Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Kiwipitje

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:17

Geen idee of ik het vies vind, nooit gehad.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:20

Het gaat erom dat de meeste vegetariërs daar wel zelf voor kiezen, maar dit omdat het ze dus echt tegenstaat om een dier te eten dat speciaal voor hen is doodgemaakt. Dat is wel een keuze, maar het zou erg tegen die persoon zijn/haar natuur in gaan om de andere mogelijkheid te kiezen.

Dat jij geen insecten zou eten heeft daar vrij weinig mee te maken tenzij je het echt zielig vindt voor de insecten.

Dat er zoveel discussie over is, vind ik eigenlijk ook niet nodig, maar meer omdat ik echt ben van het leven en laten leven. Als iemand het vreselijk vindt om vlees te eten, dan moet die persoon ook de mogelijkheid geboden worden om wat anders te eten.
Als iemand het juist fijn vindt om vlees te eten (of het tenminste niet erg vindt) moet die persoon dat ook toegestaan worden.

Alleen zijn de twee kampen het daar niet altijd over eens... en dat vind ik dus jammer.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:46

Ik vind eigenlijk dat iedereen vooral zelf moet doen en laten wat ie wil tenzij je daar een ander echt onrecht mee aandoet. Dus als iemand vegetarisch eet, prima. Zo niet, ook prima. Alleen die eeuwige discussies steeds waarbij sommige mensen zich 'oh zo zielig voelen'. Nee. Sorry.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:49

Daar heb je ook gelijk in, ik begreep alleen je vergelijking met insecten eten niet. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:54

Hmm, nee, ik vind mezelf niet zielig. Ik erger me echter wel kapot aan al die zogenaamd grappige mensen (jij moet ook rekening houden met mij, ik vind planten namelijk zielig)(weet je wel zeker dat dat kopje koffie geen vlees bevat?)(maar die koe was vegetariër hoor!) die vervolgens blijkbaar gaan verwachten dat ik ze een stukje vlees voorzet, want hè, die vegetariërs zijn maar een raar volk. Ofzo. :+

Pfft, nee, ik ben blij dat ik niet bij de bovenstaande groep hoor :+

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:02

Magrathea schreef:
Hmm, nee, ik vind mezelf niet zielig. Ik erger me echter wel kapot aan al die zogenaamd grappige mensen (jij moet ook rekening houden met mij, ik vind planten namelijk zielig)(weet je wel zeker dat dat kopje koffie geen vlees bevat?)(maar die koe was vegetariër hoor!) die vervolgens blijkbaar gaan verwachten dat ik ze een stukje vlees voorzet, want hè, die vegetariërs zijn maar een raar volk. Ofzo. :+

Pfft, nee, ik ben blij dat ik niet bij de bovenstaande groep hoor :+

"vegatariers denken helemaal niet aan het welzijn van dieren, ze eten al het konijnen voer op!!" :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:07

Nemurin schreef:
Als iemand het juist fijn vindt om vlees te eten (of het tenminste niet erg vindt) moet die persoon dat ook toegestaan worden.

Maar het wordt ook niemand verboden he :) Als de stelling was 'alleen vegetariers welkom op bruiloft' dan was het weer een ander verhaal. ("Eet je wel eens vlees? Sorry, dan hoef je niet op ons feestje te komen.")

Wat me wel op blijft vallen is dat men beide situaties gelijkwaardig probeert te maken. Maar dat klopt niet.

Een vegetarier kan NIET zonder (fysieke, morele) problemen een keertje vlees eten, een vleeseter kan wel een dagje vlees overslaan. Het is niet correct om te doen alsof dat dezelfde situaties zijn, want dat klopt niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:11

waarom wordt de discussie nu omgedraaid?
het ging erom of vega's vlees moesten serveren op hun bruiloft.

bij deze, je "kiest" er zelf voor om vlees te eten, waarom moeten anderen dan rekening met jou houden. :Y)

wauw, ik krijg nu het gevoel dat vegetarier zijn bijna een geaardheid is :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:45

verootjoo schreef:
Whaha... Geen suikerverslaving... Integendeel... Op vakantie hebben we nooit appelmoes, zoete toetjes eet ik nooit, en verder ook weinig suiker ;) is echt puur de appelmoes die ik zo lekker vind. Het liefst zelfgemaakt, dan doe ik er ook minder suiker door.

