Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:09

Volgens mij krijgt iemand die dun is meer commentaar hoor. Ik heb een BMI van 18 denk ik. Misschien iets lager. Maar het is niet altijd leuk om te horen :n

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:10

Ik zal nooit iemand ongevraagd commentaar geven over diens gewicht, of je nou onder- of overgewicht hebt. En ik denk dat de meesten dat fatsoen wel hebben. Juist omdat we weten hoe kwetsend het kan zijn om kritiek te krijgen op je uiterlijk....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:11

Vriendin van mij had echt anorexia (en ze wist natuurlijk heus wel dat wat ze deed niet goed was) en al die opmerkingen van "wat ben jij dun" hielpen alles behalve...

Daisies

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:12

Fiffill, zulke opmerkingen zorgen er juist voor dat ze nog verder gaat..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:17

Dat zeg ik, hetzelfde als tegen een dik iemand zeggen dat hij/zij een vetklep is. Zoiets doe je gewoon niet, je helpt er mensen heus niet positief mee. Daarom vind ik ook dat je voorzichtig moet zijn met dat soort uitspraken (maar kennelijk zijn er nog zat mensen die daar een andere mening op na houden...)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:17

Ik heb een BMI van 15, nee niet gezond. Maar ik bedoel, het is niet gezond om te dik te zijn en ook niet gezond om te dun te zijn.. En ergens in het midden ligt het normale gewicht, maar hoeveel mensen halen dat gewicht eigenlijk wel?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:25

Tsja hoeveel mensen halen een bmi tot 25? Hier in Nederland zeker meer dan bijv in Amerika. Ben me daar echt kapot geschrokken. Een bmi van 15 is niet gezond nee maar past waarschijnlijk wel bij je lichaamsbouw.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:25

Daisies schreef:
Volgens mij krijgt iemand die dun is meer commentaar hoor. Ik heb een BMI van 18 denk ik. Misschien iets lager. Maar het is niet altijd leuk om te horen :n

ik denk niet dat iemand die te dun is meer commentaar krijgt, maar ik ben wel van mening dat het gewoon not done is om dat commentaar te leveren , of het nu om onder of overgewicht gaat of om een te grote neus bij wijze van

edit, ik denk dus dat de hoeveelheid commentaar vergelijkbaar is , mensen horen zichzelf nu eenmaal graag praten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:37

Unoo, jij bent pas 14, dan is BMI volgens mij ook niet zo betrouwbaar - dat is voor volwassen mensen (mensen die uitgegroeid zijn). Tenminste, dat dacht ik altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:39

Unoo schreef:
Daisies schreef:
Ik vind het altijd zo apart dat dikkere mensen vaak wel commentaar mogen hebben over mensen die dun zijn maar als anderen iets zeggen over overgewicht is het direct een probleem.

Hier vind ik dat je gelijk hebt. Verschillende mensen hebben al eens gevraagd of ik anorexia heb, en nee dat heb ik niet, maar ik be nzo gebouwd. Ik eet net zoveel als 2 pubers bij elkaar maar ik kom niet aan.. En ik heb nog nooit iemand tegen een wat voller persoon horen zeggen: Zo, wat ben jij dik. Voor mij is het ook niet fijn om zoiets te horen in de trant van: 'Zo ,wat ben jij dun, eet je wel genoeg? Eet meer! enz. '' Maar tegen vollere mensen hoor je zoiets nooit. :(:)

ik denk dat mensen er eigenlijk vanuit gaan dat zoiets niet aankomt ofzo, en dat het meer een compliment is, itt overgewicht.
Neemt niet weg dat ik het behoorlijk aso vind hoor...

Ik ben heel eerlijk, en zie ook wel eens iemand waarvan ik denk 'zou die anorexia hebben..?' maar het daadwerkelijk vragen of uberhaupt uitspreken aan anderen vind ik zo respectloos...
Net zoals dat je mensen in de winkel ziet die zelf maat 46/48 dragen en dan als ze een 34 zien 'jeeeemig, wie draagt dat nou, da's toch ook niet gezond :oo ' Da's ook altijd een beetje apart. Ben 't er wel mee eens hoor, dat allebei not done is :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:40

Fiffill schreef:
Unoo, jij bent pas 14, dan is BMI volgens mij ook niet zo betrouwbaar - dat is voor volwassen mensen (mensen die uitgegroeid zijn). Tenminste, dat dacht ik altijd.

