khirshanta schreef:Je moet de vreemde gezichten eens zien als ik mijn mening verkondig- dat het toch prima is om open relaties te hebben? Of meerdere relaties tegelijk? Als je de ander er maar niet mee kwetst.
Wat voor geaardheid, met hoeveel mensen je wat dan ook wilt doen, in welke vorm van relatie- wat een onzin!
'maar het is tegennatuurlijk' (wordt vaak nog gezegd wanneer men denkt dat ik daarvoor ontvankelijk ben)
het gaat om liefde, in al haar facetten en invulling. Is dat tegennatuurlijk?
Wat maakt het uit met hoeveel mensen je een vorm van liefde deelt?
Voor veel mensen maakt het helaas (te) veel uit. Jammer. Dat geeft zo'n nutteloze druk en zo'n stigma waar het niet hoeft te zijn.
Inderdaad; vreemde gezichten, veroodeling, ´tegennatuurlijk´**, sprongen naar conclusie op non-basis. Voor veel mensen, de meeste in mijn eerst hand-ervaring als poly, maakt het veel uit terwijl het hen helemaal niet betreft!! Angstagressie wellicht? of afgunst? of??
Twee opmerkingen die ik het meeste hóór* zijn verwijten over van twee walletjes eten en wel de lusten en niet de lasten hebben. Liefde is helemaal geen onderwerp.
@Callisto; schoppen naar vreemdgaan en huwelijk? Over niet-huwelijken en vreemdgaan is gewoon minder en minder heldere info.
Ik merk slechts op, daarbíj dat ik het
vind voor wie het wel werkt, dat het voor veel niet werkt en het imo
is dat er niet meer invullingen gelijkwaardig mogelijk zijn.
Dat nota bene terwijl poly huwelijken van buíten wel degelijk wettellijk erkend worden.
Ik zie echt niet waarom poly huwelijken niet erkend zouden kunnen worden. Daar zijn alleen morele motieven voor en die worden zo DUS, via rechtsongelijkheid, opgelegd aan iedereen.
Jij vindt dat goed, ik vind dat fout.
* Over wat er achter onze ruggen wordt opgemerkt is echt niet voor te stellen. Soms horen we daar wat direct van wanneer er teveel gedronken is. Het gezegde ´hoe de waard is´ is zó van toepassing. Opvallend verschijnsel trouwens is dat noch ik noch geen van mijn lieven teveel drinkt.
** de ethnografische atlas toont aan dat juist de flexibiliteit van Homo sapiens in deze dé kritische succesfactor in onze evolutie is.
@Chawi;
Citaat:
Dat gezegd hebbend, vind ik ook weer dat als zoiets niet bespreekbaar is binnen een huwelijk/relatie of dat het gesprek voor beide partners niet tot conclusie leidt waar beide partners zich in kunnen vinden. Deze twee personen dus ook niet (meer) bij elkaar passen. Als dan één van de partners besluit om vreemd te gaan, is dus het vreemdgaan niet de oorzaak van de scheiding.
Helemaal goed verwoord imo.
Dat betrof ook het verhaal van de dame wat ik weergaf.
Verder is het door de aangenomen hogere moraal van het sexclusief monogame model bepaald niet zo laagdrempelig bespreekbaar. Daar zijn hier op Bokt meer dan voldoende ´als mijn man* dat zou willen kan hij gelijk oprotten´ voorbeelden van.
* op Bokt zitten nu eenmaal veel meer vrouwen. Bij mannen is het precies zo.