Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:10

Eleionomae schreef:
Gefeliciteerd! Mooi dat jullie zoveel konden sparen voor dit doel!

Ik merk idd ook wel dat sparen sinds ons koophuis ook niet meer zo snel gaat maar agh het is altijd beter dan niks :)

Dankje! Ja, het afbetalen van de lening gaat een stuk hoger liggen dan de huishuur nu, maar het is het wel waard :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:11

Hier in het dorp rijdt er sinds 2 jaar een bus, eerder kwam er geen bus hier. Maar, als ik naar het werk ga rijd die nog niet (moet om 06:30 beginnen), en als ik avonddienst heb moet ik tot middernacht, en dan is de laatste ook al geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:12

Neonlight schreef:
Hier in het dorp rijdt er sinds 2 jaar een bus, eerder kwam er geen bus hier. Maar, als ik naar het werk ga rijd die nog niet (moet om 06:30 beginnen), en als ik avonddienst heb moet ik tot middernacht, en dan is de laatste ook al geweest.

Vandaar dat ik zei dat ik een auto niet meer per se een luxegoed vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:40

lifaya schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind een auto tegenwoordig eigenlijk niet meer per se onder luxegoed vallen... Veel mensen hebben gewoon echt een auto nodig om bij het werk te komen.

Even hier op terug komen, Ik vind dat het wel onder luxegoed valt. Openbaar vervoer is in het grootste gedeelte van het land zeer goed, en je kan altijd een vouwfiets meenemen of een oude fiets daar neerzetten die je gebruikt. Ik heb geen auto nodig, ik woon in Leiden en werk op Schiphol Airport. Ik ga met mijn scooter naar het station, trein naar het vliegveld en klein stukje lopen en ik ben er :) Ik heb collega's die het met de auto doen, maar het kán anders. Ik overleef het prima zonder auto. Maar ik woon dus wel in de randstad waar de trein elk uur rijd in de nacht en overdag rond de 4 per uur.

Ik vind het OV hier stervensduur voor wat je ervoor krijgt. Ben goedkoper uit met de auto en dan reken ik extra reistijd niet eens mee. Met de auto rij ik een half uur, met OV 1,5uur en betaal me scheel :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:57

Mijn vriendin moest ook naar de middle of nowhere. Bus? Die ging 4 keer op een dag. Was gelukkig een stage, want dit houd je niet elke dag vol om 2 uur te moeten wachten op een bus die je absoluut niet mag missen. En nog extra vroeg eruit, want die bus reed 's ochtends ook op vreemde tijden. Nee, auto was geen luxe daar. Ze moest voor de deur wachten bij de stage, want ze was een uur voordat de rest aankwam er :') OV is echt niet overal zo tof geregeld haha

Achterom

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:30

Als ik vanuit huis naar mijn werk zou moeten met het OV ben ik minimaal anderhalf en maximaal 2 uur onderweg (heb net voor de gein weer even gekeken). En kan ik niet om half 9 op mijn werk zijn.
Tegenover 35 minuten met de auto en anderhalf uur met de fiets...
Dus nee, als je hier wilt wonen is een auto zeker geen luxegoed :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:49

verootjoo schreef:
Ik vind het OV hier stervensduur voor wat je ervoor krijgt. Ben goedkoper uit met de auto en dan reken ik extra reistijd niet eens mee. Met de auto rij ik een half uur, met OV 1,5uur en betaal me scheel :\

Je krijgt over het algemeen een benzine vergoeding toch ? :)
Maar ik zeg dat het in de randstad een prima optie is, ik snap ook wel dat als je in een gehucht of dorp woont het een stuk moeilijker is :D Als ik verhuis is mijn eis ook dat het 24/7 bereikbaar moet zijn met het ov richting schiphol en ook niet te idioot lang :) Ik zou ook dolgraag een auto willen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar in je eentje heb je al zoveel kosten, een auto maakt het alleen maar erger :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:04

lifaya schreef:
verootjoo schreef:

Je krijgt over het algemeen een benzine vergoeding toch ? :)
Maar ik zeg dat het in de randstad een prima optie is, ik snap ook wel dat als je in een gehucht of dorp woont het een stuk moeilijker is :D Als ik verhuis is mijn eis ook dat het 24/7 bereikbaar moet zijn met het ov richting schiphol en ook niet te idioot lang :) Ik zou ook dolgraag een auto willen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar in je eentje heb je al zoveel kosten, een auto maakt het alleen maar erger :=

