Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:12

Klinkt lekker, hoeveel ruimte heb je in de vriezer nodig voor zoiets?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:13

Dan heb je de vorige pagina niet goed gelezen Sirius.

Maakt mij niet uit verder... iedereen heeft het op zijn of haar manier wel is zwaar. Financieel of op een andere manier.
Leven en laten leven. Gewoon wat minder commentaar op iemand anders geven en juist het positieve eruit halen. Zou een hoop irritaties schelen... Het leven word er nog leuker door ook. Vaker je schouders ophalen en (zeker op internet) niet meteen erop hakken. Lees eens vanuit een ander persepectief. Persoonlijke aanval? Verdedigen mag, daarna de temknop en verder eventueel per PB....

Ik ga ook eens alles netjes bijhouden wat ik nou precies aan de boodschappen uitgeef per week. Ik woon alleen en kook vaak voor 2 dagen of langer (wat ik dan over heb gaat de vriezer in, zodat ik bijvb een week later niet hoef te koken)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:40

Varekaj schreef:
*gaat maar even ontopic verder*

Het vlees van mijn schoonouders is echt superlekker, dat vindt je hier in de supermarkt niet. En inderdaad, geen krimpende steak in je pan (wel een pan die steeds te klein is _O- ). Vriendje heeft nu ook 1/4 gekocht dit jaar omdat hij niet meer thuis woont en zijn ouders dus ook minder vlees nodig hebben. We hebben vanalles: rundsgehakt, entrecote, lendestuk, steak, stoofvlees... De hond is dagen zoet geweest met de beenderen afknagen die ik meegekregen heb.

Ik denk er ook over om inderdaad op het terras bij mijn vriend een paar plantjes te zetten, maar weet niet goed wat. Er is niet veel wind en bij goed weer in de zomer zon vanaf 14u30 ongeveer tot 18 à 19u. Ik dacht aan een tomatenplantje? Iets van fruitplantje dat daar ook kan? Kruiden komen er ook, dat geurt zo lekker :)

Je kunt behoorlijk veel in (grote) potten kweken, als beginnende tuinierder zonder groene vingers heb ik dit jaar/seizoen voor het eerst dingen geplant en zoals het er nu uitziet kan ik met een weekje de eerste courgette's gaan oogsten :)
Cherrytomaten heb ik ook staan maar deze hebben nog wel wat tijd nodig (ik ben eigenlijk te laat voor het seizoen begonnen).
Daarnaast had ik rucola staan maar deze is in bloei gegaan >.<

Keukenkruiden heb ik ook staan en zeker als je boodschappen doet op een (krap) budget zijn dit fijne smaakmakers waar je relatief weinig aan uitgeeft.
Zakjes zaad voor keukenkruiden had ik bij de action gehaald (a 0.79 per 6 zakjes zaad/6 kruiden dus, en dan 2 verschillende soorten verpakkingen, dus in totaal had ik 12 soorten kruiden voor 1.58) en een grote zak potgrond, en daar geniet ik nu al een paar weken van aangezien de meeste kruiden nu op gebruikershoogte zijn aangeland :)
Verse peterselie door soep, basilicum door allerlei gerechten (of door sla), rozemarijn door een stoofpotje, bieslook door de sla, munt voor door een smoothie of om thee van te trekken etc.

Een aantal kruiden zouden evt. ook 's winters binnen op de vensterbank het goed kunnen doen, zodat je het hele jaar door vers hebt, of plukken en dan invriezen... yup de heilige vriezer weer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:44

Mijn schoonouders hebben zo'n koffermodel van vriezer en mijn vriend ook, maar weet niet welke inhoud. 400l denk ik? En die zit tjokvol , goed voor minstens 6 maanden rundsvlees (dan verbruik je ook weer minder). Kost een hoop bij aankoop maar je zit een hele tijd goed, ook wanneer je bbq wil doen omdat je ook je eigen marinade kan maken en ook voor onverwacht bezoek. En omdat je vriezer zo vol zit verbruikt die ook minder.

