Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:18

musiqolog schreef:
Huertecilla schreef:
Wat betreft het geen keuze hebben.
Klopt.
Gedeelde smart dan echter geen halve smart maar dubbele of driedubbel zelfs.
Zij ongelukkig, de rest ook ongelukkig en wel verplicht ~~}>
Wat dachten jullie van sati/suttee?

Ooit gehoord van reductio ad absurdum?

Ja en dat kan helpen om de crux te zien :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:23

josien_m_ schreef:
Zo'n mechanisch model past lang niet naadloos op menselijk gedrag en op het leven. Dat is per definitie grillig, oneerlijk en onverwacht.
Gevoelens veranderen, mogen er soms niet zijn van jezelf of van anderen. Toch vinden mensen allemaal wegen om er mee om te gaan. Of door hun waarden bij te stellen, of door hun gedrag bij te stellen. Wat beter is voor die persoon, kan een ander niet zeggen. Mensen gaan liefde voelen en geven maar gelukkig zijn er meerdere soorten liefde en kunnen die naast elkaar bestaan.

Zelforganiseren op de rand van een chaos.

Citaat:
Wat je echt werkelijk uit liefde doet, is volgens mij goed. Doe je het om andere redenen, plicht, verwachtingen, moraal, dan lijkt het me twijfelachtiger.

_/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:24

Huertecilla schreef:
tita schreef:
Als ik die vrouw was hadden we het er al lang over gehad..... Vindt haar net zo goed egoïstisch

Lijkt MIJ evident ja.

Als je van je partner houdt, wil je dat hij zij gelukkig is. Wanneer jij niet in dat geluk kan voorzien dan wacht je niet af tot de bom een keer barst. Lijkt MIJ.

Wat betreft de ooit gemaakte afspraken; daarvan bestaan de randvoorwaardes niet meer.
Verder; dan NOG geldt het bovenstaande.

Ik zie wel een complexe situatie maar dat vrijwel uitsluitend door twijfelachtige maatschappelijke opvattingen.
Zie Jane Eyre: Dat was speelde bijna twee eeuwen terug maar anno nu moreel ruimdenkender??? Niet veel blijkbaar -O-
Ik zie nl ook liefde welke een drama voor alle drie draagbaarder kan maken.
Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat liefde veel facetten kent en mijn glas is > half vol.

Bigamie is strafbaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:30

Bigamie is strafbaar.[/quote]

Bigamie. ....een paar gestolen kussen en wat verhitte berichtjes. ...en verliefde gevoelens

Dat is strafbaar. ...ik rol echt helemaal om van het lachen :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:35

Huertecilla schreef:
musiqolog schreef:

Ooit gehoord van reductio ad absurdum?

Ja en dat kan helpen om de crux te zien :)*

Nee, het is een drogreden.

Als jij jezelf in de fik steken op één lijn stelt met je doodzieke partner de ellende van een vreemdgaande man besparen, kan dat maar één ding betekenen: je kunt de pijn van een ander niet voelen. Die ander moet maar begrip voor jou hebben. Jouw eigen welzijn is toch veel belangrijker.

Redeneringen van dit type komen veel voor bij narcisten. Neurotypische mensen leven zich onmiddellijk in andermans pijn in, de narcist stelt zijn eigenbelang centraal en heeft het gevoel dat anderen daaraan gedienstig moeten zijn. Misschien heeft josien_m_ wel gelijk als ze zegt dat jij eens met een psycholoog/psychiater moet praten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:40

Ik maak zo'n zelfde situatie nu van redelijk dichtbij mee (ook een Bokker). Ik zou bijna zweren dat ik je ken TS, maar een paar dingen in het verhaal kloppen niet... :)

Maar mocht je dus degene wel zijn dan bij deze ook de reden waarom ik wat minder contact met je heb op dit moment. Ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk om mee om te gaan. Ik probeer heel erg hard om de situatie te nemen zoals ie is en niet te oordelen, maar ik vind het persoonlijk zo ontzettend moeilijk om daar blanco in te staan. Iets in mij vind het gewoon 'niet juist'.