Ik heb mijn BMI uitgerekend op voedingscentrum.nl en daar kan je ook je leeftijd invullen, vandaar. Maarja, het is verder ook gewoon m'n bouw. Maar ik vind wel dat een onbekende niet iemand moet gaan aanspreken op gewicht. Kan namelijk heel kwetsend overkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:42

Ah oke, ik dacht dat het anders lag als je nog in de groei was. Zou kunnen van niet hoor, zoveel heb ik me er niet in verdiept.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:42

Daisies schreef:

Onzin. Ik ben aan beide 'kanten' geweest, iets te zwaar en net te dun. Nou toen ik zwaarder was kreeg ik dagelijks opmerkingen er over, en was ik dan veel te zwaar? Nee, vijf kilo ofzo. Toen ik dun was kreeg ik alleen maar complimentjes, zeiden mensen dat ik er goed uit zag terwijl ik nu foto's terug zie en me af vraag hoe ik ingodsnaam zo er uit heb kunnen zien. Ik vond het veel minder erg om te horen 'Neem nog maar een koekje', dan 'Zou je dat wel doen?'.

Kijk, het hoort allebei niet, maar ik vind niet dat je kan zeggen dat het ene erger is dan het andere, want iedereen maakt het anders mee. Aangezien ik te zwaar en te dun ben geweest kan ik wel zeggen dat toen ik dunner was ik veel minder negatieve opmerkingen kreeg, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:45

Unoo, kijk eens in deze tabel: http://bmi-berekenen.be/bmi-bij-kinderen.html
voor een meisje van 14 is een bmi tussen 15,6 en 23,34 normaal.
je zit hier dus echt maar een héél klein beetje onder ;)

@Fiffill: je hebt dus gelijk hoor ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:47

Ah, dus toch wel. :j

Moiryn, kennelijk ervaar jij dat zo. Ik zie het in mijn omgeving precies andersom.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:50

fojoe schreef:

Ja, maar daar houden ze geen rekening met je lengte. Ik bedoel, dat loopt nogal uiteen van kinderen hoe iedereen eruit ziet. Mijn broertje van 12 schatten ze 8 en mij al 16 bijvoorbeeld.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:51

Ik vind dat er te zwaar wordt gedacht over het aanspreken van mensen dat ze te zwaar zijn.
Aangezien ik maar al te vaak hoor: WOOW, JIJ BENT ECHT VEEL TE DUN! En, wat ik best erg vindt: WOW, JIJ HEBT ECHT GEEN KONT!
Die laatste hoor ik vaak, bijvoorbeeld in de trant van: oh jij past er nog wel tussen, jij hebt toch geen kont (gelukkig is het de laatste tijd wat beter geworden :P )

Waarom mag dit qua sociale regels wel gezegt worden, terwijl jij er flink op aangekeken wordt als je een te zwaar iemand aanspreekt?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:52

CCindy schreef:
Ik vind dat er te zwaar wordt gedacht over het aanspreken van mensen dat ze te zwaar zijn.
Aangezien ik maar al te vaak hoor: WOOW, JIJ BENT ECHT VEEL TE DUN! En, wat ik best erg vindt: WOW, JIJ HEBT ECHT GEEN KONT!
Die laatste hoor ik vaak, bijvoorbeeld in de trant van: oh jij past er nog wel tussen, jij hebt toch geen kont (gelukkig is het de laatste tijd wat beter geworden :P )

Waarom mag dit qua sociale regels wel gezegt worden, terwijl jij er flink op aangekeken wordt als je een te zwaar iemand aanspreekt?

Mijn lerares heeft wel eens gezegd: '' Ja, jij bent zo dun, daar kijk je bijna doorheen '' :+ Ja, dankje hoor, dat is goed voor m'n zelfbeeld :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:57

CCindy schreef:

maar je zegt zelf toch ook dat je dat best erg vindt ? Waarom vind je dan wel dat het moet kunnen bij mensen die te zwaar zijn ... :) ?

overigens vind ik het niet 100% vergelijkbaar aangezien mensen die te zwaar zijn dat verweten worden, omdat ze dus kennelijk te ongezond eten....
En iemand aanspreken op 't feit dat die geen kont heeft, is niet echt een verwijt. Hoewel ik het ook niet erg sociaal en aardig vind om zoiets te zeggen tegen een vreemde oid :=

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:02

Menino schreef:
maar je zegt zelf toch ook dat je dat best erg vindt ? Waarom vind je dan wel dat het moet kunnen bij mensen die te zwaar zijn ... :) ?

