Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:12

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:39

secricible schreef:
https://www.facebook.com/boerburgertwee ... ts&fref=ts
Toevallig werden er vandaag fotos gepost van de binnenkant van een melkveebedrijf. Ik moest daardoor aan dit topic denken.

Vreselijke beelden. Kalfjes die alleen in een super klein hok staan. Koeien die op elkaar staan. Dit is een vlees/melkfabriek, geen boerderij. Ik snap niet hoe iemand hier trots op kan zijn. Verplaats je in gedachte deze situatie naar honden, of katten of mensen, dan is het spontaan niet meer acceptabel. Niemand kan beweren dat de koeien hier natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dat is gewoonweg niet mogelijk. In dat opzicht dus zeker verwaarlozing.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:52

De kalverhokken zijn idd klein.
Maar de koeien staan op de foto's net met z'n allen te drammen aan het voederhek omdat er gevoederd wordt dus ja dan staan ze bij elkaar.
Je ziet de rest van de stal niet.

Die pagina is trouwens wel heel geschikt om een inside beeld te krijgen. Je ziet daar hoe dieren gehouden worden en er wordt indien gewenst ook uitleg gegeven over het hoe en het waarom.
Mooi initiatief vind ik.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 02-02-16 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:57

Zoals al ik hier al eerder heb gevraagd maar geen antwoord heb gekregen, wat is dan wel het ideale beeld voor de koeien en de kalfjes op een boerderij/vleesvee bedrijf?
Ik zit dit topic met veel bewondering te lezen hoeveel onwetendheid er blijkbaar nog is ten opzichte van de boeren en gezondheid van koeien en kalfjes. Zelfs al word er uitgelegd over het hoe en waarom is het nog niet goed. Dus vraag me echt af wat dan het ideale beeld is Hoe het zou moeten zodat alle beesten ook gezond blijven. Brand los!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:18

Ik denk dat het ideale beeld is om bij een vleesveebedrijf seizoensgebonden te laten kalven, op een grote weide met open toegang tot de stal waar binnen krachtvoer en eventueel extra ruwvoer bijgevoerd wordt en daardoor de koeien dagelijks in contact komen met de boer, het liefst met vastzetrek zodat de koeien daar gewend aan zijn, iedere koe zijn "eigen" portie brokken kan opeten en direct de mogelijkheid is tot het aanbrengen van anti-vliegmiddelen, ontworming, medische behandeling, ev. inseminatie als er geen stier tussen loopt. Homozygoot hoornloze stieren gebruiken, selecteren op een flinke heupbreedte en pas extreme spiergroei na de geboorte.

Eind van de zomer de kalveren spenen en de koeien in een natuurgebied of weiland op afstand zetten zodat ze elkaar niet meer horen, zien of ruiken en de kalveren, voor wie het vaakst het grootste trauma is, nog op bekend en meer beschut terrein zijn. Dan ook direct de stierkalveren van de vaarskalveren scheiden en beide groepen een flinke paddock met zand beschikbaar stellen in directe verbinding met de stal (de stieren van dan 1.5 jaar hebben elders in het land gestaan of op de stallen met continu toegang tot de zandpaddock zonder toegang tot de weide. De vaarskalveren hebben de zandpaddock ook ter beschikking gehad maar in combinatie met de weidegang). De weide van de vaarskalveren mag alleen open als de kwaliteit van het land nog goed genoeg is, anders ruimschoots ruwvoer bijvoeren.

De stallen kunnen ligboxenstallen met koematrassen zijn, ligboxenstallen met diepstrooisel of potstallen, eventueel met een tweedeling van roosters achter de voerrekken en pas daarna potstal. Puur betonnen, houten of rubber roosters zijn onvoldoende.

Ik denk dat dit voor mij behoorlijk dicht bij het ideaalplaatje komt. De stallen hoeven niet ontzettend groot te zijn door de paddock die erbij zit, inclusief paddock minimaal 16m2 per koe maar binnen is 4m2 voldoende. Per koe/kalf minimaal 360m2 land, maar vanwege de mestwet zit je al snel aan 1000m2 per koe.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:44

Ik zou bij vleesvee geen ligboxen willen gebruiken. Hoornloos hoeft van mij ook niet persé.
Het hele jaar rond buiten lopen ook niet persé (grond moet het ook toelaten).

