Tjonge, ik ben gewoon een beetje van slag van je wat doe jij denigrerend opmerking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:Sjapaz schreef:
![]()
Zo vroegen ze mij laatst op het consultatiebureau of ze goed te corrigeren was. Ik moest gewoon even goed nadenken en de term laten bezinken, die zit zó buiten mijn referentiekader. Ik zou nooit de term corrigeren gebruiken voor dingen die mijn kind en ik doen. Dat klinkt meteen zo negatief. Ik stond echt eerst even met mijn mond vol tanden toen ze met dat woord aan kwamen, was apart om te werken. Ik zie de dingen gewoon niet zo. In de dagelijkse omgang met mijn kind komen woorden als straffen en corrigeren niet eens in mij op.
Corrigeren is niets anders dan gedrag bijsturen, ik begrijp niet waarom je dat woord ook al zo erg vind als straf. Straf kan ik me nog iets bij voorstellen, al zie ik het gewoon als de negatieve consequentie die aan fout gedrag vasthangt en niet als "vergelding", maar corrigeren? Wat is daar nou weer fout aan?
Sjapaz schreef:Nou sorry zeg! Dat was niet bepaald denigrerend bedoeld, dat was heel oprecht. Je schreef gewoon dat je wat had opgepast in andere gezinnen. Daar antwoord ik op. En ook al werk je op die manier, waarmee je ongetwijfeld veel meer al leert over gezinnen en opvoeding, toch blijf ik erbij dat het heel anders is als je daadwerkelijk zelf kinderen hebt.
Tjonge, ik ben gewoon een beetje van slag van je wat doe jij denigrerend opmerkingIk denk dat ik nooit bewust op zo'n manier naar iemand zou reageren. Het was ook helemaal niet onaardig bedoeld. Het is gewoon echt heel anders als het eenmaal je eigen kinderen betreft.
horseyfries schreef:Als je alles zo positief opvat, waarom ga je dan niet ervan uit dat ze "corrigeren" in dat gesprek op een heel positieve manier bedoelden? Misschien gebruikten ze juist al met opzet niet het woord straffen, heb je daar al aan gedacht?
Sjapaz schreef:Rumina schreef:dat ze soms tegen haar eigen beperkingen aan loopt volgens mij. Ze snapt al hoe je een trap moet opklimmen voordat ze snapt dat je er van af kan vallen.
Daarom hebben we ook zo veel driftbuien al gehad hier denk ik. Ze wil zo veel, knokt daar ook hard voor en is zó gefrustreerd als dat nog niet kan of lukt. Vanaf dat ze is gaan praten gaat het echt zó veel beter, ze heeft nu nog maar zelden driftbuien. Maar het heeft me heeeeel veel energie gekost om geduldig te blijven en haar te blijven begeleiden in alles, omdat ze constant met dingen bezig is die niet geschikt zijn voor haar. Het wordt nu pas beter, sinds 1/2 maanden en dat geeft echt heel veel ademruimte!
Ik vind Kashmira ook wat kort door de bocht. Maar ben het wel met haar eens, dat het toch hééél anders is om je eigen kind op te voeden, waar je 24/7 voor zorgt, dan enkel oppasadressen te hebben. Dat heb ik ook altijd veel gedaan en ja horseyfries, je hebt wel gelijk dat je dan wel een beetje leert en ziet wat voor jou zou werken en wat je juist niet zou willen. Het geeft je wel wat inzicht en overzicht van verschillende aanpakken en het resultaat ervan. Maar echt, het is niet te vergelijken met wanneer je daadwerkelijk je eigen kind op gaat voeden.
kashmira schreef:Ik snap diegene wel die het er niet mee eens is, en dat je verschillende plekken hebt gewerkt, maar eerlijk is eerlijk. Een eigen kind bij zijn of haar moeder is altijd echt andrs dan dat je een vaste oppas/ of nanny bent die daar woont, ik begrijp best dat je dat allemaal ziet en leert enz in een gezin en elke keer nieuwe situaties, maar je eigen kind kent zijn of haar mama zo goed.. Om alles uit te proberen, als een andr wat ervan zou zeggen dan heeft dat even effect op het kind, maar ben er van overtuigd en zeker van, dat als een kind bij mama is dat ze echt hunzelf zijn en niet dat lieve kindje op school is op dat moment..hoe vaak hoor je het wel niet.. Opa en oma.. Een een weekend oppassen, kindjes zijn zoooooo lief geweest.. Eenmaal thuis zijn het weer draken..
Chubby schreef:anneliesdj schreef:Ze zullen toch echt moeten leren dat er in sommige situatie's regels zijn die gewoon niet overtreden mogen worden, ook niet om een keer te proberen.
Terwijl het op andere momenten wellicht niet zo'n probleem is dat ze er zelf achter komen wat de gevolgen zijn.
Maar daar hoef je toch geen straf voor te gebruiken? In zulke situaties geef je júist uitleg. Ik zie niet in wat de meerwaarde van straf is, als ik omwille van de veiligheid grenzen stel. Ik heb liever dat mijn kind echt begrijpt waaróm die grens er is, al moet ik het bij wijze van spreken 100x uitleggen, dat dat ik hem straf geef omdat hij niet is overreden maar die kans er wel was.
Alles op niveau van het kind. Zolang een kind niet begrijpt dat oversteken zonder kijken gevaarlijk is, laat ik hem niet zonder begeleiding naar buiten gaan.
Chubby schreef:Sofy schreef:En is hij daar dan van onder de indruk? Soms vind je kind wat hij aan het doen is toch belangrijker dan dat hij jou daar boos mee maakt? Zoals als hij weet dat je het beu bent en dat je wilt dat hij wil gaan slapen. Dan doet hij dat alleen omdat hij merkt dat jij het beu bent?
Hoewel, met die kleintjes gebeurt dat idd nog niet zo heel vaak denk ik.
Hij hoeft ook niet onder de indruk te zijn en hij hoeft zijn gedrag niet te stoppen.