Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:27

Ik krijg bij sommige reformatorische stromingen soms ook het gevoel dat het meer om een sekte gaat dan om een geloof.

En idd, heel veroordelend zoals Lielle al zegt. 'Jij bent niet een van ons, dus ben je minder/slecht/vul maar in. Jij gelooft ook nog eens niet (of iets heel anders) dus ga je naar de hel.' Terwijl ik juist heb geleerd (ja, ook ik kreeg op een openbare school godsdienstlessen, hoewel dat meer humanistisch vormingsonderwijs was) dat God van iedereen houdt. Dat valt voor mij iig niet te rijmen - en een ander hoeft ook niet zo veroordelend over mij te spreken omdat ik toevallig zijn geloof niet aanhang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:41

verootjoo schreef:
Als jij ervoor kiest om geen kinderen te verwekken zal God je daar heus niet op afvallen hoor. En 'bedoeld' en 'de mogelijkheid hebben' bedoelde ik eigenlijk hetzelfde :o

Maar ik kan niet raden wat je in gedachten had toen je het schreef, ik moet het doen met dat wat jij in je bericht zet. 'Bedoeld om' betekent iets heel anders dan 'de mogelijkheid hebben om'.

En er zijn wel degelijk groepen die vinden dat vrouwen bedoeld zijn om kinderen te krijgen, dat dat hun voornaamste taak in het leven moet zijn en dat ze anders tekort schieten in hun plicht naar de man en God. Misschien dat God je er niet op af zal vallen - maar de gemeenschap mogelijk wel! Er komen nog steeds kerkoudsten en pastoors over de vloer bij mensen om ze te vertellen dat het toch echt zo langzamerhand tijd is om kinderen op de wereld te zetten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:43

verootjoo schreef:
Jehovah's getuigen zijn iets heel anders dan reformatorische mensen. :j Die kinderen zitten ook meestal op openbare scholen. Zij hebben een heel ander denkbeeld van het geloof.

Jehova's mogen ook geen seks voor het huwelijk, moeten zich ook aan bepaalde dingen houden en vieren ook geen feestjes.
Mijn neefjes en nichtjes mochten ook niet alles dat ze jonger waren, dat wil echt niet zeggen dat ik een probleemjongere was, helemaal niet. Alleen zou ik me veel te beperkt voelen door al die regels.
Ik denk wel dat als je zo imo streng bent opgevoed dit als normaal ervaart.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:52

Shadow0 schreef:
Er komen nog steeds kerkoudsten en pastoors over de vloer bij mensen om ze te vertellen dat het toch echt zo langzamerhand tijd is om kinderen op de wereld te zetten.

SORRY.... Ik zit echt al een hele poos op mijn handen. Maar waar haal jij déze info vandaan.
Ik ben zelf gereformeerd, en ken eigenlijk wel mensen van alle denkbare gezindten. Ik zal eerlijk zijn, ik heb er zelf ook niet volledig zicht op hoe het achter de deuren gaat bij de aller strengste hoeken (ken ook daar genoeg mensen en hun ideeën, maar ok, je kijkt er op, niet in) maar dit geloof ik ECHT niet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:55

verootjoo schreef:
Als jij ervoor kiest om geen kinderen te verwekken zal God je daar heus niet op afvallen hoor. En 'bedoeld' en 'de mogelijkheid hebben' bedoelde ik eigenlijk hetzelfde :o

Nee weet ik... daarom heb je ook verschillende stromingen. Moet iedereen toch voorzich weten. Je kiest degene waar je je het meest in thuisvoelt. In mijn visie gaat het iig om het leven met God. Dat je hem meeneemt met je in je hart. Dat je dan af en toe een fout maakt, of iets niet begrijpt, maakt Hem niet uit. God zit zó vol met Liefde. Hij zal je altijd vergeven en je helpen. En met God ben je nooit alleen :)

Je eerste zin stoort me al enorm moet ik zeggen (en ik weet, dat ligt bij mij, niet bij jou, maar ik wil het graag even uit mijn oogpunt laten horen). "God zal je daar heus niet op afvallen. " Persoonlijk geloof ik totaaaaal niet in een god oid, dus dat is voor mij meteen al een beetje en dooddoener.

