Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:07

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:11

Ik vind het zelf wel een goede ontwikkeling dat horeca etc straks verplicht is om over te gaan op alternatieven. En er worden ook echt steeds betere alternatieven ontwikkeld.
Raken mensen vanzelf wel vertrouwd mee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:15

XxLMMxX schreef:
Ik vind het zelf wel een goede ontwikkeling dat horeca etc straks verplicht is om over te gaan op alternatieven. En er worden ook echt steeds betere alternatieven ontwikkeld.
Raken mensen vanzelf wel vertrouwd mee.

Precies! Op deze rietjes staat groot #geenplastic. Echt goed!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:15

Sting schreef:
En je kan ook de holle spaghetti gebruiken heb ik net geleerd!
https://www.jumbo.com/barilla-bucatini- ... /27796PAK/
Deze!
Was voor een bruiloft aan het googlen; het stel wil cocktail inhoud /accessoires, en ik ga duurzame rietjes geven! Meer suggesties welkom trouwens :)

Daar ga je wel extreem langzaam door drinken. Ik heb deze spagetti in huis en een drankje ermee drinken is geen doen.

8nnemiek

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 07:51

Ik ben nog steeds érg blij met mijn glazen rietjes <3
Ik stoot ze regelmatig tegen het glas aan, roer ermee door de ijsklontjes, ben er niet heel voorzichtig mee, maar ze zijn sterker dan verwacht! En het drinkt echt heel fijn.
Alleen kan ik me voorstellen dat ze voor kinderen en bv gehandicapten niet veilig genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:25

Danique_G schreef:
Ik wil dit jaar heel graag nog effectiever compenseren (voorgaande jaren al mijn vliegreizen gecompenseerd door bomen te planten). Is er nog een effectievere manier? Of kennen jullie een betrouwbare website?

Wij compenseren elke maand 1 ton co2 en komen zo op 12 ton per jaar (we stoten ongeveer 8 ton uit, hebben we berekend), dat kost rond de 10-15 euro per maand. We doen dat via goldstandard.org dat is betrouwbaar en naast Co2 compensatie help je ook mensen in ontwikkelingslanden. We kiezen elke maand een ander project via goldstandard.
We hebben bijvoorbeeld een project voor veilig drinkwater in Rwanda gesteund deze maand. Niet alleen zorgen betere putten (en onderhoud daarvan) voor veilig drinkwater en hoeven mensen veel minder ver te lopen, ook hoeven ze niet meer (op een houtvuurtje of slecht kooktoestel) al het water eerst te koken, en dat bespaart dan de Co2. Er staan allerlei van dergelijke projecten op :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 11:02

Super leuk berichtje kreeg ik binnen vandaag:
Via ASN Bank kon je een watertest aanvragen om een beek/meertje in de buurt te testen, en daar werden duurzaamheidspakketten verloot onder de deelnemers.
En ik heb er eentje gewonnen :D
Ik ben heel erg benieuwd wat erin zit!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:36

Qua kleding wil ik toch eens wat advies vragen. Wat ik nu in mijn kasten heb hangen, draag ik op tot ze versleten zijn. Maar toch moet ik natuurlijk hier en daar wat vervangen. Zo moet ik voor de winter eigenlijk wat nieuwe hemden hebben (die voor onder een trui, die simpele).

Voor het idee. Voorheen kocht ik bij de Zeeman 14 stuks voor iets van €20,00. Daar doe ik zo'n 3 jaar mee en dan zijn ze weer op.

Maar nu, als ik ecologisch wil, kost één hemd al minstens €20,00 per stuk - althans op de websites die ik tot nu toe heb bekeken. Als ik daar 14 van moet hebben... Ik ben eerlijk ik vind dat echt te veel geld. Dat zie ik liever in het spaarpotje voor het huis waarvoor ik aan het sparen ben. Plus daar moet ik flink wat maanden voor sparen dan.

Hoe gaan jullie daarmee om? Want enerzijds wil ik wel duurzame kleren maar niet ten koste van maanden sparen/spaarrekening. Snappen jullie mijn dilemma? Kijk, als ik het geld nu had liggen... Maar wij bezuinigen al zo veel mogelijk op allerhande zaken en dan blijft deze uitgave eigenlijk nog steeds onverantwoord in mijn ogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 11:52

Ik snap dat heel goed ja. Voor mij geldt hetzelfde; is draag graag verantwoorde kleding, maar ga er geen bergen geld aan uitgeven tenzij het echt iets is dat onverslijtbaar is.
Ik koop redelijk veel bij C&A, maar dan de bio katoen producten. Biokatoen wordt niet gespoten met gif, en dat is niet alleen beter voor het milieu en de insecten, maar ook voor de mensen die daar ermee werken en voor het drinkwater in die landen, en natuurlijk ook voor ons zelf.
En vaak kijk ik eerst eens tussen de uitverkoop spulletjes, daar zit ook nog vaak bio katoen spul bij.

