Femke_Tweety schreef:Even een mening of eigenlijk verwachting van mij persoonlijk.
Waarvan ik hoop dat ik ongelijk krijg.
We gaan die piek als Nederland zijnde naar beneden brengen.
Daar zijn we mee bezig.
Vertraging van besmetting.
En ik denk ook dat dat uitermate belangrijk is, en ik denk óók dat het de goede aanpak is.
Of in ieder geval de minst beroerde van de 3
(1 Niet ingrijpen, 2 virusbesmetting vertragen, 100% quarantaine)
Ik ben alleen wel bang, dat, hoe hard we ook onze best doen, zelfs met de nog stricture regels die ik de komende dagen nog wel verwacht, dat we toch boven de zorgcapaciteit uit gaan komen.
Hoe platter die curve, hoe beter.
Dat sowieso.
En het ultieme doel is om die piek ónder de maximumcapaciteit van de zorg te gaan houden.
En dat laatste daarvan vraag ik me dus af of dat lukt. (Eerder in dit topic had ik meen Shiloh ook al wat berekeningen. Beetje korte berekeningen waarbij wat factoren niet meegenomen werden maar zéker niet volledig onterecht)
Dat maakt overigens niet dat ik de aanpak niet goed vind.
Want of we -als voorbeeld- met meer dan 2000 patiënten per dag zitten die niet opgenomen kunnen worden, of bijvoorbeeld 20, dat maakt naar mijn idee wél echt verschil.
Het is dus ook niet correct om straks, over zeg een dag of 10, als het moment komt dat de maximale capaciteit bereikt is, te zeggen dat Nederland het fout doet.
Want zonder de aanpak komt dat moment mogelijk eerder, en nog veel en veel heftiger.
Maar zorgen maak ik me wel.
Ik vermoed dat, als een groot deel van de Nederlanders er zo lakoniek mee om blijft gaan als nu, dat de strictere regels écht wel gaan komen.
En ook dat zou terecht zijn.
Als je de maatregelen in 1x doorvoert (zoals dat in China wel kan) dan krijg je volksopstanden.
Door het steeds per dag aan te scherpen, met steeds meer mensen die de ernst gaan snappen, blijft dat mogelijk achterwege.
Ik weet wel dat het stevige beslissingen zijn voor de overheid steeds.
Waar zorgcapaciteit, mentaliteit van individuen en mentaliteit van het volk (en bijbehorende psychologische processen) de ontwikkeling van het virus in de wereld en in Nederland, de ontwikkeling in de onderzoeken waar stééds meer informatie beschikbaar komt, de gevolgen voor economie etcetera etcetera steeds afgewogen worden om daar zo goed mogelijke beslissingen te nemen.
En dan spelen er vast nog zaken mee die ik ook niet doorzie.
Het is een fiks pakket.
Ik hoop oprecht dat steeds meer mensen de noodzaak gaan begrijpen van écht sociale distancing, of zélfs sociale onthouding in het geval van (milde) klachten.
Ik denk ook dat we tegen de grenzen aan gaan lopen. Ik werk zelf in de ouderenzorg en zie daar al dat we plannen maken voor het "wat als". Welke zorg gaan we wel leveren, en welke zorg niet meer? Of we er echt overheen gaan tot het niveau van Italië, dat vind ik moeilijk te voorspellen, maar we gaan dit niet met 2 vingers in onze neus doorstaan. We zitten nu in de stilte voor de storm, maar die storm gaat er zeker wel komen denk ik.