Nu vraag ik me af - en dat is een oprechte vraag, niet bedoeld om op te ruien of om je geloof belachelijk te maken- wáárom je zo heilig in god geloofd? Wíl je dit graag geloven zodat je hoop hebt in slechte tijden, of hoopt dat je na dit leven naar de hemel zou gaan? Je schrijft dat hij vol zit met liefde, je altijd vergeeft en wil helpen en je nooit alleen bent, waarin wordt dit geuit voor jou gevoel? Waarom voel jij dit zo? En waarom zou diezelfde god, die volgens jou vol zit met liefde en vergiffenis dan toch dreigen met hel en rampspoed en wordt iedereen een zondaar genoemd?
Dat vind ik nu niet bepaald liefdevol.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:58

_Ella_ schreef:
Shadow0 schreef:
Er komen nog steeds kerkoudsten en pastoors over de vloer bij mensen om ze te vertellen dat het toch echt zo langzamerhand tijd is om kinderen op de wereld te zetten.

SORRY.... Ik zit echt al een hele poos op mijn handen. Maar waar haal jij déze info vandaan.
Ik ben zelf gereformeerd, en ken eigenlijk wel mensen van alle denkbare gezindten. Ik zal eerlijk zijn, ik heb er zelf ook niet volledig zicht op hoe het achter de deuren gaat bij de aller strengste hoeken (ken ook daar genoeg mensen en hun ideeën, maar ok, je kijkt er op, niet in) maar dit geloof ik ECHT niet.

Volgens mij heb ik hier wel iemand iets zien posten over een kerkoudste. Wist niet eens dat die bestonden :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:00

DL_ schreef:
verootjoo schreef:

Je eerste zin stoort me al enorm moet ik zeggen (en ik weet, dat ligt bij mij, niet bij jou, maar ik wil het graag even uit mijn oogpunt laten horen). "God zal je daar heus niet op afvallen. " Persoonlijk geloof ik totaaaaal niet in een god oid, dus dat is voor mij meteen al een beetje en dooddoener.

daar ga ik in mee. Ik heb er helemaal geen behoefte aan om te weten dat God me er niet om zal afvallen. Het is mijn keuze (en die van mijn partner) en daar heeft niemand (ook geen god) iets mee te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:05

_Ella_ schreef:
Shadow0 schreef:

_O- Dit is ook idd helemaal niet waar

DL_ schreef:

Nu vraag ik me af - en dat is een oprechte vraag, niet bedoeld om op te ruien of om je geloof belachelijk te maken- wáárom je zo heilig in god geloofd? Wíl je dit graag geloven zodat je hoop hebt in slechte tijden, of hoopt dat je na dit leven naar de hemel zou gaan? Je schrijft dat hij vol zit met liefde, je altijd vergeeft en wil helpen en je nooit alleen bent, waarin wordt dit geuit voor jou gevoel? Waarom voel jij dit zo? En waarom zou diezelfde god, die volgens jou vol zit met liefde en vergiffenis dan toch dreigen met hel en rampspoed en wordt iedereen een zondaar genoemd?
Dat vind ik nu niet bepaald liefdevol.

Ik geloof in God omdat ik vóel dat hij bestaat en dat hij bij me is ;) Meer dan een gevoel kan ik er niet van maken. Geloven is vertrouwen. En nee, ik heb geen slecht leven, heb geen hoop nodig in slechte tijden, ik heb nl geen slechte tijden, en of er een hemel bestaat weet niemand. Maar toch weet ik dat Hij er is. Sja... ik weet dat het vaag klinkt, maar meer kan ik er niet van maken.