En nee, ik word het niet zat. Vind appelmoes heerlijk :9

Ben verder totaal geen moeilijke eter, lust alles, ook zonder appelmoes, maar het maak het gewoon lekker af :D

Dankjewel voor het compliment :))

Ik zou me ook doodongelukkig voelen als er op mijn feestje dierlijke producten zouden staan. Behoorlijk out of character ook, dus dat gaan we mooi niet doen. Als mensen zich daaraan storen, hoef ik ze echt niet in mijn buurt te hebben, dank je feestelijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:26

Shadow0 schreef:
Nemurin schreef:

Maar het wordt ook niemand verboden he :) Als de stelling was 'alleen vegetariers welkom op bruiloft' dan was het weer een ander verhaal. ("Eet je wel eens vlees? Sorry, dan hoef je niet op ons feestje te komen.")

Wat me wel op blijft vallen is dat men beide situaties gelijkwaardig probeert te maken. Maar dat klopt niet.

Een vegetarier kan NIET zonder (fysieke, morele) problemen een keertje vlees eten, een vleeseter kan wel een dagje vlees overslaan. Het is niet correct om te doen alsof dat dezelfde situaties zijn, want dat klopt niet.

Ik weet niet waarom je mijn quote hieruit oppakt want ik ben helemaal geen tegenstander van dat feit? :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:37

maura schreef:
Kinke schreef:
Maar goed…ik mag aannemen dat diegenen die de TS uitnodigt voor het diner, het bruidspaar zo goed kennen dat ze weten dat de TS echt een probleem heeft met vlees serveren. Dus dan is het toch sowieso geen probleem?

Het is ook niet echt een probleem want TS heeft geen concrete trouwplannen. Maar als ze die zou hebben zou ze wel een probleem hebben, want haar eigen vader vindt dat ze het niet zou kunnen maken om haar gasten geen vlees voor te zetten. En om nou je eigen vader niet uit te nodigen op je bruiloft is ook weer zo wat.

Ik quote mezelf even want hoewel de discussie prima verloopt en ook interessant is, wordt nog steeds voorbij gegaan aan het dilemma dat TS in de OP schetst. Wat nou als je eigen vader (of moeder) op jouw bruiloft per sé vlees op tafel wil hebben? Ga je dan als overtuigd vegetariër overstag en biedt je al je gasten (ook) vlees aan? Of zou je zo ver gaan dat je vader dan maar zelf een gehaktbal mee moet nemen als hij zo nodig vlees wil eten op jóuw dag? En wat als je ouders meebetalen aan je bruiloft (dat schijnt best gebruikelijk te zijn). Weiger je dan hun financiële steun om ruzie over dat vlees te voorkomen of vind je dat dat vlees wel kan omdat het niet jouw eigen geld is dat er aan besteed wordt?
En hoe denken ouders hierover? Eén van de doorgewinterde vleeseters (was dat Urielle?) heeft zelf kinderen. Zou die zich gepasseerd of onwelkom voelen op de bruiloft van haar eigen kind als dat kind zou weigeren vlees op tafel te zetten? Stel dat he, want zoals ik het begrijp zijn die kinderen zelf ook dol op vlees dus de kans dat die een geheel vegetarisch menu kiezen is niet zo groot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:00

Nemurin, vooral omdat jij het had over 'toestaan'. Ik begrijp dat je het niet zo bedoelde, maar ik reageerde daarop omdat het gebruiken van zo'n woord soms makkelijk onbewust de discussie beinvloed. Ineens reageren mensen dan alsof ze iets verboden wordt (en daar houden de meeste mensen niet zo van), en dan zien ze door een zo'n woord ineens de rest van de discussie niet meer.

