Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:01

Bij mij staat nu op de kast zo'n glazen plaatje met de tekst: Een lege plek, een groot gemis, een fijne herinnering is al wat er nog is, waar ben je nu, vraag ik me af. Ik voel nog de liefde die jij me gaf. Jou te kennen vond ik fijn, je los te laten dat doet pijn. Ik zal je missen in dit leven en altijd om je blijven geven.

Samen met de foto van mijn pa... ;(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:22

Hoe is het nu met jullie?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:20

Ik merk dat ik ga vergeten dat ik mijn moeder mis. Klinkt dat raar? Ik besef me elke seconde dat ze er niet meer is en dat ik haar nooit meer zal zien en spreken, maar vergeet wel eens dat ik haar mis. En zodra ik eraan denk, omdat een vriendin het over haar moeder heeft of omdat ik een dochter en een moeder samen zie, komt het weer terug.

Ik heb contact gehad met een oud docent van mij, hij heeft mij altijd veel geholpen en geeft ook therapie. Ik merk dat na onze "sessie's" mijn hoofd rustiger is. Er dwaalt niet meer van alles in mij rond maar ik heb alles op een rijtje. Wat ik wel nodig heb, want mijn school valt me zwaarder dan ik had verwacht.

Mijn vader is 56, maar heeft na het overlijden van mijn moeder nooit een nieuwe vriendin gehad. In het begin dacht ik van wel, dat vond ik vreselijk. Het voelde alsof hij vreemd ging. Nu wil ik graag dat hij verder gaat, hij verdient het niet om alleen te blijven.

Mijn zusje gaat wel beginnen met rouwverwerking, ze zit nu in het intake proces. Daar ben ik heel blij mee, want ze zegt nooit hoe ze zich voelt. Ik denk dat ze er soms depressief van is. Ik hoop dat het wat oplevert voor haar.

Ik voel heel erg met jullie mee, als ik alles lees komt de pijn weer helemaal naar boven.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:12

Nee hoor klinkt niet 'raar'.. Je bent er nog mee bezig, maar je hebt geleerd om ermee te leven. Dat is ergens wel goed.

Hier ook ongeveer in zo'n stadium.. of toch deels. Ik besef wel dat hij er niet meer is, maar ik lig er niet meer elk uur van de dag van wakker. Maar ga niet beweren dat ik het er niet meer moeilijk mee heb want niets is minder waar. Ik heb gewoon een manier gevonden om mezelf uit bed te hijsen smorgens en niet zielig in bed te blijven liggen. Neemt niet weg dat bij de juiste (of eerder gezegd foute) prikkels dat allemaal weer bovenkomt of ik soms/vaak momenten heb van "pff ik wil dit delen met.."
Zeker voorbije tijd is het allemaal door omstandigheden weer boven aan het komen. Pff :( Ik heb het gevoel dat het net gisteren is gebeurd.. Nochtans is het (deze week) exact 10 jaar geleden..

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:49

Klinkt niet raar hoor Roos, zelf ervaar ik het nog niet zoals jij, maar vorige week had ik met een oude schoolvriendin afgesproken, haar vader is alweer 8 jaar geleden overleden en zij zat ook in dat stadium nu.

Iedere dag, zodra ik wakker wordt, is het eerste dat door mijn hoofd gaat dat mijn ouders er niet meer zijn. Dan word ik meteen weer even hard in de realiteit gezet, en dan moet de dag nog beginnen..
Ik vind het ook moeilijk als mensen aan me vragen hoe het met me gaat. Want ik weet daar zelf het antwoord niet op. Pff zo'n simpele vraag, is ineens zo moeilijk! en je kunt ook niet elke keer zeggen dat t zwaar k*t gaat.. Dat willen mensen ook niet elke keer horen.

Ik geloof jullie best, dat het altijd blijft voelen dat het net gebeurd is. Bij ons is het ook nog niet zo lang geleden, maar t lijkt of we pas een paar weken verder gaan. Ik zie het ook nog zo ontzettend levendig voor me, alles eigenlijk, vooral van mama, het hele proces, vanaf het eerste moment dat ze ziek was, tot het einde, speelt elke dag, als fragmenten door mn hoofd.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:48

Roos, dat klinkt zeker niet raar. ik heb het ook wel. ben er wel veel mee bezig, en inderdaad, steeds wanneer je met, in mijn geval, een vader geconfronteerd word mis je hem, maar ik zit midden in mijn studie voor een aankomend toetsweek, dus dan merk ik wel dat ik hem soms 'vergeet'. Dat komt omdat ik dan echt met mn school bezig ben.

