Shanna schreef:Ik ben net met mn moeder in discussie over de oudste kinderen of die altijd het lelijkste zijn. Bij de gezinnen die ik ken, is de oudste ALTIJD het lelijkste.
Zowel bij ons eigen gezin is mn broer lelijker dan mij.
Mn moeder is de oudste maar ook minder mooi dan haar broertjes.
Mn vader is ook lelijker dan mn tante.
Ik heb 3 nichtjes, en ook hier is de oudste weer de lelijkste. Ze is alsnog wel knap, maar haar zusjes zijn toch echt een stuk mooier!
Ook bij onze buren, is de oudste de lelijkste, bij mn vriend is zijn broer een stuk lelijker dan hij. Ook bij mijn vrienden, zijn de oudste uit het gezin het lelijkst. De kinderen van vrienden van mn ouders zijn ook de oudste weer het lelijkst, ongeacht het geslacht. Ook bij oud klasgenootjes als ik terug denk, waren de oudste altijd lelijker dan de jongere broertjes of zusjes.
Is dit alleen in mijn omgeving zo, of herkennen meer mensen dit?
Ik heb voor het woord lelijk gekozen, omdat ''minder mooi'' wellicht wat liever is, maar wel minder direct.
Dan zijn er mogelijk twee vragen waar je in je onderzoek aandacht aan zou kunnen besteden
-- is er in de familie een patroon te ontdekken , en wat zou het kunnen zeggen over je direkte omgeving cq regio waar je woont.
(de wijze van observeren zou wat objectiever kunnen? - je zegt dat zowel je vader als je moeder....ten opzichte van hun broer en tante lelijk zijn , we kunnen het geheel wat positiveren door bijvoorbeeld andere testpersonen naast je vader en moeder te zetten, om ze in de categorie mooier te kunnen plaatsen?) ........
Daar steek je dan een hoop tijd in , en dan is de situatie opzich niet veranderd flaporen blijven flappen , grote neuzen krimpen niet etc etc
En dan kun je ook de vraagstelling erop loslaten zijn mensen knap en voelen zij zich ook knap...... in een voorstukje van een tv programma is te zien dat een mooie meid begeleid wordt door een sterk karakter naar de plastisch chirurg.......als je dat voorstukje op de tv ziet ...... wordt het letterlijk nog snijdender WAT is MOOI......
ik wens je veel succes met je studie over dit onderwerp TS......