Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:23

Citaat:
Blue_eyes, misschien gelooft een ander dat het wel die God is die men in de bijbel ook bedoelt, maar gelooft die persoon misschien niet dat die bijbel ook echt van God komt. En dat kan toch?

Op de een of andere manier past dat niet, vind ik. Dan ontken je namelijk alles wat die God gezegd heeft, want in dat boek wat je dan ontkent, staat dat het Zijn woord is. Maar je gelooft wel in die God, en je denkt wel dat dat dezelfde God is? Dat klopt toch niet qua logica?

@Kiwiko: jij vindt dat je het niet letterlijk moet nemen. Ik vind voor een heel groot deel van wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:25

Dan geloof je dus nog niet in dezelfde God Knipoog

Wbt die teksten die 'de druk nooit gehaald hebben'; dat gaat uitsluitend over het NT en alle NT Bijbelboeken komen wbt gebeurtenissen overeen, ze versterken elkaar dus.
De teksten die niet in de Bijbel opgenomen zijn waren op zich staande teksten die de andere Bijbelboeken tegenspraken of nergens bevestigd werden, vandaar dat die niet opgenomen zijn in de Bijbel zoals we die nu hebben.

(ik ga even eten, kom later op de avond nog wel ff reageren)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:27

BraveSpots schreef:
anneliesdj schreef:
Niks beperkends aan, als jij niet gelooft in de God zoals die wordt beschreven in de Bijbel, dan geloof je toch simpelweg niet in (die) God?

Wat ik nu erg frappant vind is dat veel 'niet-gelovigen' toch wel geloven in een god en daar ook goedkeuring voor willen hebben van christenen, dat kan ik niet volgen.

Dat komt (voor mij) omdat christenen veelal uitspraken doen zoals 'God houd van iedereen', etc. Maar als je dan effectief wilt geloven mag het alleen op hun manier en op geen andere. Dat noem ik wel degelijk beperkend hoor Lachen. Maargoed, daar hou ik geen trauma aan over ofzo, dus ik wil er verder geen groot dramapunt van maken.

En volgens de Bijbel zit dat in de mens; geloven op de makkelijke manier, vooral geen dingen 'moeten' om er wat voor terug te krijgen Knipoog

Ok, eten! (tot strakjes)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:29

anneliesdj schreef:
En volgens de Bijbel zit dat in de mens; geloven op de makkelijke manier, vooral geen dingen 'moeten' om er wat voor terug te krijgen Knipoog

Ok, eten! (tot strakjes)

Anders is bij mij niet gelijk aan makkelijk hoor...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:32

anneliesdj schreef:

Ok, eten! (tot strakjes)

zozo............ dat is nogal een statement wat je maakt Lachen

dus de bijbel zegt feitelijk dat ik geen dingen wil doen, en dat ik alleen maar neem........... omdat ik op de makkelijke manier geloof????????????

en wat als ik nou eigenlijk alleen maar geef en er niks voor terugverwacht....... dus dat ik alleen maar dingen doe, zonder er wat voor terug te krijgen?????? maar nog steeds niet in de bijbel geloof???

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:55

Het is mensenwerk geweest dat bepaalde teksten niet in de bijbel kwamen. Dus wie weet spraken die de andere teksten wel tegen, maar waren ze wel "door God ingegeven". God heeft niet gezegd: "He, die mogen er niet in!", mensen hebben dat bepaald. Dus wie weet stond daar het echte woord van God in.

Je kan ook geloven en kritisch zijn naar de bijbel en de manier waarop die tot stand gekomen is. Dat wordt ons zelfs in de les godsdienst geleerd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:10

Tieneke schreef:
Het is mensenwerk geweest dat bepaalde teksten niet in de bijbel kwamen. Dus wie weet spraken die de andere teksten wel tegen, maar waren ze wel "door God ingegeven". God heeft niet gezegd: "He, die mogen er niet in!", mensen hebben dat bepaald. Dus wie weet stond daar het echte woord van God in.

Je kan ook geloven en kritisch zijn naar de bijbel en de manier waarop die tot stand gekomen is. Dat wordt ons zelfs in de les godsdienst geleerd.