Avalon, dat herken ik ook, zeker omdat ik nu richting de data van overlijden van mijn papa ga. de mensen die het niet vergeten zijn vragen dan: hoe gaat het met je, ja weet ik veel? eigenlijk best poedersuiker, want ja mijn papa is er niet meer, maar mn gezondheid gaat wel redelijk, en school gaat op dit moment goed. maar Goed, zoals het voor het overlijden was is het niet meer geweest ofzo. zo voel ik het wel.

Als ik nu denk aan wat er bij het overlijden van mijn papa gebeurt is zie ik het ook nog voor me, sterker nog, ik hoor het ook nog. ik weet elke seconde nog. precies. het enge eraan vind ik is dat ik op de meest onverwachtse momenten flashbacks krijg. dat is heel vervelend, zit je in de les en zo ineens boem is het er. ik weet ook iniet zo goed hoe ik er mee aan moet.

----
Wat ik heel graag wil leren is om emotieloos naar verhalen van anderen te luisteren. ik weet alleen niet hoe. Er is namelijk een klasgenoot die steeds zegt dat hij zn ouders dood wenst, contact verbroken heeft, sterker nog, hij heeft tegen mij gezegd dat ie wel met mijn ruilen wou. Dit doet zo ontzettend pijn en ben zelfs jankend de klas uit gelopen. ik kan het gewoon niet.

Verder hebben wij binnenkort een ouderavond. en ik zie er heel erg tegen op. Mama komt wel hoor daar niet van, maar ik moet presenteren, en dan moet je dus voor een klas staan met allemaal papa's en mamas. dan zie je dus wat wij niet meer hebben. en ik weet wel dat er sommigen gescheiden zijn, of waarvan 1 ouder komt. maar gewoon het idee dat zei hun ouders wel hebben... ik kan wel janken..

Ja ik wou echt dat ik mijn emotiesloos daarover kon zijn. dat het gewoon me niks deed.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:10

Oh ladybird, wat ken ik dat. Heb ook ooit een vriendin gehad die tegen me gezegd heeft dat ze met me zou willen ruilen. Geloof me, dat heeft ze geweten. Als kinderen/jongeren of vrienden van mij dat ze hun ouders liever zien gaan dan komen wordt ik boos, heel boos.

Hier gaat het op het moment wat beter, vriendlief helpt me heel erg. Is fijn.. één van die vriendinnen die niet met me om wilde gaan omdat ze mijn downs niet kon hendelen is naar me toegekomen en heeft haar excuses aan geboden. Deed me goed..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:02

avalon, fijn dat het beter gaat! tof ook dat je vriend je zo goed helpt en dat je vriendin excuses heeft gemaakt :)

ik ben nu bij mama. en als ik dan op de bank tv kijk, mis ik papa zijn droge humor en aanwezigheid echt.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:52

Ik herken dat ook heel erg Ladybird, een meisje uit mijn middelbare schoolklas zei dat ook. Tot dat ik een keer zo boos werd dat ze er nooit meer wat over zei waar ik bij was.

Over twee weken is er een wake op de begraafplaats waar mijn moeder ligt, iets met levende namen. Schijnt heel mooi te zijn. Ik wil er graag naar toe ondanks dat ik weet dat het zwaar zal zijn.

Fijn dat je excuus hebt gekregen Annelien, toch wel een opluchting zeker?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:54

Hallo iedereen, heb hier een keer eerder gereageerd. Mijn moeder is 2 jaar geleden toen ik 15 was overleden.

Avelon vind het echt heel erg voor je, wat een ellende zeg. Hoop dat je je gauw iets beter voelt.

Ladybird sterkte. Soms zijn er van die momenten dat het gemis meer aanwezig is, ik heb het ook altijd op de bank voor de tv. Wij deden thuis met mama altijd filmavondjes.

Vorige week is mijn oma overleden. Ik vind het heel erg, voor oma en papa enzo natuurlijk. Maar het laatste was allemaal zo mooi. Zo mooi, dat ik vind dat we het na mamas dood verkeerd hebben gedaan.Mama was bij monuta in een kamer opgebaard. Dood, onder de paarse vlekken, koud en stijf. Terwijl oma thuis lag en gebalsemd was. Ze lag gewoon in bed en je kon haar armen verleggen enzo, we hebben er ook nog geslapen. Tenslotte is ze gecremeerd, wat ik bij nader inzien veel mooier en fijner vind, ben namelijk nooit meer bij mamas graf. Maargoed we kunnen het niet meer veranderen, het is zo.
Voor de rest heeft de moeder van mijn vriend net te horen gekregen dat ze longkanker heeft en dat er niet echt meer iets aan de doen is. Wordt dus afwachten. Moet het (hopelijk niet te) binnenkort weer allemaal overnieuw meemaken.
Wat ik wel fijn vind is dat ik voor oma een brief had geschreven en mee gecremeerd, ik heb er nog een brief voor mama bij gedaan. Het voelde echt als mijn enigste kans om nog iets naar haar te 'sturen.'

mamas graf
Afbeelding

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:54

Lieve VeraPopey.

