Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemiddeld bedrag per maand aan boodschappen (gebasseerd op 2 personen)

< 100 euro
42 (7%)
100 - 150 euro
89 (15%)
150 - 250 euro
160 (27%)
250 - 350 euro
147 (24%)
350 - 450 euro
93 (15%)
> 450 euro
60 (10%)

Totaal aantal stemmen: 591

annastasia

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:59

Ik waardeer het altijd des te meer als mensen er zelf tijd en inspiratie in gestoken hebben.
Vaak vind ik de zelfgemaakt gerechten nog lekkerder dan de kant en klare dingen bij de AH weg.

Ik maak nu een aantal malen per week een recept uit de Allerhande of van het voedingsmiddelencentrum.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:09

Ik houd sinds februari een kasboekje bij en ik ben erg geschrokken van de bedragen die de supermarkt aan mij verdient.

In februari was dat 150,00 en in maart zelfs 177,00.
Gister een nieuwe maand en nieuwe start gemaakt, en heb een streven voor mijzelf gesteld dat ik max. 25,-per week mag uitgeven aan boodschappen.

Ik heb vanmiddag boodschappen gedaan voor de hele week en echt heel erg op de prijzen gelet en niet gek gedaan, doe boodschappen bij de Dirk (erg goedkoop) en kwam bij de kassa toch op een bedrag van 38,-! Ik was echt zwaar teleurgesteld...

Dit weekend is mijn vriend er wel vanaf morgenavond tot maandagavond dus die eet dan 3 dagen mee...Heb zelfs al 2x soep met broodje meegepakt en 1x diepvriespizza van 2,- voor mijzelf maar die 25,- lijkt voor mij niet haalbaar.

Wat doe ik verkeerd??

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:11

25 euro is ook wel extreem weinig hoor!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:12

laetitia schreef:
Wat doe ik verkeerd??

Dat kunnen we moeilijk zeggen als we niet weten wat je allemaal hebt gekocht ;-)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:15

Waarom wil je van 25 euro willen leven? Dan kan je sowieso geen fruit of verse groente erbij hebben?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:20

Heb eten gekocht voor hele week (drinken koop ik al nooit, drink of water of thee ivm bezuinigen):
Voor morgenavond champignons en courgette en tofu voor in indiase curry (rijst en overige toevoegingen had ik al in de kast)
Voor zondagochtend partybroodjes (in zo'n afbakzak)
voor zondagavond taco's (knorrpak + gehakt en zakje sla van 45cent)
Voor maandagavond soep met knoflookstokbrood uit diepvries
(maandag zijn we de hele dag weg, inclusief paasbrunch)
Voor dinsdagavond spinazie (in aanbieding voor 1,-) met geitenkaas en spekjes
Voor woensdagavond diepvriespizza
Voor donderdagavond soep met kruidenboterstokbroodje

Daarnaast nog: 2 pakjes pennywafels a 0,33 cent per stuk
thee (80 cent), 2,- toiletpapier (8 stuks), wasmiddel (poeder, 1,50).

dat was het! Heb nog geen eens brood gekocht -O-

Edit: tros bananen vergeten (ook in de aanbieding voor 1,20)
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 02-04-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:21

Als je goed op aanbiedingen let dan zou dat wel moeten kunnen.
Alleen dan mag je niet lux of iets uitgebreider eten. Geen chips, frisdrank etc etc.
Wel zou je goede limonade kunnen kopen, kun je ook heel lang mee doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:21

LovingTweety schreef:
Waarom wil je van 25 euro willen leven? Dan kan je sowieso geen fruit of verse groente erbij hebben?

Omdat ik van heel weinig rond moet komen. Heb WW gehad en dat was 820,- per maand.
Gelukkig sinds deze maandag tijdelijk weer een baan, al verdiend dat ook niet veel maar alles is beter dan WW.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:24

Oei, ja dan is het wel heel krap inderdaad.