Wat heet kritisch. Ik lees de Bijbel, lees ook dingen over de Bijbel uit andere bronnen, ook over de tijd waarin de Bijbel tot stand is gekomen en over de dingen die erin beschreven staan. Ook heb ik me verdiept in waarom juist deze boeken in de Bijbel staan en andere niet. Ik denk zelf na, vorm mijn eigen visie en mening.
En ik heb (dus?) besloten dat ik juist deze versie echt wil geloven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:11

Tieneke schreef:

Dat kun je nalezen Ja Want de meesten zijn wel gewoon openbaar Knipoog
De Apocryfe boeken Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:15

Sja, ik kan niet geloven dat teksten die gekozen zijn door mensen die o.a. in politieke kringen zaten sowieso onaangeraakt bleven, in de oorspronkelijke staat bleven. Het geloof (en de bijbel) was een instrument om het volk in het gareel te houden. Waarom zou de bijbel niet gebruikt zijn daarvoor?

(En dan heb ik het dus niet over het schrijven van de teksten zelf, wel over de inbreng daarna: wie zegt dat de teksten die we nu in de bijbel lezen de originele teksten zonder inhoudelijke aanpassingen zijn?)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:15

Mystica, wat als er meer waren dan die men heeft gevonden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:18

Tieneke schreef:
Sja, ik kan niet geloven dat teksten die gekozen zijn door mensen die o.a. in politieke kringen zaten sowieso onaangeraakt bleven, in de oorspronkelijke staat bleven. Het geloof (en de bijbel) was een instrument om het volk in het gareel te houden. Waarom zou de bijbel niet gebruikt zijn daarvoor?

(En dan heb ik het dus niet over het schrijven van de teksten zelf, wel over de inbreng daarna: wie zegt dat de teksten die we nu in de bijbel lezen de originele teksten zonder inhoudelijke aanpassingen zijn?)

Weleens van de Dode-Zeerollen gehoord? Dat zijn teksten die kortgeleden gevonden zijn, maar die gedateerd zijn op net na het overlijden van Christus en daarna zijn verstopt. Originele teksten dus. Met uitzondering van een kleine spel- of schrijffout hier en daar komen ze voor 100% overeen met de teksten die we nu nog gebruiken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:24

Heb ik van gehoord, ja Lachen En ik weet ook dat het niet zo is dat die op schrijffouten na overeen komen. Er zijn wel degelijk inhoudelijke verschillen. Wat precies weet ik niet meer, maar ze zijn er.
En wat als er nog een hoop teksten ergens verborgen liggen die delen uit de bijbel tegenspreken? Mag je er zomaar vanuit gaan dat de teksten in de bijbel al die tijd niet beïnvloed zijn door politiek, dat niemand in heel de geschiedenis het durfde om de bijbel naar zijn hand te zetten om het te gebruiken?

Ik zeg niet dat ik aan alles twijfel, maar ik probeer het mensenwerk achter de bijbel zeker niet te onderschatten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:29

Citaat:
Het is mensenwerk geweest dat bepaalde teksten niet in de bijbel kwamen.

Dat klopt, maar wel heel zorgvuldig mensenwerk. Onderstaande tekst is geschreven door onze predikant, die doctor in de theologie is (dus er technisch gezien heel veel vanaf weet) en met een aantal mensen uit de kerk en een aantal studenten samen op onderzoek is uitgegaan.