Maar ik wil je ook niet kwetsen. Het is jouw keuze, het is zijn keuze. Hij heeft het met zijn vrouw besproken. Alleen ik ben gewoon erg bang voor het feit dat je je hart verliest aan iemand die daar totaal niet aan toe is op dit moment en dat je erg gekwetst raakt en dat ik daar niet 'iets aan heb kunnen doen'. Want dat zou mij erg pijn doen. En ik wil niet iedere keer negatief doen. Je moet ook gewoon je verhaal kwijt kunnen. Alleen dan wellicht bij mensen die daar wel beter mee om kunnen gaan dan ik op dit moment.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:43

A3a1 schreef:
Citaat:
Bigamie is strafbaar.

Bigamie. ....een paar gestolen kussen en wat verhitte berichtjes. ...en verliefde gevoelens

Dat is strafbaar. ...ik rol echt helemaal om van het lachen :+
Voor je verder rolt je verbindt zelf nu dingen die er helemaal niet staan.

Bigamie is strafbaar...

een paar gestolen kussen (eerst was het maar een en nu al een paar..? en van gestolen kussen kun je hier al niet eens spreken al helemaal niet als je nu zelf al komt met verhitte berichten en verliefde gevoelens.. iets dat ts ook zelf beaamt) benoem je zelf. De opmerking bigamie ging rechtsstreeks in op een andere post en niet op die van jou.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:44

Nee, de vrouw die sutti wil plegen moet met een psych praten!

En ja, ik zie enige overeenkomst met sutti: is het goed om jezelf in naam van liefde, op te offeren? Of moet je omwille van jezelf doorgaan met het leven? Ben je loyaal tot en MET de dood?
Sutti is als ritueel ontstaan, er was dus grond voor.
Zo raar is het niet, iedereen die een geliefde verliest, heeft het vreselijk zwaar en wil soms bij tijd en wijle zelf niet doorleven.

Bigamie is strafbaar omdat het een juridische constructie is. Gelukkig zijn we wel vrij in het vinden van onze geliefde(n)!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:49

Maar bigamie Sammie....kom op....echt dit topic wordt te absurd voor woorden....
Bigamie :+

Je hebt gelijk met deze klets kan ik me niet verbinden.

Bigamie whahaha

Jezelf wat minder serieus nemen en wat relaxter leven, scheelt veel ellende in de wereld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:54

A3a1 schreef:
Maar bigamie Sammie....kom op....echt dit topic wordt te absurd voor woorden....

Bigamie whahaha

Jezelf wat minder serieus nemen en wat relaxter leven, scheelt veel ellende in de wereld.

Als je niet respectvol kunt reageren, wil je je dan buiten de discussie houden?

Furrow

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:59

Ik vraag mij af als het puntje bij paaltje komt dat mensen het toelaten. Ik heb het nog nooit in een palliatieve situatie gezien, toestemming om na de dood verder te gaan wel. Wel inderdaad vaak als de vrouw dement is en in een gesloten afdeling zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:02

A3a1 schreef:
Maar bigamie Sammie....kom op....echt dit topic wordt te absurd voor woorden.....

Ik merk uit je post dat je mijn reactie niet helemaal goed hebt begrepen. Als je dit topic te absurd voor woorden vind raad ik je aan dit topic te verlaten. Op dit moment draag je, door je manier van reageren, sowieso weinig contructiefs bij. En dat maakt de sfeer er niet beter op. Wat vervolgens weer jammer is voor de rest.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:10

Jullie nemen jezelf te serieus ja.
En het wordt inmiddels lachwekkend, erg lachwekkend.

Niet de bijdrage die je wilt.

Nee natuurlijk is het niet fijn dat iemand omrolt van het lachen om je bijdrage.

