Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:35

Dank voor je lieve reactie IMJ.

Het is niet mijn bedoeling om mensen tegen elkaar op te zetten, hoop ook niet dat mijn bericht zo geïnterpreteerd wordt. Probeer enkel mijn gedachten en ervaringen te delen, zoals meerderen dat doen hier.

Bericht was niet verstuurd, nu met aanvulling:
Ik heb zeker erg te doen met kinderen en pubers in een onveilige omgeving. Had het er vanmorgen nog over.

Als alle gezondheidszorgmedewerkers thuis blijven met verkoudheidsklachten blijven er te weinig over om zorg te leveren...

En ik weet hoe schrijnend het kan zijn om niet bij een stervende dierbare te kunnen zijn. Tot nu toe wordt er nog alles aan gedaan om dat wel mogelijk te maken.
Maar wat als dat de kans vergroot dat er nog meer mensen zullen sterven? Een ingewikkeld dilemma.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:43

IMJ schreef:
Lees je nu echt zo selectief?

Ik lees niet selectief.
Ik heb heel de dag gewerkt en probeer wat bij te lezen.

Ik vind zo'n discussie of je wel of niet aanwezig mag/kan zijn, bij een stervend familielid gewoon ongepast. Je praat er mensen een schuldgevoel aan.
Je wilt toch niet dat iemand helemaal alleen sterft? Ook al is er kans op besmetting. Dat zijn hele zware beslissingen en gevolgen van deze crisis.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:54

Ik heb niet alles gelezen maar ik merk dat hier in huis de meningen soms wel aardig verschillen over hoe streng we hiermee om moeten gaan.

Persoonlijk doe ik in mijn eentje de boodschappen en stap eenmaal per week op het rustigste tijdstip met mijn paard. (Deed ik ook al voor Corona).
Mijn dochter (3jr) mag alleen in huis of in de tuin spelen, soms maak ik een ommetje door de wijk heen met haar samen.
Maar regelmatig krijg ik verzoekjes van buren of ze komt spelen met hun kinderen of om samen met de kinderen stukje te lopen of fietsen. Laatst stapte er ook een buurvrouw zo de tuin in met haar dochter. Ondanks dat kinderen samen zouden mogen spelen vind ik het niet prettig.
Mijn ouders passen normaal op en die hebben we al week of 2-3 niet gezien en mijn man zijn moeder ook niet.

Nu krijg ik vanuit mijn ouders toch de vraag wanneer we eens langskomen want 3 man bezoek zou mogen als we afstand houden. Mijn man zijn moeder wil ons eigenlijk ook zien want het duurt anders zo lang..
Man zelf is makkelijker hierin, ook met het spelen onderling met kinderen, want dit mag nog. Alleen kan zij niet alleen spelen en zal een van ons erbij moeten zijn. Ik vind het best lastig, vooral om hierin elkaar te vinden. Lopen jullie ook wel eens tegen zulke dingen aan?

poes

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:05

In België mag dat spelen helemaal niet en dat zou ik zelf ook absoluut niet doen. Je ouders ook niet eerlijk gezegd... mss buiten op afstand. Maar goed dan nog.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:14

Het “want het mag nog” is m.i. het vervelendste qua verspreiding. Als iedereen zich zou gedragen alsof ze het hebben en alleen het hoognodige don, zoals in je eentje boodschappen halen, dan zou het een stuk beter nageleefd worden, denk ik.

*geldt overigens ook voor mezelf. Ik heb dit allemaal ook stapsgewijs de afgelopen weken opgevoerd. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik vorige week ging lunchen met vriendinnen, als ik m’n handen maar goed zou wassen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:33

Mijn dochter mag ook niet spelen..
Vandaag ben ik met haar naar mijn ouders gereden. We hebben zo'n 20 min met een afstand van 2mtr met elkaar gekletst en bij schoonouders voor het raam gestaan.

Ik moet werken.. mijn vriend ook. Op donderdag gaat ze naar school. Ik vind het vreselijk maar kan niet anders.. vorige week was ze samen met 1 andere kleuter, ze heeft het heerlijk gehad gelukkig.. Ik kneep m een beetje.

We gaan niet naar speeltuintjes. Ook niet naar lege. We zijn thuis of in de tuin. Of ik fiets een stukje met haar.
Boodschappen bestel ik of ik ga alleen om 8 uur op zaterdag met handschoentjes aan.

Nu heb ik iets voor haar op MP gekocht. We hebben afgesproken hoe we het uitwisselen (verkoopster doet de boel in een tas en ik zet een doos neer waar ze het spul in doet. Ik zet de doos in de auto en laat het tot minstens na het weekend staan. Daarna maak ik het schoon..

Het is toch raar allemaal..