Citaat:
Het Oude Testament
Al zo'n tweehonderd jaar voor Christus beschikten de Joden over een verzameling heilige boeken. Daarin waren de meeste profetenwoorden opgenomen, de vijf boeken van Mozes (Genesis - Deuteronomium), veel historische verhalen over de tijd van de rechters en de koningen, en de psalmen en Spreuken. Al gauw ontstond de gewoonte om over drie soorten geschriften te spreken: de wet, de profeten en de geschriften (vgl. Lucas 24:44). De Joden, die niet spreken van het Oude Testament omdat ze geen Nieuw kennen, gebruiken de eerste letters van die drie groepen om hun Heilige Schrift aan te duiden: TeNaCH.
Let wel: het was een verzameling geschriften, geen ingebonden boek. Er was ook niet afgesproken welke boeken er nu precies wel bij hoorden en welke niet. Dat duurde tot in de tijd van Jezus en Paulus, zo dat Paulus een citaat kan geven uit de Heilige Schrift dat mogelijk uit een ander boek afkomstig is dan wij nu in het Oude Testament hebben staan (de Openbaring van Elia, aangehaald in I Corintiërs 2:9?). Pas na de verwoesting van de tempel stuurden de Farizeeën aan op een duidelijke afgrenzing. Maatstaf was, dat de Heilige Schriften gekoppeld moesten zijn aan de periode van Mozes tot Maleachi, de laatste profeet. Discussie was er over Hooglied, Prediker en Ester. Uiteindelijk makten ook die deel uit van de 'Joodse canon'. Overigens heeft de kerk deze Joodse canon niet automatisch overgenomen. In Turkije bijvoorbeeld erkenden de christenen het boek Ester niet. De kerk van Rome trok de grens juist ruimer en erkende ook de zgn. 'apocryfe' (= verborgen, 'ondergeschoven') boeken zoals Jezus Sirach en Maccabeeën. Met andere woorden: er zit voor de kerk een rafelrand aan het Oude Testament. Daar hoeven we niet zenuwachtig van te worden: het hart van het Oude Testament - wet, profeten en geschriften - is onomstreden.

Het Nieuwe Testament
Toen kwam Jezus Christus. Voor zover wij weten heeft Hij niets opgeschreven. Er was wel een mondelinge overlevering van zijn woorden. Al gauw ontstonden schriftelijke bundelingen daarvan: de evangeliën.
Daarnaast waren er de officiële getuigen van Christus: de apostelen. Hun gezag is groot. Dat blijkt wel uit Galaten 1:6-9, waar Paulus absolute waarde toekent aan zijn eigen apostolisch onderricht. Het enige beeld van Christus dat gelding heeft in de kerk, is door de apostelen geschetst. Elk ander beeld, al zou het getekend zijn door een engel uit de hemel, is vals!
Nu werden ook de woorden van de apostelen aanvankelijk mondeling overgeleverd. Toen de tijd verstreek ontstond de behoefte aan schriftelijke vastlegging. In dat verband werden ook de brieven die zij geschreven hadden belangrijk. Langzamerhand werden zo de contouren zichtbaar van een nieuwe bundeling geschriften: de evangeliën met woorden van de Heer, en het onderricht van de apostelen, samengevat in hun brieven.
Deze geschriften kregen een vergelijkbaar gezag als de Heilige Schrift van het Oude Testament. Niet overal waren dezelfde geschriften in tel. In sommige delen van de kerk keek men bijvoorbeeld kritisch aan tegen het evangelie en de Openbaring van Johannes. Omgekeerd waren er kerken die boeken hoogachtten die in onze Bijbel niet zijn opgenomen, zoals de brief van Barnabas. Men ging daar relaxed mee om; ook aan het Nieuwe Testament zat een 'rafelrand'! Maar van lieverlee ontstond de behoefte om één lijn te trekken, zeker ook omdat men te maken had met een stortvloed van geschriften die meer syncretistisch dan christelijk waren.
Uit een schrijven van aartsbisschop Athanasius van Alexandrië (367) weten wij, dat hij toen de canon erkende zoals wij die kennen. Langzamerhand heeft het grootste deel van de kerk in zowel het Oosten (Grieks) als het Westen (Rome) die overgenomen. Alleen in Syrië hanteerde men jarenlang een beknoptere canon.

Betrouwbaar
Gelet op het karakter van de huidige canon kunnen wij er vertrouwen in hebben dat de kerk niets belangrijks heeft achtergehouden.
Het proces dat heeft geleid tot de vorming van de canon heeft zich niet in achterkamertjes afgespeeld. Er is een open, publieke discussie gevoerd, waarbij men op zijn hoede was voor subjectieve voorkeuren. Uiteindelijk gaven twee dingen de doorslag: trouw aan de apostolische verkondiging, en zeer brede overeenstemming.
Wat het eerste betreft: men erkende alleen die geschriften waarin de gezaghebbende leer van de apostelen is weergegeven. Men zei ook alleen maar 'ja' tegen geschriften die aansloten bij de eerste apostolische getuigenissen. Wat pas ontstond toen de tweede generatie christenen gestorven was deed niet meer mee.
In de tweede plaats is de canon de neerslag van het algemeen, ongetwijfeld christelijk geloof. Bij het vatstellen ervan hanteerde men het criterium van de katholiciteit (heeft dus niks te maken met de paus; katholiek betekent 'algemeen', B_E): alleen datgene waar grosso modo heel de kerk het mee eens was, gold als betrouwbaar. Juist het bestaan van een 'rafelrand' wekt zo gezien vertrouwen: over de kern is iedereen het eens!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:33

