Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:28

Femke_Tweety schreef:
Mjetterd schreef:
Helaas geeft de kaart van het RIVM niet meer het aantal besmette personen per gemeente weer.

Dat zal deze denk ik wel weer doen straks, als ze de gegevens verwerkt hebben.

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

Ze gaan het vanaf heden aangeven op 100.000 bewoners.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:29

Ik denk dat Kleine zich totaal niks aan trekt van wat wij er van vinden. Dan gaat hij alleen maar nog dwarser doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:29

Kaja schreef:
dakplaat schreef:
Als je dat graag wil zien, is het handig om je bericht anders te formuleren. Jezelf als held beschrijven en alle anderen als schuldige komt niet bijzonder sympathiek over.

Waar beschrijf ik mijzelf precies als held?

Als mijn bericht niet aankomt, omdat je het niet kan lezen vanuit een andere invalshoek dan hoef je ook niet datgene eruit te halen wat je als stok kan gebruiken om te slaan. Laat het dan voor wat het is.

Ik zal mezelf nogmaals herhalen. Wat is nou precies het punt van je eerdere bericht? Wat wil je ermee aantonen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:30

Poeh, heftig om die cijfers van vandaag weer te zien. Heel veel besmettingen en heel veel doden erbij. Ik merk ook dat ik het niet goed kan plaatsen. Weet wel dat het verwacht was dat er een stijging in zou zitten, maar zoveel??? Weet iemand dat?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:30

Mjetterd schreef:
Helaas geeft de kaart van het RIVM niet meer het aantal besmette personen per gemeente weer.

Goed dat ik dat weet. Het feit dat er ier in de regio weinig besmettingen zitten zegt dus totaal niets.
Aan het RIVM hebben we helemaal niets. Als je nu nog terug haald wat het RIVM aan het begin van de crisi heeft gemeld dan kun je nu met zekerheid stellen dat bijna alles onjuist was.

Daarvoor hoef je alleen maar oude krantenberichten te doorzoeken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:31

Kaja schreef:
dakplaat schreef:
Als je dat graag wil zien, is het handig om je bericht anders te formuleren. Jezelf als held beschrijven en alle anderen als schuldige komt niet bijzonder sympathiek over.

Waar beschrijf ik mijzelf precies als held?

Als mijn bericht niet aankomt, omdat je het niet kan lezen vanuit een andere invalshoek dan hoef je ook niet datgene eruit te halen wat je als stok kan gebruiken om te slaan. Laat het dan voor wat het is.

Onderaan die grote lap tekst :+
Als je bericht niet aankomt kun je natuurlijk ook bij jezelf te rade gaan, ik ben niet de enige die jouw punt mist.
Maargoed, terug ontopic.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:32

PSvanLot schreef:

Op deze kaart geven ze het nog wel per gemeente aan.
Helaas is het in onze regio sinds 2 dagen meer dan verdubbeld :(

https://localfocus2.appspot.com/5e68e7405456b

Loretta

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:33

Hoe komen die alternatieve kaarten dan aan de juiste aantallen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:34

Isapaardje schreef:
PSvanLot schreef:

Op deze kaart geven ze het nog wel per gemeente aan.
Helaas is het in onze regio sinds 2 dagen meer dan verdubbeld :(

https://localfocus2.appspot.com/5e68e7405456b

Daar zal waarschijnlijk iemand het uitrekenen. Maar eigenlijk is het aantal besmettingen per 100.000 veel interessanter dan losse getallen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:36

Loretta schreef:
Hoe komen die alternatieve kaarten dan aan de juiste aantallen?

Wat zijn de juiste aantallen?
Ik denk dat niemand dat weet.
Vanuit Nijmegen weet ik, dat het voornamelijk de getallen zijn van in het ziekenhuisliggende besmette personen.
In Tilburg en Breda en Uden is dat volgens mij ook het geval.

In eigen omgeving weet je wel ongeveer hoeveel mensen er wonen.
Dus als je dan in je gemeente het aantal besmettingen ziet, dan weet je ook of het er veel zijn of weinig.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:42

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:44

Popstra schreef:
Ik denk dat Kleine zich totaal niks aan trekt van wat wij er van vinden. Dan gaat hij alleen maar nog dwarser doen.

