Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:51

Eerlijk gezegd kan ik niet eens wat inleveren := Geen extreme luxe, al jaren geen vakanties oid.

Ik zou trouwens niet weten waarom de huur niet omhoog zou gaan, dat is die tot nu toe bij mij elk jaar gegaan, net als de energie en zorgverzekering maar wel minder vergoedingen en dus meer zelf betalen.

ik heb niet eens 1050 per maand

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:52

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Je zult waarschijnlijk leren wat wel en niet nodig is.
Veel mensen zullen extreme luxe moeten inleveren.

Daarom zeg ik je leert er wel van.

Mag jij eens gaan vertellen wat voor exteme luxe iemand met een inkomen van €1050 per maand zich kan veroorloven.

Is internet en tv een extreme luxe? Met €43 per maand wel een beste kostenpost en ik heb al het goedkoopste.

Netflix is misschien luxe, maar dat "stoppen" levert maar €2,50 per maand op.

Stroom, water en gas, thermostaat staat hier hoogstens op 19°c en een dekbed voor op de bank. Misschien dat ik de thermostaat komende winter maar op 16°c moet gaan zetten dan?

Ns vrij abonnement wordt toch al opgezegd per komende maandag.

Autotje is luxe, maar wel redelijk noodzakelijk hier in Ossendrecht waar het ov steeds meer uitgekleed wordt. Daarnaast toch wel belangrijk dat ik meer op eigen benen leer staan, pap en mam hebben niet het eeuwige leven helaas.

Mobiel abbo, €17 per maand, kan misschien minder, maar ik wil toch bereikbaar blijven en Google Maps enz kunnen gebruiken.

Hond is luxe, maar zonder mijn maatje, zou het niet heel goed met mij gaan. Maar kost wel zn €200 per maand.

Verder wil ik nog wel een beetje kunnen blijven leven. Dus een keer een broodje eten buiten de deur of een keer een dagje weg gaan. Dat noem ik nou niet bepaald extreme luxe.

Ik vraag me bij je post alleen af hoe je hond 200 kost? Heeft je hond speciale medische zorg?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:55

MyWishMax schreef:
Eerlijk gezegd kan ik niet eens wat inleveren := Geen extreme luxe, al jaren geen vakanties oid.

Ik zou trouwens niet weten waarom de huur niet omhoog zou gaan, dat is die tot nu toe bij mij elk jaar gegaan, net als de energie en zorgverzekering maar wel minder vergoedingen en dus meer zelf betalen.

ik heb niet eens 1050 per maand

Mijn huur gaat niet omhoog. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Ik ken mijn verhuurder. Tenzij er bij de verhuurder iets echt heel erg mis gaat, maar de verwachting is dat dat niet gaat gebeuren.

Ik betaal €40 aan verzekering voor Skip en ongeveer €60 aan voer.

Daarnaast ongeveer €30 aan training. De rest van zn €70 zijn kosten die gaan zitten in bijvoorbeeld de dierenarts of een keer een nieuwe mand oid.

Er zijn dus maanden bij waarbij ik hoogstens €100 kwijt ben, maar er zijn ook maanden bij waarin ik voor/door Skip zeker €300 kwijt ben.

Daarnaast reken ik liever op hogere kosten en dat het achteraf mee valt, dan dat ik kosten te weinig mee reken en dat ik achteraf meer kwijt blijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 26-03-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:58

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Je zult waarschijnlijk leren wat wel en niet nodig is.
Veel mensen zullen extreme luxe moeten inleveren.

Daarom zeg ik je leert er wel van.

Mag jij eens gaan vertellen wat voor exteme luxe iemand met een inkomen van €1050 per maand zich kan veroorloven.

Is internet en tv een extreme luxe? Met €43 per maand wel een beste kostenpost en ik heb al het goedkoopste.

Netflix is misschien luxe, maar dat "stoppen" levert maar €2,50 per maand op.

Stroom, water en gas, thermostaat staat hier hoogstens op 19°c en een dekbed voor op de bank. Misschien dat ik de thermostaat komende winter maar op 16°c moet gaan zetten dan?

Ns vrij abonnement wordt toch al opgezegd per komende maandag.