Maura: dat is echt persoonlijk. Hoeveel is de lieve vrede met je ouders je waard? Wat is de minst slechte van beide opties? Dat is niet iets waar je in het algemeen wat over kunt zeggen. Ik vind niet dat ouders het recht hebben om te klagen over dat ze geen vlees krijgen op een bruiloft, maar die ouders hebben niet zoveel boodschap aan mijn mening... En als je weet dat je ouders daar moeite mee hebben en daar zelfs misschien boos op reageren of wegblijven is het de vraag wat voor jou het zwaarst weegt. Dat is een hele individuele keuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:25

Appelmoes_11 schreef:
verootjoo schreef:
Whaha... Geen suikerverslaving... Integendeel... Op vakantie hebben we nooit appelmoes, zoete toetjes eet ik nooit, en verder ook weinig suiker ;) is echt puur de appelmoes die ik zo lekker vind. Het liefst zelfgemaakt, dan doe ik er ook minder suiker door.

En nee, ik word het niet zat. Vind appelmoes heerlijk :9

Ben verder totaal geen moeilijke eter, lust alles, ook zonder appelmoes, maar het maak het gewoon lekker af :D

Dankjewel voor het compliment :))
.

:') ik moest 3x lezen voor ik m snapte }:0

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:26

als iemand een stamppot buffet doet zal ik niet staan te juichen, dan kies ik ook alleen datgene er uit dat ik lust. En als iemand alleen oesters en mosselen en inktvis en orgaanvlees serveert, dan wordt het ook kijken of er nog iets is wat ik wel lekker kan eten. hopelijk een uitgebreid dessert buffet ;)... en als ik pech heb, dan wordt het inderdaad daarna nog iets gaan eten ergens :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:42

maura schreef:
En hoe denken ouders hierover? Eén van de doorgewinterde vleeseters (was dat Urielle?) heeft zelf kinderen. Zou die zich gepasseerd of onwelkom voelen op de bruiloft van haar eigen kind als dat kind zou weigeren vlees op tafel te zetten? Stel dat he, want zoals ik het begrijp zijn die kinderen zelf ook dol op vlees dus de kans dat die een geheel vegetarisch menu kiezen is niet zo groot.

Mijn kinderen zijn idd ook echte vleeseters maar stel dat: ik denk dat ik mijn mond zou houden om de dag niet te verpesten maar wel zou denken: 'Zo (ongastvrij, op jezelf gericht) heb ik je niet opgevoed!')
Zou ik het vooraf weten dan zou ik ook wel mijn bedenkingen delen, wat ze ermee doen is dan weer aan henzelf natuurlijk. Dat ik ze uitgebroed heb, wil niet zeggen dat ik hun leven kan dirigeren :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:44

Urielle: vind jij het 'op jezelf gericht' als iemand morele waarden over vleeseten belangrijk vindt? Dat vind ik een beetje een wonderlijke gedachtengang namelijk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:08

Als ik een bruiloftfeest geef, dan is dat hoe ik en mijn partner ons onze droombruiloft voorstellen en niet hoe ouders, schoonouders, beste vrienden of tantes en ooms zich voorstellen hoe een droombruiloft er uit moet zien. Het is onze dag en niet die van iemand anders. Dus als mijn ouders mij gaan opleggen wat ik moet doen omdat zij er geld in steken dan mogen ze dat geld mooi houden. Gelukkig weet ik wel dat zij daar net hetzelfde over denken als ik en mijn vrienden ook. Als er ooit een vriendin van mij trouwt en haar droombruiloft is met carnavalskleren en de hele avond karaoke van schlagers dan doe ik daar met plezier aan mee, terwijl ik daar normalitair een hekel aan zou hebben. Maar haar dag, en alleen al dat zij de bruiloft zou hebben waar ze altijd van droomde is voor mij voldoende om zonder morren dat dagje door te komen. Voor mij mag iemand gerust lekker aan zichzelf denken op die dag. Je hebt nog dagen in genoeg in je leven dat je moet rekening houden met anderen en en compromis moet sluiten. En mensen die nu vinden dat ik een dikke egoïst ben die maar moet leren rekening te houden met anderen zullen in het echte leven hoogstwaarschijnlijk toch nooit bevriend genoeg met mij zijn om uitgenodigd te worden voor mijn huwelijk :+ .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:13