Moet wel zeggen dat zowel mijn schoonouders als mijn vriend nogal type zijn van groot inkopen bij promo's en dan gelijk invriezen. Het zijn ook goede eters en mijn schoonbroer woont nog thuis.

Kruiden in potjes kan ik makkelijk aan het keukenraam zetten in de winter (groot werkblad) en anders misschien ook nog in het berghok beneden op een rek vlakbij het raam. Staan ze vriesvrij maar wel genoeg licht.
*noteert*

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:58

Zelf plantjes zetten is een super idee :j
Wij hebben op onze paardenwei een stukje voorzien waar binnenkort een hoop groentjes opkomen.
Courgetten of pompoenen op de mesthoop zijn ook een makkie :D

Ik heb hier nog een terrarium staan waar niets inzit en daar ga ik nu kruiden in zetten.
Hopelijk binnenkort dus onze eigen kruiden waar we ook geen geld meer aan moeten besteden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:28

Gvd.... Zat me op de weide suf te piekeren begin dit jaar toen de paarden erop kwamen wat ik nou toch kon doen met die mesthoop, omdat ik ophalen zo dom vindt (ligt achter de stallen uit het zicht en niet makkelijk bereikbaar voor ophalen). Ik had er pompoenen en courgetten op kunnen zetten -O- Stomste is dat ik zelf nog dat idee ooit bij iemand heb aangedragen paar jaar terug.

Dat gaat op de lijst voor volgend jaar.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:59

Ik volg het topic ook enigszins en ga zondag eens even samen met vriendlief zitten om onze financiën te bekijken. Volgens mij kunnen wij vooral enorm besparen op boodschappen. Ik las eerder in het topic al iets over dure bloemkolen en nu iets over het zelf verbouwen van wat groente e.d. Ik vraag me af hoe jullie dat doen met het inkopen van verse producten zoals groente en fruit als je bijvoorbeeld maar 1 of 2 keer per maadn boodschappen doet? Dan kan je toch niet heel lang bewaren? Of eten jullie bijvoorbeeld veel groente uit potjes o.i.d.?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:00

essy87 schreef:
Ik volg het topic ook enigszins en ga zondag eens even samen met vriendlief zitten om onze financiën te bekijken. Volgens mij kunnen wij vooral enorm besparen op boodschappen. Ik las eerder in het topic al iets over dure bloemkolen en nu iets over het zelf verbouwen van wat groente e.d. Ik vraag me af hoe jullie dat doen met het inkopen van verse producten zoals groente en fruit als je bijvoorbeeld maar 1 of 2 keer per maadn boodschappen doet? Dan kan je toch niet heel lang bewaren? Of eten jullie bijvoorbeeld veel groente uit potjes o.i.d.?

Groenten 's avonds koken, af laten koelen, invriezen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:17

Ik ben gisteren aardappelen gaan rapen :)
Als de boer de aardappelen heeft geoogst dan blijven er altijd nog een hoop liggen. Ik had een grote rugzak vol, hebben we weer een maand lang gratis aardappelen :D

Edit; groente moet je niet koken voor het invriezen, die kun je veel beter blancheren :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:24

Ik heem vaak groente mee van de zorgboerderij omdat ik die voor halve prijs mee kan nemen, maar haal soms ook op de markt, dat blancheer ik , of niet, ligt eraan wat het is en vries ik dan in. Fruit is lastiger, vries ik enkel in als ik het niet meer op krijg en gebruik het dan voor smoothies.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:34

8nnemiek schreef:
Ik ben gisteren aardappelen gaan rapen :)
Als de boer de aardappelen heeft geoogst dan blijven er altijd nog een hoop liggen. Ik had een grote rugzak vol, hebben we weer een maand lang gratis aardappelen :D

Edit; groente moet je niet koken voor het invriezen, die kun je veel beter blancheren :)

Ik heb eens op tv gezien dat die blijven liggen omdat die dan niet verkocht kunnen worden door hun vorm/grootte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:34

Wat betreft kruiden en specerijen: kijk of je een Turkse of Marokkaanse groenteboer in de buurt kan vinden, of een toko ofzo. Grote bossen verse kruiden en goedkope specerijen. Diverse zaken (oa munt) kun je invriezen. (Ziet er niet meer zo feestelijk uit als verse munt maar is wel net zo lekker.)
Kruidenplantjes bevallen ook goed :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:41