Autotje is luxe, maar wel redelijk noodzakelijk hier in Ossendrecht waar het ov steeds meer uitgekleed wordt. Daarnaast toch wel belangrijk dat ik meer op eigen benen leer staan, pap en mam hebben niet het eeuwige leven helaas.

Mobiel abbo, €17 per maand, kan misschien minder, maar ik wil toch bereikbaar blijven en Google Maps enz kunnen gebruiken.

Hond is luxe, maar zonder mijn maatje, zou het niet heel goed met mij gaan. Maar kost wel zn €200 per maand.

Verder wil ik nog wel een beetje kunnen blijven leven. Dus een keer een broodje eten buiten de deur of een keer een dagje weg gaan. Dat noem ik nou niet bepaald extreme luxe.

Dus Echtwel, ik hoop dat je snapt dat voor zn iemand als mezelf het niet een kwestie gaat worden van ipv 2x per week extreem luxe uit eten naar 1x per 2 weken luxe uiteten, maar een kwestie van: hoe de hell ga ik deze maand weer doorkomen!

Als er daadwerkelijk een flinke recessie komt en prijzen en masse verhoogd gaan worden.

En ik ben echt niet de enigste die misschien verschrikkelijk in de knel komt te zitten.

Sociaal minimum is gewoon geen vetpot en ik huur echt goedkoop, waardoor ik nog een beetje leuk kan leven ipv echt iedere maand verschrikkelijk in de knel te komen.

Tegenover andere mensen vandaag is dat inderdaad geen extreme luxe, maar als je terugkijkt naar de tijd van onze ouders en grootouders, ja dan leven wij vandaag allemaal in extreme luxe.
Wij zijn nu eenmaal opgegroeid met al deze zaken en daarom is dat voor ons ook zo normaal en voelt het niet meer als luxe aan (ik ben toevallig ook net 26)
Het is echter belangrijk om te beseffen dat het met minder kan, er zijn nog steeds talloze mensen op de wereld die nog niet de helft hebben van wat jij hier op noemt en ook vroeger konden de meesten van zo'n zaken alleen maar dromen.

Daar wil ik niet mee zeggen dat het niet zuur zal zijn, de tijd die eraan komt! Leuk is het zeker niet, maar waar een wil is, is een weg. Ik heb mijn eerste jaar werken ook op een pietluttig loon geleefd, onder het minimumloon hier, voor 40u/w werken, dan moest ik ook heel zuinig zijn, moest ik veel aan mij laten voorbij gaan, dan kon ik niet eens daar gaan eten of dat dagje weg. Ondertussen is dat al een stuk beter, maar heb dan wel een eigen paard als prioriteit gesteld en daar een aantal opofferingen voor moeten maken. En die zullen we met z'n allen nu opnieuw moeten maken. Daarover klagen en zeuren gaat er niets aan veranderen, we kunnen niet meer terug. Dat neemt natuurlijk niet weg dat af en toe wat klagen en zeuren wat oplucht!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:02

Dan heb je geluk mvdende :j Hier zal die gewoon per 1 juli omhoog gaan. Ik heb alle papieren nog vanaf 2009 en elk jaar een percentage omhoog. Lijkt niet veel, maar jij weet ook dat elke euro telt in de maand.

Maar even tussendoor. Het sociaal minimum ligt nog iets lager als de wajong. Vooral omdat dan van die 1050 nog vakantiegeld af gaat, dus ongeveer 50 euro per maand minder en geen tegemoetkoming van het UWV.

germie

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:14

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:43

Persoonlijk vind ik het al luxe dat je in Nederland een uitkering krijgt, daarom zal het in andere landen nog nijpender worden.

Bij mijn nichtje in Geneve is het inkomen weggevallen, daar krijg je geen uitkering dus als het langer duurt dan 1 juni staat ze op straat.

Daarom vind ik dat wij in luxe leven, wij zorgen dat mensen een uitkering krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:47

Je mag niet vergelijken met andere landen maar toch, wij hebben gelukkig nog een vangnet in ons land. Niet ruim maar niemand hoeft dood te gaan van de honger. Dat het verschrikkelijk moeilijk kan worden, dat is ontzettend triest voor mensen die nu al de eindjes aan elkaar moeten knopen . Je huisdieren niet meer kunnen betalen is een ramp, niet op vakantie kunnen of uitjes of uit eten vallen voor mij onder luxe problemen. Heel veel mensen ervaren dit al jaren maar in tijden van nood kijkt iedereen eerst naar zichzelf .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:49

Echwel schreef:
Persoonlijk vind ik het al luxe dat je in Nederland een uitkering krijgt, daarom zal het in andere landen nog nijpender worden.