Ik moet zeggen dat ik vanaf het begin van de uitbraak in Wuhan me al wat voorbereidde op wat komen ging. Ik gaf patiënten al voordat het advies er was geen hand, wat sommigen erg overdreven vonden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:41

Gewoon interesse: hoe doen mensen het die een vriend/vriendin hebben waarmee je niet samenwoont? Zien jullie elkaar nog? Houden jullie de afstand? Of reken je die bij wijze van uitzondering tot het gezin?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:44

IMJ schreef:
Ik moet zeggen dat ik vanaf het begin van de uitbraak in Wuhan me al wat voorbereidde op wat komen ging. Ik gaf patiënten al voordat het advies er was geen hand, wat sommigen erg overdreven vonden.

Toen dat gebeurde had ik ook wel zo'n gevoel dit kan nog weleens hier naartoe komen. Ik nam toen toch al iedere keer extra dingen mee met het boodschappen doen. Nu laat ik ook de boodschappen bezorgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:33

Loretta schreef:
IMJ schreef:

Toen dat gebeurde had ik ook wel zo'n gevoel dit kan nog weleens hier naartoe komen. Ik nam toen toch al iedere keer extra dingen mee met het boodschappen doen. Nu laat ik ook de boodschappen bezorgen.

Ja ik ook.
Laatst verkeerde bezorgdstum ingevuld en alles zat vol dus toen moest ik wel.

Ik heb dat idd ook gedaan, wat diepvriesspul, niets dat we niet eten. Zodat we een kleine week vooruit kunnen als dat moet.
Zeker voor mijn dochtertje wilde ik niet misgrijpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:43

De app van de Jumbo ligt er hier uit >;)
Ik dacht het vanmorgen vroeg te proberen maar het is nog hetzelfde.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:05

Hoe streng ben ik? Goede vraag. Ik zit al 1,5 week in zelfisolatie (zonder enige klachten of symptomen trouwens), omdat ik vanuit Nederland terug ben gevlogen naar mijn huis in Zuid-Afrika. Daar zie ik alleen mijn schoonvader van zo'n 3 meter afstand, die de boodschapjes voor het hek zet.

Ik ben twee keer met de honden wezen wandelen (ik heb een puppy van 10 weken oud) op tijdstippen dat er geen andere mensen en honden waren. Verder blijven de honden in de tuin.

Helaas begint bij ons morgenavond om 00.00 een totale lockdown dus ik heb telefonisch nog hondenvoer besteld wat ik toch echt op moet halen. Ook moet de puppy echt haar tweede inenting krijgen, dat ga ik zo doen. Ik heb een masker en handschoenen en de veearts komt de pup bij mijn auto ophalen en dan moet ik betalen met internetbankieren.
Mijn andere hond (6 maanden) moet eigenlijk gesteriliseerd worden, maar dat laat ik voor wat het is. Gelukkig zijn het twee dames dus dat komt wel goed.

Mijn man woont 5,5 uur rijden hier vandaan, hij kom me ophalen zodat ik niet nog 3 weken alleen zit. Het enige enge daaraan is dat hij arts bij Emergency is, dus de patiënten komen bij hem als eerste binnen. Helaas begrijpen veel mensen hier nog niet dat je absoluut niet zo maar naar de dokter of ziekenhuis moet gaan, maar eerst moet bellen en telefonisch overleg moet hebben. Helaas is de plaats waar wij nu naartoe gaan zo afgelegen dat er geen dingen bestaan zoals aflevering van boodschappen :') .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:46

Hier besloten mijn ouders voorlopig alleen digitaal te zien en spreken. Boodschappen deed ik al alleen zonder de kinderen erbij. Die kunnen even alleen thuis blijven. Sinds gisteren heeft de Jumbo hier de regel dat er maar 1 persoon per huishouden boodschappen mag doen. En dat vind ik een goede regel.

Ik heb mijn sociale contacten zeer beperkt.. Ik zie nog 1 vriend en 1 vriendin. De ene heeft 1 kind, de andere 2. Wij vormen een groepje en zien elkaar om op de kinderen te passen. Zo hoeven ze niet naar opa en oma, kan de ander werken of heeft de ander even de handen vrij. Daarnaast zien we elkaar ook voor een kop koffie e.d. Zodra er iemand verkouden oid is melden we dat en nemen we afstand.

Ik laat veel thuisbezorgen. We zitten midden in de verhuizing naar onze nieuwbouw woning. Spullen als kasten en bedden worden niet meer binnen gebracht maar voor de deur afgeleverd. Bezorgers dragen vaak handschoentjes en we houden ons aan minimaal 1,5 meter afstand. Ik zet het spul binnen en pak het uit. Dan even goed handen wassen en alles in elkaar gaan zetten.

In de supermarkt doe ik met desinfecterende doekjes (er staat daar een zuil) de handscanner, duwstang van de boodschappenkar en het ding wat je in een ander karretje moet stoppen om je muntje terug te krijgen goed af. Zodra ik thuis ben goed handen wassen. Stuur en versnellingspook e.d. van de auto poets ik ook goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:24

Mijn pa is vorige week donderdag gestorven, was palliatief kankerpatiënt. Gelukkig mochten we tot de laatste dagen bij hem op bezoek, soms zelfs met 3 tegelijk: voor mensen in de laatste levensfase werd een uitzondering gemaakt.

