Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:20

@Arianna1983: En omdat andere mensen onverdraagzaam zijn, moeten wij het ook zijn? Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen.
Dit heeft niets te maken met alles goed vinden, ruimdenkend zijn enzovoort. Dit gaat om fatsoen en respect, daar ontbreekt het her en der nogal aan. Jammer vind ik dat.

En zwarte-kousen-mensen, ook interessant om het eens over te hebben, misschien kun je daar een topic voor openen?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:21

Arianna1983 schreef:
Hmm... Hoevaak is het niet gebeurd dat Marrokanen Israelische vlaggen verbrandden, Amerikaanse vlaggen, en gingen voetballen met herdenkingskransen van 5 mei? Zijn er een stel mensen die onverdraagzaam zijn naar sommige andere groepen, dan zijn het zij wel!

Dit gedrag is uiteraard hoogst verwerpelijk en de individuen die dit doen moeten dan ook bestraft worden. Maar het is toch ook niet zo dat alle mannen met kale hoofden hakenkruizen in toiletten schilderen en Joden haten. Dus je kan niet stellen dat dit "de Marrokanen" zijn. Het zijn individuen, wellicht van Marokkaanse komaf.

Maar ik vind dit gedrag toch wel wat anders dan een vlag van een ander land ophangen als er eindexamen gedaan wordt. Zoals ik eerder al aanhaalde, wat voor last hebben wij hiervan.

Citaat:
Nederland moet zo tolerant zijn, dat imo die tolerantiekramp 'eng' wordt. Hier in dit topic valt 75% over mij heen als ik zeg dat ik het idioot vindt als iemand de marrokaanse vlag aan zijn rugzak hangt!
We MOETEN alles maar goedvinden, zo ruimdenkend moeten we zijn, dat er erg wordt geageerd tegen mensen die NIET alles goedvinden...

Om voor mezelf te spreken, ik veroordeel iemand die het niet goed vindt niet, ik begrijp het alleen niet. In mijn ogen is het kortzichtig / bekrompen, omdat er meteen een conclusie aan verbonden wordt over de vlagophanger. Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, je kent de gedachtegang van de ophanger niet. Ik vind het bijvoorbeeld ook kortzichtig en bekrompen als iemand een persoon met overgewicht een patatje ziet eten en meteen denkt "Zo, die zal zich wel de hele dag volstouwen met allerlei vette zooi". Er spreekt een vooroordeel uit en niemand is wars van vooroordelen hoor! Ik zal niet zeggen dat ik ze nooit maak.

De reacties over de Nederlandse cultuur die op een gegeven moment voorbij kwamen vond ik wel eng worden, omdat daar in sommige posts mijns inziens wel uitkwam dat men de eigen cultuur boven die van een ander stelt. Naar mijn mening is iedereen gelijk en zijn er inderdaad verschillen in cultuur, maar dat maakt de ene cultuur niet automatisch superieur aan anderen.

Citaat:
Over christenen wordt erg vaak lelijk gedaan, ook in de media, die worden vaak afgeschilderd als een stel sukkels. Hoe vaak wordt er niet gelachen om zwarte-kousen-mensen? Ik kom zelf uit die hoek (zit er nu niet meer in) en heb me ook vaak gestigmatiseerd gevoeld. Maar daar maakt niemand zich ooit druk over, tenminste, niet dat ik weet....

Ook Christenen zouden niet over 1 kam geschoren moeten worden. En ik vind grappig zijn over de rug van anderen niet leuk, tenzij het satirisch bedoeld is met een knipoog, maar helaas zijn er een hoop mensen die dat wel "tof" vinden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:23

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind het een positief signaal.
In de media en onder het volk leeft toch dat allochtone jongeren klaplopers zijn, potentiele criminelen en te lui om uit hun ogen te kijken.
De vlaggen symboliseren voor mij de jongeren die wel serieus bezig zijn en in de toekomst een goede plaats in de maatschappij zullen verwerven.
Ik ben er dus blij om, chapeau :D :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:11

Alet74 schreef:
@nicolletje: over welke kam scheren die mensen zich dan?

Beide vlaggen is wel erg politiek correct en dus correct. Maar wie zegt ons dat de bedoelingen van het ophangen van een niet-Nederlandse vlag niet correct zijn? Net was Ptries zegt, wat voor last hebben we daarvan?
Het zegt, zoals ik al eerder zei, waarschijnlijk meer over de aanschouwende partij die hier van alles van vindt, dan over de vlagophanger...