Ja, juist door die benzinevergoeding is het voor mij goedkoper om met de auto te gaan. Als je met OV gaat krijg je nl even veel, en dat dekt nog niet eens een kwart van de OV kosten...
Ik woon idd in een dorp, voordat ik op het dichtstbijzijnde station ben moet ik eerst 20min fietsen, dan ben ik met de auto al halverwege.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:34

_San87_ schreef:
lifaya schreef:

Even hier op terug komen, Ik vind dat het wel onder luxegoed valt. Openbaar vervoer is in het grootste gedeelte van het land zeer goed, en je kan altijd een vouwfiets meenemen of een oude fiets daar neerzetten die je gebruikt. Ik heb geen auto nodig, ik woon in Leiden en werk op Schiphol Airport. Ik ga met mijn scooter naar het station, trein naar het vliegveld en klein stukje lopen en ik ben er :) Ik heb collega's die het met de auto doen, maar het kán anders. Ik overleef het prima zonder auto. Maar ik woon dus wel in de randstad waar de trein elk uur rijd in de nacht en overdag rond de 4 per uur.

Probeer dat in Zeeuws-Vlaanderen eens.

Ik wou net zeggen. Met het OV naar Utrecht vanaf hier is ruim 2,5 uur, met de auto 40minuten. Eerst een streekbus die op afspraak komt, dan 3x overstappen om op het eerste station te komen en vanaf het station dan nog met de trein naar Utrecht. En dan in Utrecht nog eventueel OV... Zonder auto (of eventueel een scooter oid om naar het treinstation te komen) is hier geen optie.

En een huis kopen, of (in ons geval) een groter huis kopen doet pijn in je spaarplannen. Daarvoor spaarde we mijn volledige fulltime salaris en konden ook nog 2x per week uit eten als we wilden. En nu moeten we echt wel meer nadenken over wat we uitgeven. Maar als je in deze tijd koopt levert het als het goed is ook wat op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:33

Hier ook, met OV ben ik 3 kwartier langer onderweg... :+

Nadeel van een grote reis boeken is dat je ook direct een stuk minder spaargeld hebt. Zo heb ik nu dit jaar nog maar 500 euro gespaard _O- Maar de reis is het hopelijk allemaal waard.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:57

Wij zijn met 2 en zonder kinderen en kunnen echt heel goed sparen. Laten we zeggen dat we beide geen uitzonderlijk hoog maar toch een net loon hebben, en we zonder op te letten gemakkelijk meer dan 1 fulltime loon overhouden.

Maar wij hebben in tegenstelling tot sommige van onze vrienden en kennissen, die al bijna een heel maandloon opdoen aan de lening van hun nieuwbouwwoning of "villa" met 4 grote slaapkamers, een eenvoudig goed maar klein huisje zonder verdieping en 3 slaapkamers waarvan geen enkele echt groot en de kleinste ook echt klein. Als ik vergelijk met anderen waar ik kom merk ik toch dat wij aanzienelijk kleiner leven.

Toch denk ik niet dat ik wil ruilen. Ik heb wel eens gedacht (het is van mijn vriend, ben bij hem ingetrokken), als we ooit kinderen hebben, gaat dit groot genoeg zijn? Omdat iedereen in mijn omgeving naar mijn gevoel zoveel grote huizen heeft 'voor de kinderen later'.
Maar nu denk ik, nog niet zo lang geleden groeiden ze soms met 5 kinderen op dezelfde oppervlakte op en dat ging ook. En als je wat creatief bent met ruimtes kan je zoveel meer kwijt en het zoveel groter laten lijken. Nu zullen er nog steeds kinderen zijn die in appartementen opgroeien met evenveel of misschien minder ruimte.
Maar onze lening ligt heel erg laag, onze straat ligt perfect rustig en toch op wandelafstand van de nutsvoorzieningen. We kunnen perfect sparen om over een tijd misschien een nieuwe keuken en andere dingen en momenteel zijn we de badkamer deels aan het renoveren. Dus geef mij dan toch maar liever een klein huisje maar met alles wat je nodig hebt met een zeer lage kost, dan zo'n grote nieuwbouw met een gigantische lening aan. En het scheelt beduidend veel poetswerk :') .