Bloodymary maakte de opmerking dat ik mijn tijd daaraan besteedde . Die idioot heeft anderhalf miljoen volgers die alles wat hij doet prachtig vinden, waarschijnlijk leeftijd tussen de 10 en 16 en laat dat nu net een groep zijn waar de meesten de Ernst er toch al niet van in zien. Op vakantie gaan maakt me geen bal uit , op deze manier posten wel. Hij had ook kunnen zeggen, nog niet zoveel Corona hier maar iedereen houd je aan de regels. Compleet losgeslagen over het paard getild schoffie , maar dat denk ik al langer. Zo genoeg over hem, hoe gaat het vandaag met de bokkers die geconfronteerd zijn met Corona, zelf of in de familie/vriendenkring??

Femke_Tweety

Even een mening of eigenlijk verwachting van mij persoonlijk.

Waarvan ik hoop dat ik ongelijk krijg.

We gaan die piek als Nederland zijnde naar beneden brengen.
Daar zijn we mee bezig.
Vertraging van besmetting.

En ik denk ook dat dat uitermate belangrijk is, en ik denk óók dat het de goede aanpak is.
Of in ieder geval de minst beroerde van de 3
(1 Niet ingrijpen, 2 virusbesmetting vertragen, 100% quarantaine)

Ik ben alleen wel bang, dat, hoe hard we ook onze best doen, zelfs met de nog stricture regels die ik de komende dagen nog wel verwacht, dat we toch boven de zorgcapaciteit uit gaan komen.

Hoe platter die curve, hoe beter.
Dat sowieso.
En het ultieme doel is om die piek ónder de maximumcapaciteit van de zorg te gaan houden.

En dat laatste daarvan vraag ik me dus af of dat lukt. (Eerder in dit topic had ik meen Shiloh ook al wat berekeningen. Beetje korte berekeningen waarbij wat factoren niet meegenomen werden maar zéker niet volledig onterecht)

Dat maakt overigens niet dat ik de aanpak niet goed vind.

Want of we -als voorbeeld- met meer dan 2000 patiënten per dag zitten die niet opgenomen kunnen worden, of bijvoorbeeld 20, dat maakt naar mijn idee wél echt verschil.

Het is dus ook niet correct om straks, over zeg een dag of 10, als het moment komt dat de maximale capaciteit bereikt is, te zeggen dat Nederland het fout doet.

Want zonder de aanpak komt dat moment mogelijk eerder, en nog veel en veel heftiger.

Maar zorgen maak ik me wel.

Ik vermoed dat, als een groot deel van de Nederlanders er zo lakoniek mee om blijft gaan als nu, dat de strictere regels écht wel gaan komen.
En ook dat zou terecht zijn.

Als je de maatregelen in 1x doorvoert (zoals dat in China wel kan) dan krijg je volksopstanden.

Door het steeds per dag aan te scherpen, met steeds meer mensen die de ernst gaan snappen, blijft dat mogelijk achterwege.

Ik weet wel dat het stevige beslissingen zijn voor de overheid steeds.
Waar zorgcapaciteit, mentaliteit van individuen en mentaliteit van het volk (en bijbehorende psychologische processen) de ontwikkeling van het virus in de wereld en in Nederland, de ontwikkeling in de onderzoeken waar stééds meer informatie beschikbaar komt, de gevolgen voor economie etcetera etcetera steeds afgewogen worden om daar zo goed mogelijke beslissingen te nemen.
En dan spelen er vast nog zaken mee die ik ook niet doorzie.

Het is een fiks pakket.

Ik hoop oprecht dat steeds meer mensen de noodzaak gaan begrijpen van écht sociale distancing, of zélfs sociale onthouding in het geval van (milde) klachten.

secricible

beatje schreef:
Toch vraag ik me wat af,als nederland zoveel plek in ziekenhuizen heeft.Waarom liggen de belgische ziekenhuizen dan vol nederlanders vraag ik me af?
Niet nu met de corona,dat weet ik niet .Maar doorgaans staan hier de grensziekenhuizen vol gele nummerplaten.

dat zijn 2 onvergelijkbare dingen.
Nederland heeft voldoende spoedbedden beschikbaar. Nu, maar ook op andere momenten. Dus mensen die acute hulp nodig hebben kunnen direct geholpen worden.
Anders is in Nederland het tekort aan artsen t.o.v. van aantal mensen dat hulp nodig heeft voor niet-spoed en semi-spoed ingrepen. Zoals bijvoorbeeld controles bij een internist, een operatie voor een nieuwe knie enz.
Je ziet dat deze dingen nu ook nog verder naar beneden worden gehaald in capaciteit om die spoedbedden te kunnen blijven voorzien.