Maar een groot deel van mijn kleding krijg ik van mijn zusje. Die is regelmatig op vanalles uitgekeken helaas, en de dingen die ik leuk vind mag ik hebben.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:56

Wat ik nog wel eens door mijn hoofd heb laten schieten is dat je dan bijvoorbeeld ze wél bij de Zeeman koopt, maar dan een bedrag doneert aan een goed doel, ecologisch gezien. Dan ben je niet de 20 euro per stuk kwijt, maar heb je toch bijgedragen (ook al koop je de 'slechte' hemden van de Zeeman).
C en A heeft ook ecologisch katoen, wellicht zit daar nog wat bij? Hier een selectie van tops die Cradle-to-Cradle zijn of bio-katoen https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/dame ... genumber=1

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:58

Ik kijk ook naar de levensduur, in dit geval zou die qua prijs richting 14x die van de zeeman hemdjes moeten zijn. Anders verbruik je misschien wel duurzaam(er) geproduceerde materialen, maar niet minder qua gewicht en volume, terwijl de conventionele productiemethodes steeds dichter naar duurzaam gaan (alleen al uit noodzaak).
De hoeveelheden totaal zijn net zo goed een milieubelasting als de productiemethodes zelf. Combi goedkoop en geheel opgebruiken is daarmee ook een vorm van duurzaamheid. Qua in elkaar zetten zegt de prijs van het product weinig over hoe de arbeiders in de kledingfabriek behandeld worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:04

Dat wist ik niet van de C&A, bedankt voor de tip. Moet ik toch eens vaker daar maar binnen toe.

Doneren doe ik niet meer, tenminste niet direct aan de organisatie zelf. Kennissen van mij helpen bij veel projecten en daar geef ik bijvoorbeeld kleding en dekens aan mee. Maar sinds algemeen bekend is dat het geld verkeerd terecht komt, houd ik het liever bij mij. Spijt mij dat ik daar hard in ben geworden.

Dat zeg je mooi Tamary. Volledig opdragen en dan naar Cuba of poetslappen is natuurlijk ook wel weer een vorm van duurzaam.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:14

Minder kopen, tweedehands kopen, zelf maken en kleding opdragen. Maar dan nog steeds vind ik het belangrijk dat mijn kleding ook onder voor de medewerker goede omstandigheden gemaakt wordt. En ja, daar betaal ik voor. Ik kan ook niet van 2 stuivers per dag rondkomen, waarom zou ik dat wel van iemand verwachten die mijn kleding maakt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:17

Minder kopen en opdragen doe ik sowieso. Wat mij te groot wordt gaat naar goede doelen toe en wat te slecht is worden poetslappen.

Ik snap je laatste zin, maar wij hebben wel iets meer aan rekeningen te betalen waardoor ik toch bij de eindstreep wel positief moet blijven. Hoe graag ik ook zo duurzaam mogelijk wil leven.

Edit, voor zelf maken moet ik ook allerhande dingen aanschaffen en cursussen volgen. Dat zie ik voor mij niet zitten, ben ik ook eerlijk in.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:21

magda_90 schreef:
Qua kleding wil ik toch eens wat advies vragen. Wat ik nu in mijn kasten heb hangen, draag ik op tot ze versleten zijn. Maar toch moet ik natuurlijk hier en daar wat vervangen. Zo moet ik voor de winter eigenlijk wat nieuwe hemden hebben (die voor onder een trui, die simpele).

Voor het idee. Voorheen kocht ik bij de Zeeman 14 stuks voor iets van €20,00. Daar doe ik zo'n 3 jaar mee en dan zijn ze weer op.

Maar nu, als ik ecologisch wil, kost één hemd al minstens €20,00 per stuk - althans op de websites die ik tot nu toe heb bekeken. Als ik daar 14 van moet hebben... Ik ben eerlijk ik vind dat echt te veel geld. Dat zie ik liever in het spaarpotje voor het huis waarvoor ik aan het sparen ben. Plus daar moet ik flink wat maanden voor sparen dan.