Oh ja, over dat openbaar vervoer, dat zou hier ook geen optie zijn. Ik heb voor de lol eens gekeken, als ik naar mijn werk zou willen gaan met OV, dan ben ik in het beste geval 1u30 onderweg enkel en moet ik minstens 2100 meter zelf wandelen en 2 keer overstappen. Met de auto...een dik kwartier :+ . Dan zou ik nog denken pak een elektrische fiets en doe een uurtje...maar 90% van de route is een op z'n belgisch onderhouden weg door bos met lelijke bochten en geen enkel fietspad of berm. Ik noem dat zelfmoordneigingen als je die met de fiets doet :+ . Dus nee, niet voor iedereen is een auto een luxegoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:30

Even bijgelezen :)

Mijn muntpotje bevat nu net geen 80€ and counting, mijn blinde potje is nog altijd een raadsel maar af en toe gaat er nog steeds wat in.

En ik heb een nieuwe job *\o/* weliswaar slechts 19u/week maar werk is werk en in de lijn met mijn diploma. Kan er ook met de fiets naartoe en werk ligt vlak naast de supermarkt. Fietstassen gekocht, kan het dan na werk ophalen en scheelt ritjes met de auto.

Helaas mag ik bij de orthodontist binnenkort opnieuw 3000 aftikken. Heb al 3 jaar een beugel (zit ook al rond de 4000 aan onkosten intussen ) maar na second opinion blijkt daar een en ander niet echt is gegaan zoals het hoort. Huidige beugel moet eraf, nieuwe erop en dit keer ook onderin en extra jaar afzien. En van de hele behandeling krijg ik geen cent terug van de verzekering :(
Echt zuur. Grapje kost me pakweg 7000 over 4 jaar terwijl het met 3000 op 2 jaar afgehandeld had moeten zijn.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:19

Varekaj schreef:
Even bijgelezen :)

Mijn muntpotje bevat nu net geen 80€ and counting, mijn blinde potje is nog altijd een raadsel maar af en toe gaat er nog steeds wat in.

En ik heb een nieuwe job *\o/* weliswaar slechts 19u/week maar werk is werk en in de lijn met mijn diploma. Kan er ook met de fiets naartoe en werk ligt vlak naast de supermarkt. Fietstassen gekocht, kan het dan na werk ophalen en scheelt ritjes met de auto.

Helaas mag ik bij de orthodontist binnenkort opnieuw 3000 aftikken. Heb al 3 jaar een beugel (zit ook al rond de 4000 aan onkosten intussen ) maar na second opinion blijkt daar een en ander niet echt is gegaan zoals het hoort. Huidige beugel moet eraf, nieuwe erop en dit keer ook onderin en extra jaar afzien. En van de hele behandeling krijg ik geen cent terug van de verzekering :(
Echt zuur. Grapje kost me pakweg 7000 over 4 jaar terwijl het met 3000 op 2 jaar afgehandeld had moeten zijn.

Wat goed zeg, gefeliciteerd met je nieuwe baan. :) een muntenpotje heb ik ook, alleen helaas maak ik die altijd leeg als ik ergens muntgeld voor nodig heb :')

Over dat laatste stukje. Wat ontzettend vervelend. Maar worden die kosten niet gewoon vergoed zodra je door je eigen risico heen bent?
Want dan is het misschien een optie om volgend jaar voor een laag eigen risico, miss in combinatie met een tandartsverzekering te kiezen. Scheelt erg in de kosten. Zo heb ik bijvoorbeeld een speciale tandverzekering waar van elke behandeling 80% vergoed wordt, dit hen ik gedaan omdat ik weet dat ik zulke slechte tanden heb. Dit heeft me dit jaar al 500 euro gescheeld.(ondanks dat ik wel voor een hoog eigen risico heb gekozen)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:36

Varekaj is van Belgie, daar werkt het heel anders dan in NL.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:40

In Nederland is ortho in de (hele dure) aanvullende verzekering en geen vergoed 7000 euro. Dus maakt niet veel uit. Duur grapje, maar het o zo waard!

Wij blij, kunnen de schuld in 1 keer aflossen en dat voelt zo goed! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:48

Ik trap best hard door , werk is 11 km fietsen. In 35 minuten kan ik het halen , maar dan hangt mijn tong ook ergens waar hij niet hangen moet :')

Auto is zeker in dorpjes geen luxe , je kan altijd nog paard en wagen pakken maar of je baas daar blij mee is..