Ik word echt misselijk van de reacties hier over mensen in de bijstand eerlijk gezegd.
Dat ze zichzelf in een hokje stoppen en zelf het stempel "zielig" er op drukken, excusez le moi?! :r
Dat zal misschien voor een aantal gelden maar voor heel veel niet.
Sterker nog, ik wil wedden dat de meerderheid van de mensen met een uitkering het niet eens vertelt aan de buitenwereld uit schaamte.
De mensen die ik ken die een uitkering hebben, hebbene er de balen van dat ze niet hun steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij en afhankelijk zijn van de staat.
Juist omdat zoveel mensen "uitkeringstrekkers" in hokjes plaatsen ligt er een taboe op. Er ligt een heel negatief stempel op mensen die een uitkering hebben door een kleine groep die er misbruik van maakt.
Laat die mensen alsjeblieft niet het fundament van je mening vormen.

Komt nog eens bij dat een heleboel mensen die gewoon betaald werk hebben en onafhankelijk zijn van de staat op die manier zich niet realiseren wat het daadwerkelijk in houd en hoe het is.
Dat neem ik ze niet kwalijk, het is ook moeilijk voor te stellen als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Maar daardoor word als mensen die een uitkering hebben en zich hierover uitspreken, hoe moeilijk het is om de touwtjes aan elkaar te knopen elke maand, bestempeld als "zielig doen".
In mijn ogen totaal onjuist.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:21

Barbalala, ze bestaan helaas gewoon wel , er word nergens gezegd dat alle mensen met een bijstands uitkering dit doen, maar wel dat er een groep bestaat die dat doet, kun ej om te kotsen vind, tis gewoon de waarheid, net zo goed dat er genoeg mensen met een bijstands uitkering zijn die dat niet doen, ik ken voorbeelden uit beide groepen.
er wajongers zijn die prima mee zouden kunnen draaien in het bedrijfsleven en er ook nog veel meer zijn die wel degelijk het vangnet van de WAJong nodig hebben
etc etc etc ...

gelukkig ken ik ook meer mensen met een uitkering in welke vorm dan ook die maar al te graag wel aan de bak zouden zijn maar om wat voor reden dan ook (arbeidshandicap of gewoon slecht werk vinden) thuis zitten en daar idd gruwelijk van balen . dan dat ik mensen in die situatie ken die gewoon te besodemieterd zijn om te werken ,

zelf zit ik grotendeels thuis met een WAJong uitkering, zou dolgraag meer willen werken, meer dan de parttime baantjes die ik nu doe , maar helaas, ik kan wel fulltime gaan werken , maar ik weet ook dat ik dan na een half jaar weer opgebrand thuis zit, ik loop regelmatig tegen enige vooroordelen aan , kan me er wel druk om gaan maken , maar ja, waarom zou ik energie in mensen gaan stoppen als ze zo graag oordelen ? heeft geen zin, laat maar gaan (en hier bedoel ik niemand specifiek mee , niet in dit topic en niet in het echte leven)

maar laten we het negatieve nou eens gewoon laten liggen waar het ligt, het topic ging net weer een positieve kant op.
en het topic is ook nooit begonnen om een discussie uit te lokken over wie wel en niet recht van klagen heeft , wie er het zieligst is of wat dan ook, maar juist om het stukje "leven rond/op het minimum " na te bootsen om op die manier beter om te leren gaan met, en bewustwording te realiseren, althans, dat was de insteek een beetje, dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:26

Heb een paar jaar op een controledienst van uitkeringen bij werkloosheid gewerkt en er zijn er genoeg die verdomd goed weten hoe ze er voordeel uit kunnen halen. Vind ik echt laf. Want er zijn er genoeg die zich erom kapot schamen, zich rot zoeken naar werk maar steeds afgewezen worden.
Het is niet dat ze in de werkloosheid of bijstand zitten wat me stoort, het is de manier waarop ze ermee omgaan.

