Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:55

Sammie schreef:
Nou, dat kan inderdaad, maar dat hoeft niet. (dat daar al mensen leefden). Twee dingen die ik daar voor wil aanhalen. 1) De huidige mens komt ook uit 1 gebied op een continent, nl. Afrika en zijn verder getrokken (via Egypte, Arabië, Irak, Iran, naar (huidige) Europa en Azië en zo verder). 2) Als het gebied bij Irak/Iran de destijds bekende wereld was, kan het dus ook wel logisch dan dat er destijds elders (nog?) geen mensen voorkwamen. Het ark verhaal komt uit Genesis waarin God zegt “Ga heen en vervul de aarde/ vermenigvuldig u.” Dus zelfs in Bijbelse term is het helemaal niet zeker dat er in de tijd van Noach overal ter (huidig bekende) wereld al mensen leefden.

Dat de hele wereld onder water stond is idd wel de meest gangbare aanname, (zeker vroeger werd alles echt letterlijk genomen) toch zijn er ook (steeds meer?) Christelijke mensen die zeggen nee die hele wereld gaat alleen om de destijds bekende wereld voor de mensheid (uit die tijd). En dat was in de buurt van de Eufraat/ Tiger.

toch denk ik dat er verder ook mensen waren. ze komen van Afrika, en een deel zal daar denk ik ook wel zijn gebleven. moet eigenlijk druk pakken voor vakantie vanavond, maar zal er niet wetenschappelijk bewijs van menselijke resten zijn? wij wandelen niet zo heel lang rond, maar wij wandelden wel al een poos voor cristus (hoe schrijf je dat??? alle dingen geeft spelling controle rood) rond ;)
dus ik denk dat , ten tijde van de zonsvloed wij toch al een poos rondhuppelden hier op aarde, en ons dus ook al hadden verspreid over de aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:04

Even ingaan op de uitspraak dat christenen klakkeloos de bijbel achterna lopen.
Voor mij persoonlijk moet ik bekennen dat ik gewoon besloten heb te geloven wat in de bijbel staat zonder continue te willen weten of het echt waar is.
Wel is waar lees ik de bijbel wel met de wetenschap dat de bijbel gevormd is in een tijd die anders is als die van ons nu en dat je de teksten moet lezen rekening houdend met hoe men toen dingen probeerde op te schrijven.

Bijvoorbeeld een voorspelling die in het nieuwe testament staat waarop voorspeldt wordt dat de hele wereld zal zien wat er gebeurd daar ter plekke in Jeruzalem.
Voor de mensen toen was dit niet te begrijpen, hoe kan de hele wereld zien wat daar zal gaan gebeuren? toch is het opgeschreven en met de ontwikkeling van tv en satelliet, facebook etc. gaat die tekst vorm krijgen.

Maar het is wel hoe meer ik probeer te verklaren hoe meer ik de boodschap die er toe doet dreig te verliezen.
Dat is de reden waarom ik gestopt ben met alles rationeel te proberen te verklaren.
Ik wordt er ook onrustig van.
Een moment dat ik niet meer geloofde in een God nadat ik net te horen had gekregen dat mijn moeder een zware hersen operatie moest onder gaan omdat ze een tumor in het hoofd had voelde ik mijn compleet verloren.
Ik ging bidden maar ik voelde niks en dat was voor mij een moment waarin ik geen kracht meer had om door te gaan met leven.
Het liefste wilde ik dood zijn, omdat ik een leven zonder God niet begreep en niet aan kon.
Zoveel ellende die mensen elkaar aan doen en die ongestraft er mee weg komen.
Ik voelde mij zo alleen en heb de halve nacht gejankt, ik was compleet leeg.

Tot de volgende ochtend en ik de bijbel willekeurig opensloeg en de tekst las Jesaja 54 vers 6 je was een verlaten vrouw toen de heer je terug riep. 7 Ik heb je slechts een ogenblik verlaten maar met open armen zal ik je weer ontvangen. 8 Ik verborg mijn gezicht voor je in laaiende toorn, één ogenblik lang, maar ik zal me weer over je ontfermen met eeuwigdurende liefde.
Op het moment dat ik dat las raakte ik vervuld van een rust en toen voelde ik zijn aanwezigheid weer.
Ik kan dat zelf niet verklaren zoals ik zoveel niet kan verklaren maar dat hoeft voor mij ook niet meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:11

