Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:43

Moderatoropmerking:
Dames, een vriendelijk verzoek deze discussie wel graag op de bal te houden. Het is een zeer interessante discussie met veel uiteenlopende meningen, maar hier en daar wordt het wat persoonlijk, en dat is nergens voor nodig. Zoveel mensen, zoveel meningen; respecteer andermans mening, ook al ben je het er misschien absoluut niet mee eens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:48

Magrathea schreef:
Molfre schreef:
Niemand zegt het met de exacte woorden, maar ik wordt asociaal genoemd als ik nee zeg en er wordt over gesproken alsof het een algemeen recht is en je bent belachelijk als je het niet doet :j

.. Want het kost jou namelijk geen moeite, geen geld, dus waarom niet?

Omdat je het oplichting kunt vinden. Omdat je geen zin hebt in vreemden aan je broek. Omdat je het vervelend vindt om aangesproken te worden. Omdat je van mening bent dat mensen zelf ook een kortingskaart zouden kunnen kopen. Omdat je het raar vindt dat mensen eerst n kaartje kopen en dan iemand zoeken om met korting mee te reizen.

Redenen zat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:49

Er zijn anders ook zat mensen die zeggen dat je in je volste ‘recht’ staat als je nee zegt en er zijn ook mensen die zeggen dat het vragen alleen al asociaal is. De term belachelijk gaat overigens ook twee kanten op. Dat is nu juist het hele punt waar dit topic omdraait.

En verder denk ik niet dat mensen vinden dat het hun recht is als ze zo’n kaartje kopen, ik denk eerder dat ze gewoon bereid zijn om die gok te nemen. Immers de mogelijkheid is er en als er eentje is die ja zegt hebben ze geluk. Dan reizen ze met iemand samen. Zegt iedereen nee of is de trein leeg dan hebben ze pech en dat komen ze dan ook wel te weten ook :D Dat is hun risico. Ik zou daar niet wakker van liggen. Eigenlijk zouden ze de boete daarvan gewoon flink op moeten schroeven :=

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe vaak zoiets eigenlijk gebeurd. Ik reis tegenwoordig amper met de trein, maar ben het nog nooit tegengekomen ook. Ook niet toen wel mijn OV nog had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:52

Zelf nog nooit meegemaakt. Maar reis ook niet op een lang traject :)

Als ik in de trein zou zitten, en het overkomt me? Dan zeg ik waarschijnlijk zonder er bij na te denken 'koop maar een gewoon kaartje'.
Mijn jaarkaart is niet gratis, en om daarmee vreemden een voordeel te geven? Neen, bedankt!

(tenzij het wel een heeeuul goed uitziende jongen is :9 )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:58

Idd. Ik Zou Wsl Ook Nee Zeggen Tegen De Meeste Die Dat Vragen. Vooral omdat ik geen zin heb om een praatje te maken - dit zal in Veel gevallen namelijk wel samen gaan en op dat risico zit ik meestal niet te wachten. Nu zullen er best uitzonderingen zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:10

Vjestagirl schreef:
Omdat je het oplichting kunt vinden. Omdat je geen zin hebt in vreemden aan je broek. Omdat je het vervelend vindt om aangesproken te worden. Omdat je van mening bent dat mensen zelf ook een kortingskaart zouden kunnen kopen. Omdat je het raar vindt dat mensen eerst n kaartje kopen en dan iemand zoeken om met korting mee te reizen.

Redenen zat.

Inderdaad. En dus zeg je gewoon 'nee'
Maar voor sommigen is dat blijkbaar niet genoeg, zeggen ja en wanneer de conducteur komt, lap je de meereizer erbij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:11

sflj schreef:
Vjestagirl schreef:

Redenen zat.

Inderdaad. En dus zeg je gewoon 'nee'
Maar voor sommigen is dat blijkbaar niet genoeg, zeggen ja en wanneer de conducteur komt, lap je de meereizer erbij.

