Gepest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:25

Je wil naar niemand toe, meis, maar je zult toch iemand in vertrouwen moeten nemen denk ik. De huisarts wordt m niet, de mentor wordt m niet, je ouders worden m niet... wie dan wel??

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:27

De vertrouwenspersoon. Maar die verwijst mij door naar mijn mentor

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:27

Ja want je vertrouwenspersoon kan ook niet alles voor je doen, denk ik? Waar verwijst hij je precies voor door? En wat zegt hij als je aangeeft dat je niet naar je mentor wil?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:29

Nee eigenlijk niet. Voor mijn cijfers. Maar zelfs daarvoor ga ik uit principe al niet naar hem toe. (dat verhaal zet ik niet openbaar)
Ik heb nog niet bij haar aangegeven dat ik liever niet naar hem toe ga. Gewoon uit angst dat zij toch zal gaan zeggen dat het moet oid.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:41

Dat kan ze je niet verplichten als je je daar niet bij op je gemak voelt. Ze kan je wel andere opties aandragen voor andere personen eventueel.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:52

Lieve Nayomie
Als je wilt dat de situatie verandert, zul je ook zelf moeten veranderen. Uit je posts krijg ik toch een beetje het idee dat je het probleem buiten jezelf plaatst. Het ligt aan de mentor, je kunt niet naar de huisarts, je moeder doet dit, de vertrouwenspersoon doet dat.....Het lijkt erop dat je mensen naar je toe haalt, en hen dan weer afstoot. Ik zet het er misschien een beetje cru neer, maar het lijkt toch wel op dat je een systeem om je heen hebt gevormd wat niet werkt. Alleen jij kunt dat veranderen! Met hulp van anderen, maar dan moet je dat wel accepteren! Het klinkt misschien hard, maar ik bedoel het lief hoor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 08:55

Ik snap je punt niet helemaal

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:25

Wat ik bedoel is dat je in je berichtjes steeds zegt dat het aan iemand anders ligt, waardoor je niet geholpen kunt worden. (mijn moeder doet dit, ik kan niet naar mijn huisarts want..., de mentor doet dat enz) Wat ik me dan afvraag is welke rol je zelf speelt in je eigen problemen, waardoor het maar niet wordt opgelost. Op een gegeven moment zul je zelf iets moeten veranderen in jezelf, waardoor deze situatie verandert. Dat kan je niet zelf, daar heb je hulp bij nodig. Iemand die je kan helpen zien wat je zelf kunt doen in jouw gedrag of manier van omgaan met anderen, zodat je zelf beter je grenzen kunt aangeven of anders/beter kunt leren communiceren met anderen. Je hebt zelf ook een rol in het (in stand houden) van je eigen problemen. Echt, ze lossen zich niet vanzelf op! (ik zie dat ik heel vaak het woordje 'zelf' heb gebruikt, maar dat is dus ook precies wat ik bedoel) Begrijp je het nu iets beter? :-)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:44

Ik denk dat Ninia gelijk heeft. Als je alle voorstellen blijft afwijzen en hulp uit de weg gaat houd het niet op!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 15:13

Ik wijs alleen HA en psych af. Welke hulpen nog meer dan?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:08

Nayomie, lees eens terug: ik ga niet naar mijn mentor, mijn contactpersoon vertel ik niet alles, mijn moeder........zo kom je er niet hoor. Het verandert niet vanzelf!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:08

Mijn contactpersoon is inmiddels overal van op de hoogte

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:42

Maar je moet je contactpersoon wel de kans geven om je te helpen :).
Ik snap dat 't oplucht om alles eruit te gooien. En ik snap dat 't echt niet leuk is.
Maar wat meer kan je vertrouwenspersoon doen dan andere mensen aanraden?
Je mentor, de huisarts, de psych, jeugdzorg desnoods. Het klinkt allemaal heel heftig misschien, maar, heel bot, jij moet het doen. Als jij nu niets doet, zal er niks veranderen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:05

Tja sorry hoor. Maar ik kan niet zo 1-2-3 even alles gaan zeggen en alles gaan doen ;)
Dat ik niet naar mijn mentor ga, is een persoonlijke reden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:48

Iemand stuurde mij een PB met hoe het ging. Nu vond ik het ook wel even iets om te laten weten.