Bij mijn nichtje in Geneve is het inkomen weggevallen, daar krijg je geen uitkering dus als het langer duurt dan 1 juni staat ze op straat.

Daarom vind ik dat wij in luxe leven, wij zorgen dat mensen een uitkering krijgen.

Klopt dat een uitkering een luxe is. En daar ben ik en nog vele andere echt heel blij mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:52

Wij hebben het geluk, dat onze regering extra maatregelen kan nemen om de economie te stimuleren en het sociale vangnet kon uitbreiden op zeer korte termijn.
Net als Duitsland, daar is ook extra geld vrijgemaakt.

Maar helaas, zal dit in het gros van de landen niet mogelijk zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:55

Hier ook zorgen om wat er gaat komen. Het gaat zwaar zijn, maar ook weer goedkomen in mijn ogen. En inderdaad dankbaar dat we in een land zoals Nederland wonen, waar misschien niet alles optimaal is, maar wel een stuk beter geregeld is dan in bijvoorbeeld Amerika.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:55

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:59

Jij bent er gelukkig blij mee echt heel fijn.
Maar er zijn er velen die het normaal vinden

@bigone en juist in het op vakantie gaan/uit eten gaan zullen mensen moeten bezuinigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:23

Echwel schreef:
Jij bent er gelukkig blij mee echt heel fijn.
Maar er zijn er velen die het normaal vinden

@bigone en juist in het op vakantie gaan/uit eten gaan zullen mensen moeten bezuinigen.

Ik weet niet of jij het tegen mij hebt? :D

Maar ik en mijn gezin hebben nog nooit gebruik hoeven te maken van een sociaal/financieel netwerk.
De branches of beroepen waar wij werkzaam in zijn, staan ook niet onder druk (nu).
Maar als één van ons wel getroffen wordt door bijv. ontslag, dan kunnen wij elkaar financieel gelukkig steunen, indien nodig, buiten natuurlijk de ondersteuning door de overheid, zoals recht op WW.

Maar ik realiseer mij wel, zeker omdat ik zelf een paar keer ernstig ziek ben geweest, dat anderen wel een financieel vangnet nodig hebben. En al zijn sommigen daar niet tevreden over in Nederland, kijk eens om je heen, er zijn zeer weinig landen, waar dit beter geregeld is dan hier.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:28

Electra63 schreef:
Maar ik realiseer mij wel, zeker omdat ik zelf een paar keer ernstig ziek ben geweest, dat anderen wel een financieel vangnet nodig hebben. En al zijn sommigen daar niet tevreden over in Nederland, kijk eens om je heen, er zijn zeer weinig landen, waar dit beter geregeld is dan hier.

Absoluut! Ik verwacht hier in Spanje weer een enorm drama. Weet je dat hier hele gezinnen leven van de uitkering of pensioen van de grootouders? Die hebben in goede tijden nog flinke pensioenen opgebouwd. Maar nu ... oma dood, inkomen weg. Voor drie generaties vaak.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:29

Sorry Electra nee was tegen mvdende
Alleen gingen er steeds post tussendoor

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:47

Misschien kun je geen kranten en folders bezorgen, maar misschien kun je ze nog wel vouwen aan de keukentafel.
Ga minder vaak uit een broodje eten maar neem je eigen broodje mee waarvoor je extra lekker beleg gekocht hebt, waar je meerdere keren van kan genieten.
Als je je eigen hond toch moet uitlaten biedt dan aan een andere hond (mee) uit te laten voor een gering bedrag, waardoor de ander je wellicht vaker zal inschakelen.
Ik lees dingen die we zo gewend waren maar weinig initiatieven. Nog een keer Bigone citeren: als het glas halfvol is giet het dan over in een kleiner glas.
Het is triester toch dat andere landen helemaal geen sociaal financieel vangnet hebben!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:51

MoniqueT schreef:
Electra63 schreef:

Absoluut! Ik verwacht hier in Spanje weer een enorm drama. Weet je dat hier hele gezinnen leven van de uitkering of pensioen van de grootouders? Die hebben in goede tijden nog flinke pensioenen opgebouwd. Maar nu ... oma dood, inkomen weg. Voor drie generaties vaak.