Overigens dreigt God niet met rampspoed en de hel, en is iedereen een zondaar omdat nu eenmaal niemand zonder zonden is :) Tenzij je echt slecht leeft, dan heb je wel een kans dat je niet naar de hemel of de nieuwe aarde mag. Maar ja, dan moet je het wel heel bont maken. Het is niet zo dat de ongelovigen die goed leven gelijk overal buiten van worden gesloten. Het gaat erom dat je goed voor deze wereld zorgt, en goed voor jezelf. Wij hebben de wereld van God gekregen, wij hebben een mooi lichaam en een leven van God gekregen. Ik vind het gewoon belangrijk daar goed voor te zorgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:13

haike schreef:
Voor als mensen nog wilde zien: foto van mij in rok en onze stand. Heb helaas niet meer foto's gemaakt, vond ik ook niet helemaal gepast op 1 of andere manier (op die school tv/mobiele telefoons ed niet echt toegestaan voor docenten, alleen met uitdrukkelijke functie om geloof uit te dragen)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IYXA6BHO.jpg

Staat je leuk :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:15

verootjoo schreef:
Ik geloof in God omdat ik vóel dat hij bestaat en dat hij bij me is ;) Meer dan een gevoel kan ik er niet van maken. Geloven is vertrouwen. En nee, ik heb geen slecht leven, heb geen hoop nodig in slechte tijden, ik heb nl geen slechte tijden, en of er een hemel bestaat weet niemand. Maar toch weet ik dat Hij er is. Sja... ik weet dat het vaag klinkt, maar meer kan ik er niet van maken.

Overigens dreigt God niet met rampspoed en de hel, en is iedereen een zondaar omdat nu eenmaal niemand zonder zonden is :) Tenzij je echt slecht leeft, dan heb je wel een kans dat je niet naar de hemel of de nieuwe aarde mag. Maar ja, dan moet je het wel heel bont maken. Het is niet zo dat de ongelovigen die goed leven gelijk overal buiten van worden gesloten. Het gaat erom dat je goed voor deze wereld zorgt, en goed voor jezelf. Wij hebben de wereld van God gekregen, wij hebben een mooi lichaam en een leven van God gekregen. Ik vind het gewoon belangrijk daar goed voor te zorgen.

Ten eerste : ik vind het fijn dat je de moeite neemt om het uit te leggen. :j Zelf ben ik wel heel erg iemand van: eerst zien, dan geloven, dus voor mezelf zou ik 'bewijs' moeten hebben, heb jij dit zelf nooit?

Ten tweede doe je het weer. "Het is niet zo dat de ongeloigen die goed leven gelijk overal buiten van worden gesloten." Dat stoort me echt zó erg! Ik snap wel dat dit nu eenmaal jouw geloof is en dat jij inderdaad zo redeneert, maar zoals Lielle al zegt: ik heb niet de behoefte te horen dat ik echt niet naar de hel ga als ik maar goed leef. écht niet.

Een paar pagina's terug waren een aantal gereformeerden vrij gepiqueerd over het feit dat er werdt gezegd door een aantal (waaronder ik zelf) dat een groot gedeelte van de gereformeerden naief zouden zijn. Daar waren zij het absoluut niet mee eens, en zij wilden ook niet op die manier afgschilderd worden, prima. Nu doe jij echter precies hetzelfde. "Je gelooft niet, maar dat geeft niks hoor, je gaat toch wel naar de hemel." daar komt het op neer. Ik ben niet naief door het feit dat ik niet in god geloof, ik geloof in hele andere dingen maar in geen geval in een soort van godspersoon op welke manier dan ook. En nee, ik geloof ook niet dat ik na mijn dood naar de hemel ga, of de hel for that matter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:17

_Ella_ schreef:
Shadow0 schreef:

Ik geloof het wel, helaas, want ik weet dat het zo is.

Bij alles heb je extremen. Ook bij het christendom. Net zoals je ook van allerlei niet-religieuze stromingen de extremen hebt. Ben ik het ook niet mee eens, dat wil zeggen - ik zal me er nooit bij aansluiten. Van geen enkele stroming, overigens.