Als mensen me niets zouden vragen en alleen tegen de conducteur zeggen dat ze met mij mee reizen zou ik dat ook doen.

Sammie

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:13

Maar dat was ín dat geval de issue niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:17

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

.. Want het kost jou namelijk geen moeite, geen geld, dus waarom niet?

Redenen zat.

Rustig maar, ik ben ook tegen, ik sprak alleen namens de meute die vindt dat het wel kan ;) en het was bedoeld als aanvulling op Molfres post/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:31

Ik ben eigenlijk ook wel verbaasd om te lezen hoeveel mensen niet eens aangesproken willen worden. Volgens mij denken wij Nederlanders dat we een aardig volkje zijn en ik lees wel eens dat toeristen Nederlanders helemaal niet zo aardig vinden. Blijkbaar klopt dat toch wel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:34

Dat klopt ook. Nederlanders zijn helemaal niet zo tolerant als veel Nederlanders denken. Helaas. En dát is waar dit topic, in mijn ogen, werkelijk om draait.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:35

Kinke schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel verbaasd om te lezen hoeveel mensen niet eens aangesproken willen worden. Volgens mij denken wij Nederlanders dat we een aardig volkje zijn en ik lees wel eens dat toeristen Nederlanders helemaal niet zo aardig vinden. Blijkbaar klopt dat toch wel.

Iemand mag me best aanspreken voor een praatje hoor. Maar niet als het diegene vooral te doen is om dat pasje in mijn zak ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:37

Kinke schreef:

Ik vind het prima als iemand me aanspreekt om de weg te vragen, of om een kletspraatje te maken oid. Maar niet omdat ik iets heb waar jij geen geld aan uit wil geven maar wel gebruik van wil maken :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:38

Nou inderdaad, want zonder korting kun je geen praatje aanknopen met iemand. Ik zou er ook echt niet van gediend zijn als iemand alleen maar met me praat omdat ze iets van me moeten. Maar als iemand me aanspreekt om de weg te vragen, of gewoon voor de leuk dan ben ik je vrouw hoor :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:40

Ja, dan moet ik denken aan van die goede doelen organisaties... Beginnen als een gezellig kletspraatje maar uiteindelijk motten ze toch wat van je :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:43

Daar heb ik dan ook niets mee, ik geef wanneer ik wil en wanneer ik geld over heb, niet omdat ze aan de deur staan :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:45

Nederland is tolerant vanwege de ruimdenkendheid over sexualiteit (rechten ervan), vrijheid van meningsuiting, sofdrugs e.d., maar voor de rest zijn het gewoon botte horken. Als je om half zes om de koffie komt wordt er zenuwachtig naar de klok gekeken, want het is etenstijd en mee-eten is zeker niet de bedoeling.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:46

Het toppunt had ik vandaag :)

Vraagt een meisje of ze met haar meereiskaart, die ze gratis met de post thuis had gehad, met mij mee kon reizen. Dat vond ik wel heel erg sterk, helemaal niets zelf betalen en wel meereizen op mijn Altijd Vrij abbo van bijna €400 per maand. Toevallig eindigde mijn treinreis op dat station en stond ik alleen iemand op te wachten, maar anders had ik haar geweigerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:47

toch heb ik hier in het topic al een paar keer voorbij zien komen dat men 'wenst' om helemaal niet aangesproken te worden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:53

Szan schreef:
Het toppunt had ik vandaag :)

Vraagt een meisje of ze met haar meereiskaart, die ze gratis met de post thuis had gehad, met mij mee kon reizen. Dat vond ik wel heel erg sterk, helemaal niets zelf betalen en wel meereizen op mijn Altijd Vrij abbo van bijna €400 per maand. Toevallig eindigde mijn treinreis op dat station en stond ik alleen iemand op te wachten, maar anders had ik haar geweigerd.

