Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Ik denk dat je de kern vollédig mist.
De kern is dat jij niet kan stéllen dat er een god bestaat. Jij kan gelóven dat er een god bestaat. Je kan geloven dat er één god bestaat en die als God beschouwen.
Jij mág niet stellen dat ´God bestáát´ omdat jij daarmee anderen het recht ontzegt iets anders te vinden of in een andere religie te geloven.
Jij hebt NIET het recht te geloven dat ik ongelijk heb als ik iets anders geloof of denk net zo min als het mijn recht is te stéllen dat er geen goden bestaan en dat gelovigen dwalen.
Ik heb het recht om te vinden dat er mogelijk geen goden bestaan en jij hebt het recht te geloven dat er maar ééntje bestaat.
Daar houdt het mee op. Het is evident dat er tussen deze denkwijzen geen discussie mogelijk is omdat voor geloven geen enkel argument nodig is.
*knip*
hc
Flosje446 schreef:anneliesdj schreef:O ja? Kom eens met bewijzen dan?
Alle bewijs voor de evolutie is indirekt, er is niets sluitends, geen wetenschap dus.
De evolutietheorie bestaat uit verschillende theorien. Continue verandering, gemeenschappelijke afkomst en natuurlijke selectie zijn toch wel theorien die met goed bewijs onderbouwt zijn.
anneliesdj schreef:Het zijn niet voor niets theorieën
anneliesdj schreef:Het zijn niet voor niets theorieën
Shadow0 schreef:anneliesdj schreef:Het zijn niet voor niets theorieën
InderdaadDe wetenschap kent geen absolute zekerheden, maar alleen theorieen. Maar ik vind het zo vreemd dat het altijd maar weer de evolutieleer is die wordt afgeschilderd als 'maar een theorie'. Terwijl dingen als zwaartekracht en electriciteit wel zonder probleem geaccepteerd worden. Daar is niet meer bewijs voor dan voor de evolutieleer, ook dat zijn slechts theorieen.
Flosje446 schreef:Nee bedoelde het echt zoals het er staat.
Stel je hebt iemand die uit een ei komt en nog nooit over God en de evolutietheorie heeft gehoord. Hoe overtuig je degene dat God bestaat? Heb je daar bewijs voor? Voor de evolutietheorie heb je dan toch bewijs of iig een verhaal wat ergens op gebaseerd is.
Flosje446 schreef:Nee bedoelde het echt zoals het er staat.
Stel je hebt iemand die uit een ei komt en nog nooit over God en de evolutietheorie heeft gehoord. Hoe overtuig je degene dat God bestaat? Heb je daar bewijs voor? Voor de evolutietheorie heb je dan toch bewijs of iig een verhaal wat ergens op gebaseerd is.
randalinpony schreef:Dat hele idee van de GodIsMetMijFanclub heb ik nooit goed begrepen.
Aangezien God de mens naar zichzelf geschapen heeft (wat sowieso al te denken geeft over god) kan dat best een zelfingenomen baasje zijn dat het prettig vind om bewonderd te worden.
Maar als dat het is, blijf ik het vreemd vinden dat de schepper van alles en iedereen dan niet ietsje explicieter uit zou leggen dat hij bestaat.
Voor ieman die hemelen en aarde maakt, moet iets in de zin van billboarden tegen de hemel toch ook niet heel ingewikkeld zijn.
"Hallo, ik besta dus!!"
Die boom van kennis is mij ook te zuur. Waarom in godsnaam een boom in een paradijs waarvan je niet mag eten? Met maar liefst een pratende slang erbij, o ja, dat was de duivel.
Beetje kinderachtig van God, nietwaar?
Lijkt er meer op dat de mens God als evenbeeld van zichzelf geschapen heeft, dan andersom.
Daarom, en daarom alleen, wantrouw ik mensnen die een wrekende, restrictieve God omarmen. Een God die vindt dat de zondag een rustdag is en dat andere mensen dan ook eigenlijk het gras niet mogen maaien, uit respect voor de mensen die rusten.
Nou geloof ik wel in de mogelijkheid van een entiteit, erken echter de onwetendheid en het tekortschieten van de mensheid om zelfs maar te bevroeden over hoe het nou werkelijk zit, maar een God die zich werkelijk bekommert om wat wij doen en hoe wij dat doen, nee.
En dan nog, dan zijn we voor ons zieleheil afhankelijk van de interpretatie van wijze mannen die ons uit moeten leggen wat dan wel hemelwaardig is en wat niet.
God kan jou makkelijk zelf komen vertellen wat hij wel en niet aardig vindt, maar dat doet hij niet. Hij laat het over aan door mensen geschreven wetten en tekstjes, in vele talen en vele culturen vertaald.
Ik zie een soort geschikt/ongeschikt reclame voor de landmacht voor me.![]()
Persoonlijk denk ik dat er best wat uit de bijbel te halen is, als je deze als een verzameling mythologieen en overleveringen ziet. Als echo's van nog veel oudere geschriften, wellicht....
Koptische geschriften die nog niet allemaal ontcijferd zijn, zouden een sleutel kunnen vormen, maar dat moet nog maar blijken.
Lepeltje schreef:Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom christenen hier zon probleem van moeten maken, je kan alleen de bijbel niet meer zo letterlijk nemen, zou niet weten waarom je niet nog steeds in een god zou kunnen geloven.
De bijbel is ook 'maar' door mensen geschreven. Wil niet zeggen dat er helemaal niks nuttigs in staat.
beantsje schreef:Verder is er de universele zoektocht naar God/goden/het bovennatuurlijke. Om dit alleen af te doen als een zoektocht naar veiligheid, lijkt me te kort door de bocht. Zeker omdat sommige godsdiensten niet erg 'mensvriendelijk' zijn en dus helemaal geen veiligheid bieden. Ik kan ook geen Darwinistisch argument voor het bestaan hiervan bedenken. Net als zaken als geweten, of zorg voor de zwakken. Waarom zouden we energie steken in het verzorgen van bejaarden of gehandicapten? Darwinistisch gezien heeft dat immers geen enkele functie. Waar komt deze empathie dan vandaan en waarom hebben we dit?
Nogmaals, ik geloof best wel dat Darwin in ieder geval gedeeltelijk gelijk kan hebben. Alleen zegt ook dat niets over het bestaan van God.
beantsje schreef:Verder is er de universele zoektocht naar God/goden/het bovennatuurlijke. Om dit alleen af te doen als een zoektocht naar veiligheid, lijkt me te kort door de bocht. Zeker omdat sommige godsdiensten niet erg 'mensvriendelijk' zijn en dus helemaal geen veiligheid bieden. Ik kan ook geen Darwinistisch argument voor het bestaan hiervan bedenken. Net als zaken als geweten, of zorg voor de zwakken. Waarom zouden we energie steken in het verzorgen van bejaarden of gehandicapten? Darwinistisch gezien heeft dat immers geen enkele functie. Waar komt deze empathie dan vandaan en waarom hebben we dit?
Citaat:Nogmaals, ik geloof best wel dat Darwin in ieder geval gedeeltelijk gelijk kan hebben. Alleen zegt ook dat niets over het bestaan van God.