Tegelijk hebben die mensen het recht om te zijn zoals ze zijn, net zoals wij dat hebben. 'Live and let live' geldt voor hen dan ook. Wij kunnen er wel discussies over voeren hoe belachelijk het is en waar ze het in Godsnaam (ja, in dit geval letterlijk) vandaan halen, maar voor hen is dat logisch, voor hen is dat gewoon hun levensvisie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:18

Hee, de link naar die foto had ik ff gemist. Ziet er leuk en netjes uit Haike! :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:19

Van mij mag iemand ook best een extreme visie op het leven en/of het geloof hebben. Zolang hij daar maar geen levens van anderen mee kapotmaakt (letterlijk en figuurlijk) 'in naam van het geloof'. Dan is het trouwens ook geen 'live and let live' meer. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:24

DL_ schreef:
verootjoo schreef:

Ten eerste : ik vind het fijn dat je de moeite neemt om het uit te leggen. :j Zelf ben ik wel heel erg iemand van: eerst zien, dan geloven, dus voor mezelf zou ik 'bewijs' moeten hebben, heb jij dit zelf nooit?

Ten tweede doe je het weer. "Het is niet zo dat de ongeloigen die goed leven gelijk overal buiten van worden gesloten." Dat stoort me echt zó erg! Ik snap wel dat dit nu eenmaal jouw geloof is en dat jij inderdaad zo redeneert, maar zoals Lielle al zegt: ik heb niet de behoefte te horen dat ik echt niet naar de hel ga als ik maar goed leef. écht niet.

Een paar pagina's terug waren een aantal gereformeerden vrij gepiqueerd over het feit dat er werdt gezegd door een aantal (waaronder ik zelf) dat een groot gedeelte van de gereformeerden naief zouden zijn. Daar waren zij het absoluut niet mee eens, en zij wilden ook niet op die manier afgschilderd worden, prima. Nu doe jij echter precies hetzelfde. "Je gelooft niet, maar dat geeft niks hoor, je gaat toch wel naar de hemel." daar komt het op neer. Ik ben niet naief door het feit dat ik niet in god geloof, ik geloof in hele andere dingen maar in geen geval in een soort van godspersoon op welke manier dan ook. En nee, ik geloof ook niet dat ik na mijn dood naar de hemel ga, of de hel for that matter.

Het is niet echt mijn bedoeling om jullie als naïef af te schilderen := Ik heb mijn stukje nog eens doorgelezen en zie echt niet wat jullie zo stoort. Maar goed.

Het eerste stukje: het bewijs is wat mij betreft allang geleverd. Noem mij naïef, maar ik snap niet wat voor bewijs er dan nog meer nodig is. Ik bedoel; kijk naar buiten, kijk hoe alles groeit, (en in de lente weer bloeit) Kijk naar de cirkel van het leven, en kijk naar hoe alles werkt. Dat op zich is toch al een wonder?

Daarnaast: "bid, en u zal gegeven worden". Als ik ergens om bid, en ik gelóof echt dat ik dat krijg, dan krijg ik dat. De ene noemt dat 'the secret', ik noem dat God :)
Verder geloof ik niet in toeval maar in dat God mijn leven leidt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:26

Blue_Eyes schreef:
Bij alles heb je extremen. Ook bij het christendom. Net zoals je ook van allerlei niet-religieuze stromingen de extremen hebt. Ben ik het ook niet mee eens, dat wil zeggen - ik zal me er nooit bij aansluiten. Van geen enkele stroming, overigens.

Tegelijk hebben die mensen het recht om te zijn zoals ze zijn, net zoals wij dat hebben. 'Live and let live' geldt voor hen dan ook. Wij kunnen er wel discussies over voeren hoe belachelijk het is en waar ze het in Godsnaam (ja, in dit geval letterlijk) vandaan halen, maar voor hen is dat logisch, voor hen is dat gewoon hun levensvisie.