Het einde van het schooljaar nadert inmiddels. Het is inmiddels definitief dat ik blijf zitten. Aan de ene kant opluchting, want goed. Dit jaar ging al niet zo perfect als dat het had kunnen zijn. Alleen ik vrees nu wel voor volgend jaar. Dat ik niet geaccepteerd zal worden. Dat heb ik inmiddels aangegeven aan contactpersoon en ze wilde ook volgend jaar mij willen helpen, zowel met schoolzaken als hulp bij het pesten.

Want de mensen die nu nog in de 3de zitten, hebben (goede) contact met de hoofdpester, dus daar vrees ik een beetje voor.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:53

Nayomie schreef:
Tja sorry hoor. Maar ik kan niet zo 1-2-3 even alles gaan zeggen en alles gaan doen ;)
Dat ik niet naar mijn mentor ga, is een persoonlijke reden.

zou ik die persoonlijke reden mogen weten via een PB?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:42

Nou even weer een berichtje van mij kant. Nu vakantie, lekker tot rust komen.
Contactpersoon wil mij ook volgend jaar weer steunen dus daar ben ik erg blij mee :)

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:11

ook nog een berichtje van mijn kant :-)
Vakantie, en ik ben een x blijven zitten, ga dus volgend jaar naar de middelbare, nieuwe start nieuwe mensen :-)
nu leker tot rustt komen :-)

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:34

Pff Jeetje.. ik hoop zo voor je dat je volgend schooljaar een leuk jaar gaat krijgen!
Pesten komt vaak voor uit jaloezie of onzekerheid en heeft niks met jou te maken! Fijne vakantie!

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:36

Kedevr schreef:
Pff Jeetje.. ik hoop zo voor je dat je volgend schooljaar een leuk jaar gaat krijgen!
Pesten komt vaak voor uit jaloezie of onzekerheid en heeft niks met jou te maken! Fijne vakantie!

ik hoop het ook, ik heb mijn nieuwe klas al gezien en volgens mij word het erg gezelllig :D
ik ben door het gepest idd ook heel onzeker geworden.. :(

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:38

Wat verschrikkelijk dat je wordt gepest. Nu je bent blijven zitten, kun je dan geen overstap maken naar een andere school? Bijvoorbeeld een kleine school waar met een schone lei kan beginnen en geholpen kan worden bij het pesten?

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:40

Steffie2012 schreef:
Wat verschrikkelijk dat je wordt gepest. Nu je bent blijven zitten, kun je dan geen overstap maken naar een andere school? Bijvoorbeeld een kleine school waar met een schone lei kan beginnen en geholpen kan worden bij het pesten?

ik ga naar een school waar de pesters niet naartoe gaan, dus ben daar wel blij mee :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:44

Ik heb niet het hele topic gelezen, enkel de berichten van de ts. Dus als ik iets dubbel zet dan spijt het me.

Ts: Hoe gaat het volgend jaar. Krijg je een nieuwe mentor of dezelfde? Anders zou ik toch eens aankaarten bij school of je niet een andere mentor kunt krijgen. Je mentor is toch iemand waar je je goed bij moet voelen en je krijgt zo iemand niet voor niks toegewezen. Daarnaast vind ik die tip van een assertiviteitstraining wel een goede. Je moet iets doen aan die verlegenheid, want nu wordt je daardoor belemmerd en kom je niet altijd voor jezelf op (en dat is ook wel heel moeilijk, dat vind ik zelf ook lastig). Een beetje verlegen zijn is niet erg, maar je moet wel leren hoe je je erover heen kunt zetten als dat nodig is.

Hopelijk gaat het in die andere klas beter. Anders zou je eens kunnen overwegen om de film spijt te laten afspelen in de klas? Ik hoor van een hoop mensen dat die film echt wel indruk maakt. Wellicht gaan de mensen dan inzien wat ze iemand aandoen met dat flauwe gedrag. Geniet nog even van je vakantie en veel succes volgend schooljaar.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:34

Een andere school is dan meteen wel veel verder weg voor mij. :P

Capopjekop, ik krijg gelukkig een andere mentor. Mijn vorige mentor gaat mee naar HAVO5, als het goed is :)
En dat over dat verlegen zijn, daar ben ik het mee eens. Dat is bij ons een één of andere SOVA, maar die mensen, worden er niet echt beter op. Als ze weten dat je daar zit, worden die kinderen ook steeds erger gepakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:35

Je hebt mss ook andere cursussen. Bijvoorbeeld waarin je je zelfvertrouwen traint. Ik denk dat dat ook al een stuk scheelt als je jezelf een stuk zelfverzekerder over jezelf voelt. Dan komt die verlegenheid vanzelf wel.