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:28

Ik doe voor twee personen voor 50,- boodschappen in de week, dat is incl. 2 a 3 pakjes shag en wasmiddelen, verzorging ets. en haal alles bij de AH en ik ben elke dag in de supermarkt. Dit doe ik door euroshopper, ah merk en aanbiedingen te halen. Koekjes snoep etc. hebben we in overleg afgezworen. Wij drinkel alleen ranja, (wel iets duurdere multivitamine van de raak voor 1,17), koffie (ah) en thee (aanbieding) en eten als we trek hebben brood (euroshopper 0,55 per brood wat erg goed blijft in de diepvries) aardappels haal ik per 5 kg voor 1,50 (zelfs al gebruik je de helft niet dan ben je nogsteeds goedkoper uit) blijft daar wat van over dan bak ik zelf patat. Wat er de ene dag over blijft aan groente gebruik ik de volgende dag weer. Vaak haal ik ook diepvries groente van de es. Minder lekker maar zoveel voordeliger.

Wat ook een goede tip is, kijk naar kilo/liter prijzen. Soms lijkt een product goedkoper maar is het per kilo/liter toch weer een halve euro duurder

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:44

Ik doe boodschappen voor 2 personen voor ongeveer € 40,00 /€ 50,00 per week. Hierbij zit vlees, verse groente, verzorgingsproducten etc. Als je niet de duurste producten koopt maar zoals Romeotje al zegt, Euroshopper, dan scheelt dat enorm. En het is nog lekker ook :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:08

laetitia schreef:
Omdat ik van heel weinig rond moet komen. Heb WW gehad en dat was 820,- per maand.
Gelukkig sinds deze maandag tijdelijk weer een baan, al verdiend dat ook niet veel maar alles is beter dan WW.

Ik weet niet voor hoeveel dagen je kookt? Maar als je de halve week alleen bent zou je ook het eten dat je over hebt kunnen invriezen voor een week erna ofzo. Scheelt ook geld, tenminste bij ons.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:16

Romeotje schreef:
Ik doe voor twee personen voor 50,- boodschappen in de week, dat is incl. 2 a 3 pakjes shag en wasmiddelen, verzorging ets. en haal alles bij de AH en ik ben elke dag in de supermarkt. Dit doe ik door euroshopper, ah merk en aanbiedingen te halen. Koekjes snoep etc. hebben we in overleg afgezworen. Wij drinkel alleen ranja, (wel iets duurdere multivitamine van de raak voor 1,17), koffie (ah) en thee (aanbieding) en eten als we trek hebben brood (euroshopper 0,55 per brood wat erg goed blijft in de diepvries) aardappels haal ik per 5 kg voor 1,50 (zelfs al gebruik je de helft niet dan ben je nogsteeds goedkoper uit) blijft daar wat van over dan bak ik zelf patat. Wat er de ene dag over blijft aan groente gebruik ik de volgende dag weer. Vaak haal ik ook diepvries groente van de es. Minder lekker maar zoveel voordeliger.

Wat ook een goede tip is, kijk naar kilo/liter prijzen. Soms lijkt een product goedkoper maar is het per kilo/liter toch weer een halve euro duurder

Bedankt voor de tips! Eten jullie dan elke dag aardappels? Ik ben meestal alleen (doordeweeks) en heb ooit eens geprobeerd om een hele zak aardappels op te eten voordat de wortels eruit kwamen maar dat is me niet gelukt :+

Ik koop sowieso meestal van het eigen merk van de Dirk, dat scheelt echt heel veel geld inderdaad :j
Had net mijn vriend aan de lijn en vertelde over mijn teleurstelling bij de kassa, hij zei dat mijn streven ook wel erg laag ligt. Hij houdt al jaren een kasboekje bij (van hem heb ik dat geleerd...) en zit rond de 150,- per maand aan boodschappen.
Boodschappen doen voor je eentje is ook meestal duurder dan als je alles voor z'n tweeen koopt. De verpakkingen zijn toch meestal gericht op 2 personen en in je eentje moet je dan soms het teveel weggooien (omdat het niet bewaard kan worden in de vriezer/koelkast).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:16

Malenka schreef:
Issy,
Maar dan heb je het ook echt over allemaal luxe producten. Is het nou echt gezelliger en leuker als je allemaal van dat soort producten in huis hebt? Ik vind het ook fijn om een goede gastvrouw te zijn en mijn gasten te kunnen verwennen. Het liefst organiseer ik elke maand 1 of 2 avondjes. Maar dat kan in mijn ogen ook voor een stuk minder geld. Ik werk graag met thema's. Dat helpt wel om het al snel groter te laten ogen dan het is. Ik houd van simpele maar lekkere gerechten. Net even anders bereid dan dat mensen normaal doen. Heerlijk als gasten weg gaan met inspiratie.