Allereerst nog gecondoleerd met het verlies van je oma. Wel fijn dat jullie er allen een goed gevoel aan over hebben gehouden.

Ik snap je gevoel, maar hoe cliché, jullie kunnen het nooit 'verkeerd' gedaan hebben met je mama. Jullie hebben gedaan wat op dat moment het beste leek. En ben eerlijk, zoiets als een hele uitvaart, moet geregeld worden, in een hele korte tijd, terwijl je zelf alles behalve in staat bent.. Iedereen is moe, emotioneel en die hele periode gaat als een waas voorbij.

Achteraf had ik misschien ook dingetjes anders willen doen bij mijn moeder, en zelf ook weer bij mijn vader (terwijl we toch inmiddels bijna ervaringsdeskundige zijn :( ) Maar op dat moment doe je wat het beste lijkt. Daarbij spelen ook nog de wensen van de overledene mee. Bijvoorbeeld: mijn moeder wilde absoluut niet thuis opgebaard. Misschien heeft je moeder daar ook nog wensen over uitgesproken?

Daarnaast, is een goed afscheid heel belangrijk, maar in wezen is het maar een klein stukje van iemands bestaan geweest. Ga jezelf alsjeblieft niet schuldig voelen over dingen die anders hadden gekund. Het is zo al moeilijk genoeg voor je. Ik vind het graf van je moeder overigens heel erg mooi. Er spreekt echt liefde uit. Vooral het bloemstuk van het hart vind ik heel mooi.

Wat vreselijk om te horen van je schoonmoeder.. Hoe is je vriend eronder? Weten ze of het nog te behandelen is? Ik wens jou/jullie alle sterkte toe voor de komende tijd.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:06

Vera Popeye, gecondoleerd me thet overlijden van je oma! wat fijn dat je er zon goed gevoel bij hebt nu,

ik ben het met Avalon eens, ik denk inderdaad niet dat je het echt verkeerd kunt doen. je moet ook kijken naar de omstandigheden, en je hebt er toen ook alles aan gedaan lijkt me om je mam een mooie uitvaart te geven.

Heel veel sterkte met het je schoonmoeder :(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:29

Aankomende vrijdag is mijn papa alweer 2 jaar overleden -O- ;(

Ik zie echt tegen die dag op, ik wou dat ik het over kon slaan, ik kan het niet, ik wil mijn papa zo graag terug ;(

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:38

Sterkte Ladybird.. :(:)

Heb je een drukke dag voor de boeg of heb je 'm juist bewust vrij gehouden?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:51

Mijn moeder is overleden aan kanker toen ik bijna 15 was. Ik ben nu 19. Gaat wel ontzettend hard moet ik zeggen, besef het soms helemaal niet. Op een gegeven moment wordt het zo vanzelfsprekend dat je maar één ouder hebt. Op sommige momenten heb ik er nog heel veel moeite mee, maar op andere momenten ook weer helemaal niet. Zo liep ik gisteravond bijvoorbeeld naar de slaapkamer van mijn vader en toen zag ik haar portemonnee, bril en allemaal sieraden liggen. Toen liepen de tranen opeens over m'n gezicht. Maar normaal heb ik dat nooit. Gek is dat toch. :P

Ik heb een vriendin waarvan haar vader overleden is, en dat bied mij vaak een hoop steun omdat zij hetzelfde voelt als wat ik voel. Ik gun het iedereen om dat ook hebben, dus zoek alsjeblieft iemand op om mee te praten. Voor de rest wil ik iedereen sterkte wensen bij de verwerking.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:38

K_im schreef:

Ik zit in de week voor de toetsweek dus ik moet ontzettend veel leren, maar ik merk nu al dat ik het niet meer onthoud. ben er ontzettend veel mee bezig. dus we zien wel waar het schip strand. morgen heb ik ook een toets, 40 woorden nederlands + begrippen leren, maar ik krijg het er niet in. het lukt gewoon niet :(

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:02

Ik herken dat wel.. Voor nu kun je er denk ik niet zo heel veel meer aan doen. Veel succes in ieder geval. Denk dat je dat wel kunt gebruiken ;)

Voor de ziekte en het overlijden van mijn moeder was ik altijd vrij goed in leren en haalde ik hoge cijfers. Nu heb ik veel concentratieproblemen en zijn mijn cijfers steeds maar net aan voldoende.. Ik weet dat ik meer kan, maar het lukt mij niet meer. Kan natuurlijk ook dat het te maken heeft met mijn opleiding, die in verhouding tot HAVO een stuk zwaarder is, maar toch..

