Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:55

_Ella_ schreef:
Ik stop ermee.
Men gaat door over dingen waar al meerdere keren antwoord op gegeven is, verklarende posts worden genegeerd. En er worden teksten uit de bijbel uit het verband gegrepen waarmee totaal de plank misgeslagen wordt. En God wordt er mee belachelijk gemaakt.
Jullie komen er wel uit met zijn allen

Ik dus ook. Ik vond het leuk om dingen uit te leggen zoals ik erover denk aan mensen die écht serieus vragen hebben en geïnteresseerd zijn. Jammer dat sommige het dan weer moeten verpesten. Heel jammer!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:55

Hannah_Menno schreef:
Jammer hoor dat er zo aanvallend gereageerd word. Dieptriest vind ik het! :n

cheer up, nergens voor nodig ;)

En mensen die het niet eens zijn met jou dieptriest noemen is ook geen stijl.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:57

Ik heb niet alles gelezen, maar wel de eerste en laatste pagina's.

Wat een negativiteit, en van beide kanten. Het is zoals altijd weer twee groepen tegen elkaar, terwijl imo beide niet verkeerd hoeven te zijn.

Wat ik eruit opmaak is dat mensen zoveel te vertellen hebben over wat anderen verkeerd doen, en wat verkeerd is aan andere 'levensovertuigingen' of 'religies' , terwijl ze niet eens weten wat het inhoudt.

Mij maakt het niet uit waar iemand in gelooft, probeer het mij echter niet op te dringen en veroordeel mij ook niet omdat ik daar niet in geloof. Ik weet weinig van het geloven in een God, of meerdere, ik weet genoeg om te weten dat, dat niet mijn weg is.

Echter komen de opmerkingen in dit topic zo ontzettend negatief over, dat ik ook een negatief oordeel zou kunnen vormen over dit onderwerp. We hebben allemaal zo onze eigen meningen en opvattingen, dus er is geen 'het is zo' maar alleen een 'ik vind' of 'ik geloof'.

Ik vind ( :+ ) het hartstikke interessant om meer over bepaalde 'religies' te horen. Gewoon om te weten hoe anderen erover denken, en mede te weten wat er allemaal speelt.

Het is jammer dat er zo negatief gedaan wordt over mensen met een 'andere mening' . Zonder dat er zelf goed geluisterd wordt naar wat hun te vertellen hebben.

Al kan ik het snappen als je, je lichtelijk beledigd voelt door commentaar van anderen op jouw 'geloof'. Net zoals ik het jammer vind dat er dingen geroepen worden over het Boeddhisme welke kant nog wal raken. Maar ik ga ervan uit dat dit onwetendheid is :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 04-05-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

@Christel
Ze noemt de mensen niet dieptriest, wel sommige reacties.

christel1857

eppie38 schreef:
Dat staat in de bijbel en gelooft een bepaalt gedeelte van de bevolking, maar gelukkig weten de meeste van ons beter, voor mij staat de bijbel los van god, en als hij toch die bijbel geschreven heeft is hij mijn god niet meer want zon wraaklustig persoon daar zit niemand op te wachten.

Brengt me op het volgende, niemand hier gelooft in god maar jullie geloven wel dat hij de bijbel geschreven heeft (dat niemand telt niet voor iedereen)
Hoe zit dat dan, god bestaat niet maar hij schrijft wel bulshit?

Mensen hebben de bijbel geschreven.