Zo baal ik ook sterk dat iemand uit mijn opleiding verpleegkunde de studie kon aanvatten via haar uitkering (zo zijn er nog een stuk of 6 in de groep). Zij is echter de enige die luid en duidelijk aangeeft "ik doe dit gewoon even een jaartje, lekker thuis met de schoolvakanties voor de kinderen, uitkering loopt door en wordt niet verminderd en nadien ben ik weer en extra jaartje safe voor verplichte sollicitaties."
Er zijn 2 dames in mijn groep met jonge kinderen die zich enorm schuldig voelden tijdens de examenperiodes omdat ze dan moesten studeren en de kids eigenlijk niet konden geven wat ze wilden. Om dan te lezen van die ene klasgenote "zoals het hoort ben ik tenminste als ECHTE mama op zondag pannenkoeken gaan bakken met mijn kinderen", dat heeft hen heel erg gekwetst.
Dat type mensen in de bijstand hoeven hier ook op geen greintje respect te rekenen.

Al de rest wens ik net het sterkste en ik duim dat ze snel weer alles in orde krijgen zoals ze zich daar het gelukkigst bij voelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:28

Van de andere kant: bedrijven buiten al die regelingen toch ook tot het uiterste uit (zelfs als dat allang niet meer netjes is.) Toch is de verontwaardiging daarover veel minder, heb ik het idee.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:29

Alleen moet ik 24 uur werken terwijl ik er ook kapot van ben daarna en ik kan niet kiezen in minder.
Want het vangnet in Nederland is niet voor iedereen ben ik achter gekomen.
En als mensen dan klagen over het geld wat ze uit de bijstand krijgen maar wel alle energie die ze hebben, al is het weinig, voor hun leuke dingen kunnen houden, terwijl ik het "verspil" aan werken. En ik er niets extra aan overhoud financieel. Ja dan steekt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:49

Waar er regels zijn zijn er altijd mensen/bedrijven die er tussendoor lezen en er hun voordeel uit halen. Niks is waterdicht helaas. Mijn broer riep vroeger ook best voor jan en alleman "ik vind mijn handicap makkelijk, jullie werken als zotten om mijn aanvullende uitkeringen te betalen haha, ik verdien lekker meer dan jullie met maar de helft aan werkuren". Dat heeft geduurd tot mijn vriendje toendertijd (mijn ex nu) eens erg fijn heeft aangegeven dat hij zonder onze bijdragen nu waarschijnlijk zat te verpieteren in een tehuis en wij die zuurverdiende centen lekker zelf gingen opdoen.

Intussen is mijn broer gestopt met begeleid werken omdat hij er is weggepest en hij heeft er pleinvrees, achtervolgingsangst en depressie aan overgehouden. Hij is nu wel dankbaar voor de kansen die hij heeft gekregen dankzij "onze" aanvullende bijdragen voor zijn handicap.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:12

Vandaag is het D-day :list:

Intussen is er ook genoeg gebeurd.. dit verhaal heeft meer effect dan ik dacht, niet alleen hier op bokt. Vrienden en familie waar ik de afgelopen week mijn plannen heb verteld reageerden van meewarrig tot lovend. Maar stuk voor stuk levert het de nodige gespreksstof op!

Bijwerking van het openbaar rondbazuinen van mijn plan is dat smokkelen niet meer kan. Bovendien kan ik erop rekenen dat ik regelmatig gevolgd en gehoord zal worden }:) Terugkrabbelen is geen optie meer, stoppen een no-go. Een verwend nest dat niet met geld kan omgaan, ten overstaan van die vele mensen die wél van een paar tientjes hun leven rond krijgen? Zo wil ik niet de boeken ingaan....