Maar gezien de eerlijkheid die hier zo gewenst wordt, zou de bijdrage moeten kunnen.

Wat is constructief?
In het dagelijkse leven moet ik zo vaak lachen om volstrekt belachelijke dingen.
Of er wordt godzijdank ook vaak om mij gelachen.

Maar dit topic is echt te absurd aan het worden.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 28-04-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:10

lieveli schreef:
A3a1 schreef:

Bigamie whahaha

Als je niet respectvol kunt reageren, wil je je dan buiten de discussie houden?

Nou begrijp de reactie wel.... TS heeft 1 keer gezoent met de beste man..... Nu 25 pagina's verder wordt er gesproken over bigamie, sati en suttee....
Er wordt gesproken over hoe walgelijk TS en de man zijn en hoe slecht ze als mens voorkomen....
Vandaag de dag zijn er dagelijks mensen op het nieuws die vele malen erger hebben gedaan en onder het zelfde kopje "walgelijk" vallen..... Dat mensen TS en haar situatie in een zelfde gedachte plaatsen als slechte mensen VIND ook ik een erg dramatische statement!

Over dat mensen met ALS geestelijk nog helemaal bij zijn en daardoor ook dezelfde persoon.... Daar ben ik het niet mee eens..... Ook geestelijk veranderen mensen door pijn, afhankelijkheid, beperkingen etc etc....

Heeft z'n vrouw ervoor gekozen? Nee natuurlijk niet..... Maar de man ook niet..... Het is een oliebol situatie voor alle partijen en naïef om te denken "dat doe je GEWOON". Niks in deze is gewoon en voor allen een lastige tijd

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:12

Naar aanleiding van dit topic ga ik het mijn man vanavond tóch maar eens vragen, dan weten we het iig zeker.

Ik denk als ik ons een beetje in kan schatten dat we de ander een uitlaatklep best zouden gunnen maar NIET stiekem. Dat is geen liefde in mijn ogen. Als je iets niet aan je partner denkt te kunnen vertellen uit angst voor ruzie oid zit het niet goed en zou je jezelf achter de oren moeten krabben. Maar goed dat is mijn mening...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:13

Sorry hoor maar wat is sati en sutty?

En sommigen lijken door te hameren op wat hij of zij vindt en lijken er compleet aan voorbij te gaan dat ts inmiddels een zeer goede keus gemaakt heeft m.i.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:14

Vumana89 schreef:

En sommigen lijken door te hameren op wat hij of zij vindt en lijken er compleet aan voorbij te gaan dat ts inmiddels een zeer goede keus gemaakt heeft m.i.

Weduweverbranding. Van hindoeïstische vrouwen werd eeuwenlang verwacht dat ze mee op de brandstapel gingen liggen als hun dode man gecremeerd werd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:15

musiqolog schreef:
Vumana89 schreef:

Weduweverbranding. Van hindoeïstische vrouwen werd eeuwenlang verwacht dat ze mee op de brandstapel gingen liggen als hun dode man gecremeerd werd.

Jeetje.
Weer wat geleerd....

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:17

Antwoord was al gegeven
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 28-04-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:18

A3a1 schreef:
Jullie nemen jezelf te serieus ja.
En het wordt inmiddels lachwekkend, erg lachwekkend.

Niet de bijdrage die je wilt.

Nee natuurlijk is het niet fijn dat iemand omrolt van het lachen om je bijdrage.

Maar gezien de eerlijkheid die hier zo gewenst wordt, zou de bijdrage moeten kunnen.

Wat is constructief?
In het dagelijkse leven moet ik zo vaak lachen om volstrekt belachelijke dingen.
Of er wordt godzijdank ook vaak om mij gelachen.

Maar dit topic is echt te absurd aan het worden.