Wat ik als vrij dicht bij het ideale vind is het systeem dat de grotere vleesveeboeren hier gebruiken.
Grote (groooote) schuren, meestal uit hout. De 'voorwand' bestaat uit houten planken met toch vrij grote kieren, voor de ventilatie, achtermuur kan hout of steen zijn, zijmuren zitten grote schuifpoorten in.
Vooraan een voeder/vastzethek, dieren staan op beton (verhoogd) aan het voederhek, daarachter potstal met steeds een droge propere strolaag bovenop. Schuur in compartimenten verdeeld om groepen (per stier, jonge/oudere koeien, moment van afkalven etc) te kunnen maken.
Achter de potstal aansluitend een paar kleinere compartimenten (stro) met kalverpoorten, kalveren kunnen vrij in en uit deze compartimenten, koeien niet. Zieke koeien kunnen eventueel hier afgezonderd worden. Achter deze compartimenten een smalle doorgang om koeien veilig van compartiment te verplaatsen of rechtstreeks naar de keizersnedebox te leiden (want ja een vleesveehouder moet voorzien zijn op keizersnedes, ook al komt het niet veel voor, keizersnedebox kan ook gebruikt worden om koe te verzorgen).

In de zomer op de weide maar niet te afgelegen.
Afspenen idd kalveren op stal (makkelijk te scheiden met de kleinere compartimenten), koeien op de weide. Indien er afgespeend wordt bij het binnenkomen in de herfst, koeien in koeienstal, kalveren rechtstreeks in afmeststal of opfokstal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:03

dazzy schreef:
Zoals al ik hier al eerder heb gevraagd maar geen antwoord heb gekregen, wat is dan wel het ideale beeld voor de koeien en de kalfjes op een boerderij/vleesvee bedrijf?
Ik zit dit topic met veel bewondering te lezen hoeveel onwetendheid er blijkbaar nog is ten opzichte van de boeren en gezondheid van koeien en kalfjes. Zelfs al word er uitgelegd over het hoe en waarom is het nog niet goed. Dus vraag me echt af wat dan het ideale beeld is Hoe het zou moeten zodat alle beesten ook gezond blijven. Brand los!

Met alle respect: ik begin liever op een ander punt.
Voor mij is een absoluut ideaalbeeld van een vleesbedrijf "dat het niet bestaat" - utopia, dus.

Okee, daarna is het compromissen sluiten.
Blijft staan, dat als we met 7 miljard mensen op aarde allemaal een paar ons vlees per dag willen eten, dat je fiks op zowel milieu eisen als dierenwelzijnseisen moet inleveren.
(Moeder aarde kan best 7 miljard mensne goed te eten. geven, maar dan moeten ze niet allemaal als rijke, verwende westerlingen willen eten. - En heel erg veel mensen willen dat dus wel. Dat geeft problemen.)

En ik wil graag geloven dat boeren hun best doen - maar voor mij is de kern van de zaak dat je het als individuele boer simpelweg niet echt goed KUNT doen.
Niet uit onwil, niet iets waarvoor je de boer verwijten kunt maken - maar *zoveel* vlees 'produceren' voor 7 miljard mensen (NL is een voedsel exporterend land) dat gaat niet op een ideale wijze.

Ook al doe je als boer je best, het blijft onmacht. Als je rond wil kunnen komen van je bedrijf, wat je goed recht is, zo niet je plicht - ben je aan handen en voeten gebonden. Omschakelen naar de biologische sector is geen sinecure, ook. dan heb je te maken met Europese regelgeving en nog extra keurmerkregels bovendien en de garantie dat je bedrijf dat aankan is er ook al niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:57

Voor mij is het ideaalbeeld ook helemaal geen veebedrijven.
Ik heb ook geen enorme problemen met wat hobbyboeren die wat dieren in hun wei hebben lopen. Al die akkers met maïs en voederbieten omgooien tot natuurgebied, grasland en akkers voor plantaardig menselijk voedsel.. En vlees alleen nog voor degene die echt niet zonder kunnen, als luxeproduct, bv alleen op zondag zoals mijn opa vroeger ook leefde :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:23

amoj schreef:
Misschien omdat wij keihard werken terwijl we verlies draaien en in de ogen van de burgers het nog niet goed doen, terwijl Nederland vooruitstrevend is qua veehouderij.
Is niet echt leuk als je passie constant afgekraakt wordt en wij afgeschilderd worden als dieren beulen.

