lucifertje schreef:1: uit eten met vriendengroep. Stel A zegt: wij betalen ons eigen eten. Prima, geen probleem. Komt de rekening, is het goedkoper om te splitten dan dat ze hun eigen deel zouden betalen
2: bevriend stel van mijn ouders:
- auto zo oud dat ze nog lood bij moeten mengen als ze moeten tanken.
- ski’s zo oud (van hout) dat degene die ze slijpt ze niet meer wilde slijpen. Bood hem mijn 1 jaar oude ski’s voor 50€ aan, nee nee hij wilde ze gratis.
- skipak wat zo oud is dat de gaten erin vallen afplakken met ductape om het pak volgend jaar gewoon weer te dragen.
-
meerijden naar Italië maar geen benzinekosten of kopje koffie trakteren.
Dit zijn toch wel de ergste die me bij zijn gebleven.
Jezus, soms kan ik nog begrijpen dat mensen vergeten om iets te geven als ze meerijden met de auto, maar als je met iemand mee naar Italië gaat kan je toch zelf ook wel bedenken dat het duur is..
Tot voor kort dacht ik er ook niet bij na, dacht dat het wel zou meevallen qua prijs om naar Italië te rijden (ging met een vriendin gaan), dat viel toch vies tegen.

Ben je nog goedkoper af met het vliegtuig als je in de juiste periode gaat.
Mijn moeder is ook heel gierig maar ik kon niet direct op een voorbeeld komen toen ik eerst reageerde.
Maar een hele tijd geleden vertelde mijn vader dat ik als peuter/kleuter heel vaak gewoon afgedankte kleren droeg die mijn moeder had gekregen. Blijkbaar had de opvang begeleidster ooit gezegd tegen mijn vader dat ik er erger bijliep dan de Turkse kinderen (op school), auw.

(Komt overigens wel wat racistisch over, maar bon.)
Dan ook mijn moeder, altijd maar zagen over geld om de kleinste dingen. Geld voor kleren voor mij was te veel, schoenen kocht ik pas nieuw als er praktisch gaten in zaten. (Zo had ik op zeeklasse in het lager met te kleine schoenen kunnen lopen, wat deden mijn voeten zeer. Want mijn nieuwe mochten natuurlijk nog niet vuil worden.) Maar dan wel een belachelijk dure, lelijke Japanse kast kopen van zeker meer dan 2000 euro. En dan zogezegd geen geld hebben. (En oh, ook overdreven dure zetels, was volgens mij van een speciaal Italiaans merk ofzo, dan is er plots geld.)
Ook eten halen van de voedselbank, tot de voedselbank er kort geleden achter kwam hoeveel geld zij nog op haar spaarrekening heeft. Goh ja wat verwacht je, er zijn wel mensen die het harder nodig hebben.
En dure leren tasjes kopen van over de 200 euro. Kijk, geen problemen mee, maar ga dan niet klagen dat je geen geld hebt.
(Waar ik dan overigens NIET tegen kan, maar misschien wel wat egoïstisch is van mij. Is dat ze soms ook mijn kleding/schoenen gebruikt. Daar kan ik zo pissig om worden, van mijn spullen blijf je af. Ook al gebruik je het niet meer, dan vraag je het. Zoals nu ook mijn jas voor paardrijden, ook al rij ik geen paard meer, wil ik niet dat iemand eraan zit. Handig natuurlijk als je moeder dezelfde maat heeft.. Nu gebruikt ze ook altijd mijn trainingsbroek om te gaan lopen, oké geen probleem mee ik gebruik hem toch niet meer. Maar zoveel geld kost zo'n broek toch echt niet... )
Of als ik haar eens vroeg om voor mijn paard iets de helft te betalen (Bv. tandarts) was het ook eerst een heel gezaag wat mijn vader allemaal nog wel moest betalen.
Altijd als ik iets vroeg voor geld voor kleding was het 'En je vader dan, geeft die nog iets?!' Goh, mijn vader zit zo diep in de schulden dat hij geen eigen adres meer kan hebben of ze komen zijn huis leeg halen, maar ja, ik zal mijn vader even gaan lastigvallen.

Maarja, dan kreeg ik wel weer te horen dat mijn vader niks om mij gaf omdat hij mij geen geld geeft. (Wat hij overigens soms wel nog doet, maar tegenwoordig niet meer vaak. Verdien zelf ondertussen ook wel een beetje.)
Of als kind zijnde moest ik ook altijd de geld zaken tussen haar en mijn vader gaan oplossen, ondertussen ben ik er wel mooi klaar mee. Dat ze haar eigen gezeik maar oplost.
Overigens ook voor mijn 18de verjaardag, waar ik heel lang naar uitgekeken had maar nu eigenlijk niet meer veel om gaf had ik ten minste wel 'iets' verwacht van mijn moeder. En ik wil nu niet ondankbaar klinken want ik vind dat je soms gewoon blij moet zijn met wat je krijgt. Maar ze had dus tickets voor Pukkelpop kunnen krijgen voor 20 euro (toen ze haar rechten nog had bij de voedselbank enzo

).
Maar de tweede dag wou ik niet meer gaan omdat ik liever op een hond wou passen. Kreeg ik toch een heel gedoe over me heen dat ze die kaartjes toch niet voor niks gekocht heeft zeker?! En dat ik ze mooi mocht terugbetalen en blablabla. Verdomme, TIEN euro...
Uiteindelijk heeft ze ze zelf verkocht. Maar voor mijn 18de had ik toch wel wat 'meer' verwacht.
(Al moet ik toegeven dat ik het later nog heb kunnen gebruiken toen mijn fiets gestolen was en ik graag een mountainbike wou. Dan komt 'maar jij hebt nog niks voor mijn 18de verjaardag gegeven' goed te pas. Slecht kind dat ben.
)Wat dan wel weer tegenstrijdig is is dat mijn moeder gerust wekelijks sushi meeneemt van de winkel als ik het vraag, vroeger ook nog een nieuw zadel voor mijn paard gekregen en dure wedstrijdkleding... Zal zijn als ze in haar goede bui is zeker of om haar humeur te compenseren. [Edit] Ik realiseer me ook net dat dat meestal enkel is als zij erbij is, dan kan ik wel dingen krijgen. Maar om bepaalde redenen dus, ga ik niet graag met mijn moeder winkelen. x)
(Al is mijn moeder hier gewoon ook een stereotype persoon zoals de mensen hier in het topic. Zou terug gaan als ze 10 cent te weinig gekregen heeft.
Zo had ik ook eens voor een meisje dat uit Duitsland kwam met mijn kortingskaart al onze spullen afgerekend zodat zij ook minder moest betalen. Nuja, wist ik natuurlijk niet meer hoeveel zij mij eigenlijk moest geven. Dus ze had me gewoon maar 'iets' gegeven. Gaat mijn moeder al direct klagen tegen mij dat ik wel moet zien dat ze me genoeg teruggeven en blablabla... Nuja moeder, gelukkig wil ik niet zijn zoals jou, die twee euro die ik misschien nog moest kan ik gerust missen.)
Waarschijnlijk is dit een ongelooflijk lang zeikbericht geworden, mijn excuses.