Wat is er dan mis om dat op een normale manier te zeggen.. ipv 'ik rol om.. dit is absurd'.. Het voegt niks toe! Voor dat soort mensen heb ik een plaatje in mn profiel staan. Lees het even door en zie hoe ver je gekomen bent.

Overigens snap ik wel hoe dat deel van de discussie daar is gekomen. Erg hypothetisch voor situatie van ts dat wel.. En de helft van die discussie lees ik al niet eens, want dat staat op de foeilijst. Weduweverbranding.. niet aan mij besteed!

Buiten dat deel wordt hier nog wel wat meer besproken. Ook dingen die voor ts persoonlijk nog van toepassing kunnen zijn. Dus te absurd voor woorden..? Kom.. Er zijn vast wel betere dingen (je hond, je sandwich) te doen dan je gebrek aan het vinden van de juiste woorden op een dergelijke manier te ventileren.

Concluderend ts heeft al een beslissing gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-04-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:19

Een aantal jaar geleden?
Djeeez...
Ik dacht dat het tot geschiedenis behoorde... maar dank beide voor de info...
Ik ga het maar eens lezen op internet.

Sorry mods voor de off topic vraag maar ik denk dat dit wel handig is te weten voor meer bokkers die eventueel willen deelnemen aan dit topic.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:19

Ik zou echt niet weten of ik het mijn vriend gun. Echt niet. Ik vind dat zo lastig, ik wil mijn liefje niet delen. Maar ook niet beperken. Wie dan leeft wie dan zorgt denk ik, komen we in die situatie dan moeten we dat bespreekbaar maken. Mits hij behoefte heeft aan een ander want ook dat kun je niet voorspellen.

Sammie

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:21

Hier denken we er allebei hetzelfde over.. Nu nog hopen dat ALS of wat dan ook ons nooit zal treffen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:23

Ik reageer even heel kort.
Ik zorg voor mijn vriend. Hij zit in de palliatieve fase van zijn ziekte.
Hij gaat met de dag achteruit.
Maar ik heb echt geen tijd om nieuwe vriendschappen of andersoortige relaties op te bouwen.
Daar staat mijn hoofd niet naar.
Ik heb het al druk genoeg met voor hem te zorgen en daarnaast mijzelf psychisch gezien staande te houden.
TS ik gun je alle geluk van de wereld maar ik vraag me af (en dat is met mijn eigen ervaring in het achterhoofd ) of meneer wel zuiver op de graad is en wel eerlijk tegen je is.
Wanneer je intensief mantelzorgt (is dat een woord?) Heb je bijzonder weinig tijd voor jezelf en dat beetje dat er is heb je nodig om op te laden. Niet om iets gecompliceerds als een verliefdheid en hoe daar dan mee om te gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:25

Verliefd worden kan altijd. Dat is je overkomen TS. Je bent verliefd geworden op een voor jouw aantrekkelijke man die in een zeer kwetsbare positie in zijn leven verkeert. Los van wat iedereen vind over de "gehuwde" situatie is er nog iets anders wat ik je wil meegeven. Deze man heeft verdriet, verdriet over het verlies (nu al) van zijn maatje, over het aanstaande overlijden van zijn echtgenote, over het niet bij jou kunnen zijn hoe vaak en wanneer hij wil en misschien nog wel meer zaken. Kortom; het emotionele leven van deze persoon staat nogal op zijn kop. En dan ben jij daar. Een goed luisterend oor, een begripvolle jonge vrouw..... hij wordt gek op jou. Gek op jou terwijl hij zelf behoorlijk emotioneel door elkaar wordt geschud. Dit hoeft niet te betekenen dat hij niet echt gek is op jou, maar het kan zo zijn dat jij de afleiding bent die hij nu nodig heeft. Maar ik denk dat je nuchter genoeg bent om dit zelf ook al 3 keer bedacht te hebben. Veel sterkte toegewenst. En vooral veel sterkte toegewenst met alle veroordelingen die je naar je hoofd geslingerd krijgt.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 28-04-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt