Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:04

Ik heb vaak al het gevoel dat mijn vriend te hard rijdt op de snelweg en als ik dan op de teller kijkt is dat niet zo, dat wordt nog wat als ik zelf op de snelweg moet gaan rijden :+

Doet iemand hier misschien ook de "rijopleiding in stappen"?

Niekj_Jente

Re: Rijlessen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:34

ik mag vandaag ook weer van 2 tot 4 :)
nog maar een paar lessen en dan mag ik op :D

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:24

Nou net les 4 gehad.
Voor mij idee/gevoel heb ik dr al veel meer gehad.
T ging vandaag trouwens echt super!
K had me voorgenomen echt me best te doen omdat het maandag best kl*te ging.
Meneer vond ook dat het goed ging.
Vandaag weer de autoweg op geweest, Ging weer eens veeeel te hard.
moet echt beter op me snelheid letten,Waar ik 100 mag rijd ik 120 en waar ik 80 mag 100.
Eigenlijk rijd ik standaart 20 km te hard :+ .
Vandaag ook echt goed begonnen met achteruit rijden,Bochtje maken achteruit enzo..
Ging ook wel goed voor de eerste keer...
Ook moest ik hem inparkeren voor de deur hier, Ging best redelijk alleen heb ik elke keer het idee
dat ik hem schreef heb staan, Hebben jullie dit ook? En hoe lossen jullie dit op?

Ook heb ik Veeeeel rontondes genomen want dit vind ik erg moeilijk, Nou denk dat k vandaag zeker 10 keer een rontonde heb gehad, dus die begin ik nu ook behoorlijk door te krijgen :D .

Dinsdag om half 4 moet ik weer...
Ówh en ik heb me theorie boeken & Cd-rom gehad dus k ken nu meteen gaan leren.
Zo een heel verhaal is het geworden :o

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:45

rotondes vond ik ook echt heel erg lastig in het begin, maar daar heb ik nu eigenlijk geen moeite meer mee, tis echt oefenen :P .

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:48

Dat had ik ook, en dat gaat nu echt veel beter! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:42

Ik mag geen bonusrondjes meer rijden op rotondes :')

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:38

Ik mag morgen weer :):) Ben benieuwd, want dit is een andere instructeur dan de persoon die ik tijdens mijn eerste les een maand geleden had. Met deze instructeur heb ik nog 2 lessen en dan nog een uurtje voor mijn examen in oktober, dus ik ben benieuwd welke opmerkingen hij heeft.

Mijn eerste les is nu een maand geleden (ik rij al een jaar met mijn vader, heb een Belgisch voorlopig rijbewijs waarmee ik mag rijden met eender welke begeleider ouder dan een bepaalde leeftijd en die meer dan zoveel jaar z'n rijbewijs heeft) dus ik heb in tussentijd weer veel geoefend. Vooral op een remtechniek die ik nog niet kende - uitbollen tot 40 à 50 km/h, naar 2de schakelen en dan de auto zelf laten afremmen. Morgen gaan we vooral oefenen op achteruit inparkeren want dat is nog niet mijn sterkste punt :Y) Maar het rijden op zich gaat super, ik heb al meer dan 150 uren in de auto versleten dus ik heb nu wel de nodige automatismes ontwikkeld :j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:26

ah :D ik heb gister mijn eerste rijles gehad, en vandaag mijn tweede.
Vind het erg leuk, maar wel veel tegelijk. Vandaag gelijk stukje snelweg op := moest iemand na huis brengen en dat kan alleen via die weg. Erg leuk :D (was wel bang dat er een vrachtwagen kwam als ik moet invoegen).

Voornamelijk geoefend met koppelen en remmen (rustig remmen :') ) en sturen uiteraard, rijd vaak te veel naar links/rechts ipv mooi waar ik moet rijden hihi.
Ook rijd ik standaard te snel :')

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:27

Ik heb vanmiddag toch maar een eerste stap gedaan en een rijschool gebeld. Als het goed is wordt ik vanavond terug gebeld om een afspraak te maken voor een proefles. :=

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:42

Ik heb vandaag mijn tweede rijles gehad, van 10 tot 12 :)
Heb hem ontzettend vaak laten afslaan haha!
Hadden jullie dat ook op het begin?
Verder ging het wel goed.