Ik heb hier al vele tips voorbij zien komen, de vraag is alleen hoe ik ze in praktijk ga brengen. Grootste probleem: tijd!
Nu houd ik misschien wel zeeën van tijd over omdat ik me niet meer in de bioscoop of lekkere restaurantjes begeef. Mijn fulltime baan incl. regelmatig overwerk en natuurlijk de paarden vreten mijn tijd aardig op :=
De supermarkt zie ik normaalgesproken niet langer dan 15 minuten vanbinnen, zo efficiënt mogelijk met mijn mandje door de gangen te hollen en tóch her en der een aanbieding en huismerk meepakken.
De moestuin achter mijn huisje heeft door mijn zorgvuldige *kuch* onderhoud alleen distels en paardenbloemen opgeleverd.
Groentes snijden en invriezen lijkt me een goed plan, dit deed ik al wel eens met prei en paprika, mijn vriesvak heeft wel een beperkte inhoud van ongeveer 4 hele broden.
En zo is er meer:
Benzine kost mij ongeveer 80 euro per maand, dat is al twee tientjes van mijn weekbudget *slik* Fietsend naar het werk kost me 45 minuten extra enkele reis, en naar stal zo'n anderhalf uur gok ik.
Komende maand heb ik 4 verjaardagen, gezellig en leuk, maar je wil toch met een mooi cadeautje aankomen, zeker omdat mijn verjaardag me onlangs een tafel vol mooie spullen heeft gebracht, ben toen echt verwend!

Zoals je leest... ik knijp hem toch een beetje :o Wáár ben ik aan begonnen met mijn grote mond??? :=

Al met al ben ik vandaag gaan pinnen voor de hele maand, heb ik mijn laatste kleingeld weggegeven aan de plaatselijke supermarktgitarist en heb ik mijn pinpas en geld ingeleverd bij mijn 'budgetbeheerder'.
Afbeelding
Het zwarte gat gat je ziet is dus een lege portomonnee :+

Het eerste 'leefgeld' -een knisperend briefje van 50 euro- brandt nu in mijn portomonnee. Een plan heb ik niet, en dat maakt het eng... zo zonder idee wat ik kán en mag besteden om toch het einde van de maand te redden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:18

Erg spannend en idd stressvol omdat je niet weet hoe je het gaat halen tot het einde van de maand :)

De groenten blancheren en invriezen vind ik een goede, dat gaan we hier ook proberen.
Vandaag hebben we ons blikkenrek nagekeken en een heerlijke saus voor bij de spagetti gemaakt (mais, worteltjes met erwtjes, bambooscheuten, tomaten,...
Goed voor 3 porties.
1 voor vandaag en 2 om in te vriezen :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:23

Voor wat betreft de verjaardagen: Kijk eens bij de Action of ze daar leuke kadootjes hebben. Of wat ik nog wel eens doe voor kinderen is kadootjes in het voren kopen. Vaak hebben ze bij het Kruidvat aanbiedingen van kinderspeelgoed. (bijv. Lego of stiften) Dan haal ik alvast wat in huis ook al is de verjaardag pas over een paar maanden. Succes en sterkte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:28

Voor de kado's zou ik eens wat googlen, er zijn heel veel dingen die je makkelijk voor weinig geld zelf kan maken.. Verder zijn er leuke dingen te vinden op vakantieveilingen.nl, ik heb daar voor m'n moeders verjaardag bv een wandeltocht met een ezeltje op de Veluwe gekocht, omdat ze zo gek is op ezeltjes :D staan veel leuke dingen! En verder kun je bij de action veel leuk spul vinden! Fles wijn van 3 euro erbij met het inpakpapier van de AH..

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:43

Van paardenbloemen kun je een salade maken :)

Maar zonder gekheid, ik ben benieuwd hoe je het gaat doen TS. Het zal niet makkelijk zijn, maar je wordt zo creatief met je geld, dat is echt een leuke kant van minder te besteden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:57

Succes TS!

Voor diegene die nog wat zoeken om te sporten: je kan start to run gaan doen en combineren met 30 day shred van jillian moore. Daar lopen topics genoeg over hier op bokt voor info. Goedkoop (met name gratis) én de sportschool bij je thuis dus. Je moet ook zorgen dat je bewust goed eet voor sport, dus kan je gelijk de kunst ervan maken om eiwitrijke en koolhydraatrijke voeding in mekaar te boksen binnen budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:20

Ik heb nog nooit van blancheren gehoord trouwens, hoe werkt dat?