Opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:25

Tieme schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat chloor met zand of glas te maken heeft....
Dat zijn verschillende dingen.
Zand en glas is filtermateriaal voor
J in een zandfilter. Chloor is de chemicalie die je aan het water toevoegd om bacteriën en algen te voorkomen en de pH goed te houden. Is pH niet goed dan werkt chloor niet goed en is chloor niet goed dan kan je dat aan de pH gaan merken.

Chloor gooi je er in het begin is als shock en daarna chloor in een dispenser of in een drijver om het op peil te houden. Tussendoor af en toe een chloorshock voor momenten dat het te laag is of je problemen met het water krijgt.

Je kan er wel voor kiezen om IPV chloor, zout te gaan gebruiken maar dan moet je ook een zoutwatersysteem hebben.

Ja, dat was ik tegengekomen als alternatieven. Dus ipv chloor inderdaad.

KimD

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:23

Voor de mensen met zwembaden met aanzienlijke inhoud, laten jullie het zwembad staan of breken jullie het toch af?

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:25

Wij laten hem staan, en laten hem in het voorjaar leeg lopen en vullen hem dan weer met vers water. Is goedkoper dan met allerlei chemicaliën te proberen het water de hele winter goed te houden..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:03

Ik vind het idee zo zonde, nu hebben we maar een mini badje voor de honden (waar alsnog genoeg liters ingaan!). Maar om echt over de tienduizend liter water 'weg te kiepen' ergens vind ik dat vreselijk zonde.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:10

KimD schreef:
Ik vind het idee zo zonde, nu hebben we maar een mini badje voor de honden (waar alsnog genoeg liters ingaan!). Maar om echt over de tienduizend liter water 'weg te kiepen' ergens vind ik dat vreselijk zonde.

Is dit geen water dat je ergens anders nog voor kunt gebruiken als het chloor eruit is? Wellicht opslaan in regentonnen of gebruiken om de wc mee door te spoelen?

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:50

10.000 liter water is 10 euro..
Hier loopt het op het land op, heeft het gras er nog wat aan..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:05

Mariska_28 schreef:

Niet van het geld, wel de uiteindelijke verspilling.

Mijn hoofd en hart zijn het nog niet eens. :') Mijn zweetreet heeft wel een duidelijke mening. :=

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:08

KimD schreef:
Mariska_28 schreef:

Niet van het geld, wel de uiteindelijke verspilling.

Mijn hoofd en hart zijn het nog niet eens. :') Mijn zweetreet heeft wel een duidelijke mening. :=

Tja, dan moet je inderdaad geen zwembad nemen.. Ik compenseert het door nooit lang te douchen en de paarden (drinkwater) en tuin (sproeien) met water uit onze put te doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:39

KimD schreef:
Voor de mensen met zwembaden met aanzienlijke inhoud, laten jullie het zwembad staan of breken jullie het toch af?

Ik heb 'm vorig jaar laten staan en de winter door gezwommen in koud water.
Het water blijft in het winterseizoen verrassend helder ondanks dat de pomp er af is.
Sinds maart heb ik het water al iets van 4 keer verschoond wegens stuifmeel wat te fijn is voor de pomp.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:41

Mariska_28 schreef:

Ik laat 't ook zo leeglopen op m'n gras. Gaat 't weer lekker de droge bodem in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:37

Zaterdag was ie nog niet vol, maar mijn man ging er tot kniehoogte even in. Liep nog koud water in, dus heel stoer, maar niks voor mij.

Gister pas eind vd middag erin gegaan vanwege andere dingen. Het was koud. Mijn man was volledig door en ik stond er na 5min tot mn middel in.
Leuk, tennis setje mee en achter een balletje aan, val ik, volledig koppie onder, dus toch door, haha

We hadden een mooie plek, maar daar is eind van de middag wel schaduw en zelfs wat wind uit bos. Dat voelde boven water wat kouder nog.
Een andere plek is lastig, maar we zien volgend jaar wel. Dan moeten de paarden een hoekje inleveren. Krijgt ie nog tot laat de zon.
Nu was dit een makkelijke plek en hij warmt iets op.

Moet nog een test ding hebben en een thermometer. Maar blijkbaar zijn zwembadaccesoires net zo geliefd als de baden.........gaat overal hard.

In principe wilden wij het de schouwsloot naast ons in laten lopen. Daar is het zo weg. Hij staat niet dichtbij wei.
Kan het wel met de pomp eruit halen en elders verspreiden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:35

KimD schreef:

Laten staan is geen probleem als je een goed afdekzeil hebt. Leidingen laten leeglopen en een paar vlotters leggen tegen het kapotvriezen. Omdat het water donker staat blijft het helder. In het voorjaar pH controleren, chloor er bij en het is terug vertrokken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:50

Sclimpre schreef:
KimD schreef:

Laten staan is geen probleem als je een goed afdekzeil hebt. Leidingen laten leeglopen en een paar vlotters leggen tegen het kapotvriezen. Omdat het water donker staat blijft het helder. In het voorjaar pH controleren, chloor er bij en het is terug vertrokken.

Wat bedoel je met vlotters leggen?

Wat ik tegen mn man ze; Zolang het mooi weer is, wil je hem gebruiken. Wanneer het slecht wordt of veel regent krijg je hem eigenlijk niet meer goed droog om hem goed op te ruimen.

7000liter laten weglopen vind ik zonde, maar een paar maanden bewaren en volgend jaar weer verder vind ik ook ene vies idee, ondanks chloor, pomp, testen etc.

En we willen hem volgend jaar wel ergens anders neerzetten of een vast zwembad denk ik.