In principe mag ik niet bij mijn ma langs, maar dat lap ik aan mijn laars. We houden ons wel aan de hygiëne en social distancing. Begrafenis/crematie werd helemaal telefonisch geregeld, enkel de voorganger van de dienst is een uurtje in huis geweest. Vandaag was de uitvaart: mijn pa die heel veel sociale contacten had, had nu een uitvaartplechtigheid met maar 5 personen: mijn ma, mijn zus en haar man en dochtertje, en ikzelf. Toch was het een heel mooie en pakkende plechtigheid, die we laten filmen hebben voor diegenen die er niet konden bij zijn. Later zullen we een grote herdenkingsdienst houden, met een glaasje achteraf, zoals pa het ongetwijfeld graag had gezien, maar voor nu is het zoals het is.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:37

Gecondoleerd hwn!
Wat goed gedaan zo, maar dat lijkt me wel echt nog verdrietiger, zeker als je pa zo veel sociale contacten had. Mooi dat je nog afscheid kon nemen en zelf bij de dienst mocht zijn.
Sterkte!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:42

hwn schreef:
Mijn pa is vorige week donderdag gestorven, was palliatief kankerpatiënt. Gelukkig mochten we tot de laatste dagen bij hem op bezoek, soms zelfs met 3 tegelijk: voor mensen in de laatste levensfase werd een uitzondering gemaakt.

In principe mag ik niet bij mijn ma langs, maar dat lap ik aan mijn laars. We houden ons wel aan de hygiëne en social distancing. Begrafenis/crematie werd helemaal telefonisch geregeld, enkel de voorganger van de dienst is een uurtje in huis geweest. Vandaag was de uitvaart: mijn pa die heel veel sociale contacten had, had nu een uitvaartplechtigheid met maar 5 personen: mijn ma, mijn zus en haar man en dochtertje, en ikzelf. Toch was het een heel mooie en pakkende plechtigheid, die we laten filmen hebben voor diegenen die er niet konden bij zijn. Later zullen we een grote herdenkingsdienst houden, met een glaasje achteraf, zoals pa het ongetwijfeld graag had gezien, maar voor nu is het zoals het is.

Gecondoleerd en sterkte!!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:43

Gecondoleerd.
Ja maak er later maar een "mooi" afscheid van. Naar dat het zo moet.
Maar misschien is later herinneringen ophalen ook wel weer fijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:47

laliz schreef:
Het “want het mag nog” is m.i. het vervelendste qua verspreiding. Als iedereen zich zou gedragen alsof ze het hebben en alleen het hoognodige don, zoals in je eentje boodschappen halen, dan zou het een stuk beter nageleefd worden, denk ik.

Gelukkig mogen wij nog boodschappen met z'n 2-en doen.
Vooral de zware boodschappen zijn een probleem voor mij en ben blij dat manlief mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:48

Gecondoleerd en sterkte hwn. Fijn dat het toch een mooie plechtigheid was. Hopelijk kun je snel een herdenkingsdienst houden voor je vader.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:34

Gecondoleerd Hwn. Ergens denk ik dat zo'n hele kleine plechtigheid ook heel intens kan zijn. Ik heb mijn beide ouders en mijn eerste man verloren en zo'n begrafenis betekende ook veel verplichtingen naar anderen, ´omdat het zo hoort´. Ik wens jullie veel troost en sterkte toe en een mooie herdenkingsdienst later.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:05

Och heel veel sterkte hwn!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 01:16

hwn schreef:

Heel veel sterkte! Wat een nare tijd om iemand te verliezen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 14:21

Sheran schreef:
Gewoon interesse: hoe doen mensen het die een vriend/vriendin hebben waarmee je niet samenwoont? Zien jullie elkaar nog? Houden jullie de afstand? Of reken je die bij wijze van uitzondering tot het gezin?

Jup ik reken hem bij het gezin. Kan echt niet een halfjaar mn vriend niet zien of aanraken. Wel vraag ik hem zijn contacten te beperken en afstand te bewaren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:25

noox schreef:
Sheran schreef:

Jup ik reken hem bij het gezin. Kan echt niet een halfjaar mn vriend niet zien of aanraken. Wel vraag ik hem zijn contacten te beperken en afstand te bewaren.

Dus je vraagt hem om niemand aan te raken behalve jou?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:31

Dat lijkt me logisch toch? Je mag toch al niemand aanraken, maar je partner kan toch wel?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:33

Ik zie mijn partner niet, al 2 weken nu en er is geen duidelijk einde afgesproken. Het is zwaar, maar aangezien zijn vader gewoon gaat werken, kan er op ieder moment wat mee naar huis genomen worden wat hij dan weer bij ons binnen kan brengen. Dit virus verspreidt te snel om uitzonderingen te maken vind ik.