Dit is waar. De consument is degene die ze feitelijk dwingt om hun vee dusdanig te houden op een manier waarbij de boer uit de kosten komt en misschien er nog wat van kan leven. Erg laf gedrag om als consument dan altijd boeren te beschuldigen want dat is wél wat gebeurt.

Daarnaast krijgen boeren subsidie van Europa om te blijven bestaan. Kregen ze dat niet, moest het voedsel ook omhoog in de prijs. Dus feitelijk worden de voedselprijzen kunstmatig laag gehouden.

Wat zou ik graag willen dat de grenzen dicht gingen voor import van vlees en zuivel. Dat we geheel zelfvoorzienend waren daarin, maar dat boeren dus ook weer kleinschalig konden bestaan. En kalfjes gewoon bij de moeder konden blijven.
Geen vlees meer in de schappen uit Argentinië, maar gewoon hollands vlees.
En dan kon Europa ons ook niet meer sommeren om ons gezonde vee af te maken als er ergens een keer weer de pleuris uitbrak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:39

puur interesse: is dat überhaupt haalbaar in NL? Zelfvoorzienend worden voor vlees en zuivel? Als veel zuivel drinkend land met veel inwoners op relatief weinig grond. Dan moeten we dus misschien minder vlees gaan eten en meer groente. Kunnen we al die groente dan wel zelf verbouwen? Of stel je voor die dan wel te importeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:50

Dat is al eens onderzocht :j Nederland kan prima zelfvoorzienend zijn als we niet zo veel vlees en zuivelproducten zouden eten.
Enige 'probleem' als je geen voedsel meer importeert: geen bananen, sinaasappels en andere soorten exotisch fruit en voedsel meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:00

heb je daar bronnen van? Ben wel nieuwsgierig namelijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:12

Oh jee, dan moet ik eens heel diep gaan graven in mijn geheugen :+
Ik ben dat vorig jaar eens ergens tegen gekomen, een heel artikel er over, maar geen flauw idee meer waar :=
Ik ga eens kijken of mijn computer de site toevallig nog heeft onthouden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:22

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:53

Wij zijn een zeer grote exporteur van vlees en zuivel. We moeten alleen veel voer importeren om dat te bewerkstelligen.

Als we helemaal zelfvoorzienend willen worden zal er inderdaad geschoven moeten worden. Er komt 3 ton soja, 5 ton doperwten, 25 ton spinazie, 9 ton tarwe of 45 ton aardappelen (gemiddeld 16 ton groenten) van een hectare af. Nederland had in 2013 2.110.000 hectare land.

1 brood is 500g meel en gemiddeld eten Nederlanders een kwart brood per dag. Dus 8 mensen van 1kg, dus 2 miljoen kg tarwe per dag is 81.000 hectare tarwe.

We schijnen ook 140kg aardappelen per persoon per jaar te eten, dus 50.000 hectare aardappelen. Groenten komt neer op 73.000 hectare, 100-150g soja per dag is 50.000 hectare. ik zit nu op iets meer dan 10% van de beschikbare landbouwgrond. Ik denk dat bet zelfvoorzienend worden inderdaad volledig kan al zou het wel schakelen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:07

Desiree schreef:
En dan kon Europa ons ook niet meer sommeren om ons gezonde vee af te maken als er ergens een keer weer de pleuris uitbrak.

En daar heb je een heel raak punt. Er was een vaccin voor MKZ maar omdat de EU geen geënt vlees wou hebben, moesten er duizenden dieren onnodig worden afgemaakt tijdens de MKZ crisis.
En was er geen import geweest had de MKZ crisis in Nederland helemaal niet plaats gevonden.

