Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:04

Saskia9 schreef:
Kimbers schreef:
Gekopieerd en vertaald van een leraar in de VS.

“Beste ouder met schoolgaande kinderen,

Je hebt waarschijnlijk de neiging om een strakke minuut tot minuut rooster te maken voor je kinderen. Je hoopt op uren leren, online oefeningen, experimenten en boek verslagen. Je gaat schermtijd beperken tot alles klaar is! Maar er is iets belangrijks...

Onze kinderen zijn net zo bang als wij op moment. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze constante spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van 4 weken vrij vinden ze geweldig en ze hebben het idee waarschijnlijk dat het ontzettend leuke vakantie gaat zijn, niet zich realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien.

In de komende weken zul je steeds meer gedragsproblemen zien ontstaan. Of het nou angst is of boosheid of protest omdat ze niets ‘normaals’ kunnen doen - het komt eraan. Ze gaan meer ‘meltdowns’ krijgen, woedeaanvallen, en tegendraadse gedrag in de komende weken. Dit is normaal en te verwachten onder deze omstandigheden.

Waar kinderen nu behoefte aan hebben is om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee hebben dat het allemaal goed gaat komen. Dit kan betekenen dat je je perfecte rooster moet gaan vergeten en je kinderen iets meer kind laten zijn. Speel buiten en ga met ze wandelen. Bak koekjes en klieder met verf. Speel bordspellen en kijk films. Ga samen een experimenteren of zoek virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen samen met het hele gezin. Ge lekker onder een deken knuffelen en doe helemaal niets.

Maak je geen zorgen over achterstand op school. Alle kinderen zitten in hetzelfde schuitje en ze zullen het allemaal wel redden. Als we terug zijn in het klaslokaal, gaan we hun koers corrigeren en ze tegemoetkomen op hun niveau. Leraren zijn hier experts in! Ga op dat moment geen ruzie met ze maken omdat ze geen zin hebben in rekenen. Ga niet tegen ze schreeuwen als ze niet de rooster volgen. Verplicht ze op dat moment niet om 2 uur te leren als ze dat niet willen.

Als ik je een ding kan meegeven het is dit: als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau. En hoe ze zich nu voelen zal ze veel langer bijblijven dan wat ze precies gedaan hebben in die 4 weken. Hou dat in gedachten ieder komende dag.

Stay safe. X”

_/-\o_

Ik merk nu al dat mijn veertienjarige last van stress heeft, idd hij voelt de druk thuis en begrijpt de noodzaak niet van thuisblijven. Ik denk idd dat school bij hem geen succes gaat worden maar ik heb je daar bij neergelegd. Liever thuis de rust bewaren anders gaan we met zijn allen aan onderdoor.

Jillz1

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:08

Eerlijk gezegd denk ik dat ze minimaal tot na meivakantie nog thuis zitten. En hoe dan verder.... We gaan het dan wel zien, scholen gaan daar vast een plan in maken. Maar ik geloof niet dat ze met de thuisopdrachten op nivo blijven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:12

Jillz1 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat ze minimaal tot na meivakantie nog thuis zitten. En hoe dan verder.... We gaan het dan wel zien, scholen gaan daar vast een plan in maken. Maar ik geloof niet dat ze met de thuisopdrachten op nivo blijven.

Vooral op basisscholen gaat dat moeilijk zijn omdat kinderen heel veel nieuwe dingen moeten leren. Ik zit nu thuis met 2 achtjarige in groep 5. Die leren nog allerlei strategieën wat betreft rekenen/taal/spelling. Ze zitten toevallig in een herhaalblok maar dat is over 2 weken ook voorbij, dan moeten er weer nieuwe dingen geleerd worden en dat maakt het een stuk moeilijker.
Kan (en heeft deze genoeg tijd) een ouder deze op een goede manier aanleren?

