Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:08

_Nadia_ schreef:
Dus als je dan slecht ben in sport moet je les volgen en anders hoef je niet? Ook een goede manier om je zelfvertrouwen onder uit te halen ja.

Misschien moeten we dat voor de hele school doen - dat je je profiel niet meer mag kiezen maar dat je verplicht eindexamen moet doen in de vakken waar je het slechtst in bent :=

Jolien87

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:45

Ik zou het dan geen examenvak willen noemen, maar wel een soort van "bijles".

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:43

Als ik dit zo lees ben ik alleen maar blij dat ik al lang niet meer op school zit en mijn kinderen nooit meer naar school gaan. Zij kunnen zelf kiezen welke sporten ze doen, alle 5 doen ze turnen, de oudste voetbalt, de meisjes zitten op dans, en ze zijn heel veel buiten. Willen ze wat anders kan dat ook, maar willen ze iets niet hoeft het ook niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:45

Waarom? Ik ben slecht in balsporten en turnen. Ik ben gewoon motorisch gehandicapt ofzo :'). Ik wil ook helemaal niet kunnen voetballen of hockeyen, in de ringen hangen of een salto maken. Ik vind die hel 1x in de week genoeg. Waarom zou ik bijles moeten aan iets waar ik niks aan heb in m'n verdere leven. Wiskunde, economie, Frans e.d., daar heb ik wat aan. Een koprol maken niet.
Bovendieb kan ik m'n tijd dan 10x beter aan andere vakken besteden dan bijles in sporten die ik niet leuk vind, want wat ik wel leuk vind doen we niet bij gym.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:48

Je gaat een tuigpaard toch ook niet verplicht laten springen als hij daar geen aanleg voor heeft :?
Ik heb enige jaren op tennis gezeten maar ik krijg nog steeds geen bal over het net :=
Zou ook niet weten waarom ik zou moeten leren voerballen met mijn slechte enkelbanden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:56

Zit nu zo te denken.....als we gym hebben om overgewicht te bestrijden kunnen ze beter het vak gezondheid en voeding geven. Dan leer je de theorie over het belang van veel bewegen/sporten en wat goede uitgebalanceerde voeding is.
En dat met kooklessen combineren. Lekkere gezonde recepten leren maken.

Als iets mijn hoofd lekker leegmaakt dan is het wel koken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:47

Ik heb zelf een hekel aan gym, maar nu ik een veulen heb aangeschaft rijd ik ook geen paard meer en sport ik naast gym helemaal niet. Het enige dat ik doe wat betreft beweging is rondjes wandelen met mijn pony en verzorgpony. Fietsen naar school doe ik ook niet meer sinds ik mijn scooter heb dus dat stukje beweging ben ik ook kwijt.

Nu ben ik prima op gewicht en mijn conditie is niet veel slechter dan het gemiddelde van de klas dus in dat opzicht heb ik het sporten niet per se nodig, maar er zijn genoeg leerlingen die overgewicht hebben en daarnaast niet sporten, voor hen zou gym als keuzevak betekenen dat zij helemaal niet meer aan beweging doen.

Aan de ene kant zou gym leuker worden als er alleen maar gemotiveerde mensen het vak zouden hebben (wat je bij een keuzevak dus hebt). Iedereen doet dan mee en wil ook echt gymen. Aan de andere kant krijgen de leerlingen die dus als niets aan sport/beweging doen nóg minder bewegen als dat ene uurtje gym in de week ook nog wegvalt.

Ik denk dus dat het moet blijven, maar dat de lessen wel wat leuker kunnen. Ook moet de leraar wel in de gaten houden welke leerlingen wat minder goed kunnen meekomen en die dan apart indelen of iets. Daarnaast heb ik zelf echt een grandioze hekel aan het indelen van groepjes, dus als we dat eens zouden afschaffen zou het de gymles al een stuk leuker maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:31

_Cowgirl schreef:
maar er zijn genoeg leerlingen die overgewicht hebben en daarnaast niet sporten, voor hen zou gym als keuzevak betekenen dat zij helemaal niet meer aan beweging doen.

De meeste punten worden in dit topic al ruim weerlegd, dus lees het vooral even door :)
Maar deze wilde ik er nog even uitpikken: overgewicht is niet hetzelfde als niet aan beweging doen! Er zijn genoeg mensen die wel sporten, en/of een goede conditie hebben, en die toch overgewicht hebben. Het idee dat iedereen met overgewicht dus wel alleen maar lui op de bank hangt is onjuist.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:45

Shadow0 schreef:
_Cowgirl schreef:
maar er zijn genoeg leerlingen die overgewicht hebben en daarnaast niet sporten, voor hen zou gym als keuzevak betekenen dat zij helemaal niet meer aan beweging doen.

