Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:19

8nnemiek schreef:
Lezen er hier nog steeds mensen mee die vegetarisch eten of vegetarisch zelfvoorzienend (willen) leven?
Ik heb vandaag een facebook groep aangemaakt voor vegetarisch zelfvoorzienend leven:
https://www.facebook.com/groups/170507773567362/
Ik hoop dat het geen probleem is dat ik die hier even deel :D
Hopelijk vind ik nog meer mensen die het leuk vinden om daar mee te kletsen, want ik ben nog het enige lid tot nu toe :+

leuk :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 17:01

Ik zag je groep ook voorbij komen op de Permacultuur facebook Annemiek! Leuk!

Volgende week weer de eerste zaadjes voorzaaien voor de moestuin *\o/*

Hebben hier mensen nog tips voor het verspreiden van stal(mest) of compost over je land zonder dat je direct een tractor aan moet schaffen? Op een manier dat je het een beetje gelijkmatig voor elkaar krijgt zonder dat je het gras verstikt?

Zijn hier ook mensen die bijen houden?

8nnemiek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:44

Mijn vader is vroeger imker geweest en zou graag weer bijen houden, maar omdat we hier op het platteland wonen met nauwelijks bloemen in de buurt en veel gewassen die gespoten of genetisch gemodificeerd zijn in onze buurt worden geplant heeft dat hier niet zo veel zin en raak je snel volken kwijt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:56

Wij willen het wel gaan doen, maar niet voordat we een extra stuk land gekocht hebben (en dus is het de komende jaren nog niet aan de orde). Het wordt hier helemaal platgespoten door de boeren, dus we willen voldoende eigen bloemen kunnen leveren (en waar we de korf willen, ligt nu nog direct tegen het land van de grootste spuiter aan).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:15

Dat wil ik ook heel graag, imker zijn. Helaas is dat op de plek waar ik woon niet mogelijk. Je hebt wel stadsimkers, maar daar is mijn dorp dan weer niet stads genoeg voor, om aan zoiets te beginnen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:53

Stille meelezer haakt even in, we zijn bio-boeren die zelf niks met bijen houden hebben, maar kregen wel de vraag van een beginnende imker of hij zijn kasten op onze grond mocht zetten en dat vonden wij hartstikke leuk. We hebben hem een flink perceel te geven wat in natuurbeheer zit dus krijgt volop de kans om te bloeien en groeien. We krijgen er verder niks voor maar het voelt wel goed en vind het vreselijk leuk dat ze het gevraagd hebben.
Waarmee ik dus maar wil zeggen, als je imker wilt zijn zou ik me niet te veel laten beperken door waar je woont, vraag gewoon eens rond waar je kasten neer zou mogen zetten. Nee heb je, een enthousiaste ja kun je krijgen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:25

Ik heb een imker cursus gedaan en mijn oom is imker. Toch doe ik het niet om bijen te nemen. Het is echt onwijs veel werk. Ik zorg ervoor dat de wilde bijen het ook leuk kunnen hebben bij ons.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:25

Moonfight schreef:
Ik zag je groep ook voorbij komen op de Permacultuur facebook Annemiek! Leuk!

Volgende week weer de eerste zaadjes voorzaaien voor de moestuin *\o/*

Hebben hier mensen nog tips voor het verspreiden van stal(mest) of compost over je land zonder dat je direct een tractor aan moet schaffen? Op een manier dat je het een beetje gelijkmatig voor elkaar krijgt zonder dat je het gras verstikt?

Zijn hier ook mensen die bijen houden?

wat dacht van je van een gewone kruiwagen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 19:57

Tuurlijk Antheman, ik ga niet mest met de hand naar de wei brengen :+ Het gaat om het verspreiden ervan.

Wij gaan binnenkort 250 vierkante meter aan 'wilde' bloemen zaaien. Nu weet ik niet zo goed hoeveel voedsel de bijen nodig hebben. En of dit genoeg is om ze jaarrond happy te houden. Wij wonen ook vrij landelijk maar hier een daar zijn wat braakliggende stukken waar wel groeit en bloeit. Zou dat voldoende zijn?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:07

Moonfight heb je ook paarden thuis die aan de lange lijnen kunnen, met een sleepje er achter? Sleep kun je evt zelf maken van auto banden. Zo trainde ik de menpaarden voordat ze in t span gingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:12

Wat ik zo kan vinden is dat je moet rekenen op minimaal 1000m2 bloemen (inclusief wilgenkatjes e.d.), dus inclusief wat braakliggende stukken land waar wat bloeit en bermen die bloeien (mits ze niet platgespoten worden) zou dus wel voldoende kunnen zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:19

Een houten balk met autobanden en/of kettingen er aan is idd. mooi om met een paard te slepen. Een balk met kettingen kan je ook prima zelf trekken trouwens. Mijn zus doet het ook wel met de zitmaaier, die hakselt het mooi en strooit het egaal rond. Kan natuurlijk niet met heel hard aangestampte mest, dat zullen de messen waarschijnlijk niet leuk vinden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:33

Bedankt mizora! We hebben net ook 30 wilgen aangeplant :D Zonder dat ik wist dat bijen daar ook gelukkig van worden

Geen paardjes aan huis helaas. Maaier is ook nog wel een idee, zeker als het mooi droog spul is.