Brainless

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:58

@Christel
ALs jij de bijbel (blijkbaar) zo goed kent, weet je ook dat de Christenen leven naar het Nieuwe Testament, en niet naar het Oude Testament.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:59

Brainless schreef:
@Christel
Ze noemt de mensen niet dieptriest, wel sommige reacties.

ze hoeft niet in een slachtoffer-rol te gaan.
Als ik voor mezelf spreek dan ben ik nog altijd een tegenstander van religie in het algemeen, en dus niet de groep waar zij bij hoort specifiek. Dat verschil moet wel ff heel duidelijk zijn. Dan voelt niemand zich persoonlijk aangevallen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:59

ChristinaGW schreef:
Oke, omdat:

- Mensen altijd op zoek zullen zijn naar reden van het bestaan
- Verschillende geloven en spirituele verklaringen bestaan, wat voor mij een reden is dat er maar wat verzonnen wordt, het gaat er maar net om hoe de 'verzinner' van het verhaal over de wereld denkt
- ik niet begrijp dat bv verhalen van de Griekse Oudheid gezien worden als onwaar en het christelijke geloof, of de islam, het jodendom, waarom zou dat opeens wel waar zijn
- veel mensen die niet in een christelijk gezin opgroeien niet christelijk zijn
- de wereld zo slecht is
- Ik het gewoon niet weet!

Helder! :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:00

Zooist schreef:
Lepeltje schreef:
Ik trek de bijbel niet uit zn verband, het hele ding staat vol met cruelty, moord, rape, massmurders, etc in opdracht van ons lieve god.
Ik begrijp gewoon niet dat mensen dat negeren.

We negeren dat zeker niet. Maar wij geloven dat dit allemaal in het verleden gebeurd is toen dit soort acties tot de orde van de dag behoorden.
Dat was echt heftig!

Maar door het sterven van Jezus is dit allemaal zo anders geworden.

Ik zou je graag eens uitnodigen om er onder het genot van een hapje en een drankje over te babbelen. Maar dan wel met respect naar elkaar.

Het blijft kansloos, god zou liefdevol en forgiving zijn? En waarom vermoorde ie niet gewoon de farao ipv alle firstborn? Allemaal bloed en dood om maar een punt te maken?
En dan zouden wij nu slecht zijn, beetje veel hypocriet.

Zoals ik eerder al zei, niks tegen gelovige mensen maar het boek is gewoon raar.

Ik ben bioloog en veel bezig met evolutie btw, ik vind geloof interessant. Nooit over nagedacht dat je een ander geloof gehad zou hebben als je ergens anders gewoond had en daar dan van overtuigd geweest zou zijn? Ik vind dat boeiend.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:01

Brainless schreef:
@Christel
ALs jij de bijbel (blijkbaar) zo goed kent, weet je ook dat de Christenen leven naar het Nieuwe Testament, en niet naar het Oude Testament.

Nogmaals: Alsof er niet miljoenen gelovigen zijn die de bijbel letterlijk nemen (of de koran of thora whatever) Dáár zit het probleem. Niet bij de mensen die de bijbel als leidraad gebruiken om een beter mens te zijn (en dus niet uit angst voor de hel)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:01

eppie38 schreef:
Dat staat in de bijbel en gelooft een bepaalt gedeelte van de bevolking, maar gelukkig weten de meeste van ons beter, voor mij staat de bijbel los van god, en als hij toch die bijbel geschreven heeft is hij mijn god niet meer want zon wraaklustig persoon daar zit niemand op te wachten.

Brengt me op het volgende, niemand hier gelooft in god maar jullie geloven wel dat hij de bijbel geschreven heeft (dat niemand telt niet voor iedereen)
Hoe zit dat dan, god bestaat niet maar hij schrijft wel bulshit?

Ik geloof wel in God, en ik geloof ook dat Hij de Bijbel geschreven heeft. Ik geloof dat Hij dit gedaan heeft door zijn knechten en profeten.

Zoals ik al eerder gepoogd heb uit te leggen ben ik het met je eens dat in het oude testament een hoop gruwel staat. Ik denk dat je je dan even naar die tijd zou moeten verplaatsten en in andere geschiedenisboeken lezen dat zulke dergelijke zaken voor die tijd normaal waren. Dat was super heftig!

Omdat God niet wraaklustig wil zijn heeft hij zijn Zoon Jezus gestuurd en daarom leven we nu onder de genade.

Dus het toornige is teniet gedaan doordat Jezus heeft gewonnen van de duivel en is opgestaan uit de dood.