Nu mag ik maandag weer van 19 tot 21 uur!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 01:03

Dat had ik ook, vooral omdat ik in het begin niet wist dat je de koppeling in moest trappen als je stil stond := vooral toen mijn instructeur het opeens niet meer deed, en ik snapte maar niet waarom :P

En nu af en toe ook nog, dan laat ik hemg ewoon veels te snel opkomen :)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:45

malie schreef:
Ik betaal 29 euro per 60 min!

Dat is wel heel goedkoop toch? Ik heb op de websites van verschillende rijscholen in de buurt gekeken en die waren allemaal boven de 40 euro (voor een losse les dan).

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:50

29 Euro vind ik ook heel goedkoop hoor, ik zou voor een uur 38 euro betalen.

Morgen ga ik weer een eindje autorijden met m'n pa, ik heb 4 weken geen les dus moet het toch een beetje onderhouden. O:) Onze auto rijdt echt veel lekkerder dan de lesauto; trekt veel sneller op enzovoort.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:55

Paula schreef:
Morgen ga ik weer een eindje autorijden met m'n pa, ik heb 4 weken geen les dus moet het toch een beetje onderhouden. O:) Onze auto rijdt echt veel lekkerder dan de lesauto; trekt veel sneller op enzovoort.

Maar jullie mogen dat officieel dus niet? Enkel rijden met je instructeur?
Dat vind ik echt een raar systeem, dan heb je dus maar 35 of meer uren rondgereden als je je examen aflegt :=

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:23

Nee het mag officieel niet, vanaf 2010 geloof ik wel. Vind het erg jammer dat dat nu nog niet zo is, zou me een hoop geld schelen. := Klopt, is eigenlijk heel erg weinig als je het vergelijkt met jullie systeem.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:24

Paula schreef:
29 Euro vind ik ook heel goedkoop hoor, ik zou voor een uur 38 euro betalen.

Ik vind dat ook heeel erg goedkoop, is het wel een goede rijschool verder?

Ennem onze auto thuis rijdt zekers te weten echt niet beter dan mijn lesauto, heb er nog niet in gereden maar als ik zie hoe mijn zus aan het stoeien is met de auto( reed in dezelfde lesauto als ik nu). We hebben ook geen stuurbekrachteging en de auto valt ook bijna uit elkaar :P

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:37

Ik vind die diesels gewoon niet vooruit te branden, benzine rijdt veel fijner. :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:40

Pluutje schreef:
malie schreef:
Ik betaal 29 euro per 60 min!

Dat is wel heel goedkoop toch? Ik heb op de websites van verschillende rijscholen in de buurt gekeken en die waren allemaal boven de 40 euro (voor een losse les dan).

Ik betaal 40 euri per uur, ook losse les :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:58

Paula schreef:
Ik vind die diesels gewoon niet vooruit te branden, benzine rijdt veel fijner. :j

Bah, benzine vind ik veel te gevoelig. Daar merk je echt ieder schokje in en als ik slechtgezind werd kan ik daar echt boos om worden. Geef mij maar een diesel waar je wat bruter mee mag zijn :Y)
Ik heb overigens wel leren rijden met een benzinewagentje en heb het eerste jaar dat ik reed enkel daarmee gereden. Nu oefen ik met de dieselauto van mijn vader omdat ik examen ga afleggen met een lesauto, en dat zijn ook diesels.

Onze lesauto's rijden trouwens heerlijk, kleine BWM'tjes :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:25

Ik rij ook in een diesel en ik merk weinig verschil met onze benzine auto eigenlijk _O- Maarja ik heb er ook nog maar een keer in gereden..

Volkwagen golf is mijn lesauto, hele fijne :+:

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:30

Ik les ook in een diesel. Ik heb een keer in de Landrover van mijn vader gereden (ook diesel) en daar kon ik wel mee overweg. De benzineauto van mijn moeder luisterde niet zo goed naar me _O-

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:26

Paula schreef:
Nee het mag officieel niet, vanaf 2010 geloof ik wel. Vind het erg jammer dat dat nu nog niet zo is, zou me een hoop geld schelen. := Klopt, is eigenlijk heel erg weinig als je het vergelijkt met jullie systeem.