De meeste punten worden in dit topic al ruim weerlegd, dus lees het vooral even door :)
Maar deze wilde ik er nog even uitpikken: overgewicht is niet hetzelfde als niet aan beweging doen! Er zijn genoeg mensen die wel sporten, en/of een goede conditie hebben, en die toch overgewicht hebben. Het idee dat iedereen met overgewicht dus wel alleen maar lui op de bank hangt is onjuist.

Dat staat er toch ook niet? Er staat dat er genoeg leerlingen zijn met overgewicht die daarnaast niet sporten. Daarmee zeg ik dus niet dat iedereen met overgewicht niet aan sport doet, maar er genoeg leerlingen zijn die overgewicht hebben en niet sporten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:19

NatasjavE schreef:
Zit nu zo te denken.....als we gym hebben om overgewicht te bestrijden kunnen ze beter het vak gezondheid en voeding geven. Dan leer je de theorie over het belang van veel bewegen/sporten en wat goede uitgebalanceerde voeding is.

Beste idee tot nu toe in dit topic.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:15

Ik kan me herinneren dat ik in de 1e en 2e het vak 'verzorging' had. Daarna heb ik er nooit meer wat over gehoord en ik heb nooit begrepen waarom dat eruit is gegaan.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:19

Jolien87 schreef:
Ik kan me herinneren dat ik in de 1e en 2e het vak 'verzorging' had. Daarna heb ik er nooit meer wat over gehoord en ik heb nooit begrepen waarom dat eruit is gegaan.

Wij hadden dat in de tweede in plaats van 1 uur biologie. Daarna inderdaad nooit meer wat over gehoord.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:33

Ik las laatst een artikel en daar stond in dat sporten ook goed is voor je hersens. Quote: bewegingsonderwijs zorgt ervoor dat kinderen niet alleen beter worden in bewegen, maar ook in vakken zoals rekenen en taal.
Nou als dit toch niet een goede reden is om gym te houden! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:35

Nu weet ik gelijk waarom ik zo slecht kon rekenen. Kwam door mijn gym depressie :+

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 01:05

NatasjavE schreef:

Als dit in de plaats komt van gym, spring ik op vrijdagochtend met een lach op de fiets :)) (oké, dat is het misschien nog niet helemaal, maar mijn humeur zal er wel behoorlijk van verbeteren).

Ik probeer soms om hardlopen (voor mezelf, dus geen competitie en schaamte :') ) te combineren met gezond eten, maar ik weet echt niet wát! Witte vis, groente stomen of kip.. Maar na 3 dagen zijn de ideeën op :+ chinees, spaghetti, shoarma, wraps, aardappels/krieltjes, schnitzel... Alles wat in mijn hoofd opkomt is niet bepaald vetarm en licht :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:04

Arc_En_Ciel schreef:
NatasjavE schreef:

Als dit in de plaats komt van gym, spring ik op vrijdagochtend met een lach op de fiets :)) (oké, dat is het misschien nog niet helemaal, maar mijn humeur zal er wel behoorlijk van verbeteren).

Ik probeer soms om hardlopen (voor mezelf, dus geen competitie en schaamte :') ) te combineren met gezond eten, maar ik weet echt niet wát! Witte vis, groente stomen of kip.. Maar na 3 dagen zijn de ideeën op :+ chinees, spaghetti, shoarma, wraps, aardappels/krieltjes, schnitzel... Alles wat in mijn hoofd opkomt is niet bepaald vetarm en licht :')

:)

Chinees, aardappeltjes en spaghetti kunnen heel goed in een verantwoorde maaltijd passen.

Maar dan moet je wel weten hoe inderdaad en het hangt af van welke producten je gebruikt.
Volkoren pasta met zelf gemaakte pasta saus met een salade kan best.

maar nu gaan we wat Off-Topic....

Maar het is wel exact wat ik bedoel. Heel veel mensen hebben geen wat gezonde voeding is, hoeveel je op een dag moet eten en wat allemaal verantwoorde vetten en koolhydraten zijn.
En hoeveel calorieën je verbrand bij verschillende soorten lichaamsbeweging. welke sporten moet je doen om gewicht te verliezen en welke moet je doen om conditie op te bouwen.

En waarschijnlijk ook heel effectief,...wat zijn de gevolgen van roken en alcohol.