Het is jouw interpretatie dat het bullshit is en dat God niet bestaat. Of dat er bullshit geschreven staat.

Ik vind het niet en heb erg veel houvast aan mijn geloof.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:03

Ik heb daar zeker wel over nagedacht Lepeltje. Daarom ben ik zo blij dat ik hier geboren ben. ;) Overigens vind je het christendom over bijna heel de wereld.

God is aan de ene kant liefde, aan de andere kant is hij ook geen 'softie' die maar met zich laat sollen. Hij heeft de Egyptenaren en Farao 10 (!!) keer de kans gegeven om de Israëlieten vrij te laten, telkens zei Farao dat hij het zou doen, maar telkens deed hij het niet. De laatste keer heeft God hem (en het volk, want die maakten zich net zo schuldig aan de slavernij) goed gestraft. God straft niet zonder te waarschuwen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:04

Zooist schreef:

En dat mag. Ik zal de laatste zijn die je van je geloof af zal gaan praten. Dat gaat me niet eens lukken.

Waarom ik op dit topic reageer: Ik heb in mijn leven heel wat gebeden, heb mijn communie gedaan, en ben gelovig opgevoed. Maar ik ben nooit verhoord, heb nooit gesprekken gehad met god, en ik zou me diep moeten schamen voor het gruwel-verleden van in mijn geval de katholieke kerk.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:05

Jammer dat er alweer een topic op bokt stukloopt doordat er weer mensen zijn die het verpesten. Ik hoop igg niet dat ik daar aan heb meegedaan. En dat blijf je houden door de meningsverschillen. Ik stuur anders de vragen aan de mensen wel via pb, dat lijkt me misschien wat verstandiger :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:05

Moderatoropmerking:
Ieder mag zijn eigen mening hebben en verkondigen. Maar ik wil met klem vragen om respectvol naar elkaar en andere geloven te blijven. Bedankt voor de medewerking.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:06

Marijee schreef:
Jammer dat er alweer een topic op bokt stukloopt doordat er weer mensen zijn die het verpesten. Ik hoop igg niet dat ik daar aan heb meegedaan. En dat blijf je houden door de meningsverschillen. Ik stuur anders de vragen aan de mensen wel via pb, dat lijkt me misschien wat verstandiger :)

maar wie verpest het dan? Er wordt toch netjes geluisterd naar elkaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:09

Lepeltje schreef:
Ik trek de bijbel niet uit zn verband, het hele ding staat vol met cruelty, moord, rape, massmurders, etc in opdracht van ons lieve god.
Ik begrijp gewoon niet dat mensen dat negeren.

Zooist schreef:
We negeren dat zeker niet. Maar wij geloven dat dit allemaal in het verleden gebeurd is toen dit soort acties tot de orde van de dag behoorden.
Dat was echt heftig!

Maar door het sterven van Jezus is dit allemaal zo anders geworden.

Ik zou je graag eens uitnodigen om er onder het genot van een hapje en een drankje over te babbelen. Maar dan wel met respect naar elkaar.

Lepeltje schreef:
Het blijft kansloos, god zou liefdevol en forgiving zijn? En waarom vermoorde ie niet gewoon de farao ipv alle firstborn? Allemaal bloed en dood om maar een punt te maken?
En dan zouden wij nu slecht zijn, beetje veel hypocriet.

Zoals ik eerder al zei, niks tegen gelovige mensen maar het boek is gewoon raar.

Ik ben bioloog en veel bezig met evolutie btw, ik vind geloof interessant. Nooit over nagedacht dat je een ander geloof gehad zou hebben als je ergens anders gewoond had en daar dan van overtuigd geweest zou zijn? Ik vind dat boeiend.

Ik geloof nu net een jaar (ongeveer) in God. Daarvoor heb ik me bezig gehouden met allerlei andere stromingen en geloven.
Niks heeft mij gebracht waarnaar ik op zoek was.

