Ik zou trouwens niet weten waarom de huur niet omhoog zou gaan, dat is die tot nu toe bij mij elk jaar gegaan, net als de energie en zorgverzekering maar wel minder vergoedingen en dus meer zelf betalen.
ik heb niet eens 1050 per maand
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mvdende schreef:Echwel schreef:Je zult waarschijnlijk leren wat wel en niet nodig is.
Veel mensen zullen extreme luxe moeten inleveren.
Daarom zeg ik je leert er wel van.
Mag jij eens gaan vertellen wat voor exteme luxe iemand met een inkomen van €1050 per maand zich kan veroorloven.
Is internet en tv een extreme luxe? Met €43 per maand wel een beste kostenpost en ik heb al het goedkoopste.
Netflix is misschien luxe, maar dat "stoppen" levert maar €2,50 per maand op.
Stroom, water en gas, thermostaat staat hier hoogstens op 19°c en een dekbed voor op de bank. Misschien dat ik de thermostaat komende winter maar op 16°c moet gaan zetten dan?
Ns vrij abonnement wordt toch al opgezegd per komende maandag.
Autotje is luxe, maar wel redelijk noodzakelijk hier in Ossendrecht waar het ov steeds meer uitgekleed wordt. Daarnaast toch wel belangrijk dat ik meer op eigen benen leer staan, pap en mam hebben niet het eeuwige leven helaas.
Mobiel abbo, €17 per maand, kan misschien minder, maar ik wil toch bereikbaar blijven en Google Maps enz kunnen gebruiken.
Hond is luxe, maar zonder mijn maatje, zou het niet heel goed met mij gaan. Maar kost wel zn €200 per maand.
Verder wil ik nog wel een beetje kunnen blijven leven. Dus een keer een broodje eten buiten de deur of een keer een dagje weg gaan. Dat noem ik nou niet bepaald extreme luxe.
MyWishMax schreef:Eerlijk gezegd kan ik niet eens wat inleverenGeen extreme luxe, al jaren geen vakanties oid.
Ik zou trouwens niet weten waarom de huur niet omhoog zou gaan, dat is die tot nu toe bij mij elk jaar gegaan, net als de energie en zorgverzekering maar wel minder vergoedingen en dus meer zelf betalen.
ik heb niet eens 1050 per maand
mvdende schreef:Echwel schreef:Je zult waarschijnlijk leren wat wel en niet nodig is.
Veel mensen zullen extreme luxe moeten inleveren.
Daarom zeg ik je leert er wel van.
Mag jij eens gaan vertellen wat voor exteme luxe iemand met een inkomen van €1050 per maand zich kan veroorloven.
Is internet en tv een extreme luxe? Met €43 per maand wel een beste kostenpost en ik heb al het goedkoopste.
Netflix is misschien luxe, maar dat "stoppen" levert maar €2,50 per maand op.
Stroom, water en gas, thermostaat staat hier hoogstens op 19°c en een dekbed voor op de bank. Misschien dat ik de thermostaat komende winter maar op 16°c moet gaan zetten dan?
Ns vrij abonnement wordt toch al opgezegd per komende maandag.
Autotje is luxe, maar wel redelijk noodzakelijk hier in Ossendrecht waar het ov steeds meer uitgekleed wordt. Daarnaast toch wel belangrijk dat ik meer op eigen benen leer staan, pap en mam hebben niet het eeuwige leven helaas.
Mobiel abbo, €17 per maand, kan misschien minder, maar ik wil toch bereikbaar blijven en Google Maps enz kunnen gebruiken.
Hond is luxe, maar zonder mijn maatje, zou het niet heel goed met mij gaan. Maar kost wel zn €200 per maand.
Verder wil ik nog wel een beetje kunnen blijven leven. Dus een keer een broodje eten buiten de deur of een keer een dagje weg gaan. Dat noem ik nou niet bepaald extreme luxe.