^^Ik had nog een kleine aanvulling gedaan aan mijn vorige post :P

Christus leefde circa 2.000 jaar geleden. Hij zou in Palestina, het huidige Israel, geleefd hebben in de tijd van de Romeinen. Maar het verhaal van de ark (Noach), moet je zeker niet in die tijd plaatsen. De ark komt uit Genesis en vindt plaats eigenlijk aan het begin van de geschiedschrijving (van de bijbel). Echte tijden worden er niet genoemd en Noach werd, volgens de bijbel, ook erg oud. Dat maakt generatietelling lastig. Daarna konden mensen maar maximaal 120 jaar oud worden. Als je uit gaat van de strikte Bijbelse ‘wetenschappers’, die beweren dat de aarde maar maximaal circa 6.000 jaar oud is hoor je Noach dus zeker 4.000 - 5.000 jaar terug te zetten. Als de aarde 10.000 jaar zou zijn zit je rond 8.000 – 9.000 jaar. Geloof je in een creationisme schepping dan kun je door grove terugtelling ook rond de 6.000 – 10.000 jaar uit komen geloof ik. Althans die man die vorig jaar beweerde dat hij wist wanneer de aarde verging had van alles op en afgetrokken en zo zijn er wel meer mensen die niet aan die strikte ‘de aarde is maar 6.000 jaar oud’ theorie vasthouden, maar wel aan de hand van Bijbelse gegevens tot de conclusie komen dat Noach circa zoveel jaar terug geleefd moest hebben.

In die tijd (ruim 10.000 jaar terug) was de mens al in dat gebied (Eufraat – Tiger) zeer zeker, want archeologen hebben daar zat resten voor gevonden (van nederzettingen en ook van botten).

En de bekende wereld van de Romeinen was in ieder geval het huidige Europa, Turkije, deel Noord- Afrika en deel Azië.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:19

Unihorses, ik denk trouwens dat jij eerder ook vroeg naar gevonden bijbelteksten, de orginelen? Je kan eens googlen naar de Dode Zeerollen van Qumran, voor het OT. Voor het NT zijn er papyrusvondsten, waarvan er zelfs vele op wikipedia te zien zijn. Het eerst gevonden stukje was denk ik eentje van het Johannesevangelie.

EDIT: In het Drents museum in Assen loopt momenteel zelfs een tentoonstelling over de Dode Zeerollen. Een vriend van me mocht als pers gaan en heeft psalm 150 kunnen bekijken (21 eeuwen oud!).
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 29-07-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:31

Ik weet trouwens niet waar de Blub ligt, maar in Assen, Drenthe heb je een expositie over de Dode Zeerollen van Qumran. De rollen zijn gevonden vanaf circa 1947 en bevat heel veel teksten uit het OT. (diegenen die wij kennen, maar ook anderen).

zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Zee-rollen

Tieneke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:35

Sammie, inderdaad! Ik bewerkte net m'n post daarover, een vriend van me is dus mogen gaan kijken voor ons christelijk forum. Wel indrukwekkend om zo'n document te kunnen bekijken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:50

Sammie schreef:
^^Ik had nog een kleine aanvulling gedaan aan mijn vorige post :P

Christus leefde circa 2.000 jaar geleden. Hij zou in Palestina, het huidige Israel, geleefd hebben in de tijd van de Romeinen. Maar het verhaal van de ark (Noach), moet je zeker niet in die tijd plaatsen. De ark komt uit Genesis en vindt plaats eigenlijk aan het begin van de geschiedschrijving (van de bijbel). Echte tijden worden er niet genoemd en Noach werd, volgens de bijbel, ook erg oud. Dat maakt generatietelling lastig. Daarna konden mensen maar maximaal 120 jaar oud worden. Als je uit gaat van de strikte Bijbelse ‘wetenschappers’, die beweren dat de aarde maar maximaal circa 6.000 jaar oud is hoor je Noach dus zeker 4.000 - 5.000 jaar terug te zetten. Als de aarde 10.000 jaar zou zijn zit je rond 8.000 – 9.000 jaar. Geloof je in een creationisme schepping dan kun je door grove terugtelling ook rond de 6.000 – 10.000 jaar uit komen geloof ik. Althans die man die vorig jaar beweerde dat hij wist wanneer de aarde verging had van alles op en afgetrokken en zo zijn er wel meer mensen die niet aan die strikte ‘de aarde is maar 6.000 jaar oud’ theorie vasthouden, maar wel aan de hand van Bijbelse gegevens tot de conclusie komen dat Noach circa zoveel jaar terug geleefd moest hebben.