En het geloof in Jezus wel!

Ik heb heel veel dingen gedaan in mijn leven die volgens de Bijbel absoluut not done zijn. Ik heb ervoor gekozen om dit allemaal te erkennen en te belijden en er vergeving voor te vragen.

Ik geloof ook dat ik dit ontvangen heb. En ik geloof ook dat ik tegenwoordig door het leven wandel met de Heilige Geest in mij.

Over evolutie en dergelijke kan ik niet veel vertellen omdat ik daar (nog) geen kennis vanheb. Ik weet wel dat er in de Bijbel ook gesproken wordt over reuzen en monsters. Maar het hoe en wat heb ik me nog niet in verdiept.

Alles op zijn tijd!

Wat doe jij als bioloog? Echt geen idee wat je dan voor werk doet :o?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:09

rebeltje schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wel de eerste en laatste pagina's.

Wat een negativiteit, en van beide kanten. Het is zoals altijd weer twee groepen tegen elkaar, terwijl imo beide niet verkeerd hoeven te zijn.

Wat ik eruit opmaak is dat mensen zoveel te vertellen hebben over wat anderen verkeerd doen, en wat verkeerd is aan andere 'levensovertuigingen' of 'religies' , terwijl ze niet eens weten wat het inhoudt.

Mij maakt het niet uit waar iemand in gelooft, probeer het mij echter niet op te dringen en veroordeel mij ook niet omdat ik daar niet in geloof. Ik weet weinig van het geloven in een God, of meerdere, ik weet genoeg om te weten dat, dat niet mijn weg is.

Echter komen de opmerkingen in dit topic zo ontzettend negatief over, dat ik ook een negatief oordeel zou kunnen vormen over dit onderwerp. We hebben allemaal zo onze eigen meningen en opvattingen, dus er is geen 'het is zo' maar alleen een 'ik vind' of 'ik geloof'.

Ik vind ( :+ ) het hartstikke interessant om meer over bepaalde 'religies' te horen. Gewoon om te weten hoe anderen erover denken, en mede te weten wat er allemaal speelt.

Het is jammer dat er zo negatief gedaan wordt over mensen met een 'andere mening' . Zonder dat er zelf goed geluisterd wordt naar wat hun te vertellen hebben.

Al kan ik het snappen als je, je lichtelijk beledigd voelt door commentaar van anderen op jouw 'geloof'. Net zoals ik het jammer vind dat er dingen geroepen worden over het Boeddhisme welke kant nog wal raken. Maar ik ga ervan uit dat dit onwetendheid is :)

AMEN!!! _/-\o_ _/-\o_

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:10

Dat gevoel heb ik ook, soms worden er hard gereageerd vanuit de niet gelovigen kant, maar soms zijn mensen ook wel snel gekwetst... (niet iedereen snapt natuurlijk hoe snel de ander gekwetst is)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:11

Jammer genoeg niet, er wordt met bijbelteksten gesmeten, en als daar normaal op gereageerd wordt wordt dat niet gelezen of een "belachelijke" opmerking over gemaakt.

Er wordt gezegd.... jullie geloof heeft het over dood en verderf.... jullie god staat dat toe.... maar je moet het niet persoonlijk opvatten hoor....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:14

christel1857 schreef:
Zooist schreef:

En dat mag. Ik zal de laatste zijn die je van je geloof af zal gaan praten. Dat gaat me niet eens lukken.

Waarom ik op dit topic reageer: Ik heb in mijn leven heel wat gebeden, heb mijn communie gedaan, en ben gelovig opgevoed. Maar ik ben nooit verhoord, heb nooit gesprekken gehad met god, en ik zou me diep moeten schamen voor het gruwel-verleden van in mijn geval de katholieke kerk.

Weet je, heb je zelf voor de communie gekozen of was dat omdat dat al moest en gewoon zo was?
Jij hoeft je zeker niet te schamen voor je katholieke opvoeding en voor alle gruwel. Jij hebt daar toch geen schuld aan????
Daarom ben je volwassen geworden en heb je de mogelijkheden om zelf te kiezen wat je wilt doen met je leven.