En toch overtuigt dit mij niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:33

Tieneke schreef:

Mijn moeder heeft hebreeuws gestudeerd en de bijbel in het hebreeuws gelezen (de oorspronkelijke dus) en er is vrij weinig wat niet overeen komt met de vertalingen Lachen

Tieneke schreef:
Mystica, wat als er meer waren dan die men heeft gevonden?

Het kan best zijn dat nog niet alles gevonden is. Misschien zullen ze die dan wel toevoegen, misschien niet. Ligt eraan of bewezen kan worden dat ze waar zijn of niet Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:35

Tieneke schreef:
Heb ik van gehoord, ja Lachen En ik weet ook dat het niet zo is dat die op schrijffouten na overeen komen. Er zijn wel degelijk inhoudelijke verschillen. Wat precies weet ik niet meer, maar ze zijn er.
En wat als er nog een hoop teksten ergens verborgen liggen die delen uit de bijbel tegenspreken? Mag je er zomaar vanuit gaan dat de teksten in de bijbel al die tijd niet beïnvloed zijn door politiek, dat niemand in heel de geschiedenis het durfde om de bijbel naar zijn hand te zetten om het te gebruiken?

Ik zeg niet dat ik aan alles twijfel, maar ik probeer het mensenwerk achter de bijbel zeker niet te onderschatten.

Citaat:
Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1.

De teksten waarop verschillen zijn aangetroffen:
Deuteronomium 32 schreef:
8 Toen de Allerhoogste land toewees aan elk volk
en de mensen ieder hun deel gaf,
bepaalde hij de grenzen voor alle volken
naar het aantal nazaten van Israël,
(32:8) naar het aantal nazaten van Israël – Een Qumran-handschrift en de Septuaginta lezen: ‘naar het aantal van de zonen van God’.
9 want voor de HEER gold dat volk als het zijne,
Jakob was het deel dat hij zichzelf toemat.

1 Samuel schreef:
10:27 Sommigen waren minder overtuigd en zeiden smalend: ‘Moet die ons uit de nood redden?’ Ze keken minachtend op hem neer en boden hem geen geschenken aan. Maar Saul deed alsof hij er niets van merkte. 11:1 Koning Nachas van Ammon trok ten strijde en belegerde Jabes in Gilead. De inwoners van Jabes stelden Nachas het volgende voor: ‘Als u met ons een verdrag sluit, zullen wij ons aan u onderwerpen.’

Bij de tekst uit Deuteronomium wordt er al bij gezeg dwat het verschil is. In de tekst uit 1 Samuel niet. Maar deze teksten gaan nou niet echt over het hart van de Bijbel...
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 16-12-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:35

Tja, Tieneke, het is ook niet aan ons om jou te overtuigen. Ik wil best uitleggen, maar jou (of wie dan ook) overtuigen kan ik niet Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:37

Ik heb het niet over de vertalingen, wel over de samenstelling en wat er toen mogelijk mee gebeurd kan zijn. En ik heb al vaker gezegd dat ik het niet enkel over die Dode Zeerollen heb Knipoog Je hoeft idd niemand te overtuigen. De enige die mij kan overtuigen, zijn de mensen die toen leefden, echte getuigen. Maar dat zal niet lukken he Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:38

Ik heb het ook niet over de vertalingen.... maar over de originele teksten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:43

Mystica had het wel over de vertalingen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:44

Tieneke schreef:
Mystica had het wel over de vertalingen Knipoog

Wat bedoelde je dan wel precies? Nagelbijten / Gniffelen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:52

