Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:52

Ik heb even wat info opgezocht en er komt inderdaad uit dat Disney geen openlijke nazi was, hij heeft wel samen met zijn advocaat Gunther Lessing open bijeenkomsten bijgewoond. Ik denk dat ik nog iets te veel met het schilderij van Dalí en de uitleg in mijn kunstboek in m'n hoofd zat. :o

Lieveli: Het boek heb ik van mijn oma gekregen, volgens mij is het niet meer nieuw te krijgen. Op Ebay en Marktplaats staan er nog wel een aantal. In de link staat ook wat beter uitgelegd waar het over gaat. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... &indexURL=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:23

Ikima schreef:
Wat ik ervan begreep was het ook het aanzien dat hij wou hebben, hij wou dat men tegen hem op zag en respect voor hem had. Hij was zo flink om hele bevolkingsgroepen uit te moorden maar was wel zo laf om aan het eind van de oorlog te proberen te vluchten in soldaten uniform.

Wat ook zo erg was, die propagandafilm over de kampen, zo werd het eigen volk en familieleden van gedeporteerden voor de gek gehouden.

Het meest erge is families die uit elkaar gehaald worden en je moet toekijken hoe je zusje of moeder weggevoerd wordt.

Wat mij ook erg stoorde was die onsmakelijke reclame toen de film afgelopen was, dit kan eigenlijk niet als er net een film is geweest over het zinloos vermoorden van een bevolkingsgroep.

Dat vond ik eigenlijk redelijk paradoxaal, het vluchte en dan zelfmoord te plegen met cyanide een pijnlijke en lange dood.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:42

Ik heb hem ook gezien, de lafaard om op het laatst in een soldatenuniform met ooglapje te willen vluchten.
Als je zo een kerel bent om zoveel mensen te vermoorden wees dan ook kerel om wanneer het mis gaat je daden te verantwoorden

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:42

Echwel schreef:
Ik heb hem ook gezien, de lafaard om op het laatst in een soldatenuniform met ooglapje te willen vluchten.
Als je zo een kerel bent om zoveel mensen te vermoorden wees dan ook kerel om wanneer het mis gaat je daden te verantwoorden

Nou inderdaad!! Het was ook een ontzettende lafaard.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:56

ik denk dat dat ook het stukje ontbrekende geweten is, deze man zal erg egocentrisch ingesteld zijn geweest. Als HIJ maar goed gaat, de rest maakt niets uit.

Ik denk niet dat hij na al die duizenden mensen vermoord te hebben nog denkt aan eerlijkheid en grechtigheid. nee hoor, wegwezen als het te heet onder de voeten wordt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:41

Ikima schreef:
Hoe gestoord kan iemand toch zijn, wat hebben de Joden misdaan om dood te moeten. Wie is hij om te beslissen of iemand wel of niet het recht heeft om te leven en wie is hij om te beslissen dat het hele Joodse volk uitgeroeid moest worden, wat bezield zo'n man om tot deze waanzinnige beslissing te komen.
Gelukkig loopt er nu niet zo'n persoon rond want dan weet ik wel welke mensen er uitgeroeid gaan worden, gelukkig denk ik er zelf niet zo over ook al vormen sommigen een bedreiging voor ons. Niemand heeft het recht om een ander het leven af te nemen en zeker niet op zo'n wrede wijze.

die loopt helaas wel rond,op dit moment worden er duizenden mensen op echt onmenselijke manieren gemarteld en gedood...

en dat niet voor een geloof,maar voor een soort van groepsyoga,wat deze idioot verboden heeft...

en mensen in oorlog zijn geen mensen meer,ook de nederlanders hebben geen beste reputatie in oorlogen,maar we stoppen dat graag ver weg,en wijzen graag naar de foute duitsers...

oorlog is echt iets vreselijks...en die concentratiekampen,ik ben er eens in 1 geweest hier in nederland,eigenlijk zei het me niet zo heel veel toen,omdat alles weggehaald was,en het meer bestond uit grasvelden,maar de foto's en films (in mijn jeugd heb ik al eens naar een docu gekeken,waarin zowel joden als duitsers aan het woord kwamen is dat shoa?) zeggen mij meer als genoeg..

de film shindlers list heb ik echt niet kunnen afkijken,raakt me te diep denk ik,maar de website van de gruwelijkheden die nu in china gebeuren,heeft me ook te diep geraakt....echt,onbegrijpenlijk...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:56

kimmie261 schreef:
ook de nederlanders hebben geen beste reputatie in oorlogen,maar we stoppen dat graag ver weg,en wijzen graag naar de foute duitsers...

Denkt stilletjes even terug aan ons niet zo nette koloniale verleden :=
(Wie heeft er ook nog steeds een JP Coenstraat in zijn stad? ;) )

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:39

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:49

BraveSpots schreef:
Ikima schreef:
BraveSpots, je uitleg vind ik nog erg vaag, moet je er persoonlijk bij geweest zijn om er over te oordelen?
Zijn verhalen van overlevenden voor jou niet voldoende?

Jullie moeten me niet zo aanvallen hoor, ik probeer niks te verdoezelen of minder erg te maken, integendeel...

Om te oordelen niet nee, de feiten zijn daarvoor genoeg. Maar om echt tot in de hele details te discusiëren over deze onderwerpen, mss wel ja. Ik wil zeggen dat dingen mss wel anders voelden of zelfs waren dan dat wij nu aannemen, ondanks verhalen van overlevenden. Dat wij vele (mss gruwelijke) dingen niet weten wat er toen is gebeurd, en dat dan eventueel een ander licht zou kunnen schijnen op bepaalde zaken of verhalen of wat dan ook.