Wij willen voor de koude maanden een hot tub en zit nu te kijken of ik dan dezelfde kachel kan gebruiken om dit bad ietsjes te verwarmen.
Was gister al beter. ML heeft gewoon gezwommen, maar ik kwam niet verder nog. Water moet ook meer gemengd worden. Bovenkant wordt wel warm, onderin nog niet zo. Dus dat wij erin zijn, scheelt dan wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:10

Ik heb vorig jaar eind oktober de pomp eraf gehaald en het zeil er op. Drijvers in het water mocht het gaan vriezen. En ik heb gedurende de hele winter gemiddeld 2 keer per week gezwommen. Geen chemicalieen gebruikt, het water bleef gewoon uit zichzelf helder.
De problemen begonnen hier pas in het stuifmeelseizoen. Dat poeder is te fijn voor de pomp dus groen water. Ik heb het water dus in het voorseizoen een paar keer ververst.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:12

Vlotter is bv. zo iets : https://www.zwembadwater.info/product/w ... r-zwembad/
Maar je kan ook plastic waterflessen bebruiken.
De bedoeling is te vermijden dat je 1 grote ijsplaat krijgt die je zwembad dan kapotduwt.
Water laten overwinteren is niet vies als je het proper wegzet. Wat je in het voorjaar doet, nl filtreren en chloor toevoegen is net hetzelfde als wat de watermaatschappij in het groot doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:13

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:09

Wat voor afdekzeil gebruiken jullie? Wij hadden een zeil erbij gekregen maar die krijgen we niet zo vast dat hij niet in het water ligt. En dan krijgen we hem er niet in 1 keer vanaf waardoor alle viezigheid alsnog erin loopt. Oftewel: bad weer leeg kunnen laten lopen -O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:17

Ik heb deze:
https://www.buitenspeelgoed.nl/intex-ul ... d1d0e55%5D
met handige bevestigingsclips voor aan de standaards.
Er zitten echter wel gaatjes in zodat regenwater door kan en daardoor ligt ie dus ook in het water en heb je er niets aan om stuifmeel tegen te houden, maar groter herfstblad werkt natuurlijk wel.
Ik zou eigenlijk soortgelijk systeem willen maar dan met waterdoorlatende stof waar nu de gaatjes zitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:17

Ik dek gedurende de zomermaanden overigens niet af, dat ga ik pas vanaf de herfst weer doen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:57

Ik heb gewoon een zeil gekocht waar je ook gebruik van maakt als je gaat schilderen bijvoorbeeld. Die op maat geknipt en die maak ik dan strak vast met touw. Met een beetje tactisch los maken, lukt het me tot nu toe om eventueel vuil niet in het water te laten landen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:09

Die link ga ik eens bekijken elnienjo!

Hmm daar was ik ook al aan het denken ingedebruijn. Grootste probleem van deze is eigenlijk dat we hem niet goed strak er omheen krijgen. Hebben een rond bad van 3 m doorsnede.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 01:17

Wat doen jullie eigenlijk als er echt veel regen valt en bad zou overstromen? Gewoon wat laten weglopen??

Wij hebben een zwarte afdekhoes, maar die zou inzakken en heeft gaatjes. Wij hebben hem gevuld tot de streep, dus hoger lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb overal gezocht, maar kon in winkels niks meer vinden. Alles uitverkocht. Mijn man heeft bij zijn werk om de hoek een test setje van Welkoop meegenomen. Het is mini pool?? Zit een doorichtig doosje in met kleurtjes en 2 soorten tabletjes.
PH getest was goed. Maar broom en chloor kwam ik niet uit.

Mijn man heeft net nog gezwommen, maar voor mij was het te koud. Komt wel met nog wat dagen zon erop.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 04:16

superpony schreef:
Wat doen jullie eigenlijk als er echt veel regen valt en bad zou overstromen? Gewoon wat laten weglopen??

Wij hebben een zwarte afdekhoes, maar die zou inzakken en heeft gaatjes. Wij hebben hem gevuld tot de streep, dus hoger lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb overal gezocht, maar kon in winkels niks meer vinden. Alles uitverkocht. Mijn man heeft bij zijn werk om de hoek een test setje van Welkoop meegenomen. Het is mini pool?? Zit een doorichtig doosje in met kleurtjes en 2 soorten tabletjes.
PH getest was goed. Maar broom en chloor kwam ik niet uit.

Mijn man heeft net nog gezwommen, maar voor mij was het te koud. Komt wel met nog wat dagen zon erop.

Wij hebben het zwembad al begin juni opgezet en tegen dat het zwemweer werd was het idd veel te vol door de regen, maar geloof me, bij de eerste keer zwemmen klotst een groot deel van het water er vanzelf uit :) .Tenzij je een zwembad met zo'n opblaasrand hebt, da's lastiger denk ik. Maar door het zwemmen en zeker met kinderen die er ook in spelen staat het waterpeil nu zelfs ietsje te laag bij ons door al het water dat over de rand klotst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:28

Door die gaten bovenin loopt het teveel er zo uit en idd als je er zelf dan ook nog in duikt dan klotst het er wel uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:49

Ow, oke. Dan zijn wij te voorzichtig. Het is met een frame, maar wij zijn erg rustig, ik ben veel te bang dat ie knapt.

Als ik hem het hele jaar zou laten staan en dan kijk hoeveel water we hier hadden met die erge buien, dan lijkt het me wel wat veel. Gelukkig staat ie wel op het hoge deel achter ons huis. Naast ons huis ligt de grond iets lager en was het een soort meer. Ligt wel wat grond op nu en de heuvel voor de paarden etc.