Ik denk dat je je daar in vergist, ik krijg als instructeur ook leerlingen die al wat rijervaring hebben. In de auto van pa of ma of op de tractor in het boerenbedrijf. Wat je ziet dat ze met name de volgorde van bedien van de pedalen bij het terugschakelen fout aanleren.
Het belemmert de voortgang van het aanleren van de juiste bediening. Ik ben thans met een leelring bezig die al jaren op een tractor rijdt en geen kleintje nee zo`n mega groot geval. Heel de bediening is verkeerd aangeleerd, heel zijn positie op de weg moet ik gaan veranderen en dat blijft hem achtervolgen. Iedere keer als hij in het weekend weer met de tractor gereden heeft kan ik weer aan de bak. Als je eenmaal fout hebt leren terugschakelen dan belemmert je dat niet alleen met het juist aanleren van de bediening van de pedalen maar tevens met de voortgang van het vervolg. Bij iedere kruising of rechts of links afslaan waarbij je terug moet van zijn 3 naar zijn 2 ( komt toch heel veel voor dacht ik) moet ik hem corrigeren met de bediening van de pedalen waardoor hij zijn aandacht op dat moment niet kan richten op het geen ik eigenlijk in die les zou willen behandelen.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:32

Aranel schreef:
Ik rij ook in een diesel en ik merk weinig verschil met onze benzine auto eigenlijk _O- Maarja ik heb er ook nog maar een keer in gereden..

Volkwagen golf is mijn lesauto, hele fijne :+:

Het voordeel van een diesel is dat ze bij weinig toeren al veel trekkracht hebben. Dat is heel fijn als beginnend bestuurder want doordat hij al vrij snel veel trekkracht heeft slaat hij niet zo snel af. En als je een moderne diesel motor hebt dan doen die weinig onder qua acceleratie tov een benzine motor. Ik denk zelfs dat menig dieseltje de benzine motor voorbijstreeft.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:27

Dirkje25 schreef:
Paula schreef:

Ik denk dat je je daar in vergist, ik krijg als instructeur ook leerlingen die al wat rijervaring hebben. In de auto van pa of ma of op de tractor in het boerenbedrijf. Wat je ziet dat ze met name de volgorde van bedien van de pedalen bij het terugschakelen fout aanleren.
Het belemmert de voortgang van het aanleren van de juiste bediening. Ik ben thans met een leelring bezig die al jaren op een tractor rijdt en geen kleintje nee zo`n mega groot geval. Heel de bediening is verkeerd aangeleerd, heel zijn positie op de weg moet ik gaan veranderen en dat blijft hem achtervolgen. Iedere keer als hij in het weekend weer met de tractor gereden heeft kan ik weer aan de bak. Als je eenmaal fout hebt leren terugschakelen dan belemmert je dat niet alleen met het juist aanleren van de bediening van de pedalen maar tevens met de voortgang van het vervolg. Bij iedere kruising of rechts of links afslaan waarbij je terug moet van zijn 3 naar zijn 2 ( komt toch heel veel voor dacht ik) moet ik hem corrigeren met de bediening van de pedalen waardoor hij zijn aandacht op dat moment niet kan richten op het geen ik eigenlijk in die les zou willen behandelen.

Dat hangt er maar vanaf hoe je ouders het je leren. Mijn vader heeft mij alles geleerd het afgelopen jaar en mijn instructeur heeft op mijn rijstijl geen enkele opmerking, zei dat ik voor iemand die zo lang als ik rijd (1 jaar) erg goed rijd. Nu heb ik wel geluk dat mijn vader er zoveel van afweet en het allemaal goed kan uitleggen, maar het is echt niet zo dat iedereen die met zijn ouders leert rijden dingen fout aangeleerd krijgt.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:12

Mientjeuh schreef:
Dirkje25 schreef:

Dat hangt er maar vanaf hoe je ouders het je leren. Mijn vader heeft mij alles geleerd het afgelopen jaar en mijn instructeur heeft op mijn rijstijl geen enkele opmerking, zei dat ik voor iemand die zo lang als ik rijd (1 jaar) erg goed rijd. Nu heb ik wel geluk dat mijn vader er zoveel van afweet en het allemaal goed kan uitleggen, maar het is echt niet zo dat iedereen die met zijn ouders leert rijden dingen fout aangeleerd krijgt.

Ik denk dat jou ervaring meer uitzondering dan regel is want er is geen vader die let op de volgorde van loslaten van de pedalen omdat die dat meestal ook fout doen bij lage snelheden. Bij hoge snelheden als het belangrijker wordt dan doen ze het zelf meestal aut. goed maar daar komen de kids niet achter want als je met hogere snelheden rijdt is er geen vader die dan nog eens naar eens naar de pedalen gaat kijken om daar specifiek op te letten. Ze zijn dan immers met de positie op de weg bezig en met de wenselijke snelheid.