Tot 1991 werden runderen in Nederland preventief gevaccineerd. Met de val van het ijzeren gordijn kwam er meer contact met landen waar MKZ voorkomt. De meeste dieren zijn met vaccinatie te beschermen, maar varkens niet afdoende. Daardoor loopt men bij algehele vaccinatie het risico dat de veestapel een slechte naam krijgt in het buitenland, wat met name de varkensexport zou schaden. Daarom besloot de Europese Unie in 1991 niet meer te vaccineren, maar eventueel in cirkels rond een uitbraak de dieren die MKZ kunnen krijgen (vrijwel alle vee behalve paarden) te doden. Tijdens de crisis is in Nederland wel ingeënt, maar alle ingeënte dieren werden alsnog gedood, om de export niet te belemmeren. (bron; wikipedia)

Misschien ook iets om over na te denken.
Men vermoedt dat de zelfmoord van tussen de 10 en de 17 van de 120 boeren van wie het vee werd gedood, op zijn minst mede is veroorzaakt door deze crisis. (bron; wikipedia).

Ja, er zijn dus tussen de 10 en 17 boeren die zelfmoord hebben gepleegd, hoogstwaarschijnlijk door de ruimingen op hun bedrijf.
Als ze geen hart hadden voor de dieren, hadden ze dat vast niet gedaan...

Ik was nog klein toen dit gebeurde, maar iedere keer als ik er aan denk krijg ik kippenvel.
Ik moet er niet aan denken. Die boeren hebben zo in angst geleefd.

De boer waar ik nu werk heeft, toen de MKZ crisis heerste en er zoveel bedrijven geruimd werden, al zijn werk laten filmen. Het voeren, het melken, kalveren voeren, alles.
Heeft al het vee laten filmen en dan bedoel ik echt alles, allemaal staan ze er op, van top tot teen.
Had in gedachten al van alle koeien en kalveren afscheid genomen, stuk voor stuk.
Hij was al helemaal aan het plannen, wat als ze mijn bedrijf ruimen. Hij had zijn plan al klaar liggen, zijn vrouw en kinderen zouden dan naar zn ouders gaan en hij zou alleen op het bedrijf zijn.
Op de dag dat de TSS begon, is zijn vrouw boodschappen wezen doen, de hele auto vol.
Weken zijn zij niet van hun erf af geweest. Ze schreven van alle mensen op die kwamen, wanneer ze geweest zijn, hoe laat, wat ze kwamen doen, waar ze gelopen hebben... Mocht het virus op hun bedrijf opspelen dan konden ze achterhalen bij wie het weg kwam.

Mede door dit, doet het mij echt pijn als wij neergezet worden als dierenbeulen en dat wij geen hart hebben voor de dieren.
Dat kwetst mij echt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:37

Het is toen idd wel erger geweest met zelfdodingen onder boeren, maar het gebeurt nogsteeds, maar dan doordat ze hun hoofd niet boven water kunnen houden met de huidige regelgeving en prijzen die ze betaald krijgen voor hun producten.
De subsidie die je krijgt stelt dan ook niet zo veel voor als je week op week verlies aan het draaien bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:40

Eerlijk, moest ik hier een hobby boer vinden waar ik mijn vlees kan halen, zou ik een gat in de lucht springen! Ik beperk sowieso mijn vleesverbruik (darmen slaan op hol als ik te veel vlees eet, maar ook als ik absoluut geen vlees eet, zucht), net omdat ik zoals TS soms niet goed weet wat er achter de schermen gebeurd. Ik koop wel bewust weiderund, varkensvlees eet ik amper en ik vind helaas de porc-de-plain-air waar zo'n campagne over gevoerd werd nergens en als vriendlief het niet ziet, dan koop ik vlees van scharrelkippen (meneer vindt dat te duur, dus moet ik af en toe wel vals spelen). Alleen een alternatief voor kalkoen heb ik nog niet gevonden.
Dus moesten er mensen zijn die in Belgisch Limburg zo'n hobby boer weten, laat mij dat dan via pb weten aub.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:41

8nnemiek schreef:
Het artikel wat ik bedoelde ben ik nog niet tegengekomen, maar deze wil ik wel even delen. Een uitzending van eenvandaag, over een zelfvoorzienend Nederland. http://www.eenvandaag.nl/index.php/binn ... nederland_

ben n.a.v. dit bericht (rapport e.d.) ff door gaan zoeken, maar vind dat toch wel een behoorlijk ding. Het is niet iets om zomaar te doen. Sprake van voedseldistributie (dus weer op de bon moeten kopen), groot deel van de nederlandse export komt stil te liggen, boeren die volledig andere producten moeten gaan verbouwen. Onze marktwerking, zelf kunnen kopen wat je wil.... Gaat allemaal verloren.
Denk dat als ze dit zouden doen Nederland de gevolgen echt heel groot zijn....

