wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:42

oomens schreef:
Dat de aandacht van de genoemde organisaties bij de veehouderij ligt, kan ook gewoon een kwestie van aantallen zijn.
Alle zielige mopshondjes en eenzame cavia's en obesitaskatten en komgoudvissen samen zijn nog niet een fractie van alleen het aantal kippen in Nederland (ruim 105 miljoen in 2016).
De vleesvarkens, runderen, geiten, schapen, nertsen, etc. zijn dan nog niet eens meegeteld.
Bovendien is de doorloopsnelheid van veel dieren in de veehouderij (behalve misschien de melkkoeien) stukken hoger dan van de meeste huisdieren. Die 105 miljoen kippen van afgelopen jaar zijn hoogstwaarschijnlijk bijna allemaal andere dieren dan de 106 miljoen die een jaar eerder geteld werden (slechts 2,3 miljoen van de 46,2 miljoen leghennen waren ouder dan 20 maanden), terwijl een flink deel van de huisdieren die vorig jaar geteld werden, ook dit jaar nog in leven zijn. Over een langere periode bekeken wordt het verschil in aantallen tussen de veehouderij en de huisdieren dus alleen maar groter.

Bijkomend punt is nog dat die 105 miljoen kippen (en alle varkens, koeien, etc.) op een relatief klein aantal bedrijven leven en dat het dus betrekkelijk eenvoudig is om regelgeving te controleren en handhaven. Dat laatste is praktisch onmogelijk bij de huisdieren, die allemaal met een of enkele per adres worden gehouden.

En waar worden die statistieken van huisdieren op gebaseerd? de veehouderij wordt namelijk aan alle kanten gecheckt op aantallen en hier valt ook niet onderuit te komen. Als ik een huisdier in een achterkamertje koop, dan zal die broodfokker dat echt niet ergens gaan melden. Als ik een hond koop en niet aangeef bij de gemeente, zal niemand dat weten zolang er geen controle komt en ga zo nog maar door.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:07

oomens schreef:
En als je die laatste uitkomst eens maal een paar duizend doet?
En als je erbij bedenkt dat het konijn waarschijnlijk lichamelijk in orde is en niet aan het einde van 6 weken 'op' is?

Maal 1000…maakt voor het dier helemaal niets uit, die heeft daar geen weet van.
Dat konijn in dat kleine hokje is er lichamelijk ook niet goed aan toe. Ze kunnen heel oud worden in een ruimte waar ze net hun kont in kunnen draaien.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:21

juval schreef:
Ik vraag mij soms oprecht af wat het doel is van de bewegingen die zich hard maken om de boeren in Nederland dwars te zitten?

Dan bedoel ik de mensen die partijen als Wakkerdier, PvdD ed. steunen.
willen deze partijen dat alle veehouderijen uit Nederland verdwijnen? zou dat beter zijn voor het dierenwelzijn?
Is het de bedoeling dat de hele mensheid veganistisch gaat leven?

Even heel zwart wit hoor, maar zo komt het op mij over.

mijn doel is hier om de discussie (hopelijk respectvol) op gang te brengen en mensen te laten beseffen wat er gebeurt als ze deze partijen blijven steunen.

als de boeren/veehouders uit Nederland zouden verdwijnen zullen voor onze voedselvoorziening afhankelijk worden van het buitenland. willen we dat?
wat doet dat met de voedselveiligheid en de prijs?

de landbouw is van groot belang voor de economie, in de export en ook in de werkgelegenheid.
als in Nederland geen boeren meer zouden zijn heeft dat grote gevolgen voor veel sectoren (voerfabrikanten, loonwerkers, machinefabrikanten en leveranciers,bouwbedrijven, veehandelaren, vee-artsen etc etc)

het dierenwelzijn is in Nederland al op uitzonderlijk hoog niveau, nergens anders in Europa of de wereld zijn zoveel regels en wetten. De controles zijn erg streng en de boetes bij overtreding hoog.
een fabel uit de wereld proberen te helpen: in Nederlands vlees of zuivel zitten geen hormonen of antibiotica!!!

Ik ben nog niet zo heel lang boerin, maar het bedrijf van mijn vriend is al vele generaties in de familie, zoals zoveel boerenbedrijven. We boeren met passie, het is een levensstijl. Hard werken voor weinig geld, dat geeft niet, maar het weinig respect en waardering doet wel pijn. Dat we worden gezien door een aantal partijen (met helaas veel aanhangers en een groot marketingbudget) als op geld beluste dierenmishandelaars, daar word ik verdrietig van.

barst los, waarom?

Als je al begint met 'anti boerenpartij' maak je natuurlijk mogelijk al wat los. ;)
En dat het dierenwelzijn in de Nederlandse veehouderij er het best voor staat, t.o.v. de rest van de landen, zegt misschien eerder iets over hoe slecht het dan elders wel niet moet zijn! ;)
Ik denk dat de mensen die een beest onverdoofd, ritueel slachten ook vinden dat ze we heel respectvol mee omgaan!
Waarmee ik maar wil zeggen dat de dierenhouder dat moeilijk van zichzelf kan bepalen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:33

Vind jij dat je respectvol met je dieren omgaat sflj? Zo ja, waarom kan jij dat dan wel voor jezelf bepalen en een veehouder niet?