In België zijn de wachtlijsten om in het ziekenhuis terecht te kunnen bij niet-spoed en semi-spoed vaak veel korter, en om die reden (en nog een paar andere redenen) gaan mensen soms naar België of Duitsland voor medische zorg. Maar dat staat dus grotendeels los van het vrijmaken van IC-bedden voor dit geval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:45

Goede duidelijke video is dat Ruitje +:)+

Dan zie je dus echt dat jonge, sportieve mensen zonder medische voor geschiedenis hun longen zo ziek zijn.
Die zuurstof saturatie als die te laag is zorgt voor voortdurende koppijn en vermoeidheid. Ik ben daar zelf bekend mee.
Als je dit alles nooit zelf hebt mee gemaakt heb je geen idee hoe dat voelt, je bent wat sneller buiten adem als je bijv de trap op loopt en dan denk je Jezus, wat een poedersuiker conditie heb ik eigenlijk! Dat gevoel.

Topic gaat zo snel dat je eigenlijk alles moet quoten als je wil reageren :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:46

Femke_Tweety schreef:
Even een mening of eigenlijk verwachting van mij persoonlijk.

Waarvan ik hoop dat ik ongelijk krijg.

We gaan die piek als Nederland zijnde naar beneden brengen.
Daar zijn we mee bezig.
Vertraging van besmetting.

En ik denk ook dat dat uitermate belangrijk is, en ik denk óók dat het de goede aanpak is.
Of in ieder geval de minst beroerde van de 3
(1 Niet ingrijpen, 2 virusbesmetting vertragen, 100% quarantaine)

Ik ben alleen wel bang, dat, hoe hard we ook onze best doen, zelfs met de nog stricture regels die ik de komende dagen nog wel verwacht, dat we toch boven de zorgcapaciteit uit gaan komen.

Hoe platter die curve, hoe beter.
Dat sowieso.
En het ultieme doel is om die piek ónder de maximumcapaciteit van de zorg te gaan houden.

En dat laatste daarvan vraag ik me dus af of dat lukt. (Eerder in dit topic had ik meen Shiloh ook al wat berekeningen. Beetje korte berekeningen waarbij wat factoren niet meegenomen werden maar zéker niet volledig onterecht)

Dat maakt overigens niet dat ik de aanpak niet goed vind.

Want of we -als voorbeeld- met meer dan 2000 patiënten per dag zitten die niet opgenomen kunnen worden, of bijvoorbeeld 20, dat maakt naar mijn idee wél echt verschil.

Het is dus ook niet correct om straks, over zeg een dag of 10, als het moment komt dat de maximale capaciteit bereikt is, te zeggen dat Nederland het fout doet.

Want zonder de aanpak komt dat moment mogelijk eerder, en nog veel en veel heftiger.

Maar zorgen maak ik me wel.

Ik vermoed dat, als een groot deel van de Nederlanders er zo lakoniek mee om blijft gaan als nu, dat de strictere regels écht wel gaan komen.
En ook dat zou terecht zijn.

Als je de maatregelen in 1x doorvoert (zoals dat in China wel kan) dan krijg je volksopstanden.

Door het steeds per dag aan te scherpen, met steeds meer mensen die de ernst gaan snappen, blijft dat mogelijk achterwege.

Ik weet wel dat het stevige beslissingen zijn voor de overheid steeds.
Waar zorgcapaciteit, mentaliteit van individuen en mentaliteit van het volk (en bijbehorende psychologische processen) de ontwikkeling van het virus in de wereld en in Nederland, de ontwikkeling in de onderzoeken waar stééds meer informatie beschikbaar komt, de gevolgen voor economie etcetera etcetera steeds afgewogen worden om daar zo goed mogelijke beslissingen te nemen.
En dan spelen er vast nog zaken mee die ik ook niet doorzie.