In die tijd (ruim 10.000 jaar terug) was de mens al in dat gebied (Eufraat – Tiger) zeer zeker, want archeologen hebben daar zat resten voor gevonden (van nederzettingen en ook van botten).

En de bekende wereld van de Romeinen was in ieder geval het huidige Europa, Turkije, deel Noord- Afrika en deel Azië.

sprekend over 10.000 jaar was de mens er al lang.
de mens is er al ongeveer 20.000 jaar geleden heeft de moderne mens zich verspreid, over de wereld.
ongeveer 30.000 jaar geleden is de neadertaler uit gestorven
en al 130.000 jaar geleden was er de homo sapien sapien, oftewel denkende mens.
dus 10.000 jaar terug liep de mens echt niet alleen rond in het gebied Eufraat- TIger.

hier is een kaartje hoe de mens zich heeft verspreid. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ations.jpg

er wordt aangenomen dat de mens heeft zich verspreid vanuit Afrika ( op basis van dna ) dus als de mens in het midden oosten was, was het ook in Afrika.
de mens zou dus, al in de andere delen aanwezig zijn ten tijde van de zonsvloed.
(en dat 6.000 jaar, dat mensen hier nog in geloven. als er al veeel oudere resten zijn. )

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:56

Ik geloof niet in God omdat hij naar mijn idee te veel fout heeft gedaan in mijn eigen leven, het leven van mijn ouders en mijn omgeving.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:09

weet je wat er telkens in mijn hoofd rondspookt... waarom geef je God steeds de schuld als je toch niet in Hem gelooft? Waarom ligt het aan Hem dan er zoveel nare dingen gebeuren, dat mensen scheiden, elkaar doden en dat er dit en dat en zus en zo gebeurd, als je toch niet in Hem gelooft? Makkelijk is dat... zo kun je een ander de schuld geven en je komt er zelf ( en alle mensen op de aarde ) makkelijk van af. Want God had kunnen ingrijpen en God had het anders aan kunnen pakken....
mijn verstand kan daar niet bij, dat je dat als standpunt gebruikt om niet te geloven. Je gelooft immers toch niet dus waarom dat telkens herhalen????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:29

unihorses schreef:
sprekend over 10.000 jaar was de mens er al lang.
de mens is er al ongeveer 20.000 jaar geleden heeft de moderne mens zich verspreid, over de wereld.
ongeveer 30.000 jaar geleden is de neadertaler uit gestorven
en al 130.000 jaar geleden was er de homo sapien sapien, oftewel denkende mens.
dus 10.000 jaar terug liep de mens echt niet alleen rond in het gebied Eufraat- TIger.

hier is een kaartje hoe de mens zich heeft verspreid. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ations.jpg

er wordt aangenomen dat de mens heeft zich verspreid vanuit Afrika ( op basis van dna ) dus als de mens in het midden oosten was, was het ook in Afrika.
de mens zou dus, al in de andere delen aanwezig zijn ten tijde van de zonsvloed.
(en dat 6.000 jaar, dat mensen hier nog in geloven. als er al veeel oudere resten zijn. )

Die informatie was mij bekend over de trek van de mens. (grappig om de boel op z’n kop te zien := ) De eerste (traceerbare!) nederzettingen in het gebied gaan echter niet veel verder dan 10.000 jaar terug. Het eerste schrift is ook niet veel ouder. Mensen trokken ver voor die tijd uit Afrika, maar waren overduidelijk nomaden en bleven niet lang, of zonder veel middelen in een bepaald gebied. Op een gegeven moment gingen ze dat wel doen en bouwen ze huizen, maakten ze potten enz. enz.

Maar dit is wat offtopic.. Het ging om het Ark verhaal waar je een aantal dingen uit elkaar zou moeten halen. Is de hele wereld onder water gelopen? Zo ja, letterlijk de hele aardbol of alleen de bekende wereld. Alleen de bekende wereld? Zo ja, de bekende wereld van de mens of van de schrijver (eerste doorgever)?