Hoe gaan jullie daarmee om? Want enerzijds wil ik wel duurzame kleren maar niet ten koste van maanden sparen/spaarrekening. Snappen jullie mijn dilemma? Kijk, als ik het geld nu had liggen... Maar wij bezuinigen al zo veel mogelijk op allerhande zaken en dan blijft deze uitgave eigenlijk nog steeds onverantwoord in mijn ogen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om ipv 14 hemden 7 hemden te nemen van de Zeeman en 7 van een duurder duurzame merk. (Sowieso vind ik 14 hemden veel :o maar ik draag ze nooit )
Daarnaast vind ik het ergens ook duurzaam dat je er 3 jaar mee doet.
Maar stel dat je met het alternatief 5-6 jaar doet dan haal je het er ook uit.
Het is misschien nu een investering maar de eindstreep is uiteindelijk weer anders dan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:24

Ik heb de zwarte was apart en die verzamel ik op, vandaar 14. Ik was eens in de 2 weken de zwarte was. Omdat ik snel zweet trek ik ook snel een schone aan. :o

True. Ik snap je punt. Ik ga sowieso bij de C&A kijken voor de tips die gegeven zijn, want duurzaam of niet ik ga geen 20 euro of meer spenderen aan maar een hemdje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:26

Kaka schreef:
Minder kopen, tweedehands kopen, zelf maken en kleding opdragen. Maar dan nog steeds vind ik het belangrijk dat mijn kleding ook onder voor de medewerker goede omstandigheden gemaakt wordt. En ja, daar betaal ik voor. Ik kan ook niet van 2 stuivers per dag rondkomen, waarom zou ik dat wel van iemand verwachten die mijn kleding maakt?

En ik hier in NL ook niet, maar daar zijn de prijzen iets anders. Kijk naar de percentages van het inkomen per kostenpost ipv absolute bedrag. Er zijn daar nog steeds mensen die geen geld hebben, maar een gezonder dieet en leefpatroon dan wij (al werken die mensen meestal niet in zo'n fabriek).

En het komt vaak voor dat zeeman spul door dezelfde fabriek in elkaar gezet wordt als bv levi's, andere kwaliteit stof misschien, maar productiekosten en arbeidsomstandigheden hoeven niks af te wijken. En als dat merk geen mensen ter plekke heeft om er op te letten worden ze keihard opgelicht en besteed die wel goede fabriek het werk deels uit ivm winstmarge en meer werk kunnen aannemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:35

Daarom let ik persoonlijk op dit soort info: https://www.dilling.nl/Duurzaamheid/Gep ... in-Europa/ of deze: https://www.rankabrand.nl/duurzame-ling ... int+Basics

Nog steeds niet waterdicht, misschien staan ze keihard te liegen, maar ik heb hier meer vertrouwen in dan Levi's.

Om nog terug te komen op kosten: ik wil niet oordelen, want ik kan in niemands knip kijken. Maar ik denk dat het niet reëel is te verwachten dat je voor de prijzen die Zeeman vraagt (die het bij mijn weten trouwens helemaal niet zo slecht doen) voor kleding, ook iets kunt kopen wat in Europa op GOTS gecertificeerde wijze is geproduceerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:47

Oordeel dan dus inderdaad maar niet. ;)
Het leven vraagt om veel dure dingen (tandarts, fysiotherapie, auto die net stuk ging maar wel nodig is voor het werk, straks een huis kopen). Wat je kunt bezuinigen (het leven thuis wordt al steeds minimalistischer en bewuster) gaat dus naar het potje voor het huis.

En ja, 20 euro en 14 stuks of 20 euro en 1 stuk. Voor iemand die blij is met iedere cent die überhaupt gespaard kan worden, is dat een groot verschil.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:56

oOoh kun je het ook niet langzaamaan verwisselen? Ik neem aan dat de hemden niet allemaal tegelijk kapot gaan?

Dat je nu 1 koopt van het duurdere merk die beter is, een paar goedkope en zo steeds meer je kast uitbreid naar duurzaam? (Kun je ook eerst checken of het duurderde hemd ook lang goed blijft :x )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:02

Nouwja, ik ben zo'n miep die al veel hemden heeft gerepareerd met naald en draad. Eigenlijk hadden ze al weg gemoeten maar ze waren imo nog te goed. :o

Zodra ik kan, kijk ik even bij de C&A voor de bio katoenen hemden, inderdaad in de hoop dat het een goede kwaliteit is.

Sowieso gaat niet ineens mijn garderobe eruit hoor. Dat is veel te zonde en te duur ja. Wat nu vervangen moet worden, daar komt een duurzame exemplaar voor in de plaats.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:42

Ik zou inderdaad ook eerst even uitproberen of ze wel fijn zitten enzo! Want er 14 kopen die je na een maand weer vervangt omdat ze kriebelen werkt ook niet erg duurzaam, haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:43

True. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 12:47

Ik heb mijn gewonnen duurzame pakket binnen :D
Afbeelding

Best leuk, zeker omdat ik net van plan was om Seepje en de bamboe tandenborstel graag eens wilde testen.
Kent iemand dat boek toevallig? Ik ben benieuwd of er nog goede tips in staan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:19

Dat is iig lekkere chocolade :9. Niet verkeerd zo'n pakket.

Ik heb wel eens met het boek in mijn handen gestaan, het kreeg goede recensies. Veel tips qua keurmerken en merken.