Op het middelbaar is dat makkelijker. Sommige vakken heeft wel echt uitgebreide instructie nodig maar andere vakken kan een heel eind met zelfstudie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:16

Wij kregen hem ook van school. Mooi bericht en pakt precies op wat ik al dagen voel. Die onrust en onzekerheid die wij als ouders voelen slaat ook over op de kinderen. Het is geen vakantie en de kinderen snappen het niet helemaal.

Op dit moment ga ik er van uit dat het sowieso tot na de meivakantie gaat duren. Dan kan het alleen maar meevallen als het wordt en ergens ben ik bang dat het zelfs nog wel langer gaat duren.

Als je ziek dat de hogescholen en universiteiten al aangeven tot het einde van het academische jaar te sluiten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:26

Mooie boodschap waar ik nog niet bewust bij stil had gestaan. Merk wel aan onszelf en mijn zoon dat het echt even zoeken is naar een nieuwe draai. We proberen lekker veel naar buiten te gaan, frisse neus en spelen doet veel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:35

Die van mij spelen wel 4 a 5 uur per dag buiten
Maar ben blij dat ze ook wat schoolwerk hebben om te doen s’morgens

Het is geen vakantie
Dan kan je vriendjes uitnodigen en allerlei activiteiten doen. Nu is het thuis omrommelen

Ik denk wel dat de kinderen wat instructie missen bij het schoolwerk dat ze krijgen
Ik help ze ook wel maar dat is toch anders
Gelukkig mogen ze bellen met juf

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:51

nou de eerste 'schoolvrij'week zit er op. De kinderen hier (5 en 6 jaar) houden zich goed. Ze missen school wel, maar vermaken zich samen ook wel. Het schoolwerk indelen heb ik nu ook aardig onder controle.
ongeveer schema gemaakt, tussen 9 en 10 taal, dan uurtje pauze zodat ik de paarden kan doen, en dan van 11 tot 12 rekenen en lezen.. gaat op zich wel goed.
De juf van groep 3 heeft vandaag even gebeld, dat was wel fijn. aardig. We hebben veel websites doorgekregen waar we op kunnen kijken, squla, gynzy, basispoort, en youtube filmpjes met uitleg over de nieuwe kern van taal die gister begon. Wel beetje veel om alles bij te houden en uit te zoeken, maar we komen er wel.

Verder doen we heel veel buiten spelen uiteraard. Hoop dat het weer mooi blijft. Ik besef nu nog meer hoe bevoorrecht we eigenlijk zijn dat we op een boerderij mogen wonen. Heerlijk de ruimte, binnen en buiten. En het geluk dat ze elkaar hebben, door het kleine leeftijdverschil zijn het echt dikke vriendinnen.

We hebben ons nu in ons coconnetje ingegraven. Niet persé gehamsterd, maar wel zoveel in huis dat we het een tijdje kunnen uitzingen. En ik heb voor het eerst boodschappen besteld die worden maandag bezorgd. Dus we hoeven echt de deur niet meer uit. Ook bezoek beperken we zoveel mogelijk. Bijrijdster mag wel komen, maar die komt meestal niet dichtbij, dus weinig risico.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:48

Suzanne F. schreef:
Hoe doen de gescheiden bokkers het hier met de kinderen? Gaan ze nog naar hun vader toe of nu niet meer?

Ja mijn zoon is op dit moment gewoon bij zijn biologische vader :j Wel hebben wij van te voren de maatregelen afgestemd: We hebben beiden een partner (en ik nog een zoon) in de risicogroep, dus gelukkig hebben we er allebei belang bij om alle voorzorgsmaatregelen zoveel als mogelijk in acht te nemen en zitten zij net als ons in preventieve quarantaine (ik ga alleen nog voor werk de deur uit). Maandag komt hij weer thuis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:01

Hier gaat het gewoon relaxed. Ik ben gelukkig niet gespannen, ik laat het maar over me heen komen. Ik doe mijn ding in huis en daardoor is mijn zoon ook gewoon relaxed.
We hebben het wel over het corona virus, maar maken er geen ding van. Ik herken mezelf en mijn zoon dan ook totaal niet in het stukje wat Kimbers heeft gepost.