En in het laatste geval zijn de mensen die net aankwamen (uitgaande van circa 10.000 jaar terug) in Zuid-Amerika niet bekend met de ‘zondvloed’. En alleen in de wereld van de schrijver dan kan het gebied van de schrijver (doorgever) best goed mogelijk zijn dat daar ‘alle’ mensen ‘verdronken’ zijn. De voor hem bekende mensen dan. De rest niet, maar daar had deze persoon (gezin) dan weer geen weet van. Dus ja dan zijn er idd mensen die het overleeft zouden hebben. Of sterker nog die het helemaal niet 'meegemaakt' hebben omdat er niks van wisten omdat ze bijv. een warm vuurtje stookte in Europa. :D

Of is het verhaal heel veel veel ouder en gewoon meegenomen naar Azië, naar Noord-Amerika, naar Zuid-Amerika en hebben de ‘ark/’zond’vloed’ verhalen van daar daarom veel gelijkenis. Of is het toeval en hebben een aantal stammen een zelfde soort verhaal ‘verzonnen’? Waarom zijn er dan toch zoveel gelijkenissen tussen de verhalen, is toch ergens *iets* gebeurd en zou je de verschillen die er zijn af kunnen doen aan verbasteringen vanwege het doorvertellen?

Of er waarheid aan het verhaal (dwz is het ark/vloed verhaal ergens opgebaseerd – (zonder het aspect God) - hoe klein ook) ten grondslag ligt zullen we op historisch niveau waarschijnlijk nooit te weten komen. Archeologisch is het bewijs erg dun tot niet aanwezig (en dat is niet raar of vreemd, want zelfs voor een bepaalde menselijk tussensoort is het bewijs slechts een of enkele botfragmenten in grondlaag y op locatie x), is er voor de globale aardlaag meerdere theorieën en de oudste geschreven bronnen die er zijn van de gebeurtenissen zijn van ver na de daadwerkelijke gebeurtenissen en hierdoor zeer waarschijnlijk besmet met de menselijke ‘fantasie’. (de oudste bronnen zijn o.a. de Dode Zeerollen – die weer opgeschreven zijn naar aanleiding van verhalen die al generaties/eeuwen doorgegeven werden. En dat laatste vermeld ik maar weer opnieuw. Verhalen vertellen en doorgeven was vroeger van veel groter belang dan wij het tegenwoordig nog doen, dat is je haast niet voor te stellen).

In Egypte zijn trouwens ook rollen gevonden, maar behalve dat die erg gnostisch zijn, weet ik niet veel over hun inhoud.

De Dode Zeerollen zijn sowieso wel interessant, als je van geschiedenis houdt (vanuit welk oogpunt dan ook) vind ik dan. :) Een bezoekje staat wel in de planning.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-07-13 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:32

ik haaaaaaat geschiedenis :')
maar aardrijkskunde en daarbij ook het hele onderwater staan, en hoe de mens is rond getrokken etc. vind ik wel weer interresant

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:39

God bestaat voor mij

Nooit gelovig opgevoed

In mij korte leven veel met mij gezondheid mee gemaakt

En ondervonden wie god echt is

Ga niet naar de kerk, bidt niet voor eten en lees geen bijbel

Ik dank wel voor elke dag en geloof in god
Laatst bijgewerkt door sporten op 29-07-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:41

sporten schreef:
God bestaat voor mij

Nooit gelovig opgevoed

Ga niet naar de kerk, bid niet voor eten en lees geen bijbel

Niet om commentaar te leveren maar een oprechte vraag; Als je gelooft, vind je het dan juist niet interessant wat God aan jou te vertellen heeft in de Bijbel? En vind je het niet leuk om met anderen op zondag je geloof in God te vieren en met elkaar te praten over je geloof?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:45

verootjoo schreef:
sporten schreef:
God bestaat voor mij

Nooit gelovig opgevoed

Ga niet naar de kerk, bid niet voor eten en lees geen bijbel

Niet om commentaar te leveren maar een oprechte vraag; Als je gelooft, vind je het dan juist niet interessant wat God aan jou te vertellen heeft in de Bijbel? En vind je het niet leuk om met anderen op zondag je geloof in God te vieren en met elkaar te praten over je geloof?

Antwoord is nee

Ik hou van me vrijheid

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:46

Op zondag je geloof in God vieren in de kerk?
Ik vond het naar de kerk gaan nu niet bepaald een feest...
Beleef jij dat echt zo Verootjoo?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:02

Ik ga graag naar mijn kerk. Katholieke mis vind ik niet veel aan. Wel daarmee opgevoed maar dat waren eerder verplichte bezoeken bij Kerst en begrafenissen of huwelijken.
Onze dienst, in een evangelische kerk, bestaat doorgaans vooral uit zang, een preek en het avondmaal. En koffie/frisdrank/koekjes/snoepjes achteraf :-D Voor de kinderen is er aparte zondagsklas (vertellen, knutselen, zingen...).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:38

KarinvdM schreef:
Op zondag je geloof in God vieren in de kerk?
Ik vond het naar de kerk gaan nu niet bepaald een feest...
Beleef jij dat echt zo Verootjoo?

ja ik vind het heerlijk :D Lekker vrolijke en mooie liederen zingen, samen God prijzen en erover horen van een spreker. Daarna lekker koffiedrinken met z'n allen. De zondag is mijn lievelingsdag :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:41

HarriesHorse schreef:
weet je wat er telkens in mijn hoofd rondspookt... waarom geef je God steeds de schuld als je toch niet in Hem gelooft?

