leonie87 schreef:Hoe kan je een jas redden die je hebt gewassen maar waar nu alle dons is samengeklonterd in de hoeken zonder droger?! (zeer actueel dilemma![]()
)
In de droger stoppen met een tennisbal, die klopt de veren dan weer los.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
jiehaaa schreef:Ik vraag me af hoe een weegschaal behalve gewicht ook vetpercentage, botmassa, spiermassa en vocht kan meten. En of dat wel betrouwbaar is.
JunkDeLuxe schreef:Perdofemina! De pil heeft niks te maken met pijn, kun je hoogstens gebruiken om je maandstonden even uit te stellen op vakantie ofzo, en als voorbehoedsmiddel natuurlijk, maar is géén pijnstiller!
Je wordt hopelijk niet zwanger, maar wordt dus wel nog steeds ongesteld. Daarom helpt de pil ook de pijn niet minderen

Ailill schreef:leonie87 schreef:Hoe kan je een jas redden die je hebt gewassen maar waar nu alle dons is samengeklonterd in de hoeken zonder droger?! (zeer actueel dilemma![]()
)
In de droger stoppen met een tennisbal, die klopt de veren dan weer los.
Anne_GTI schreef:Ailill schreef:In de droger stoppen met een tennisbal, die klopt de veren dan weer los.
Bij gebrek aan droger op de kop aan de waslijn hangen buiten met storm. Alleen waait het nu niet hard genoeg
Sokje_6 schreef:Doanique schreef:Over dat de baarmoeder samentrekt en dat die pijn veroorzaakt. Dus mijn baarmoeder trekt niet samen?
Jawel, alleen zijn bij de ene vrouw die spieren sterker cq. zij maken een dikkere slijmwand aan die dus moeilijker afgestoten wordt.
lifaya schreef:Waarom katten de plekjes opzoeken die jij het liefst NIET onder kattenharen ziet?
Mijn katten hebben mijn (ZWARTE) cameratas opgeëist, helemaal onder de haren, echt niet normaal. Nu de tas even weg is gaan ze op mijn (ZWARTE) vest liggen(kat is zwart met witte haren).... Het is echt een ramp!
Doanique schreef:Waarom hebben sommige dames wel menstruatiepijn en ik niet? Ik heb letterlijk nergens last van, ben ook niet chagrijnig.
ook ben ik grootverbruiker van ibuprofen en paracetamol.. ware het iet dat het toch bijna niet werkt.. :S Paardje1005 schreef:Waarom horen anderen je stem anders dan dat je zelf hoort?
Mossel schreef:InekeH87 schreef:Klopt ook niet wat hierboven staat, de pijn heeft niets te maken met de sterkte van de baarmoedercontracties
Waarmee dan? Want dat zeg je dan weer niet.
Ghostattack schreef:![]()
Waarom kruipen katten altijd in plastic zakken, dozen en tassen?
Waarom wordt onze kleinste kat zo opgewonden van (nep)leren jassen en tassen? (Ja echt)
InekeH87 schreef:Mossel schreef:
Waarmee dan? Want dat zeg je dan weer niet.
Even een paar stukjes gekopieërd uit het boek Obstetrie en Gynaecologie: de voortplanting van de mens. Van Heineman.
Stukje over hoe de pijnperceptie vanaf de voortplantingsorganen verloopt voor de duidelijkheid.
Pijnimpulsen van de cervix, het corpus uteri en het proximale deel van de tubae Fallopii worden voortgeleid door afferente zenuwen. Deze dunne gemyeliniseerde Aδ- en smalle ongemyeliniseerde C-vezels vertalen de pijnstimulus (energie) in elektrische signalen (actiepotentialen). Deze zenuwen lopen parallel met de sympathische zenuwen: via de ligamenta sacro-uterina en de postolaterale bekkenwand komen de zenuwbanen van beide zijden in de mediaanlijn samen en vormen daar de nervus presacralis. Vervolgens treden ze craniaalwaarts het ruggenmerg binnen op niveau Th10, Th11, Th12 en L1. Vooral de anatomische verhoudingen van de nervus presacralis (plexus hypogastricus superior) en het beloop van de zenuwen in de ligamenta sacro-uterina zijn van belang, omdat resectie hiervan soms verricht wordt in verband met pijn, centraal gelegen in het kleine bekken en ernstige dysmenorroeklachten (vaak op basis van endometriose): LUNA (laparoscopic uterine nerve ablation).