Het gaat trouwens niet om mest wat al in de wei ligt. Maar om (stal)mest wat al deels of geheel gecomposteerd is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:01

Moonfight schreef:
Tuurlijk Antheman, ik ga niet mest met de hand naar de wei brengen :+ Het gaat om het verspreiden ervan.

Kruiwagen leegkieperen en uitharken. Desnoods slepen.

Ik werk al jaren de compost op de wei en in de moestuin weg.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:33

Elise: ik ben echt heel benieuwd hoe 't gaat bevallen met de bokjes! Toevallig kregen wij van 't weekend 't aanbod om enkele jonge bokjes van melkgeiten over te nemen. Weet nog niet of we 't gaan doen i.v.m. de ontsnappingsdrang van die beesten :+

Vorig jaar heb ik ook een workshop over 't houden van bijen bijgewoond. Iets wat voor de verre toekomst nog op ons lijstje staat. Durf er nu nog niet veel zinnigs over te zeggen. :Y)

Qua mest willen wij 't met de aanhanger gaan uitrijden en dan iemand erop die 't eraf schuift. Momenteel rij ik alles de moestuin in en ga dat binnenkort onder frezen. Mijn tuinkas moet nog opgezet worden, maar dan kan ik ook beginnen met zaaien *\o/*

Vanavond de zelf gemaakte katenspek roken, ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:05

Onze buurman heeft 5 hectare aan onkruid en bos en een imker heeft daar meerdere kasten staan.
Ik vind het mooi en interessant, maar zelf houden doen we niet.

Heeft iemand hier ervaring met het (laten) looien van huiden tot kleedjes?
Er komen straks 3 mooie geiten huidjes vrij en ik heb naar 3 verschillende adressen een mail gedaan met prijsopgave. De eerste was 87,50 euro per huid. Best duur dus.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:15

Zo, dat is een beste prijs! Zo groot is zo'n huid ook weer niet.
Hier heel verschillende resultaten met zelf looien. Sommige konijnen kwamen er prachtig uit en deden niet onder voor gekocht bont, sommige kon ik weg gooien... overigens heb ik ook een begin gemaakt met het schoonmaken van een van de koeienhuiden hier, maar het slachthuis had zo slordig gevild dat daar eigenlijk geen beginnen aan was.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:40

Ik ken hier iemand die bijen houdt. Interessant, maar klimatologisch erg aan de grens van het ( on) mogelijke. Tenzij het een beetje doorzet met het broeikaseffect zie ik me het zelf niet oppakken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:36

Kuggur schreef:
Ik ken hier iemand die bijen houdt. Interessant, maar klimatologisch erg aan de grens van het ( on) mogelijke. Tenzij het een beetje doorzet met het broeikaseffect zie ik me het zelf niet oppakken.

Volgens mij is Zweden ook wel zo'n beetje de max waar de honingbijen voorkomen.

Heeft er iemand hobbymatig melkgeiten? Kan diegene me bijpraten over t werk, hoe bewaar je melk bijv, om op te sparen voor de kaas?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:42

Niet zelf maar vrienden. Ik begrijp dat simpelweg invriezen goed werkt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 13:52

Geiten en schapenmelk kan je goed invriezen inderdaad :j Ik vind het zelf ook een erg interessant onderwerp maar zelf geen ervaring mee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:56

Ja, dat las ik net, om t in te vriezen. Dagelijks melken lijkt me nog wel lastig. Ik bedoel, tegen etenstijd is t hier spits, alles moet gevoerd, incl de mensen. Enig idee hoe lang ik daarmee bezig ben? En als ik een weekeinde weg ben en ik heb oppas, is dat makkelijk over te dragen bijvoorbeeld?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 14:00

Volgens mij hangt dat ook heel erg af van of het dier goed meewerkt en hoe goed je zelf kan melken. Als je een dier melkt terwijl er nog jongen bijlopen dan is het wat makkelijker om een keer over te slaan. Veel mensen doen bijvoorbeeld snachts de jongen apart en dan smorgen eerst melken. Maar als je dan geen tijd hebt kan je ze gelijk weer bij elkaar zetten. Maar zodra deze gespeent zijn moet je wel echt melken. Anders is het erg oncomfortabel voor het dier.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:04

Moonfight schreef:
Volgens mij hangt dat ook heel erg af van of het dier goed meewerkt en hoe goed je zelf kan melken. Als je een dier melkt terwijl er nog jongen bijlopen dan is het wat makkelijker om een keer over te slaan. Veel mensen doen bijvoorbeeld snachts de jongen apart en dan smorgen eerst melken. Maar als je dan geen tijd hebt kan je ze gelijk weer bij elkaar zetten. Maar zodra deze gespeent zijn moet je wel echt melken. Anders is het erg oncomfortabel voor het dier.

Dank je ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:38

Een voordeel van geiten tov koeien is dat ze na het krijgen van kids véél langer blijven melken.
Maar dan moet je wel consequent blijven melken neem ik aan. In het algemeen een nadeel van melkend vee; je bent erg gebonden.