Dat ben ik inderdaad helemaal met je eens.

De dingen die verkeerd gaan in je leven zijn ofwel pech ofwel je eigen schuld of een combinatie van die twee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:45

verootjoo schreef:
De zondag is mijn lievelingsdag :)

De mijne ook. Heerlijke familiedag voor mij. Ik hou ook een soort van zondagsrust.
Uiteraard niet zoals de meeste Christenen. Ik geef mijn eigen invulling hieraan.

In de ochtend even vlug naar het paard en dat naar huis om samen dingen te doen.
Ik werk niet op zondag, geen huishoudklusjes, geen boodschappen.

Kan je zeggen dat je dan echt uitgerust aan de week begint en het geeft een goed gevoel om echt met het elkaar bezig geweest te zijn.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:08

Ik geloof NIET in god. Er zal vroeger vast wel een god en een jezus hebben bestaan. Maar ik geloof niet dat god de wereld heeft geschept enz.. ik geloof gewoon in de natuur. Eigenlijk weten we niet wat er op de wereld bestaat. mensen zeggen dat alles onmogelijk is. Maar bijna alles kan. Misschien bestaan er wel geesten. Ik geloof er namelijk in.. :)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:09

Ik geloof NIET in god. Er zal vroeger vast wel een god en een jezus hebben bestaan. Maar ik geloof niet dat god de wereld heeft geschept enz.. ik geloof gewoon in de natuur. Eigenlijk weten we niet wat er op de wereld bestaat. mensen zeggen dat alles onmogelijk is. Maar bijna alles kan. Misschien bestaan er wel geesten. Ik geloof er namelijk in.. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:14

Mowoah schreef:
Ik geloof niet in God omdat hij naar mijn idee te veel fout heeft gedaan in mijn eigen leven, het leven van mijn ouders en mijn omgeving.

Gewoon even een vraag. Je zegt niet te geloven in God maar kun je niet beter zeggen dat je het vertrouwen in God kwijt bent? Want zover ik kan lezen geloof je wel in zijn bestaan maar niet in zijn goedheid(of hoe moet ik het omschrijven?)
Want je zegt wel dat hij naar jouw idee te veel fout gedaan heeft en dat kan toch niet als je er niet in gelooft?

Ik geloof zelf niet maar kan hem dan ook onmogelijk de schuld geven van dingen die fout gaan.
Wat mij een beetje opvalt is dat er wel gezegd wordt door sommige dat al het goede door of met God gebeurt maar alle slechte dingen is de schuld van jezelf of de mensheid en God daar geen aandeel in heeft dat is toch vreemd?
Dat is mijn inziens wel heel makkelijk voor degene die dat opgeschreven heeft of mensen wijsgemaakt. "Al het goede komt door mij en al het fouten komt door jullie zonde."
Zelfde als dat God z'n eigen zoon heeft laten kruisigen mensen zien dat positief. Nou eerlijk gezegd zo'n wrede man of macht ik kan daar niets positiefs uit halen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:21

Nou ja, fijn dat jij dat zo beleeft Verootjoo. :j
Ik heb het altijd een straf gevonden...
Ik geniet nu ook heel anders van m'n zondag. Vaak ga ik lekker op tijd een eind hardlopen en genieten van de rust, stilte en natuur hier en verder lekker dingen doen waar ik zin aan heb.
En ik doe op zondag ook niet aan huishouden Natasja. Gewoon lekker een dag zonder verplichtingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:28

Een vraag aan de gelovigen hier.

Hoe weten jullie/men zo zeker dat God een man is?
Als we naar "het" evenbeeld geschapen zijn,....dan kan het toch net zo goed een vrouw of juist onzijdig?
Want als we de Bijbel niet letterlijk nemen dan kunnen we dit punt ook vrij laten voor onze eigen interpertatie?

Als de vraag al gestelt is mijn excusses :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:36