Het is een fiks pakket.

Ik hoop oprecht dat steeds meer mensen de noodzaak gaan begrijpen van écht sociale distancing, of zélfs sociale onthouding in het geval van (milde) klachten.

Ik denk ook dat we tegen de grenzen aan gaan lopen. Ik werk zelf in de ouderenzorg en zie daar al dat we plannen maken voor het "wat als". Welke zorg gaan we wel leveren, en welke zorg niet meer? Of we er echt overheen gaan tot het niveau van Italië, dat vind ik moeilijk te voorspellen, maar we gaan dit niet met 2 vingers in onze neus doorstaan. We zitten nu in de stilte voor de storm, maar die storm gaat er zeker wel komen denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:47

Ik ook, merk wel dat het op straat steeds rustiger word, nu woon ik al heel rustig maar wel aan een populaire fietsroute en ook dat neemt flink af, eveneens wandelaars. Wat betreft piek, denk dat we eind volgende week pas kunnen zien of de maatregelen effect hebben gehad.
Het erge is dat mensen die beademing krijgen dit voor langere tijd krijgen, weken achter elkaar .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:52

Bubblewrap schreef:
Er staat nu op het RIVM niet meer bij dat iedereen die is overleden, onderliggend lijden had. Ik ben benieuwd of dat dus aangeeft dat een gezond persoon is overleden.

1705 getest besmette personen. Dat is een behoorlijk aantal.

Ik vind 1700 bizar weinig eigenlijk. Geeft voor mij meer aan dat er erg weinig getest wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:52

Eens met Femke-Tweety. Ik maak me ook niet druk over aantallen (heb ook geen tijd, ik werk gewoon - ook al is het meeste online). Het is bekend dat er veel meer mensen besmet zijn dan getest. Dat weten we dan.
Voor mijn eigen handelen maakt het niet uit. Ik houd me nauwgezet aan de regels en hoop dat iedereen dat doet. De belangrijkste reden voor de lockdown in Frankrijk is dat men zich niet aan de regels hield zoals die er waren (vergelijkbaar met Nederland).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:54

ik ga er ook niet vanuit dat Rutte zich vasthoudt aan de cijfers, maar deze gebruikt om door te rekenen hoeveel daadwerkelijke besmettingen er dan zijn. Dat kan obv piramides die ook gebruikt worden voor de griep, eerder is al aangegeven dat deze piramidevorming vergelijkbaar is met die van influenza. Ik geloof dat we een paar dagen geleden uit konden gaan dat de geteste groep ongeveer 10% was van de daadwerkelijke gevallen, maar dat zal nu misschien wel weer anders zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:54

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:57

Wat ik me afvraag, dit gaat nog heel lang duren dat weten we allemaal. Maar we kunnen toch niet tot na de zomer de winkels dicht houden, vakanties niet door laten gaan, bars sluiten? 1 mensen gaan dat gewoon niet doen, zolang thuis blijven en 2 dan is iedereen dadelijk failliet.. ben dus benieuwd wat er na 6 april gaat gebeuren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:58

Ik schrik wel van die 19 overleden mensen. Gisteren 4, dat ging de goede kant op, en nu toch weer een stijgende lijn.

Ik begin met door de verwarrende syptomen af te vragen of ik het zelf niet al gehad heb, 2 weken terug. Ik heb nooit griep, ben nooit verkouden. Maar ik werk op een zwembad op een vakantiepark en ben dus 2 weken terug bijna 5 dagen best ellendig geweest, alleen niet die benauwdheid. Maar goed, ik zou dus 1 van die mensen kunnen zijn die het maar mild krijgen? Ik hoop het eigenlijk wel, dan heb ik het maar gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:59

Loretta schreef:
Het OS is op dit moment gewoon een luxeprobleem. Totaal niet relevant terwijl de wereld in de diepste crisis sinds 1945 verkeert.

Dat kan je niet zeggen tegen een topsporter die zijn geld verdient met de sport waar hij voor leeft, elke week 40 uur traint en jaren voorbereiding heeft gehad voor dat ene moment.
Nee, hij gaat niet dood. Maar je mag en kan dit niet bagatelliseren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:00

Hier is het wel echt rustiger. In action waren we met z'n 5en ofzo, normaal is het altijd druk.