Hoe kan dat dan, hebben die mensen geen werk omdat het er niet is, ze niet kunnen werken of omdat ze niet willen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:20

De laatste jaren gaat het beter, maar na de crisis is hier een jeugdwerkeloosheid geweest van bijna 60 procent. De ni-ni generatie, niet werken, niet studeren (want geen geld voor), noemen ze dat. Toen wij hier kwamen waren hele gezinnen werkeloos en werd er echt overal hutje-mutje gedaan om te overleven. Heel veel, of bijna alle, jongelui van tussen de 20-40 jaar hebben we de laatste jaren zien opleven, iedereen kwam weer aan het werk, echt bizar hoe het leven hier de laatste vier jaar veranderde, positief.

En nu? Banen weer weg, oudjes dood ... Met een half jaar werkeloosheidsuitkering van 650 euro per maand hou je het ook hier niet lang vol.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:52

MoniqueT schreef:
De laatste jaren gaat het beter, maar na de crisis is hier een jeugdwerkeloosheid geweest van bijna 60 procent. De ni-ni generatie, niet werken, niet studeren (want geen geld voor), noemen ze dat. Toen wij hier kwamen waren hele gezinnen werkeloos en werd er echt overal hutje-mutje gedaan om te overleven. Heel veel, of bijna alle, jongelui van tussen de 20-40 jaar hebben we de laatste jaren zien opleven, iedereen kwam weer aan het werk, echt bizar hoe het leven hier de laatste vier jaar veranderde, positief.

En nu? Banen weer weg, oudjes dood ... Met een half jaar werkeloosheidsuitkering van 650 euro per maand hou je het ook hier niet lang vol.

Ik snap het. Echt vreselijk. En dan duikt er in China een virus op en zijn ze weer terug bij af :\.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:25

Zo is ´t San. De crisis is hier echt zoveel dieper geweest nog dan in Nederland. Jij en je familie/vriend ok? Peet heeft waarschijnlijk licht corona gehad, maar alweer aan het werk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:59

MoniqueT schreef:
Zo is ´t San. De crisis is hier echt zoveel dieper geweest nog dan in Nederland. Jij en je familie/vriend ok? Peet heeft waarschijnlijk licht corona gehad, maar alweer aan het werk!

Ja, heel triest. Dit gat zal nog wat dieper zijn, denk ik.

Hier alles goed, tot nu toe. Mijn vriend werkt voorlopig de nacht (corona-maatregel), mijn sociale leven is nul, maar we zijn allemaal gezond. Fijn dat Peet weer oké is! Met jullie in Spanje ook alles goed?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:00

Naar omstandigheden, dan :\.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:06

Marie_Anne schreef:
Het CBS heeft een verwachting voor de economie berekend en vreest recessie. Afhankelijk van de beperkingen varieert de krimp van 1,2 tot wel ruim7%.
https://nos.nl/l/2328385

Ik hoop dat dit virus wordt aangegrepen om eens goed te kijken naar hoe we onze consumptiemaatschappij hebben ingericht. En dat we ons eens af gaan vragen of continu groei wel haalbaar en wenselijk is. Het gaat altijd ten koste van iets of iemand.

Als we er alleen maar met een recessie van afkomen dan komen we er economisch gezien er nog met een sisser vanaf.
Ik maak me wel ernstig zorgen over de mensen aan de onderkant die worden altijd het hardst geraakt bij een recessie.

Verder ben ik het helemaal met je eens. De consumptiemaatschappij is op termijjn niet houdbaar. Hopelijk zet deze ellende iets in gang.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:14

_San87_ schreef:
Naar omstandigheden, dan :.

Ja, allemaal gezond, Esmee woont tijdelijk hier (al vanaf december, relatie verbroken in de UK). Net terug uit Amerika, maar al 15 dagen na vlucht nu, dus afkloppen. In Nederland alleen Saskia verdrietig, zwanger, nog een week of vijf nu. Maar ze begint er wel in te berusten dat het veel bellen/skypen wordt.

Back on topic :-)