Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:17

bruintje123 schreef:
Dus als buitenstaander ga je maar die woorden gebruiken in de onderwerp waar een vier jarige nog niks mee kan doen?
En onhandig communiceren?
Is dat echt te veel gevraagd kun je de uitnodiging ook afslaan natuurlijk.
Al heb je zelfs dikke kans dat er vegetarisch gekookt wordt. Dat begrip lijkt er andersom veel vaker te zijn.

Sorry maar ik zie hier toch vooral langskomen dat ze kinderen in kwestie naar de zeer choquerende mededeling "Ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren" zeggen "Oh, okee" en daarna gewoon verder gaan met hun leven. Jij wil dus zeggen dat je nooit "ik vind" mag zeggen tegen een kind van 4 of jonger omdat ie dat niet snapt? Wow, dat lijkt me lastig communiceren...

Wat een vleeseter te eten krijgt als ie bij mij komt eten is echt compleet irrelevant voor deze discussie trouwens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:19

Nou, ik zie dus totaal geen kwaad in 'ik vind'. Straks floep ik er nog wat anders uit dat weer heel erg fout is. Dat bedoel ik.

Andersom is ook moeilijk vergelijkbaar vind ik. Vegetariers kunnen namelijk niet voor 1x vlees eten, vleeseters wel boor 1x vegetarisch. Als iemand vlees heel erg belangrijk vindt zou ik het persoonlijk wel kunnen maken, maar ik vind dat niet vanzelfsprekend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:22

Waar heb ik het over de vlees eter bij jou.
Dat het andersom niet of zelden gedaan wordt. IS dat dan ook niet zo?

En je verkapt de boel. Ik zeg nergens dat je nooit ik vind mag gebruiken. Ik zeg dat een vier jarige dat verschil nog niet Kent.

En op jou antwoord vind ik zielig kan ook de vraag komen waarom en dan? Wat komt er dan voor uitleg.
Vermijd dat gewoon is dat zo verschrikkelijk om te doen als je gast bent?

Sheran

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:28

Tegen wie heb je het?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:30

bruintje123 schreef:

En je verkapt de boel. Ik zeg nergens dat je nooit ik vind mag gebruiken. Ik zeg dat een vier jarige dat verschil nog niet Kent.

En op jou antwoord vind ik zielig kan ook de vraag komen waarom en dan? Wat komt er dan voor uitleg.

Waarom dan, nou, ik vind het zielig dat vlees van dieren gemaakt wordt. Mijn vriendin legt haar 4 jarige ook gewoon uit waarom ze biologische eitjes kopen ipv de goedkope van de AH basic. (Die zitten op ooghoogte dus de kinderen willen die dan pakken.)

Als het echt oncomfortabel wordt verwijs ik ze heus door naar hun ouders. Maar ik zie niet in waarom je geen eerlijk antwoord op een vraag mag geven omdat er wel eens een vervolgvraag met een lastig antwoord zou kunnen komen heel misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:30

Citaat:
En je verkapt de boel. Ik zeg nergens dat je nooit ik vind mag gebruiken. Ik zeg dat een vier jarige dat verschil nog niet Kent

Dus als het jou hier uitkomt in de discussie is dit een reden om "ik vind" te vermijden, maar verder hoeft dat in andere situaties niet? Je praat jezelf totaal klem waardoor het lastig is je punt te begrijpen voor mij persoonlijk.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:46

Stel dat je kind geconfronteerd wordt met de grote boze buitenwereld met mensen die anders denken dan pappie en mammie, dat zou toch wat zijn hè :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:59

Drunksheep schreef:
Stel dat je kind geconfronteerd wordt met de grote boze buitenwereld met mensen die anders denken dan pappie en mammie, dat zou toch wat zijn hè :Y)

Ja... Op zich kan ik me vinden in dat je nu eenmaal niet de ouder van een bepaald kind bent en dat het niet nodig is dat iedereen zich bemoeit met de opvoeding van dat kind. Maar als je als ouder alleen krampachtig je eigen invloed wil kunnen uitoefenen op je kind, hetzij via je eigen opvoeding of via de manier waarop anderen communiceren met je kind, dan lijkt dat me ook niet heel gezond. En wat geef je je kind dan mee? Dat het niet okee is om je mening te geven tenzij anderen daar toestemming voor geven?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:03