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:55

secricible schreef:
8nnemiek schreef:
Het artikel wat ik bedoelde ben ik nog niet tegengekomen, maar deze wil ik wel even delen. Een uitzending van eenvandaag, over een zelfvoorzienend Nederland. http://www.eenvandaag.nl/index.php/binn ... nederland_

ben n.a.v. dit bericht (rapport e.d.) ff door gaan zoeken, maar vind dat toch wel een behoorlijk ding. Het is niet iets om zomaar te doen. Sprake van voedseldistributie (dus weer op de bon moeten kopen), groot deel van de nederlandse export komt stil te liggen, boeren die volledig andere producten moeten gaan verbouwen. Onze marktwerking, zelf kunnen kopen wat je wil.... Gaat allemaal verloren.

Ja en het zal Nederland ook zeker veel minder geld in het laatje brengen. Dus dat zou dan op een andere manier weer opgelost moeten worden.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:44

SandraVerl schreef:
Eerlijk, moest ik hier een hobby boer vinden waar ik mijn vlees kan halen, zou ik een gat in de lucht springen! Ik beperk sowieso mijn vleesverbruik (darmen slaan op hol als ik te veel vlees eet, maar ook als ik absoluut geen vlees eet, zucht), net omdat ik zoals TS soms niet goed weet wat er achter de schermen gebeurd. Ik koop wel bewust weiderund, varkensvlees eet ik amper en ik vind helaas de porc-de-plain-air waar zo'n campagne over gevoerd werd nergens en als vriendlief het niet ziet, dan koop ik vlees van scharrelkippen (meneer vindt dat te duur, dus moet ik af en toe wel vals spelen). Alleen een alternatief voor kalkoen heb ik nog niet gevonden.
Dus moesten er mensen zijn die in Belgisch Limburg zo'n hobby boer weten, laat mij dat dan via pb weten aub.

Hier in nederlands limburg heb je in Echt de livar varkens. Die lopen nog lekker buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:02

secricible schreef:
8nnemiek schreef:

Dat doe je inderdaad niet zomaar even, maar in geval van nood is het schijnbaar wel goed mogelijk.

Het is voor heel veel mensen sowieso al goed mogelijk om een groot deel van hun voedsel in eigen tuin te verbouwen. Per persoon heb je zo'n 70 m2 nodig, en dat is ruim gerekend. En in een dorp of kleine stad heb je toch al snel wat tuin bij je huis. En zelfs op een balkon of plat dak kun je al aardig wat plantjes kwijt.
Mijn eigen moestuin is ook zo'n 70m2 en daar leven we met twee personen van. Ik heb twee vriezers, waarvan een grote vrieskist bijna helemaal vol zit met eigen groente. Als ik zie wat ik nog maar in de winkel koop.. dat zijn vooral dingen die hier niet groeien, en het meel voor mijn brood, en dingen als zout, suiker, gist, maizena, specerijen.. en dan wat luxeproducten die eigenlijk niet echt nodig zijn als kaas, vleesvervangers, creme fraiche, frisdrank, snoep etc.
Vooral die luxeproducten moeten missen zou voor heel veel mensen waarschijnlijk vreselijk zijn :=

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

Ik kom regelmatig bij mensen over de vloer die een pluimvee bedrijf hebben, de zogenaamde 'plofkippen'. Het viel mij enorm mee hoe die beestjes erbij stonden. Ja, ze staat in een grote schuur en lopen niet buiten, maar ze zagen er niet slecht uit en konden vrij rondlopen. Naar mate ze groeien is er minder ruimte per kip, maar de groep wordt dan al kleiner gemaakt doordat er gedeelten reeds naar de slachthuizen gaan.

Dit is eigenlijk het enige dat ik kan bijdragen, TS.
Ik zit een beetje op hetzelfde punt als jij :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:26

Je moet wel tijd hebben voor een moestuin.Als ik zie hoeveel werk een vriendin van mij er aan heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:40

Ik vind het wel meevallen. In het voorjaar een aantal dagen hard doorwerken, en elke dag je jonge plantjes water geven.. Daarna uitplanten. Maar 's zomers hoef je vooral nog het onkruid bij te houden en bij droogte wat water te geven.
Het plannen is het meeste werk eigenlijk :P