Ik moet zeggen dat ik wel heel veel respect heb voor de mensen die zich zo in de hele materie hebben verdiept, ongeacht of dat nu als resultaat heeft gehad dat je gelooft in de God en de bijbel, in God maar geen bijbel, of er een andere zienswijze op nahoudt. Punt bij iedereen is dat je zelf een keuze maakt, die voor jou goed is en waar jij je in kunt vinden.
Om daarmee weer een terugkoppeling naar homosexualiteit te maken: ik ben niet christelijk opgevoed, heb wel altijd christelijke scholen bezocht dus weet een klein beetje wat er in de bijbel staat.
Een God an sich geloof ik niet in, maar sluit ik ook niet uit. Kerken geloof ik in ieder geval al helemaal niet in, omdat er in mijn ogen teveel mensen zijn die de kerk niet juist gebruiken. Hele oorlogen worden er gevoerd in de naam van God (of Allah of geef hem een naam, afhankelijk van het geloof), hele bevolkingsgroepen worden/werden onderdrukt uit naam van de kerk. Eerst je eigen balk, dan een anders splinter staat er in de bijbel, maar dat is over het algemeen bij maar verdraaid weinig mensen terug te zien. En dat op meer gebieden dan waar ik mee kan leven, vandaar dat ik er bewust voor heb gekozen niet bij welke kerk dan ook te willen horen.
Mijn persoonlijke geloof is overigens ook zelf samengesteld, met wat ik het beste uit alle geloven vind. Daaromheen heb ik voor mezelf een soort theorie gebouwd die ik kan plaatsen en waar ik achter kan staan. Maar zo diep als de meesten hier heb ik me overal niet in verdiept, hulde voor jullie hoor!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:59

Ik ben zelf niet christelijk opgevoed maar heb wel respect voor mensen die er wel in geloven.
Maar even over het begin bericht, als god de wereld heeft 'gemaakt' dan heeft hij dus eigenlijk een de 'homo' gemaakt lijkt me.

Ik las ook nog ergens een mooi stukje in een gedicht :
Be at peace at god, whatever you conceive him to be.
Laatst bijgewerkt door GreenRider op 16-12-08 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:15

Overigens ben ik ook niet christelijk opgevoed hoor... ik zie hier mensen steeds zeggen 'ik ben (al dan niet) christelijk opgevoed, maar ik heb ook niks tegen homo's'.

Dat maakt op zich niet zoveel verschil. Het gaat erom of je nu christen bent of niet Knipoog

@Delerium: OK dan!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:40

Nou, ik heb me er doorheen geworsteld hoor Nagelbijten / Gniffelen
Ik zie dat we al behoorlijk zijn afgedwaald, maar ik wil toch nog op enkele dingen reageren.
Ik ben zelf christelijk opgevoed en bezoek zo'n twee keer per maand de kerk. Ik geloof niet letterlijk wat er in de Bijbel staat en vindt het ook erg moeilijk om me voor te stellen dat mensen dit wel doen. Ik zie de Bijbel als een boek waarbij het om de moraal en de achterliggende gedachte van de verhalen gaat. Hoogstwaarschijnlijk worden er ook veel feiten vermeld maar zo geloof ik bijvoorbeeld absoluut niet dat we bijvoorbeeld het scheppingsverhaal letterlijk kunnen nemen. De Bijbel is honderden jaren geleden geschreven waarbij men over veel minder wetenschappelijke kennis beschikken dan wij nu doen. Men kende verschijnselen die ze niet konden verklaren toe aan hogere machten.
Ik moet zeggen dat ik mijn weg nog niet volledig heb gevonden wat betreft religie en wetenschap maar ik ben er zelf wel mee bezig. Ik sta erg open voor meningen en visies van anderen en respecteer deze ook.
Wat betreft de beginpost begrijp ik, dat wanneer je bent opgevoed met de letterlijke opvatting van de Bijbel, je erg schrikt wanneer een vriend of vriendin homosexueel blijkt te zijn. Het zou een manier van verwerken voor meisje B. (of was dat nou A? Nagelbijten / Gniffelen ) om even afstand te nemen. Toch lijkt het me het verstandigst om met dit meisje te praten en beide kanten van het verhaal te bespreken.
Ik wil trouwens nog even een complimentje geven aan HBVisser die naar mijn idee heel mooi weet te verwoorden wat ik vind. Lachen

@ Blue_Eyes: mag ik vragen waarop je baseert dat de mens vroeger ouder werd dan nu?