Drunksheep schreef:

Dat is helemaal niet erg, maar ik vind het aanbrengen van nuance en het belichten van meerdere kanten wel erg belangrijk. Ik zou zelf uitleggen dat er mensen zijn die geen vlees eten, ik zou er wel bij vertellen dat andere mensen wel vlees eten, en dat iedereen dat voor zichzelf mag beslissen. Omgedraaid: ik eet wel vlees: als een kind aan mij zou vragen waarom ik vlees eet zal ik dat uitleggen, maar er ook bij vertellen dat sommige mensen geen vlees eten en waarom dan. Ik vind het vanuit beide perspectieven gezien belangrijk om nuance aan te brengen en kinderen over meerdere opties uitleg te geven.

Maargoed dat is voor mij misschien makkelijker omdat ik geen problemen heb met wel- of geen vlees eten (mits de omstandigheden waarin dieren worden gehouden voor het vlees goed zijn). Ik kan me voorstellen wanneer je dat wel hebt dat bovenstaande misschien wat lastiger vindt, omdat je er andere gevoelens bij hebt. Dan nog vind ik dat je de verantwoordelijkheid hebt om beide kanten te belichten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:14

Sunrise_ schreef:
Drunksheep schreef:

Dat is helemaal niet erg, maar ik vind het aanbrengen van nuance en het belichten van meerdere kanten wel erg belangrijk. Ik zou zelf uitleggen dat er mensen zijn die geen vlees eten, ik zou er wel bij vertellen dat andere mensen wel vlees eten, en dat iedereen dat voor zichzelf mag beslissen. Omgedraaid: ik eet wel vlees: als een kind aan mij zou vragen waarom ik vlees eet zal ik dat uitleggen, maar er ook bij vertellen dat sommige mensen geen vlees eten en waarom dan. Ik vind het vanuit beide perspectieven gezien belangrijk om nuance aan te brengen en kinderen over meerdere opties uitleg te geven.

Maargoed dat is voor mij misschien makkelijker omdat ik geen problemen heb met wel- of geen vlees eten (mits de omstandigheden waarin dieren worden gehouden voor het vlees goed zijn). Ik kan me voorstellen wanneer je dat wel hebt dat bovenstaande misschien wat lastiger vindt, omdat je er andere gevoelens bij hebt. Dan nog vind ik dat je de verantwoordelijkheid hebt om beide kanten te belichten.

Op zich een goed punt, buiten dan dat het kind waarschijnlijk al weet dat er mensen zijn die wel vlees eten (namelijk hijzelf + gezin :Y) ). Als je erover in gesprek raakt kan je het zeker aanstippen, maar als een vierjarige alleen vraagt waarom jij geen vlees eet wordt dat denk ik een beetje een heel lang verhaal en snapt ie er helemáál niks meer van. Als een kind vraagt wat je lievelingskleur is hoef je tenslotte ook niet uit te leggen dat jij groen mooi vindt maar een ander blauw en weer een ander paars...

Wat ik mij afvraag, voor de tegenstanders van eerlijk zijn: als je, als ouder, van een kind weet dat hij/zij het verschrikkelijk zou vinden om te horen dat vlees van dieren komt, waarom laat je hem/haar in vredesnaam dan dieren eten? Dat getuigt imo van weinig respect voor de eigen mening van het kind, ook al begrijpt hij/zij die zelf nog niet zo goed.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:20

*stapt even in*

Een kind van vier kan echt al wel begrijpen dat vlees van dieren komt en dat het een keuze is om dat wel of niet te eten.
Mijn neefje van drie vraag 's middags wel eens of ze koe, varken, kip of vis eten,(terwijl vrijwel al die dieren hier ook op het erf wonen en door hem gevoerd worden) heeft hier al wel eens overtollige haantjes in de pan zien verdwijnen en weet ook dat ik in principe geen vlees eet omdat ik alleen eigen dieren wil eten. Dat wordt met een 'Oke' geaccepteerd waarna hij lekker zijn stukje rund of varken eet en ik mijn overheerlijke-doch-onooglijke- vega worst opeet. Iedereen happy toch?