Zo bedoel ik het niet, mijn post is niet echt een antwoord op ''mag het wel of niet gezegt worden'' maar meer, dat ik het gevoel heb dat mensen het vele malen erger vinden wanneer iemand aangesproken wordt op zijn te zware gewicht, dan iemand die aangesproken wordt op zijn te lichte gewicht.
Als iemand tegen mij zoiets zegt, kijken de meeste mensen niet raar op. Zou ik hetzelfde tegen een zwaarder iemand zeggen; ''hier is nog wel een gaatje, maar daar pas jij echt niet meer bij, jij hebt een veel te dikke kont!'' of ''WOW, JIJ BENT ECHT DIK!'' zou iedereen veel verschrikter opkijken. Volgens mij is dat nou eenmaal een feit.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:05

CCindy schreef:
Zo bedoel ik het niet, mijn post is niet echt een antwoord op ''mag het wel of niet gezegt worden'' maar meer, dat ik het gevoel heb dat mensen het vele malen erger vinden wanneer iemand aangesproken wordt op zijn te zware gewicht, dan iemand die aangesproken wordt op zijn te lichte gewicht.
Als iemand tegen mij zoiets zegt, kijken de meeste mensen niet raar op. Zou ik hetzelfde tegen een zwaarder iemand zeggen; ''hier is nog wel een gaatje, maar daar pas jij echt niet meer bij, jij hebt een veel te dikke kont!'' of ''WOW, JIJ BENT ECHT DIK!'' zou iedereen veel verschrikter opkijken. Volgens mij is dat nou eenmaal een feit.

Dat denk ik zelf dus ook, want zoiets 'kan' dan ineens niet. Terwijl mensen die te dun zijn en zelf aan willen komen het ook niet fijn vinden als wordt gezegd dat ze dun zijn, ookal denken andere mensen van wel.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:15

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik wil wel een antwoord plaatsen.

Ik denk niet dat het goed is om mensen met overgewicht hierop aan te spreken. Denk dat iemand met overgewciht zich er wel van bewust is.

Ik neem als voorbeeld even mezelf, ik ben in een jaar tijd 20 kilo aangekomen.
Waarvan durf ik je niet te zeggen, heb mijn eetpatronen niet veranderd, ik sport, drink netjes iedere dag water.
Frisdrank laat ik staan en snoepen doe ik alleen in het weekend. Ook mijn dieetiste zegt dat er niks mis is met mijn eetpatroon.
Ik begrijp heus wel dat er mensen zijn die wel wat meer zouden mogen bewegen of minder zouden mogen snoepen maar ik nee maar even een voorbeeld.

Al een jaar lang word ik er iedere dag mee geconfronteerd.
We waren eens met de hond aan het lopen in het bos en ik kwam een oom tegen die ik nooit zie, hij aaide me even over mijn buik en zei: genoeg te eten he? IK KON WEL JANKEN!

Als mensen de foto op mijn rijbewijs of paspoort zien krijg ik gelijk te horen dat ik zoveel ben aangekomen, joh dat had ik zelf nog niet gemerk aan het feit dat ik me broeken niet meer pas.

Een vriend in de supermarkt zei laatst oh ik herkende je bijna niet, de laatste keer dat ik je zag was het anders... terwijl hij me even van top tot teen bekeek.
Je merkt dat mensen anders naar je kijken. Maar al te goed.

Als iemand een opmerking tegen mij maakt durf ik weken t huis niet uit, ik ontwijk feestjes, verjaardagen eigenlijk alles waarbij ik veel mensen zie.
Mijn eigen familie geeft me regelmatig commentaar over mijn gewicht.

Veel zelfvertouwen had ik al nooit, maar geloof me, als iemand van die commentaren geeft ga je er echt niet harder van lopen, je gaat je juist verstoppen.

Ik ga toch ook niet tegen dunne mensen zeggen dat ze weleens wat meer mogen eten.