Als je meer wilt weten over bidden en het verhoren van gebed wil ik daar wel wat over vertellen maar dan via PB. Zulke dingen zijn te persoonlijk vind ik.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:14

Marijee schreef:

Prima toch?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:15

Ik heb niet alles gelezen, maar wilde wel even reageren op dit, met een bijbelverhaal.

Rianne_ schreef:
ChristinaGW schreef:
Waarom gebeuren de goede en slechte dingen dan? God heeft toch een plan met alles en iedereen? Als iemand iets slechts doet, dan moet God toch iets laten weten aan diegene? Hij begeleidt je toch door het leven? Waarom laat hij alleen dingen weten aan mensen die naar hem op zoek gaan? Hij is er toch ook voor mij, waarom laat hij nooit iets van zich zien...

Dát is geloven. En misschien zijn er wel dingen, maar wíl jij ze niet zien. :) Goede en slechte dingen gebeuren doordat mensen dat zelf doen. Zoals Niwla zegt, we hebben allemaal een vrije wil gekregen. En door foute dingen te doen leer je ook weer. Als jij er oprecht spijt van hebt zal God je ook vergeven.. Maar je moet wel voor Hem openstaan.

Er was eens een man, hij had een prachtig leven. Geloofde in God, en hield van hem.
Op een dag was er een overstroming. Iedereen ging vluchten. Maar de man ging op het dak zitten, wachten op hulp van God.

Toen kwam er een brandweer. Die riep de man van het dak, om met hem mee te gaan. De man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van god.

Een tijdje later kwam er een rubberbootje. De mensen in het bootje riepen de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Weer later kwam er een speedboot. De bestuurder riep de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Waarna er een helicopter kwam, en de mensen wilden de man met een touwladder van het dak halen. Maar wederom zei de man: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Het water steeg, en de man verdronk.
Hij liep de hemelpoort binnen, opweg naar God. De man zei: God, ik was levensgevaar. Ik heb U altijd gediend. Altijd! En waar was U nu? Nu, op dit moment wanneer ik U het hardste nodig had?
Waarop God antwoorde: Maar jongeman, ik heb je een brandweer gestuurd, een rubberbootje, een speedboot en ook nog eens een helikopter. Ik heb mijn best gedaan. Maar jij wilde niet...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:16

Citaat:
Wat doe jij als bioloog? Echt geen idee wat je dan voor werk doet :o?

Als bioloog doe je vooral onderzoek, nu kijk ik bijvoorbeeld naar genetische diversiteit in zeegrassen tussen verschillende populaties om uit te zoeken hoe we het beste populaties weer gezond en groter kunnen maken. Hiervoor heb ik gekeken naar hoe verschillende soorten ontstaan (isolatie tussen verschillende groepen) met hele saaie sluipwespen.
álles is gelinkt aan evolutie, je kan er niet omheen.

Is eigenlijk ook wat ik vind dat iedereen die hard wil beweren dat evolutie onzin is moet doen, zich erin verdiepen erover weten en er dan een mening over vormen. Daarvoor mag je het best kansloos vinden maar oude loze argumenten blijven enorm vermoeiend dus om eerlijk te zijn kan je je er dan beter niet mee bemoeien.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:17

ChristinaGW schreef:
Dat gevoel heb ik ook, soms worden er hard gereageerd vanuit de niet gelovigen kant, maar soms zijn mensen ook wel snel gekwetst... (niet iedereen snapt natuurlijk hoe snel de ander gekwetst is)

Doordat het geschreven is kan je moeilijk een tonatie bepalen.

Soms kan je iets als denegrerend lezen terwijl de tonatie juist wel respectvol is.
Sommige mensen zijn wel erg goed in het bijplaatsen van smilies waardoor de werkelijke tonatie iets helderder wordt.