ik ben een luxe eter, en hou van luxe ingredienten. Bijvoorbeeld zo'n serranoham die droog ik in de oven, en maak dar dan chips van, dat vind ik zelf echt heerlijk genieten.
Ik ben gewoon een echte bourgondieer, en dan geniet ik vaak niet van het eenvoudige eten.
Ja ik ben gewoon verwend :+

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:20

En daar is ook helemaal niks mis mee :n als je daar het geld voor over hebt, moet je het vooral lekker uitgeven :D

Ik vind 25 euro per maand ook wel _heel_ weinig om in je 1tje van rond te komen per week. Je hebt nu niet eens fruit gekocht?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:43

Issy,
Als jij het geld hebt en je hebt het er voor over dan geef ik je helemaal gelijk. Ik zou dan ook niet weten waarom je jezelf in zou houden. Je weet dan immers dat je wat meer uit geeft. Ook geen reden om te schrikken dus. En schrik je toch? Dan heb je genoeg punten waarvan je weet dat je die kunt aanpakken om de kosten omlaag te brengen. Prima toch?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:45

Sizzy schreef:
En daar is ook helemaal niks mis mee :n als je daar het geld voor over hebt, moet je het vooral lekker uitgeven :D

Ik vind 25 euro per maand ook wel _heel_ weinig om in je 1tje van rond te komen per week. Je hebt nu niet eens fruit gekocht?

dat is idd echt heel weinig

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:46

@sizzy: ik heb wel fruit gekocht, een tros bananen ;-).

Maar ik ben eerlijk gezegd best wat vergeten om op te noemen :o :

Heb ook nog gekocht:
koffiepads (hele goedkope,merk onbekend, hoop dat ze smaken)
dikke bleek (0,49 cent)
brie (1,- in de aanbieding)
toastjes (2 pakjes bij elkaar 1,-)

Want het is natuurlijk wél Pasen :P

Het is inderdaad weinig, maar als ik in dit topic lees dat huishoudens het met z'n tweëen rond de 150,- redden dan moet ik dat in mijn eentje toch wel op 100,- kunnen zetten?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:50

Moet op zich denk ik wel lukken. Maar dan zou je voor meerdere dagen moeten koken, invriezen, geen luxe dingen moeten kopen en moet het net effe niet over een paar daagjes pasen zijn. :P

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:50

Ik denk dat je vooral op avondeten kunt besparen, wat vries je bijvoorbeeld wel in qua avondeten?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:52

Maak je ook wel macaroni en spagetti etc in grote hoeveelheid? Ik maak altijd voor 4 personen, we eten dan de helft op en de rest gaat in de vriezer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:02

Ik kook vaak voor 2 dagen, nasi (zelfs 3 dagen) of curry of macaroni inderdaad.
Heb alleen een klein vriesvakje in koelkast dus kan ook niet heel veel invriezen (en een grote vriezer kost weer megaveel electriciteit ;-)).

Maar ik ga volgende week het gewoon opnieuw proberen!
Mensen eten soms voor nog minder dus het moet kunnen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:03

laetitia schreef:
Heb eten gekocht voor hele week (drinken koop ik al nooit, drink of water of thee ivm bezuinigen):
Voor morgenavond champignons en courgette en tofu voor in indiase curry (rijst en overige toevoegingen had ik al in de kast)

Vaak kun je ook ingevroren groenten kopen. Die zijn in verhouding wat duurder. Maar je kunt dan goed doseren en het is goed houdbaar. Vooral als je alleen bent kan dit heel erg handig zijn.

Citaat:
Voor zondagochtend partybroodjes (in zo'n afbakzak)

Er zijn (in ieder geval bij de lidl en c1000) afbakbroodjes voor 19 cent. Dat scheelt vast al? Het zijn niet zulke lekkere broodjes dat je ze zonder beleg op eet. Maar ze zijn goed te doen.