Waarom zou het niet kunnen? Ik ben gek op pasta, maar als ze iets anders serveren, kom ik gewoon naar de bruiloft hoor :D .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:16

Shadow0 schreef:
Urielle: vind jij het 'op jezelf gericht' als iemand morele waarden over vleeseten belangrijk vindt? Dat vind ik een beetje een wonderlijke gedachtengang namelijk.

Wel als je die anderen ook oplegt ja :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:18

Urielle schreef:
Shadow0 schreef:

Die leg je op omdat je geen vlees serveert?

Ik zal op m'n bruiloft zeker geen champignons serveren, leg ik m'n gasten dan ook iets op?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:22

Ja, vlees is een hele voedselgroepering.
Met je champignons zou ik geen moeite hebben maar wel als jij bijv. geen enkele groente op het menu wil hebben omdat jij die niet wilt eten, of omdat jij gericht bent op gezonde voeding en bijv. het hele toetjesbuffet schrapt. Of zoals iemand eerder zei: geen alcohol schenken omdat je daar zelf op tegen bent. Dat vind ik tegen de gastvrijheid ingaan. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:24

Urielle schreef:
Shadow0 schreef:

Wauw, dat wist ik echt niet, dat mensen zo konden redeneren dat ze het egoistisch vinden als je probeert bepaalde normen na te leven die belangrijk voor je zijn. :oo

Maar goed, dat is dan bij uitstek het voorbeeld waarvan ik het onvoorstelbaar vind, maar waar ik geen betrokken partij ben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:28

Ik zou het wel apart vinden als iemand per sé vlees wil eten op andermans bruiloft (ook als het eigen kinderen betreft), dat klinkt toch een beetje manipulatief als je het mij vraagt.

Je kunt natuurlijk goed nep-vlees laten serveren, waarschijnlijk proeven ze het verschil niet eens. Maar één (vies }> grapje) vleesgerecht laten aanrukken is natuurlijk ook een optie, ik zou er geen principekwestie van maken als ik eerlijk ben.

Ik had een vergelijkbare situatie op mijn bruiloft. Ik ben allergisch voor alcohol en de locatie had de gewoonte om een champagnefles te laten knallen, lekker feestelijk. Mijn man wilde dat ook wel :o maar ik vond het echt geen leuk vooruitzicht dat íedereen dan leuk mee kon toosten met champagne uit dé fles, behalve ik, de bruid. Maargoed ik ga ook niet zeggen dat dan níemand champagne mag dus uiteindelijk hebben we gekozen voor een dienblad vol fluitjes met champagne én alcoholvrije drankjes... iedereen blij!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:32

Hmm, dat vind ik zelf toch andere situaties Urielle. Ik gruwel van diergebruik, niet voor mezelf maar voor hen, en over mijn lijk dat dat op mijn bruiloft op tafel komt. In mijn eigen huis vind ik het ook niet goed dat iemand iets dierlijks meeneemt. Daar moet ik al de hele dag mee omgaan, en ik ben niet van plan om het ook nog eens te gaan facileren. Gezonde voeding en alcohol gaan over keuzes van mensen waar ze toch vooal zichzelf mee hebben, en geen dieren voor wie er niks te kiezen valt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:46

Urielle schreef:
Ja, vlees is een hele voedselgroepering.

In dezelfde groep vallen ook, melk(producten), eieren en vleesvervangers.
Dus vlees is niet een aparte voedselgroep.