Overigens ben ik zo'n vega die vlees heerlijk vind maar op den duur niet meer kon leven met de herkomst. Nu eet ik twee of drie keer per jaar kip of kalkoen uit onze eigen tuin en daar heb ik geen enkel probleem mee. Ja, een klap in de nek geven is even niet leuk, maar ik heb ze van kuiken tot de klap zelf verzorgt en weet dus dat ze een prima leventje hebben gehad. Ze zijn dusdanig tam dat ze misschien al met al vijftien seconden bang/ongemakkelijk zijn voor hun dood.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:25

Magrathea schreef:
bruintje123 schreef:

Waarom dan, nou, ik vind het zielig dat vlees van dieren gemaakt wordt. Mijn vriendin legt haar 4 jarige ook gewoon uit waarom ze biologische eitjes kopen ipv de goedkope van de AH basic. (Die zitten op ooghoogte dus de kinderen willen die dan pakken.)

Als het echt oncomfortabel wordt verwijs ik ze heus door naar hun ouders. Maar ik zie niet in waarom je geen eerlijk antwoord op een vraag mag geven omdat er wel eens een vervolgvraag met een lastig antwoord zou kunnen komen heel misschien.

Dat je uitlegt dat je liever biologisch koopt dan de goedkope, dat snap ik maar al te goed en dat is ook een heel goede reden om uit te leggen. Maar iemand die biologisch vlees koopt, gaat er ook vanuit dat het dier een goed leven heeft gehad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:52

WildWings schreef:
Citaat:
En je verkapt de boel. Ik zeg nergens dat je nooit ik vind mag gebruiken. Ik zeg dat een vier jarige dat verschil nog niet Kent

Dus als het jou hier uitkomt in de discussie is dit een reden om "ik vind" te vermijden, maar verder hoeft dat in andere situaties niet? Je praat jezelf totaal klem waardoor het lastig is je punt te begrijpen voor mij persoonlijk.

Als jij het verschil niet begrijpt in
Ik vind spruitjes niet lekker
Ik vind blauw een mooie kleur
Ik vind vlees zielig en de vragen die daarop kunnen komen, kan ik daar ook niets aan doen.

Genoeg momenten om een kind de taal te leren zonder direct je gelijk te moeten halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:56

Drunksheep schreef:

Het gaat erom of het zielig verhaal opgehangen moet worden.
Dat kip op een bord ook dat beest op 2 poten is weten ze wel.
Of het zielig is op het bord is geen feit maar een persoonlijke mening.

Maar dat heb ik ook nog maar tien keer gezegd.
Maar omdat mijn mening daarin niet mag wordt daar overheen gedenderd.
Terwijl andersom de mening maar begrepen moet worden.

En die boze wereld komen ze nog wel tegen.
Maar jij als gast moet due wereld maar gaan spelen tegen een vier jarige want that's life?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:03

bruintje123 schreef:
Drunksheep schreef:

Het gaat erom of het zielig verhaal opgehangen moet worden.
Dat kip op een bord ook dat beest op 2 poten is weten ze wel.
Of het zielig is op het bord is geen feit maar een persoonlijke mening.

Maar dat heb ik ook nog maar tien keer gezegd.
Maar omdat mijn mening daarin niet mag wordt daar overheen gedenderd.
Terwijl andersom de mening maar begrepen moet worden.

En die boze wereld komen ze nog wel tegen.
Maar jij als gast moet due wereld maar gaan spelen tegen een vier jarige want that's life?