Ik snap denk ik wel een beetje wat je wilt zeggen, maar er zijn zoveel veel mensen die hetzelfde verhaal vertellen.

Ik kan je (jullie) nogmaals aanraden om Een gelukskind van Thomas Buergenthal te lezen.
Het verhaal van een man die als kind Auschwitz én de dodenmars naar Sachsenhausen overleefd heeft :\ .
Natuurlijk is dit zijn verhaal. Als je andere boeken leest zullen de verhalen ("details") anders zijn, maar de essenties van alle verhalen is hetzelfde: wanhoop, verdriet, ongeloof ....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:53

nog een steengoede maar héle nare film. 'Napola'
Gaat over een Duitse jongen die op een Nationaal Politieke School komt. Een hele enge school, maar de jongen valt er zo een beetje in zonder door te hebben wat er precies aan de hand is. Echt indrukwekkend en van de andere kant gekeken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:54

klinkt indrukwekkend allemaal,er zijn erg veel films en boeken merk ik wel.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:58

ja gelukkig wel :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:29

Snader schreef:
De tweede wereldoorlog heeft mij altijd 'getrokken', op de één of andere manier. :) Niet zozeer de veldslagen, maar hoe alle mensen de oorlog hebben ervaren. Dat grijpt me aan.

Dit gevoel heb ik ook altijd gehad. Ik zou ook heel graag nog een keer naar Auschwitz willen. Ik ben in Köln een maand geleden in een voormalig Gestapo hoofdkwartier geweest. Daar gingen echt mijn nekharen al overeind staan. Helemaal razend zelfs bij het zien van hoofden van die officieren. Ook ben ik heel lang geleden in kamp Westerbork geweest en dat greep me al erg aan (hele akelige sfeer ook). Dus ik denk dat Auschwitz een hele grote indruk gaat maken op me.

Een duitse vriend van mijn vriendje zegt dat hij door de WO2 nooit echt trots zou kunnen zijn op zijn land en hij schaamt zich eigenlijk heel erg ervoor (terwijl hij 3e generatie is en zijn familie aan niks mee heeft gedaan).

Qua oorlogsfilms vind ik La Vita e bella en The boy in the striped pyjamas (nieuw) het meest indrukwekkend. Schindlers list vond ik eerst helemaal geweldig maar daar ben ik een beetje van afgestapt omdat ik het te geromantiseert vind. Mooi dat hij veel Joden heeft weten te redden maar voor heel veel is het niet zo gegaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:35

Toen ik net de kamer binnenkwam was net op Hart van Nederland een reportage over brandstichting bij een oudere man met de woorden jood erbij..
Jeetje in deze tijd hoe is het mogelijk

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:42

@Echwel: Ohw echt erg vind ik dat! Hoe kunnen mensen dat nu nog doen?
Ik ben trouwens o.a bij mijn ex-vriend weggegaan omdat hij beweerde dat de Joden het zelf over zich hebben afgeroepen omdat ze het "gouden kalf" gingen maken en vereren toen Mozes de berg Sinaï opging om met god te overleggen. Hij zei dat ze daarom vervloekt zijn. Hij geloofde overigens ook niet dat er werkelijk zoveel Joden gedood waren.
Nou toen hij dat gezegd was ik weg. Ik wou geen minuut naast iemand leven die zo`n kromme en zieke gedachte heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:16

mensen denken nog steeds zo ziek als vroeger...........

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:18

Echwel schreef:
Toen ik net de kamer binnenkwam was net op Hart van Nederland een reportage over brandstichting bij een oudere man met de woorden jood erbij..
Jeetje in deze tijd hoe is het mogelijk

:n Jeetje mina. Ongelooflijk zulke dingen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:18

IMO blijven mensen ook zo denken als je nooit in discussie gaat met hen en de grenzen laat verleggen :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:37

Sterre schreef:
Ik snap denk ik wel een beetje wat je wilt zeggen, maar er zijn zoveel veel mensen die hetzelfde verhaal vertellen.

Waar wij het binnen de opleiding wel over gehad hebben en wat ook imo wel waar is, is dat mensen het ergste zelf ook verdrongen hebben. Dus ze kunnen vreselijke dingen vertellen, maar net dat ene (een geur, de typerende loop van kampbewoners, bepaalde geluiden..) niet kunnen vertellen. Datgene wat hen bij een bezoek aan de kampen 'kraakt' als ze het zich herinneren.
En dat is iets wat ook niet over te brengen is omdat wij het niet hebben meegemaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:53

Jep wonend in Amsterdam in de 'jodenbuurt" met een moeder die dus ondergedoken heet gezeten en gewoon wakker schrikt als ze een bepaalde voetstap buiten hoorde, vervolgens mij uit bed sleurt mee de kast in en daar wachten op??????????

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:32

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:28

Mengele is helaas een van de kopstukken die onder de noemer vallen van: "the one that got away".
Als ik het artikel zo bekijk, krijg ik een heel raar gevoel daarbij...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:15

*Kimmie, ik had dat artikel ook gezien :\ .
Het is toch echt ongelovelijk dat ze die man nooit hebben kunnen oppakken en dat hij misschien zelfs (een deel van) zijn wanpraktijken heeft kunnen voortzetten -:(- !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:17

Imo is Mengele een van de wreedste mensen ooit bestaan..........

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:05

En hoe hard moet je zijn als je de naam verpleegster draagt en daaraan meewerkt??