Dus Echtwel, ik hoop dat je snapt dat voor zn iemand als mezelf het niet een kwestie gaat worden van ipv 2x per week extreem luxe uit eten naar 1x per 2 weken luxe uiteten, maar een kwestie van: hoe de hell ga ik deze maand weer doorkomen!
Als er daadwerkelijk een flinke recessie komt en prijzen en masse verhoogd gaan worden.
En ik ben echt niet de enigste die misschien verschrikkelijk in de knel komt te zitten.
Sociaal minimum is gewoon geen vetpot en ik huur echt goedkoop, waardoor ik nog een beetje leuk kan leven ipv echt iedere maand verschrikkelijk in de knel te komen.
Echwel schreef:Persoonlijk vind ik het al luxe dat je in Nederland een uitkering krijgt, daarom zal het in andere landen nog nijpender worden.
Bij mijn nichtje in Geneve is het inkomen weggevallen, daar krijg je geen uitkering dus als het langer duurt dan 1 juni staat ze op straat.
Daarom vind ik dat wij in luxe leven, wij zorgen dat mensen een uitkering krijgen.
Echwel schreef:Jij bent er gelukkig blij mee echt heel fijn.
Maar er zijn er velen die het normaal vinden
@bigone en juist in het op vakantie gaan/uit eten gaan zullen mensen moeten bezuinigen.
Electra63 schreef:Maar ik realiseer mij wel, zeker omdat ik zelf een paar keer ernstig ziek ben geweest, dat anderen wel een financieel vangnet nodig hebben. En al zijn sommigen daar niet tevreden over in Nederland, kijk eens om je heen, er zijn zeer weinig landen, waar dit beter geregeld is dan hier.
MoniqueT schreef:Electra63 schreef:Maar ik realiseer mij wel, zeker omdat ik zelf een paar keer ernstig ziek ben geweest, dat anderen wel een financieel vangnet nodig hebben. En al zijn sommigen daar niet tevreden over in Nederland, kijk eens om je heen, er zijn zeer weinig landen, waar dit beter geregeld is dan hier.
Absoluut! Ik verwacht hier in Spanje weer een enorm drama. Weet je dat hier hele gezinnen leven van de uitkering of pensioen van de grootouders? Die hebben in goede tijden nog flinke pensioenen opgebouwd. Maar nu ... oma dood, inkomen weg. Voor drie generaties vaak.
MoniqueT schreef:De laatste jaren gaat het beter, maar na de crisis is hier een jeugdwerkeloosheid geweest van bijna 60 procent. De ni-ni generatie, niet werken, niet studeren (want geen geld voor), noemen ze dat. Toen wij hier kwamen waren hele gezinnen werkeloos en werd er echt overal hutje-mutje gedaan om te overleven. Heel veel, of bijna alle, jongelui van tussen de 20-40 jaar hebben we de laatste jaren zien opleven, iedereen kwam weer aan het werk, echt bizar hoe het leven hier de laatste vier jaar veranderde, positief.
En nu? Banen weer weg, oudjes dood ... Met een half jaar werkeloosheidsuitkering van 650 euro per maand hou je het ook hier niet lang vol.
MoniqueT schreef:Zo is ´t San. De crisis is hier echt zoveel dieper geweest nog dan in Nederland. Jij en je familie/vriend ok? Peet heeft waarschijnlijk licht corona gehad, maar alweer aan het werk!
Marie_Anne schreef:Het CBS heeft een verwachting voor de economie berekend en vreest recessie. Afhankelijk van de beperkingen varieert de krimp van 1,2 tot wel ruim7%.
https://nos.nl/l/2328385
Ik hoop dat dit virus wordt aangegrepen om eens goed te kijken naar hoe we onze consumptiemaatschappij hebben ingericht. En dat we ons eens af gaan vragen of continu groei wel haalbaar en wenselijk is. Het gaat altijd ten koste van iets of iemand.
_San87_ schreef:Naar omstandigheden, dan.