We wonen aan het bos, dus daar lopen we samen met al onze honden in de ochtend. We checken wanneer magister het minst belast is, dan gaat mijn zoon aan het huiswerk, hij gamed wat, ik klus wat. Ik vind het thuis zijn zo wel vrij zen, moet ik zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:59

Ik heb een pdfje van mijn psych gekregen geschreven door een Amsterdamse kinderpsycholoog van t AMC. Het gaat over het praten over het coronavirus met angstige/jonge kinderen. Als iemand hier interesse in heeft, mag je me een pb sturen. :)

Verder, onze juf heeft vanochtend speciaal voor ZL een extra pakket leerstof gemaakt en door de brievenbus gegooid. En wauw, ik ben zo blij! :) :)

Afbeelding

(even niet flauw doen over de ontbrekende letter)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:44

Ik denk dat het idd goed is te kijken naar de situatie en als je elke dag idd alleen maar ruzie hebt en moet forceren, win je er idd alsnog niks mee en met een beetje pech gaan ze echt een hekel krijgen om terug te gaan naar school.

Hier gelukkig eentje die heel graag ermee bezig is en mij achter de veren aan zit 's morgens om hem aan't werk te zetten omdat hij niet kan wachten om te beginnen. Krijg nog geen moment rust om even een koffie te drinken als ik opsta :') :') Zelfs vandaag is hij aan't vragen of hij iets kan doen. Ik probeer in ieder geval wel echt m'n best te doen om wel zoveel mogelijk een ritme aan te houden en bij te blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:10

Ik denk dan: doe elke ochtend en elke middag 1 momentje van iets "schools" dat je echt belangrijk vindt. En de rest is bonus als dat lukt :) Samen een boek lezen moet dan als 3e dingetje nog wel lukken, en iets leuks / nuttigs maken of een interessant proefje doen ofzo? En dan doe je er zat aan toch :j

Zoveel mogelijk verpakken in leuke dingen waarbij je op een leuke manier al spelend zeg maar, toch allerlei nuttige dingen leert.

Zo heb ik een paar jaar geleden flink gezocht naar een extra leuke trampoline. Ik hou wel van spullen die net een beetje anders zijn, net een extraatje hebben. En de EXIT Twist trampoline gevonden, met cijfers op het springdoek.

Ik dacht toen van kijk dat is leuk! Dan kan hij over een papar jaar rekensommetjes oefenen enzo, en meteen lekker bewegen. En nu gaan we dus op de "plien" sommetjes doen! Dan vraag ik: hoeveel is 2 + 4? En roept meneer: 6! Terwijl hij op de 6 springt +:)+

En ik heb een paar maanden geleden gezocht naar leuke letter-kaarten, met het alfabet er op, om letters te oefenen. Ook daar wilde ik graag weer iets extra's en ik vond hele mooie Yoga ABC-kaarten. Daar kunnen we letters mee oefenen en meteen Yoga / gymmen. En ook wat Duits leren :P

https://www.yoga-abc-cards.com/wp-conte ... staben.jpg

Maar je kunt hier meerdere van vinden online :)

Dat soort dingen :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:38

Die zijn echt mooi pmarena... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:44

Ja vond ik ook, hele fijne tekenstijl :j

Nu doen we elke ochtend even letters oefenen: ik laat de kaarten zien, en de letters die meneer kan lezen, daarvan mag hij het kaartje hebben. En dan tellen we het aantal letters dat hij al weet :)

En tijdens het spel dan ook wat dingen verzinnen die met die letter beginnen enzo.
Lekker spelenderwijs een beetje rommelen.