Dat gebeurde bij de katholieken toch? Maar wat ik dan even niet helemaal snap... Er zijn toch ook mensen voor wie God geen kinderen in petto heeft? Die koste wat het kost geen kinderen krijgen. Ben benieuwd hoe zij dat zien dan...

Karin

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:27

Ik heb begrepen 'dat God het dan zo gewild heeft'. Maar dat verschilt denk ik ook per stroming.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:29

Citaat:
Daarnaast: "bid, en u zal gegeven worden". Als ik ergens om bid, en ik gelóof echt dat ik dat krijg, dan krijg ik dat. De ene noemt dat 'the secret', ik noem dat God :)

Ik als refomeisje ;) vind dat een beetje discutabel. Als ik bid of er morgen een Mercedes voor mijn deur mag staan met de sleuteltjes in mijn jaszak, staat die er morgen echt niet, ook niet al zou ik er echt in geloven. Dat dient namelijk geen enkel doel dan mijn eigen comfort. Dus dat is wel even een kanttekening die ik daarbij wil plaatsen ;)

Verder denk ik ook nog wel over wat dingen anders dan jij, heb ik gezien - maar die discussie gaat zo ver van het oorspronkelijke onderwerp af dat ik er even niet op in ga (en die is denk ik ook niet echt Bokt-proof :+).

Wat betreft het feit dat pastoors soms aan de deur stonden om te vragen of er nog geen kinderen kwamen - dat gebeurde indd in ieder geval bij de katholieken. Maar het gebeurt ook in sommige andere gezindten. Ik heb het wel gehoord van mensen aan de charismatische kant, bijvoorbeeld. Zoals gezegd: ieder zijn extremen.
Op moment dat jij dan blijkt geen kinderen te kunnen krijgen, 'zal dat wel een straf zijn voor iets dat je gedaan hebt'. Mijn eerste idee zou ook zijn dat dat belachelijk is, maar goed, ik ben er nog nooit echt over in discussie gegaan met die mensen dus ik weet niet wat er precies achter zit. :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:31

verootjoo schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat gebeurde bij de katholieken toch? Maar wat ik dan even niet helemaal snap... Er zijn toch ook mensen voor wie God geen kinderen in petto heeft? Die koste wat het kost geen kinderen krijgen. Ben benieuwd hoe zij dat zien dan...

Ik ben niet praktiserend katholiek. Ik ben wel gedoopt, heb eerste communie gedaan en ook nog vormsel. Ik heb echt nog nooit van kerk oudste gehoord. Denk toch dat dat meer in de gereformeerde hoek zit.

BE, ga met je mee. Als dat echt zo zou zijn, dan ging de staatsloterij ook failliet...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:34

verootjoo schreef:
Het is niet echt mijn bedoeling om jullie als naïef af te schilderen := Ik heb mijn stukje nog eens doorgelezen en zie echt niet wat jullie zo stoort. Maar goed.

Het eerste stukje: het bewijs is wat mij betreft allang geleverd. Noem mij naïef, maar ik snap niet wat voor bewijs er dan nog meer nodig is. Ik bedoel; kijk naar buiten, kijk hoe alles groeit, (en in de lente weer bloeit) Kijk naar de cirkel van het leven, en kijk naar hoe alles werkt. Dat op zich is toch al een wonder?

Verder geloof ik niet in toeval maar in dat God mijn leven leidt.

Wat mij stoort is het feit dat jij jouw/jullie visie als de enige waarheid ziet! Terwijl niemand ook zeker kan zeggen dat de wereld in elkaar steekt zoals jou verteld is/wordt. Er is niet maar één waarheid, en wie weet hebben we het wel allemaal mis, en zit alles in elkaar volgens een manier die ons brein helemaaaaal niet kan bevatten.

Nou ik denk dat het niet verstandig is hier uit te gaan wijden over de evoltietheorie, dus laten we dat vooral niet doen. voor mij zit de wereld heel anders in elkaar en is dit ook heel anders ontstaan als dat voor jou geldt.