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:07

Ladybird schreef:
K_im schreef:

Ik zit in de week voor de toetsweek dus ik moet ontzettend veel leren, maar ik merk nu al dat ik het niet meer onthoud. ben er ontzettend veel mee bezig. dus we zien wel waar het schip strand. morgen heb ik ook een toets, 40 woorden nederlands + begrippen leren, maar ik krijg het er niet in. het lukt gewoon niet :(

Is school er van op de hoogte dat haar sterfdag eraan zit te komen? Ik denk dat het heel handig is om ze daarvan op de hoogte te brengen, dat je het er moeilijk mee hebt en dat het leren lastig gaat. Dit heb ik ook gedaan en mocht toen een extra toets herkansen! Ik heb zelf ook nog steeds ontzettend veel moeite met leren, de concentratie is er gewoonweg niet genoeg..
Heel veel sterkte :(:) :+: ik weet hoe je je voelt. Gaan jullie nog iets speciaals doen?

Voor iedereen, je kan nooit iets verkeerd doen in het verwerken. Iedereen doet dat op zijn/haar eigen manier. Ik vergeet soms ook dat papa is overleden, maar ik denk dan maar zo, mijn leven gaat door, ik kan er niet elke minuut bij stil staan, dan ga ik er aan onderdoor..! Dat houd je gewoon niet vol.. Jullie moeten je echt niet schuldig voelen daarover!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:09

School heb ik het wel verteld, maar ik sinds dit jaar op neiuwe opleiding, dus die staan er niet bij stil denk ik.
Ga verder niks speciaals doen. ik woon niet meer thuis, en ik moet dit weekend echt leren omdat er 5 toetsen aankomen. en als ik bij Mama ben dan wil dat gewoon echt niet. Dus dat wel beetje jammer, volgende week ga ik naar huis.

Ik ga morgen wel even met mijn Nederlands leraares praten. misschien kan ik wat regelen. anders heb ik de herkansing nog. Concentratie heb ik heel veel moeite mee al vanwege mijn ADHD. dat is er nu ook niet beter op geworden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:11

Ladybird schreef:
Aankomende vrijdag is mijn papa alweer 2 jaar overleden -O- ;(

Ik zie echt tegen die dag op, ik wou dat ik het over kon slaan, ik kan het niet, ik wil mijn papa zo graag terug ;(

Ahw heel veel sterkte.. En houd het verdriet niet tegen he :(:)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:28

Dank jullie wel <3

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:47

Ladybird, heel veel sterkte morgen.. Zijn toch altijd moeilijke dagen.. Ik heb zelf meer moeite met de verjaardag van mijn moeder dan met haar sterfdag. Komt misschien ook wel doordat dat tussen kerst en oud en nieuw valt. Ben dan meestal vrij en er hoort een kerst sfeer te hangen. Afgelopen jaar eerste kerst zonder mama, dus die kerst sfeer had ik totaal niet..

Heb je nog met school gepraat ivm je tentamens Ladybird?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:50

Naath, dat was met kerst bij ons ook zo hoor, we zijn heel bewust bij vrienden kerst gaan vieren, want met zijn 4en thuis zijn werkte ook niet. en het jaar erop was het ook geen kerstsfeer. hoop dat het dit jaar wle weer komt.

Ik heb er met de docent over gehad en ze snapte het volkomen. heb de toets wel gemaakt, en met een beetje geluk haal ik 5,5 anders heb ik de herkansingsperiode nog. we zullen wel zien. voor de toetsen van volgende week heb ik nog niets erover gehad. ik hoop vant weekend gewoon te kunnen leren. Het moet. het leven gaat gewoon door.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:54

Wij zaten ook met kerst bij mijn vader en hebben er gelukkig wel een gezellige avond van gemaakt, maar het gemis blijft. Maar dan is de kerst net voorbij en dan is mijn moeders verjaardag weer, 29 december. Was eerder sowieso al geen handige datum voor verjaardagen, maar nu is het gewoon helemaal confronterend, heb het idee dat het dan nog ff dubbel zo erg is zo tussen kerst en oud en nieuw..

Ja het leven gaat door... Maar soms is dat zo verdomd moeilijk....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:57

Ja dat kan ik me wel heel goed voorstellen. lijkt me ook heel vervelend zo tussen kerst en oud&nieuw. zeker als ik al kijk hoeveel moeite ermee heb op 22 maart. en dan zit je niet eens tussen feestdagen!

Tis heel moeilijk, maar bij de pakken neer zitten werkt ook niet.