Dat je er geen last van hebt is toch geen argument. Is het nou zo stom om als voorbijganger liever een Nederlandse vlag er naast te zien hangen? Dat zou getuigen van meer respect voor het prachtige Nederland waar iedereen de kans krijgt om te studeren. Dat er niet bij stil wordt gestaan wat voor een geluk je mag hebben dat je in Nederland opgroeit, dát vind ik nou jammer. En ik vind dat ik dat mag vinden. Er is namelijk helemaal niks mis met trots zijn op je land. En natuurlijk is er een hoop mis hier, maar vergelijk Nederland eens met 90% van de andere landen in de wereld. We hebben het hier goed, en ik verwacht van mensen wanneer ze afstuderen dat ze Nederland niet vergeten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:14

christel1857 schreef:
Alet74 schreef:
@nicolletje: over welke kam scheren die mensen zich dan?

Beide vlaggen is wel erg politiek correct en dus correct. Maar wie zegt ons dat de bedoelingen van het ophangen van een niet-Nederlandse vlag niet correct zijn? Net was Ptries zegt, wat voor last hebben we daarvan?
Het zegt, zoals ik al eerder zei, waarschijnlijk meer over de aanschouwende partij die hier van alles van vindt, dan over de vlagophanger...

Dat je er geen last van hebt is toch geen argument. Is het nou zo stom om als voorbijganger liever een Nederlandse vlag er naast te zien hangen? Dat zou getuigen van meer respect voor het prachtige Nederland waar iedereen de kans krijgt om te studeren. Dat er niet bij stil wordt gestaan wat voor een geluk je mag hebben dat je in Nederland opgroeit, dát vind ik nou jammer. En ik vind dat ik dat mag vinden. Er is namelijk helemaal niks mis met trots zijn op je land. En natuurlijk is er een hoop mis hier, maar vergelijk Nederland eens met 90% van de andere landen in de wereld. We hebben het hier goed, en ik verwacht van mensen wanneer ze afstuderen dat ze Nederland niet vergeten.

Als ze een andere vlag ophangen, vergeten ze Nederland dus. Lijkt mij neit, ze doen gewoon eme aan de traditie met en knipoog naar hun afkomst. Helemaal niets mis mee.
Zoals ik al eerder zei. Ze blijven toch wel die turk/marrokaan/engelsman, waarom dan een nederlandse vlag ophangen als mensen je niet zien als nederlander?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:14

Nicolletje schreef:
Tja ik weet niet. De mensen die die vlaggen ophangen scheren zichzelf ook al over 1 kam in deze samenleving op deze manier.
Vind ik.

Zoals ik zei, ik zou beide vlaggen doen, het zou niet in me opkomen om in het buitenland de Nederlandse vlag op te hangen.
Maarja ik ben te aardig. In moslimlanden liep ik 15 jaar geleden ook in lange luchtige rokken en het commentaar van de NL'ers (thuis op foto's) was niet van de lucht. "Djeez je bent op vakantie, je gaat toch in een korte broek lopen" ofzo.

Daar heb ik veel respect voor. Ik heb een turkse vriend gehad en toen we bij zijn familie in Turkije op bezoek waren heb ik mijn kledij en spreektaal daar ook op aangepast. Ik zou in een land als Egypte bijvoorbeeld, niet in een mini rok gaan rondlopen omdat ik vind dat ik dat moet kunnen omdat ik uit Nederland kom. En ik zou als ik daar aan de universiteit afgestudeerd zou zijn een vlag scoren met het symbool van de Universiteit oid. Iig niet de Nederlandse vlag, dat is imo totaal onlogisch en kan als provocerend worden ervaren

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:16

Suuskipje schreef:
christel1857 schreef:

Als ze een andere vlag ophangen, vergeten ze Nederland dus. Lijkt mij neit, ze doen gewoon eme aan de traditie met en knipoog naar hun afkomst. Helemaal niets mis mee.
Zoals ik al eerder zei. Ze blijven toch wel die turk/marrokaan/engelsman, waarom dan een nederlandse vlag ophangen als mensen je niet zien als nederlander?

Als eerbetoon aan de eenheidsstaat Nederland. Want dat is waar een nationale vlag voor staat.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:16

christel1857 schreef:
Nicolletje schreef:
Tja ik weet niet. De mensen die die vlaggen ophangen scheren zichzelf ook al over 1 kam in deze samenleving op deze manier.
Vind ik.

Zoals ik zei, ik zou beide vlaggen doen, het zou niet in me opkomen om in het buitenland de Nederlandse vlag op te hangen.
Maarja ik ben te aardig. In moslimlanden liep ik 15 jaar geleden ook in lange luchtige rokken en het commentaar van de NL'ers (thuis op foto's) was niet van de lucht. "Djeez je bent op vakantie, je gaat toch in een korte broek lopen" ofzo.