Ik noem het anders. Hard werken. Er heeft nog nooit iemand écht dingen bereikt door te bidden. Positieve gedachten, hard werken en doorzetten, dát wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:35

Ik heb familie boven Zwolle zitten die "heel" zwaar zijn.
Mensen die geen kinderen kunnen krijgen wordt niet meer van gezegd dat dat een straf is van God, maar dat God andere plannen heeft met je leven.
Mijn neef heeft 2 kindjes geadopteerd en ziet dat echt als een richting die God voor hun heeft bedoelt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:35

Blue_Eyes schreef:
Op moment dat jij dan blijkt geen kinderen te kunnen krijgen, 'zal dat wel een straf zijn voor iets dat je gedaan hebt'. Mijn eerste idee zou ook zijn dat dat belachelijk is, maar goed, ik ben er nog nooit echt over in discussie gegaan met die mensen dus ik weet niet wat er precies achter zit. :)

Die variant heb ik idd wel eens gehoord vanuit de 'sektarische' kringen waarover ik het al eerder had. Eng vind ik dat. Ziektes zijn daar ook een straf van God. Als je kanker of iets anders heftigs of ongeneeslijks krijgt, dan ben je dus blijkbaar ook een slecht mens. Maar dat zijn dan wel de allerzwaarste kringen, zeg maar. Ik ben iig blij dat ik niet zo godvrezend hoef te leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:37

gr_roos schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben niet praktiserend katholiek. Ik ben wel gedoopt, heb eerste communie gedaan en ook nog vormsel. Ik heb echt nog nooit van kerk oudste gehoord. Denk toch dat dat meer in de gereformeerde hoek zit.

BE, ga met je mee. Als dat echt zo zou zijn, dan ging de staatsloterij ook failliet...

Bij de gereformeerden heten de leden van de kerkenraad ouderlingen. In de charismatische hoek meestal oudsten. Met hun eigen variaties daarop, natuurlijk :)
Het gequote voorbeeld ging over dat de pastoor aan de deur komt om tevragen waar de kinderen blijven ;)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:38

Karin schreef:
Blue_Eyes schreef:

Die variant heb ik idd wel eens gehoord vanuit de 'sektarische' kringen waarover ik het al eerder had. Eng vind ik dat. Ziektes zijn daar ook een straf van God. Als je kanker of iets anders heftigs of ongeneeslijks krijgt, dan ben je dus blijkbaar ook een slecht mens. Maar dat zijn dan wel de allerzwaarste kringen, zeg maar. Ik ben iig blij dat ik niet zo godvrezend hoef te leven.

Érg liefdevol! :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:41

Nou ja, daarvoor zijn het dan ook extremen. ;)

Mijn oma van mijn moeders kant en mijn opa van mijn vaders kant waren ieder voor zich ook best gelovig. Maar wel op een manier dat zij er zélf hoop en houvast uit haalden, en ze drongen het niemand op. Ik vond het zelfs altijd erg lief als mijn oma zei 'ik bid voor je'. Dan moest ik zelf maar zien wat ik daarmee deed ;). Mijn oma was een zelfbewuste intelligente vrouw die echt wel zelf kon nadenken, maar het geloof gaf haar iets extra's en wie ben ik dat om dat te veroordelen? Ja, het geloof zoals mijn oma ermee omging. Dat was een liefdevolle manier van met het geloof bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-11-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:42

om maar even zo binnen te vallen in een topic die ik niet helemaal gelezen heb :P

ik zou dus nooit een rok aan doen omdat het 'moet' van een school.. ik draag nooit rokken, alleen in de zomer maar dat zijn mini's, en ik zou me ook helemaal niet op mijn gemak voelen als ik een rok aan moest.. laat staan: ook nog eens een presentatie geven, iets wat zelf al best lastig is en dan al helemaal als je je al niet lekker voelt in die rotrok