk dat het heel erg ligt aan hoe hoog je functie is en wat voor info jij hebt. Volgens mij gaat dat vaak om financiële inside info, fusies etc. Voordat het nieuws is uitgebracht. Maar ik kan het ook gigantisch mis hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:14

Ik ga alfen en fastned waarschijnlijk later wel weer een keer kopen als de koers zakt en anders heb ik pech. Zijn wel bedrijven waar ik in geloof. Ik weet bijv dat Tennet heel veel oude meuk heeft staan en Enexis etc zal niet veel beter zijn. Alfen maakt dat spul en daarnaast ook andere innovatieve dingen, zoals thuisladers.

Fastned is flink aan het uitbreiden in andere landen en als ik zie hoe vaak ik aan de snellader sta en hoe vol het dan is, dan geloof ik zeker dat daar toekomst in zit. Zag daar laatst bijv ook ikea vrachtwagentjes staan.

Soep blik, ik zou kopen. Ik neem namelijk aan dat je niet gelijk een ton of miljoen erin gaat kunnen stoppen? Is dat wel het geval dan zou je nog eens na moeten denken misschien.

Nu ben ik wel gelijk benieuwd welk bedrijf dat is :')

Ik had Ahold, Shell, die heb ik verkocht om alfen en fastned te kunnen kopen. Geen spijt van gehad

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:01

Het wordt hier een wilde dag, GME ging net pre-market al over de $500. Duitse aandeel staat ook 37% in de plus vandaag.

Zelfde reden hier om Nestle te kopen 8nnemiek. Die hebben aangegeven in 2030 uitstoot gehalveerd te willen hebben en in 2050 klimaatneutraal te zijn. Daar geloof ik wel in dus voor de lange termijn is dat een prima aandeel denk ik.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:11

Soepblik, als jurist zou ik je adviseren om dit eventueel even met je bedrijfsjurist te overleggen. Als jij echt gevoelige informatie hebt ontvangen zou dit namelijk wel problematisch kunnen zijn. Maar meestal worden hier ook contracten over ondertekend waarin wordt besloten dat personeel geen aandelen mag houden. Voor de zekerheid zou ik het even uitzoeken.

Ik zit een beetje te dubben over Shell. Ik heb er aardig wat en hij blijft nu wel constant. Het dividend is leuk, maar verder zit er naar mijn idee weinig beweging in.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:14

Lau07 schreef:
Ik vind het altijd wel leuk om te zien. Wallstreet bets zit vol met gekkies, sommigen gaan all-in en verliezen flink. Soms zelfs zo erg dat mensen uit het leven stappen, heel naar is dat. Maar het is interessant omdat mensen openlijk delen welke strategieën ze volgen en ook delen ze vaak hun zelfgemaakte DD's. En dat is altijd leuk om te bekijken vind ik.

In GME ben ik ingestapt toen hij op $10 stond in september. Hij staat nu op $147 dacht ik en de kranten staan er vol van (de Amerikaanse dan vooral). Hij is vooral interessant voor daytraders, want Gamestop als bedrijf vind ik nog niet interessant genoeg. Er wordt enorm gegokt op de wisseling van de macht binnen Gamestop. Ryan Cohen heeft wilde plannen voor het bedrijf, maar verder is het al jaren prut. Voor de jongens op Reddit is het leuk, want zij hebben de aandelen omhoog gepompt. Maar verder is het een gevaarlijk spelletje. Ik verwacht ook wel dat er regulering vanuit de SEC gaat komen omdat er veel mensen shorts aan GME hadden gekoppeld en een aantal grote jongens zo miljarden hebben verloren. Maar het is wel heel interessant om te volgen! https://www.bloomberg.com/news/articles ... ers-circle

Hier moest ik wel om lachen. Vandaag ging ineens mijn crypto 70% omhoog. Snapte er helemaal niks van. Blijkt dat wallstreet bets hier ook druk mee was :')

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:31

Hallo allemaal. Ik heb mij hier nog niet gemeld maar ik wil ook gaan starten met beleggen. Nou ja, ik heb voor de fun nu inmiddels een jaartje via Peaks een rekening waarop ik elke maand een vast bedrag stort. + de afgeronde bedragen van betalingen gaan erheen maar dat is weinig. Vond het heel interessant om te zien hoe het fluctueert maar sneller groeit dan op de gewone spaarrekening.

Na een jaar ben ik aan het nadenken om toch over te stappen en er serieus eens naar te gaan kijken. Ik denk dat ik het grootste gedeelte van het Peaks potje (staat nu toch dik in de plus) ga overdragen naar een bankrekening bij de giro. Ik hoor dat veel mensen deze aanbieder gebruiken.