Las mee trouwens :P , mijn spaarpot gaat niet zo hard. Heb bewindvoerder en die trekt de teugels vrij strak , heb een uitkering maar wel paar duizend op de spaar door hun

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:50

Hier gaat het nu hard, tis zomerseizoen dus doen we er rommelmarkten bij (samen met vrienden die een auto hebben) Is toch iedere week een ruime 150 £ die we weg kunnen zetten. Volgende week doe ik een mummy & me market, maar om eerlijk te zijn, t geld dat ik daar verdien maak ik daar waarschijnlijk net zo hard weer op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:53

T is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de meuk die je verkoopt wordt vervangen door meuk die je weer koopt :')

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:19

_Nadia_ schreef:
Varekaj is van Belgie, daar werkt het heel anders dan in NL.

Oeps, dat wist ik niet.

Ook jammer dat orthodontist dan in Nederland onder een andere verzekering valt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:27

vuurneon schreef:
T is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de meuk die je verkoopt wordt vervangen door meuk die je weer koopt :')

haha nee, maar weet je hoeveel je nodig hebt met 7 kinderen? En hoe hard ze groeien? Ik blijf kleding kopen. Had leuk geweest als ik alles had kunnen doorschuiven, maar of het seizoen is niet goed, of t volgende kind is anders gebouwd, of jongen ipv meisje. Alleen de twee oudsten hebben dezelfde maat dus die delen kleding.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:01

Wij zijn vanaf januari tweeverdieners en kunnen mijn complete salaris naar de spaarrekening overmaken. Dit is zo'n 1100-1200 per maand, de tickets voor de vakantie konden we makkelijk boeken :)
ik moet wel zeggen dat ik erg zuinig ben en ook met een weekbudget boodschappen doe

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:49

Interessant topic.

Ik werk 40 a 45 uur per week in ploegen, heb 2 paarden, woon nog wel thuis...

Ik spaar tussen de 300 a 400 per maand, dan heb ik alle rekeningen + paarden + kostgeld ed. Al betaald.

Doordat ik in ploegen werk, verdien ik goed :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:48

_Nadia_ schreef:
vuurneon schreef:

haha nee, maar weet je hoeveel je nodig hebt met 7 kinderen? En hoe hard ze groeien? Ik blijf kleding kopen. Had leuk geweest als ik alles had kunnen doorschuiven, maar of het seizoen is niet goed, of t volgende kind is anders gebouwd, of jongen ipv meisje. Alleen de twee oudsten hebben dezelfde maat duls die delen kleding.

Lange broek in de winter is een prima 3/4 broek in de zomer :') gewoon even elastiekje bij de knoop hahaha naveltruitjes worden vast ook weer helemaal hip :D
Of alleen maar joggingpakken :D

Ik ben erfelijk belast met het jongens krijg gen, dus mocht hier een tweede komen kan ik recyclen (met uitzondering van broeken vanaf een bepaalde leeftijd want jongens hebben vaak gaten in de broek op de knieen haha)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:10

Haha, dat dacht ik ook, maar met 4 jongens en 3 meiden, waarvan alleen de twee oudsten een beetje t zelfde gebouwd zijn / in het zelfde seizoen geboren zijn kan ik bijna niets recyclen. Zomerjurkjes in de winter en andersom werkt helaas niet. Nu kopen wij sowieso bijna niets nieuw (inderdaad, broeken blijft niets van over, als ze ze 5 keer dragen zonder gaten hang ik de vlag uit!)dus qua kosten valt t reuze mee, en ik verkoop weer de kleding die er nog netjes uit ziet (meestal meisjes kleding dus, jongenskleding is stuk, hoe je het ook probeert tegen te houden) om zo de kosten te drukken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 22:29

@SharonIndezz , En doordat je nog thuis woont heb je ook veel minder vaste lasten, scheelt een hoop!

Ik kan nu even minder goed sparen door allemaal rekeningen en dat ik nu geen recht meer heb op huurtoeslag en zorgtoeslag (denk ik, ik heb het zekere voor het onzekere genomen en het stop gezet) en ik wil ook echt even op vakantie gaan dus het is even wat minder sparen voorlopig :=