Bemoei je lekker met jezelf, als het je niet bevalt als iemand overgewicht heeft kijk je maar lekker de andere kant op.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:15

Iemand aanspreken op wat dan ook kan vaak kwetsend overkomen op de ander...
Lees dit topic al even mee als 'dikkerd' en sommige opmerkingen kunnen nogal kwetsend overkomen...

Heb mensen in mijn omgeving ( gehad ) die geregeld over mijn gewicht begonnen, en geloof me, dat werkte alleen maar averechts.
Wilde me bewijzen dat ik het wel kon, lukte niet en uit frustratie werd het nog erger omdat ik me een mislukkeling voelde.
Ben daarom nog steeds enorm onzeker en denk altijd dat ik faal :)

De gyneacoloog is diegene geweest die mij met beide benen op de grond wist te zetten. Ik kon namelijk niet zwanger raken met het gewicht dat ik op dat moment had. Heb direct een boek van Sonja gehaald en ben in 7 maanden tijd 23 kilo afgevallen, waarna ik een prachtige dochter heb gekregen :D

Momenteel ben ik weer veel te zwaar maar omdat ik met andere dingen omhoog zit, wil het me nu even niet lukken. Maar ga vastbesloten nogmaals proberen er zoveel af te werken omdat ik weet dat ik het kan. Al was de stok achter de deur om een kind te krijgen velen malen makkelijker, omdat ik toen ECHT wist waarvoor ik het deed.
Nu denkt iedereen natuurlijk... tja maar als je nu afvalt is het toch voor jezelf?!? Ja, én dat is juist makkelijk praten en oordelen als je zelf niet met het probleem zit.
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zoveel moeite hebben om te stoppen met roken, maar ik heb ook nooit gerookt :+

Enfin... wat de meest kwetsende opmerking was naar mij toe kwam toch wel van een klein kindje. ( ik weet kinderen zijn eerlijk maar god wat deed me dat zeer ).
Zat achter de kassa in een wit gestreept apenpakkie toen een moeder met kind bij mij aan de kassa stonden. Pak kleed dus als je al dik bent niet geweldig af...
''Mama, dat is een dikke mevrouw''...

Ik van buiten: :o
Ik van binnen: -:(- :( }:0 :roll: >;) %) #) 8)7 maar vooral kon ik wel janken.

Als het een volwassene was,... tja... dan is een reactie teruggeven misschien wel even iets makkelijker.
Moeder zei niks tegen het kind en ik stond met mijn bek vol tanden.

Geloof me mensen, dat DOET PIJN! Dus TS,... ook jou manier van aanspreken of menen de wereld te verbeteren door alleen maar slanke mensen op de aarde te hebben,... nee....dank je!
Daar pas ik voor!

Ik erger me ook geregeld aan van alles en nog wat.
Neem een adempauze, denk dan aan wat anders en ga dan verder.
Je hebt niet zomaar het recht een ander ergens op aan te wijzen ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:40

Unoo schreef:
fojoe schreef:

Ja, maar daar houden ze geen rekening met je lengte. Ik bedoel, dat loopt nogal uiteen van kinderen hoe iedereen eruit ziet. Mijn broertje van 12 schatten ze 8 en mij al 16 bijvoorbeeld.

nee, hoor, ze houden juist wel rekening met je lengte.
je berekent je bmi op basis van je lengte en je gewicht.
voor volwassen mensen moet die ergens tussen 20 en 25 liggen (al lijkt 18,5 tegenwoordig ook al aanvaard als ondergrens).
voor kinderen kan je de normale bmi waarden aflezen op die tabel.
je bmi is 15, had je berekend.
je bent 14, dus hoort je bmi tussen 15,6 en 23,34 te liggen.
jouw bmi zit daar nét onder, dus heb je een heel klein beetje ondergewicht.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:03

Daisies schreef:
Ik heb dan geen ondergewicht maar krijg dagelijks naar mijn hoofd dat ik dun ben terwijl ik een normaal gewicht heb.. Dat moet altijd kunnen en is niet kwetsend.

Ik heb hetzelfde, maar ik vind het wel kwetsend.. Ik voel me altijd zeer ongemakkelijk als iemand er over begint en heb het gevoel dat ik me dan keihard moet verdedigen. Ik zou ook nooit tegen '' vreemde '' zeggen dat ze echt te dik of te dun zijn. Als het om vrienden gaat is het anders.. Als ik me zorgen maak spreek ik het wel uit.