Daar heb ik veel respect voor. Ik heb een turkse vriend gehad en toen we bij zijn familie in Turkije op bezoek waren heb ik mijn kledij en spreektaal daar ook op aangepast. Ik zou in een land als Egypte bijvoorbeeld, niet in een mini rok gaan rondlopen omdat ik vind dat ik dat moet kunnen omdat ik uit Nederland kom. En ik zou als ik daar aan de universiteit afgestudeerd zou zijn een vlag scoren met het symbool van de Universiteit oid. Iig niet de Nederlandse vlag, dat is imo totaal onlogisch en kan als provocerend worden ervaren

En daar sla je de hamer op zn kop (spijker op zn kop... verdorie spreekwoorden :Y) ) Kan als provocerend worden ERVAREN. Zegt dus meer over degene die de valg ziet dan degene die de vlag ophangt ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:17

@christel: Maar waarom willen ze een land eren waarin ze niet als inwoner van dat land gezien worden?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:20

Suuskipje schreef:
@christel: Maar waarom willen ze een land eren waarin ze niet als inwoner van dat land gezien worden?

Ik zie ze wel als inwoner van Nederland. Dus misschien maak JIJ hier een denkfout en niet ik.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:20

christel1857 schreef:

Jij mag als voorbijganger zeker vinden dat je er liever een Nederlandse vlag naast ziet hangen. Maar kan je dit een ander opleggen? En nog belangrijker, mag je er de conclusie aan verbinden dat iemand wil provoceren / zich af wil zetten als hij of zij dat niet doet?

Het is fijn dat jij trots bent op Nederland. Ik tot nu toe ook nog steeds en ik voel me er ook thuis. Maar mag je jouw gevoel en verwachtingen aan een ander opleggen? Moet die vinden wat jij vindt en doen wat jij doet?

Edit: en hoe weet je zeker dat deze mensen niet tevreden zijn hier, puur en alleen omdat ze geen Nederlandse vlag hebben hangen?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:22

Suuskipje schreef:
christel1857 schreef:

En daar sla je de hamer op zn kop (spijker op zn kop... verdorie spreekwoorden :Y) ) Kan als provocerend worden ERVAREN. Zegt dus meer over degene die de valg ziet dan degene die de vlag ophangt ;)

Dat klopt. Maar je zou als sociale mede-burger ook een poging kunnen wagen om er eens 100% bij te horen ipv 50%.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:24

Ptries schreef:
christel1857 schreef:

Jij mag als voorbijganger zeker vinden dat je er liever een Nederlandse vlag naast ziet hangen. Maar kan je dit een ander opleggen? En nog belangrijker, mag je er de conclusie aan verbinden dat iemand wil provoceren / zich af wil zetten als hij of zij dat niet doet?

Het is fijn dat jij trots bent op Nederland. Ik tot nu toe ook nog steeds en ik voel me er ook thuis. Maar mag je jouw gevoel en verwachtingen aan een ander opleggen? Moet die vinden wat jij vindt en doen wat jij doet?

Edit: en hoe weet je zeker dat deze mensen niet tevreden zijn hier, puur en alleen omdat ze geen Nederlandse vlag hebben hangen?

Ik vind helemaal niet dat dat iemand opgelegd mag worden, of dat er een verbod moet zijn op het uithangen van de Turkse vlag of wat dan ook. Ik vind dat iedereen de vlag uit mag hangen die hij uit wil hangen.
Ik trek niet de conclusie dat ik verwacht dat de persoon in kwestie bewust provoceert. Dat denk ik namelijk niet. Maar die persoon zou wel zo netjes kunnen zijn geweest om de Nederlandse vlag er naast te hangen. En dat hoeft hij helemaal niet te doen. Maar als hij het had gedaan had ik dat ten zeerste kunnen waarderen.
Wie zegt dat ik vind dat die mensen hier niet tevreden zijn? Dat zeg ik nergens, dus op jouw vraag kan ik geen antwoord geven.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:25

christel1857 schreef:
Suuskipje schreef:

Ik zie ze wel als inwoner van Nederland. Dus misschien maak JIJ hier een denkfout en niet ik.

Ik betrek mijn opmerking niet op 1 persoon :) Was een algemene opmerking omdat ik denk iedereen wel weet dat veel mensen 'ze' nog steeds zien als die turk/marrokaan/engelsman etc.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:29

Suuskipje schreef:
christel1857 schreef:

Ik betrek mijn opmerking niet op 1 persoon :) Was een algemene opmerking omdat ik denk iedereen wel weet dat veel mensen 'ze' nog steeds zien als die turk/marrokaan/engelsman etc.