Doe niet zo melodramatisch joh. Nergens word gezegd dat jij je mening niet mag geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:21

Melodramatisch? Als jou reactie bedoel je? :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:29

Zolang een mening als een neutrale mening geuit wordt mag van mij een ieder tegen mijn kind zeggen wat hij/zij vind.
Zolang er maar geen meningen als feiten opgelegd worden.
Idem met geloof. Als iemand wil bidden voor het eten en mijn kind vraagt waarom. Dan is het voor mij geen probleem dat diegene zegt in god te geloven. Dan leg ik zelf daarna wel uit dat er zoiets is als religie (mocht dat nog niet bekend zijn).
Zodra de religie als feit verkocht wordt dan vind ik dat minder leuk want dan moet ik uitleggen dat er niet enkel kwestie is van geloven maar dan komt er dus een waar/niet waar verhaal om de hoek kijken.
Daar hou ik niet van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:53

Wat dat betreft ben ik inderdaad te simpel denk ik en zie ik geen wezenlijk verschil tussen "ik vind spruitjes niet lekker" of "ik vind vlees zielig".

Met dat geloof is ook een fraaie, heeft een keer een moeder van een vriendinnetje tegen mijn moeder als kind gezegd, op een hele lelijke manier, dat zij naar de hel ging omdat ze niet naar de kerk ging (niet gelovig).

Dat had ook wel een tandje minder gekund.

Maar iedereen mag gerust vertellen wat die zielig vindt, daarmee hou je het helemaal bij jezelf en leg je een ander echt niks op. je zegt niet: wat jij doet is zielig. Maar IK vind het zielig. En het kind hoeft daar verder niks mee en gaat weer over tot de orde van de dag.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:06

Toevallig keek ik vanmiddag een aflevering van het Zandkasteel met mijn kinderen en daar kwam dit ter sprake :-) In een verhaal ging het over een vegetariër, daar werd over uitgelegd dat dit iemand is die geen vlees eet, omdat ze dat zielig vindt voor de dieren. Er werd niet moeilijk gedaan, gewoon in 1 zin kort uitgelegd en klaar.
Dus voor de genen die dit al een te heftige uitspraak vinden, pas op, zelfs bij onschuldige kinderprogramma's is je kind niet veilig. :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:34

http://www.volkskrant.nl/binnenland/opp ... ~a4156539/

Citaat:
Veel melkveehouders maakten vanaf de jaren negentig de keuze om hun koeien op stal te houden, staat in een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat afgelopen mei verscheen. In Flevoland en de Noordoostpolder, het nieuwe boerenland van Nederland, komt meer dan de helft van de koeien nooit meer buiten, omdat dat goedkoper is.

:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:03

bruintje123 schreef:
Genoeg momenten om een kind de taal te leren zonder direct je gelijk te moeten halen.

Het gaat helemaal niet om een kind taal leren (daar begon jij zelf over hoor :+ ) of gelijk halen, het ging om antwoord geven op een vraag, op zo'n manier dat het niet gruwelijk is voor het kind maar je ook niet hoeft te liegen om dingen te verzwijgen.

Daarnaast ben ik je onprettige en weinig respectvolle manier van "in dialoog gaan" (als je het al zo kan noemen bij wat jij doet) een beetje zat aan het raken... Weinig constructief ^)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:43

Zijn ee hier trouwens mensen die mij (per pb) een goed/fijn vega kookboek kunnen aanraden? Ik eet graag meer vega (zoals ik al zei hoef ik niet elke dag vlees), maar verder dan het vlees vervangen voor een vleesvervanger kom ik niet qua creativiteit. Wil graag een boek met recepten waarbij ik geen vleesvervanger hoef en het vlees ook niet "mis"

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:27

Ik heb een geweldige in Frankrijk gevonden maar daar heb je vast niks aan he :P
Ik ben gewoon door vegakookboeken gaan bladeren om te kijken wat ik er lekker uit vind zien :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:50

Jamie Oliver heeft veel leuke vegetarische gerechten, zelfs vegan soms. Kan je gewoon online vinden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:54

Ik heb het kookboek van Forks over Knives kado gekregen van vriendlief <3 Echt enorm handig. Meer dan 300 recepten. Ze gebruiken alleen verse en natuurlijke plantaardige ingrediënten. Geen geraffineerde suiker, geen vetten en oliën of dierlijke producten, en de meeste recepten zijn erg lekker. Enige nadeel vind ik dat het in het engels is.
Verder heb ik er een van de action, een van de lidl.. Overal kom je wel eens een vegetarisch kookboekje tegen, en er staan altijd lekkere gerechten tussen :)