Magrathea

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:19

Eeeeh daffie, eieren zijn wel letterlijk de menstruatie van een kip hoor :+ Het is het afstoten van een onbevrucht ei. Dat kan je zorgwekkend vinden oid maar het is gewoon waar.
Overigens bestaan er voor zover ik weet geen diëtistenopleidingen waar vegetarisme/veganisme expliciet gepromoot wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:54

Magrathea schreef:
Eeeeh daffie, eieren zijn wel letterlijk de menstruatie van een kip hoor :+ Het is het afstoten van een onbevrucht ei. Dat kan je zorgwekkend vinden oid maar het is gewoon waar.
Overigens bestaan er voor zover ik weet geen diëtistenopleidingen waar vegetarisme/veganisme expliciet gepromoot wordt.

En waarom wordt er dan net zoveel voedingsstoffen in dat ei geinvesteerd als wanneer het wel bevrucht is?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:22

tamary schreef:
Magrathea schreef:

En waarom wordt er dan net zoveel voedingsstoffen in dat ei geinvesteerd als wanneer het wel bevrucht is?

Waarom wordt bij een mens het baarmoederslijmvlies helemaal klaargemaakt voor het nestelen van een bevruchte eicel?
Ik gok dat het zich 'ververst'. De kippen in eierbedrijven leggen ook onnatuurlijk veel eieren, van zichzelf legt een kip maar 1-2x per week dacht ik.
Het lijkt me sowieso sterk dat het leggen van eieren een andere functie heeft dan dat het het gevolg is van de menstruatiecyclus van een kip :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:24

Maakt het iets uit, een eitje is gewoon lekker :D
Overigens leggen kippen die niet in pluimveehouderijen leven ook veel vaker een ei hoor. Wij hadden vroeger ook al kippen en dan moest je toch stevig dooreten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:41

Nou die van mijn ouders lagen in hun beste periode gerust elke dag een ei. Gelukkig waren het 3 krielkipjes en had je voor een fatsoenlijke uitsmijter zo 8 eieren nodig. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:08

Inderdaad, de kipjes vroeger bij ons buiten legde ook elke dag een eitje.
En inderdaad een eitje is gewoon lekker, wat het dan ook mag zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:11

Dat was het punt van discussie niet :+
Blijkbaar is het onacceptabel dat diëtisten leren dat een ei voortkomt uit de cyclus van een kip...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:16

Omdat de kippen zo gekweekt zijn. Heel vroeger legden kippen inderdaad maar weinig eieren en meer rond de broedse tijd of hoe heet dat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:22

Een kip is geen zoogdier en heeft ook geen baarmoeder maar een soort holte. Dus dat ze ongesteld zijn is al niet waar. Er hoef immers niets geruimd te worden.
Ongesteld bij ons is als een eitje niet is bevrucht en de baarmoeder weer schoon gemaakt moet worden.
Bij een kip komt dat ei toch wel, bevrucht of niet.
Maar die kwats komt uit de green hapiness, moet ik nog meer zeggen? -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:44

Damned schreef:
Omdat de kippen zo gekweekt zijn. Heel vroeger legden kippen inderdaad maar weinig eieren en meer rond de broedse tijd of hoe heet dat.

Wat is 'heel vroeger' dan?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:07

Vroeger is nu als je naar wilde hoenders kijkt: 10 tot 15 eieren is ongeveer één legsel, daarna gaan ze broeden. Dat is de natuur. En ja, worden ze geroofd dan kunnen ze wel doorleggen in het wild, maar daar zit al snel een grens aan. Volgend jaar weer proberen anders komen de kuikens uit in een ongelukkig seizoen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:43

bruintje123 schreef:
Een kip is geen zoogdier en heeft ook geen baarmoeder maar een soort holte. Dus dat ze ongesteld zijn is al niet waar. Er hoef immers niets geruimd te worden.
Ongesteld bij ons is als een eitje niet is bevrucht en de baarmoeder weer schoon gemaakt moet worden.
Bij een kip komt dat ei toch wel, bevrucht of niet.
Maar die kwats komt uit de green hapiness, moet ik nog meer zeggen? -O-

Heh? Bij ons komt het eitje ook wel, bevrucht of niet. Dat is het hele punt.
Als men dit heeft overgenomen van TGH vind ik het bijzonder dat er blijkbaar veel diëtisten al zijn opgeleid met dit idee, met die uitspraak kwamen ze vorig jaar namelijk pas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:46

Nee dat is niet het hele punt, bij ons wordt de zaak zuiver gemaakt bij een kip niet. Hoeft ook niet.
Diegene die beweren, diëtist of niet dat het vergelijkbaar is met een menstruatie heeft zoogdier en gevogelte niet helemaal goed begrepen geloo

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:32

Naar mijn idee is het volstrekt overbodige informatie of het nou wel of niet de "menstruatie" van een kip zou zijn. Feit is dat een ei zeer voedzaam is en dat er meer dieren zijn die eieren jatten uit een nest. Volgens mij heeft een lichaam, die dat ei moet verwerken, er lak aan of het nou wel of geen menstruatie is :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:00

Ei is gewoon lekker.
En dat het uit een kont van een kip komt kan mij roesten. _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:11

Precies :)
Het is lekker, is gezond er zijn ontzettend veel variaties mee te maken.
Dus inderdaad maakt mij ook niet uit.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:18

Mensen die denken dat eieren o zo gezond zijn komen zelf uit een ei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:33

Ja, iedereen komt toch uit een ei?(cel)?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:36

amoj schreef:
Ja, iedereen komt toch uit een ei?(cel)?

:')

Ik sta te popelen om de argumenten van Lillith24

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:59

Flauw van mij ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:29

Het is weer een heel volwassen discussie :n
Eieren zijn choresterolbommen, en welke essentiele vitaminen er dan in ei zitten die je nergens anders uit kunt halen moet ik nog tegenkomen