De zenuwvoorziening van de ovaria en het distale deel van de tubae Fallopii (plexus ovaricus) loopt samen met de vaten (arteria en vena ovarica) in het ligamentum infundibulopelvicum en komt uit in de plexus aorticus en plexus renalis ter hoogte van Th11 en Th12. Pijn afkomstig uit de viscera, ook vanuit de organen in het kleine bekken, wordt ook vaak waargenomen in de buikwand (referred pain). Pijn afkomstig uit de cervix, uterus, ovaria en tubae kan worden gevoeld in de dermatomen, die geïnnerveerd worden vanuit Th10, Th11, Th12 en L1. Deze dermatomen bestrijken het gebied van de navel tot het os pubis en de liezen.
In 1965 beschreven Melzack en Wall de poorttheorie (gate control theory). De gate control theory of pain gaat van de volgende veronderstelling uit: er is convergentie van het dikvezelige en dunvezelige systeem op de oorsprongcellen van de opstijgende banen (de T-cellen). Op dit niveau bestaat een wisselwerking tussen beide systemen. Dikke vezels zouden de T-cellen exciteren; bovendien exciteren ze de cellen in de substantia gelatinosa (SG), die op hun beurt een remmende invloed hebben op de T-cellen (‘de poort sluit zich’). De dunne vezels hebben een tegengesteld effect op de cellen in de SG. Ten slotte is er een afdalende sturing vanuit de hersenen op deze wisselwerking. Hoewel grotendeels achterhaald, biedt de theorie interessante aanknopingspunten: prikkeloverdracht vanuit de periferie kan zowel positief als negatief beïnvloed worden door spinale en corticale factoren. Hierdoor wordt aannemelijk gemaakt dat ook psychologische en sociale variabelen invloed hebben op de pijnperceptie.
In het ruggenmerg worden de prikkels via de tractus spinothalamicus geleid naar de subcorticale en corticale pijncentra. Hierbij lopen tevens verbindingen met het limbische systeem (‘emotionele brein’).
Door de ontwikkelingen in de beeldvorming zoals de positronemissietomografie (PET-scan) en meer nog de functionele magnetic resonance imaging (fMRI) is veel inzicht verkregen in de rol van de hersenen in de pijnperceptie en het pijnbeleven. Begrippen als psychologische modulatie van pijn, waarbij fenomenen als emotionele beïnvloeding van pijn, placebo-effect (bijv. interventie zonder intrinsiek farmacologisch effect) en de invloed van verwachtingen en conditionering op de pijnbeleving zijn inbegrepen.
Langdurige pijn is vaak verantwoordelijk voor neuroplasticiteit, het continu veranderen van de functie van neuronen in het ruggenmerg, dat kan resulteren in allodynie (pijn veroorzaakt door prikkels die normaal geen pijn veroorzaken) of hyperalgesie (overgevoeligheid voor pijn).
Tijdens en vlak voor de menstruatie is er een verandering in de synthese van een aantal pijnmediators, onder andere prostaglandine E2. Dit zorgt ervoor dat pijnprikkels gemakkelijker doorkomen en heftiger lijken. Zonder enige contractie van de uterus kunnen er dan al pijnsignalen doorgestuurd worden.
Contractie van de uterus heeft dan niets te maken met de intensiteit van de pijnprikkel, contracties zijn bij alle vrouwen tijdens de menstruatie min of meer gelijk, er is niet zo iets als iemand die veel hevigere contracties en daardoor meer pijn heeft, dat komt bij die personen doordat de balans in synthese van pijnmediatoren meer in haar nadeel uitvalt dan bij een ander.
Vandaar dat middelen als Naproxen ook zo goed werken bij menstruatiepijn, naast dat ze de intensiteit van de bloeding verminderen (door hun effect op trombocyten) zorgen ook voor een remming van de Prostaglandine E2-synthese wat een pijnmediator is. Doordat er minder PGE2 is, is er ook minder pijn.
De pijn is dus niet doordat er heftige uteruscontracties zijn, maar doordat er een disbalans is in de synthese van pijnmediatoren in combinatie met de normale uteruscontracties die horen bij de menstruatie.
Ik kan voor de liefhebber nog wel veel meer in detail gaan en ook de effecten op allerlei andere pijn-mediatoren en pijngeleidingsvezels, maar dan moet ik even de tijd nemen om een veel uitgebreider antwoord te geven.
snap minstens 3/4 geloof ik
heb ik nou altijd al willen weten..