Citaat:
voor zondagavond taco's (knorrpak + gehakt en zakje sla van 45cent)

Ik weet niet wat zo'n Knorr pak kost en wat er precies in zit. Maar ik verwacht dat het wel goedkoper kan. Bij de Xenos hebben ze fijne kruiden voor dit soort gerechten (kant en klare zakjes). Ook hebben ze er vaak wraps en dergelijke voor een lage prijs. Wij halen er ook de gebakken uitjes etc. Laatst zag ik dat ze ook bij de lidl en de jumbo goede kruidenzakjes hebben. Als je eens kijkt wat er voor kruiden in het Knorr pakket zitten dan kun je de smaak wellicht ook benaderen door zelf je kruiden te mengen. Vul ook vooral op met uien. Die zijn veel in te zetten in de keuken en goedkoop.

Citaat:
Voor maandagavond soep met knoflookstokbrood uit diepvries

Vaak is het goedkoper om die 19 cent broodjes af te bakken met een goedkope kruidenboter (of zelf even de juiste hoeveelheid boter met kruiden mengen). En wat voor een soep? Ook daar zit heel erg veel verschil in. Meestal maak ik soep met verse ingrediënten. Maar dat is wel wat duurder. Als ik met minder moet doen dan pak ik zo'n aanmaakpakje en gooi er de groenten in die ik nog heb. Als je uien in de soep doet fruit deze dan eerst even aan. Dan is de soep veel zoeter.

Citaat:
(maandag zijn we de hele dag weg, inclusief paasbrunch)
Voor dinsdagavond spinazie (in aanbieding voor 1,-) met geitenkaas en spekjes

Geitenkaas is vrij duur. Misschien dat je daar een goedkopere oplossing voor kunt vinden? Al moet een beetje luxe toch best kunnen zo af en toe.

Citaat:
Voor woensdagavond diepvriespizza

Dat is dus niet zo voordelig. Heb je al eens de volgende dingen geprobeerd?
mini piza's van pitabroodjes (snij pita doormidden en beleg met tomatensuas, gehakt, groenten en kaas)
turksbrood als bodem (net als pita. Maar goed vullend en je kunt de rest gebruiken als brood bij de soep een andere dag. Dan eventueel met gebakken uitjes en kaas uit de oven.)
Kant en klare piza bodem zelf beleggen.
Zelf pizadeeg maken en daarna beleggen.

Citaat:
Voor donderdagavond soep met kruidenboterstokbroodje

Daarnaast nog: 2 pakjes pennywafels a 0,33 cent per stuk
thee (80 cent), 2,- toiletpapier (8 stuks), wasmiddel (poeder, 1,50).

dat was het! Heb nog geen eens brood gekocht -O-

Edit: tros bananen vergeten (ook in de aanbieding voor 1,20)

Je bent echt al behoorlijk zuinig hoor. Ik mis echter wel echt zuivel en fruit in dit lijstje. Pas je daar een beetje mee op? Een kilo appels kost niet veel en als je ze niet op krijgt kun je er altijd appelmoes, appeltaart of appelvlappen mee maken. In kerriegerechten kun je ook goed appel gebruiken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 01:24

Ik vind 25 euro in je eenje al weinig, maar als je vriend 2 a 3 dagen mee-eet denk ik niet dat je ermee rond komt.
In Lisse hebben ze een Digros (soort Dirk toch) maar die vind ik helemaal niet goedkoper :n alleen met bepaalde aanbiedingen en artikelen misschien.

Die 19-cent-broodjes zijn er niet meer bij (onze?) AH/ Digros/C1000 ^) ze zijn nu 32 cent.

Courgette is nu 2x zo duur als anders (normaal 79 cent nu minstens 1,50) ik kook nu effe geen courgette :n

Sommige diepvriespizza's zijn 1,50 of minder (ik koop meestal een heleboel in de aanbieding maar ben ook 'verslaafd' aan mijn vriezer) dus ik denk niet dat je voor veel minder zelf kan maken voor in je uppie.
Daarentegen is de kaas/pitabroodjes een goeie tip juist als je met meer personen eet en je wil toch wat leuks op tafel zetten.
Vind ik, hoor.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 08:21

laetitia schreef:
Het is inderdaad weinig, maar als ik in dit topic lees dat huishoudens het met z'n tweëen rond de 150,- redden dan moet ik dat in mijn eentje toch wel op 100,- kunnen zetten?

Helaas heeft mijn ervaring me geleerd dat het voor twee personen tóch goedkoper inkopen is dan voor één. Volgens mij worden er nog steeds te weinig hoeveelheden (door de groothandel, maar ook door bijvoorbeeld AH) afgestemd op één persoon...