Van school heeft hij nu "huiswerk" gekregen. Eerste opdracht voor de komende week was: bouw een zo hoog mogelijke toren. Nou daar wilde hij meteen wel aan beginnen :D En dan kan je natuurlijk ook weer de blokken laten tellen, blokken op kleur / formaat sorteren enzo.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:33

Wij hebben sinds vandaag de schoolboeken van de middelste thuis, veel fijner! Ik werd er na een weekje echt gek van dat werkelijk álles via de computer moest. Dus we hebben vandaag voor het eerst fijn in schriftjes gewerkt :j

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:54

Hier een zoon van 14 in de 3e VMBO-t, speciaal onderwijs. Boeken en schriften hebben we op mogen halen.
Iedere morgen om 9 uur krijgt hij zijn dagtaak gemaild en dat moet voor 17 uur terug gemaild worden naar de mentor.
Het is echt niet weinig, en het kost me moeite om hem aan de gang te houden. Hij is intelligent genoeg maar zijn probleem zit nou net in werkhouding en concentratie.
Ik probeer hem om 9 uur stipt te laten beginnen, en op eigen tempo de stof door te laten lezen en maken. En dan een beloning na iedere 2 vakken (thee met iets lekkers, pizza tussen de middag, uurtje gamen).
Ik ben nog thuis tot 6 april, dan start ik met een nieuwe baan en moet hij het helemaal alleen gaan doen. Ben benieuwd of dat wel goed gaat.
Komende vrijdag z'n eerste toets, een openboektoets dat 1x meetelt. Om 9:30 toegemaild en om 11 uur teruggestuurd. Nu ben ik er nog bij om hem op tijd met een opgestarte laptop klaar te hebben zitten.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 23:46

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:11

Jillz1 schreef:
https://www.bd.nl/brabant/honderd-coron ... ~aa7ffbc7/

Zou me niet verbazen als de scholen dus na 6 april nog dicht blijven.

Heb je nieuwsuur gekeken? Ze kijken niet naar het onderzoek alleen maar vooral ook naar de maatregelen die nu genomen zijn, en of die voldoende effect hebben. Ik verwacht ook niet dat de scholen 6 april meteen weer open gaan. Maar het hangt niet alleen af van dit onderzoek.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:21

Ik denk dat het een illusie is om te denken dat de scholen 6 april wel weer open gaan. Ik vermoed eerder ná de meivakantie of zelfs nog later.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:41

Ik denk dat ze niet meer naar school gaan zelfs dit (school)jaar.
Dat zou zomaar kunnen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:46

Dat denk ik ook Tinkerloos.
Kleinzoon zijn examens gaan niet door dus vermoed dat het een lange zomervakantie wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:38

Dan is het maar te hopen dat we nog steeds naar buiten mogen blijven gaan voor een ommetje, of paardrijden. Anders weet ik echt nog niet hoe we die tijd door moeten gaan komen. Thuis les geven gaat nu nog, maar ik vind het niet makkelijk met name omdat dochter school nu al zo erg mist. Hoop snel op meer duidelijkheid.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:48

Ik hoop vooral voor mijn zoon dat ze wel sneller opengaan.. Desnoods alleen speciaal onderwijs.. Deze doelgroep heeft er echt last van..

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:54

Ben wel benieuwd wat voor effect dit gaat hebben op kinderen. Examenkandidaten hebben nu dus ruim vijf maanden niets, dat zal wel wennen worden wanneer ze weer vanaf september in structuur moeten werken.

Ik vermoed ook dat de scholen langer dicht blijven. En dan gaat het zeker wel effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs. De gaten tussen kinderen die thuisonderwijs kregen en die dat niet kregen (wegens omstandigheden ouders bv) worden groter zo. Ben benieuwd hoe ze dat willen oppakken.

Maar dat is vooruitlopen op de zaken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:59

Pinda_Dipje schreef:
Wij hebben sinds vandaag de schoolboeken van de middelste thuis, veel fijner! Ik werd er na een weekje echt gek van dat werkelijk álles via de computer moest. Dus we hebben vandaag voor het eerst fijn in schriftjes gewerkt :j

Ik word gek van die computer inderdaad. We worden na elk antwoord uit het systeem gegooid -O-
Zwaar overbelast.