Ach, ook al een paar keer gehad dat ze al in de trein zaten en daar een willekeurig iemand aanwezen met de mededeling dat ze daar mee meereisden. Waarvan er 1 ook nog eens in de 1ste klas was gaan zitten en het op racisme stak toen de mensen aan de andere kant van de coupé geschrokken vertelden dat ze de man helemaal niet kenden >;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:23

Kinke schreef:
toch heb ik hier in het topic al een paar keer voorbij zien komen dat men 'wenst' om helemaal niet aangesproken te worden.

Ik ben niet van de "kapperspraatjes".
Kletsen terwijl me de persoon niks interesseert. Nee, dan ben ik liever op mezelf. Maar helemaal gesloten ben ik ook niet. En vragen over de weg zal ik indien ik het weet ook zeker beantwoorden. (Enkele uitzonderingen van mensen die niet normaal kunnen doen zoals met de auto mijn pad helemaal oprijden om te vertellen dat die stomme paal (roadblock) niet naar beneden gaat en hoe ze dan moeten rijden - in dat geval staat er aan het begin van de staat al meerdere borden voor aan de straat- en is het dus niet meer een vraag, maar dragen ze je wat op en rijden ze ongevraagd op ons erf.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:43

phormicola schreef:
Nou inderdaad, want zonder korting kun je geen praatje aanknopen met iemand. Ik zou er ook echt niet van gediend zijn als iemand alleen maar met me praat omdat ze iets van me moeten. Maar als iemand me aanspreekt om de weg te vragen, of gewoon voor de leuk dan ben ik je vrouw hoor :D

En als ze een vuurtje vragen, ben je hier dan ook niet van gediend?

Stel je staat bij een rookpaal in de buurt en iemand vraagt je om een vuurtje, is dit dan hetzelfde als vragen of iemand op je kortingskaart mee mag reizen?
Mensen kunnen niet aan je zien of je een roker bent of niet en vragen een dienst van je zo dat zij (gratis) vuur hebben om een sigaret aan te steken.
Verwijs je die mensen dan ook naar een kiosk om een aansteker te kopen (waar halen ze het lef vandaan?!) of geef je indien je dit hebt een vuurtje, of zeg je nee omdat je geen vuurtje hebt?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:48

ZeSteigert schreef:
Het is geen belazeren. Je houdt je prima aan de regels.
Zo vaak ga ik niet met de trein maar die keer dat ik met de trein moet is het toch fijn als er mensen zijn die niet allen aan zichzelf denken.

Omdat ik maar een enkel keertje ga koop ik kaarten bij de Kruidvat / Blokker / Hema... veel meer korting dan 40% :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:05

Elise_0o schreef:
phormicola schreef:

En als ze een vuurtje vragen, ben je hier dan ook niet van gediend?

Stel je staat bij een rookpaal in de buurt en iemand vraagt je om een vuurtje, is dit dan hetzelfde als vragen of iemand op je kortingskaart mee mag reizen?
Mensen kunnen niet aan je zien of je een roker bent of niet en vragen een dienst van je zo dat zij (gratis) vuur hebben om een sigaret aan te steken.
Verwijs je die mensen dan ook naar een kiosk om een aansteker te kopen (waar halen ze het lef vandaan?!) of geef je indien je dit hebt een vuurtje, of zeg je nee omdat je geen vuurtje hebt?

Ik vind dit niet te vergelijken. Even een vuurtje geven als je die hebt kost je 2 sec, meer niet. Iemand laten meereizen kost je meer. Je hebt ineens iemand bij je ipv dat je alleen bent en voor mij is het dus echt een principekwestie en voel ik me er zelf naar bij. Dat heb ik echt niet als ik iemand een vuurtje zou geven.

De vergelijkingen hier zijn wel prachtig hoor, meesten slaan echt nergens op.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:08

Aangeven bij de conducteur dat iemand met je mee reist kost je toch ook maar 2 seconden?