Beleggen jullie allemaal in losse aandelen of ook in indexfondsen of een combi van beide?

Ik ben zelf nog een echte beginner maar het lijkt me ook wel leuk om naast indexfondsen, ook eens te gaan spelen met losse aandelen. :)

Mochten jullie tips hebben waar op te letten, hoor ik dat natuurlijk graag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:36

Lees even terug, die vraag is laatst gesteld :)

Ik doe beide. Grootste deel wel index.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:29

Hoi,
Ik meld me ook. Sinds december beleg ik samen met mijn vriend. Ons doel is vooral beleggen voor de lange termijn, zodat we over een x aantal jaar leuke dingen kunnen doen van dit geld. Hier ook grootste deel in ETFs en daarnaast wat aandelen. De markt (structureel) verslaan geloof ik zelf niet zo in. Tijdens mijn studie heb ik meegedaan aan verschillende 'beleggings experimenten' en daar wel wat centjes aan verdient, maar dat is in een gecontroleerde omgeving waarbij je niet afhankelijk bent van tig factoren. Met Pharming hebben we wel wat winst gemaakt door in- en verkoop. Maar voor de rest houden we de aandelen en ETFs aan voor de lange termijn. De 'opgebouwde winst' is deze week een beetje verdampt. Ach ja, dat trekt ook wel weer bij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:49

@yipee: tip: maak een strategie voordat je de broker kiest. Verschillende brokers hanteren verschillende tarieven. Bij de een betaal je servicekosten om etf's te kopen en bij de ander niet. Als je bijvoorbeeld alleen etf's wil kopen is dat wel relevant om uit te zoeken.

Ik combineer ETF's met aandelen. Heb voor ING als broker gekozen (ondanks dat ik daar geen lopende rekening had). Die sluit goed aan bij mijn strategie en de kosten die ik wil/niet wil maken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:14

Lau07 schreef:
Soepblik, als jurist zou ik je adviseren om dit eventueel even met je bedrijfsjurist te overleggen. Als jij echt gevoelige informatie hebt ontvangen zou dit namelijk wel problematisch kunnen zijn. Maar meestal worden hier ook contracten over ondertekend waarin wordt besloten dat personeel geen aandelen mag houden. Voor de zekerheid zou ik het even uitzoeken.

Ik zit een beetje te dubben over Shell. Ik heb er aardig wat en hij blijft nu wel constant. Het dividend is leuk, maar verder zit er naar mijn idee weinig beweging in.

Shell zal vermoedelijk de komende dagen dalen is de verwachting ivm de cijfers van de andere oliebedrijven. Dan komen de cijfers die vermoedelijk flink tegenvallen. Daarna de strategische update, shell gaat de groene kant op en het is de vraag hoe en vooral wat dat gaat kosten. Beleggers willen duidelijkheid.

Stap straks wel weer in op een wat lager niveau, heb verkocht op 16,55. Wat betreft dividend, verkopen voor de ex dividenddatum. Dan gelijk weer oppikken en je hebt ze voor een lagere koers als het dividend verschil. Zo is het de afgelopen keren tekens gegaan.

Met shell kan je in de daghandel ook leuk ritjes maken. Top en low verschil is zon 30 cent vaak.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:09

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:05

Hier ook degiro als broker. Ik beleg (nog) niet maar verwacht het in aandelen en obligaties te doen.

Ik heb inmiddels een globaal beleggingsplan voor de lange termijn maar begin tot die tijd met een klein potje tot het laatste kwartaal van dit jaar om bekend te raken met het beleggen. Dan zie ik tzt wel of ik deze aandelen houd of (tussendoor) verkoop. Wat waren eigenlijk jullie eerste (kleine) beleggingen en hebben jullie op het begin ook met een klein potje geld ‘geëxperimenteerd’?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:09

Kopen en op korte termijn verkopen zou ik voor het rendement niet per se doen. Dan zou ik eerder wat experimentele aankopen doen die op lange termijn een veilige keuze zijn.
Mijn eerste beleggingen waren van Vanguard S&P 500 (ETF), SAP en DSM.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:34

Zeker :j ook deze experimentjes houd ik het liefst ook voor als we straks voor het ‘echie’ beginnen :)
Maar ik houd er ook rekening mee dat ik uit onwetendheid nog een flopaankoop kan doen ofzo. Die ga ik dan niet in mn portefeuille houden :)

SAP vind ik nu ook nog wel een interessant aandeel. Verder heb ik zomedica, fastned, nestle en carnival op mijn potentiële lijst van eerste beleggingen staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:48

Mijn eerste aankopen waren acomo, en shell amg op dezelfde dag
Snell en acomo heb ik nog de amg van toen verkocht en opnieuw ingestapt

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:38

Hier ook Shell als eerste.