Ja daar maken ook veel mensen een fout. Wanneer je iedereen die in Nederland woont ook gewoon als Nederlander beschouwt, dan is het idd vreemd als een Nederlander een Turkse vlag ophangt en de Nederlandse prinsenvlag vergeet of bewust weglaat. Het interesseert mij namelijk niks wie je ouders zijn of waar je vandaan komt. Als je aan een Nederlandse school afstudeert is het gewoon een beetje raar.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:32

@ christel
misschien vinden 'zij' het wel raar om een nederlandse vlag op te hangen omdat ze het gevoel krijgen niet al voltallig nederlander te worden gezien ;)

Het interesseert mij dan weer niets welke vlag ze ophangen ;)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:33

christel1857 schreef:
Wie zegt dat ik vind dat die mensen hier niet tevreden zijn? Dat zeg ik nergens, dus op jouw vraag kan ik geen antwoord geven.

Heb je gelijk in, lees/interpretatiefout van mij, mijn excuses daarvoor.

Maar wat is dan het probleem als er een vlag van een ander land hangt? Ik maak uit jouw post op dat jij het netter zou vinden en het meer zou waarderen als er ook een Nederlandse vlag had gehangen. Ik begrijp geloof ik ook wel waarom je dat vindt (een stukje pattroitisme haal ik uit je berichten en daar is op zich niks mis mee, ik ben ook zeer gelukkig dat ik Nederlander ben en trots op ons land, ondanks dat ik ook vind dat bepaalde dingen anders kunnen). Maar is het echt "erg" als de Nederlandse vlag er niet hangt?

Ik heb trouwens helemaal géén vlag en tas opgehangen toen ik mijn eindexamen gehaald had.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:52

Nedelandse en hollandse vlag in het buitenland gezien, te schandalig voor woorden. Hoe kunnen nedelanders nu in het buitenland hun eigen vlag uithangen en het buitenlanders in hun eigen land kwalijk nemen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:05

Ptries schreef:
christel1857 schreef:

Heb je gelijk in, lees/interpretatiefout van mij, mijn excuses daarvoor.

Maar wat is dan het probleem als er een vlag van een ander land hangt? Ik maak uit jouw post op dat jij het netter zou vinden en het meer zou waarderen als er ook een Nederlandse vlag had gehangen. Ik begrijp geloof ik ook wel waarom je dat vindt (een stukje pattroitisme haal ik uit je berichten en daar is op zich niks mis mee, ik ben ook zeer gelukkig dat ik Nederlander ben en trots op ons land, ondanks dat ik ook vind dat bepaalde dingen anders kunnen). Maar is het echt "erg" als de Nederlandse vlag er niet hangt?

Ik heb trouwens helemaal géén vlag en tas opgehangen toen ik mijn eindexamen gehaald had.

Nee echt erg vind ik het niet. Eerlijk gezegd is het niet zo'n big deal voor mij. Maar wanneer ik mijn mening er over moet geven dan had ik het liever anders gezien. Zoals ik al een paar keer heb gezegd: Het gaat er mij niet zozeer om dat er een vlag wordt gebruikt van een ander land, het gaat mij om het weglaten/vergeten van de Nederlandse. Daarmee wil ik aangeven dat ik totaal geen problemen heb met mensen die trots zijn op hun nationaliteit, ik vind dat juist geweldig en dat moet juist worden aangemoedigd. Maar ik heb wel problemen met het weglaten van hun Nederlandse identiteit. Dat vind ik gewoon jammer.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:05

Suuskipje schreef:
@ christel
misschien vinden 'zij' het wel raar om een nederlandse vlag op te hangen omdat ze het gevoel krijgen niet al voltallig nederlander te worden gezien ;)

Het interesseert mij dan weer niets welke vlag ze ophangen ;)

Als dat het geval zou zijn dan zouden ze JUIST een Nederlandse vlag op moeten hangen. Ik gok er op dat ze geen ander vlag in huis hadden oid.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:41

Het is HUN huis dus ik vind dat ze het mogen decoreren hoe ze het willen zowel binnen als buitenkant ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:45

:D Met dit topic in het achterhoofd heb ik mijn marokaanse collega wiens dochter gisteren op 16 jarige leeftijd voor haar MBO geslaagd is na een herexamen aangemoedigd om de vlag van de verenigde naties buiten te hangen en daarnaast alle vlaggen die ze maar vinden kon.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:47

De Verenigde Naties. Dat vind ik nou nog eens een goeie afsluiter! :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:02

Ik vind dat de mensen dat zelf moeten weten. :)
De NL'ers hangen een NL'se vlag op, de Turken een turkse en de Marrokanen en marrokaanse..... Why not?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:12

shilady schreef:
Het is HUN huis dus ik vind dat ze het mogen decoreren hoe ze het willen zowel binnen als buitenkant ;)

Op Nederlandse grond weliswaar. Tenzij je een land bezit.
EDIT: als Nederland besluit om een hoge snelheids trein te bouwen die precies over jouw huis gaat. Dan kun je dag zeggen tegen je huisje hoor ;) Dus is allemaal nogal relatief.